A szerk.

Terelőúton

  • A szerk.
  • 2021.06.09 21:00

A szerk.

„Mi nem akarunk a néppel, így a budapestiekkel szemben sem esetleges akaratuk ellenére »jót tenni«. Ezért támogatjuk, hogy ha a beruházás feltételei ismertek, akkor a budapestiek népszavazáson dönthessenek arról, akarnak-e Fudan Egyetemet” – Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter reagált így a hétvégi nagy fővárosi tüntetésre az egyik kormánylapban.

Gulyás szerint a kínai élegyetem budapesti campusáról nem is léteznek még tervek „közéleti vitára alkalmas formában”. „Ha meglesznek a tervek, világosak a pénzügyi feltételek, az egyetemépítés költségei és finanszírozása, akkor lehet dönteni. Ide mostantól számított másfél év alatt eljuthatunk.” Hasonló szellemben válaszolt a hét elején Varga Mihály pénzügyminiszter is – Gulyás mellett ezúttal rá szignálták ki az ügyeletes hülye szerepét – az Országgyűlésben a Fudan-projektet firtató képviselői kérésekre is. Papírból felolvasott válasza szerint „a kormány támogatja, hogy ha a beruházás feltételei már ismertek, akkor a budapestiek 2023-ban népszavazáson dönthessenek, akarnak-e Fudan Egyetemet. A Fudan Egyetem ügye közéleti vitára alkalmas formában egyelőre nem létezik. Majd akkor lehet dönteni, ha lesznek tervek, világos pénzügyi feltételek”.

Nem először látunk olyat, hogy Orbán Viktor azonnal meghátrál, ha határozott ellenállást érzékel, amely ráadásul nagy nyilvánosságot is kap. A fantomellenségekkel szemben mindig oly látványosan bátor miniszterelnök most lapít, emberei pedig vagy a fentihez hasonló ferdítésekkel, vagy agyonhallgatással igyekeznek hárítani. Vagyis pontosan azt teszik, amit eddig is: hazudnak, mellébeszélnek, kábítanak, majd megint csak hazudnak.

A „közéleti vitára” még nem alkalmas legfontosabb eddigi tények szerint 2018 októberében miniszterelnöki határozat rendelkezett arról, hogy a Kínai Népköztársaság és Magyarország megállapodjon a Fudan Egyetem magyarországi felsőoktatási tevékenységének támogatásáról. (Mindez egyébként azzal egy időben történt, hogy a kormány feltételeit teljesítő CEU hiába várta, hogy Magyarország végre aláírja New York állammal az egyetem további hazai működéséhez szükséges nemzetközi egyezményt.) Orbán egy év múlva a Karmelita kolostorban fogadta a Fudan Egyetem delegációját, idén májusban Kínába látogatott ez ügyben (is). (A Fudan-projekt amúgy Matolcsy György szüntelenül lüktető agyvelejében fogant meg, de a Nyugat alkonyának és Kína felemelkedésének lázában égő jegybankelnök ebbéli erőfeszítéseit Orbán mindvégig 100 százalékig támogatta.) Kormányhatározat született arról is, hogy a Fudan-campus egy alapítvány kezelésébe kerül a kínaiaknak felajánlott 26 hektárnyi területtel, minden ahhoz kapcsolódó épülettel és infrastruktúrával együtt. A gigantikus beruházást a Kínától felvett hitelből finanszírozza a magyar költségvetés. Ez az ismert menetrend: közpénzből megvalósított beruházás alakul át magántulajdonná. A kormány lehetővé tette azt is, hogy „megfelelő kérés” esetén kiemelt beruházássá nyilvánítsa a projektet – onnantól lényegében hozzáférhetetlenné válna a jórészt kínai hitelből finanszírozandó, kínai építtetők által kiviteleztetni tervezett, 550 milliárdos beruházás minden részlete.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Nézzen be hozzánk minden nap: hírszolgáltatásunk ingyenesen hozzáférhető. Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A bizonytalanság tudománya

  • Fekete Émi

Betlen Anna a nemváltoztatás és transzmozgalom kritikusaként minősítette a nemi egyedfejlődésről, az interszexualitásról, valamint a nemi átalakító kezelések egyes egészségügyi kérdéseiről szóló írásaimat. Bírálata szerint „nagyrészt fikciókra, tisztázatlan, átgondolatlan állításokra” alapoztam tételeimet. 

Az örök másodikok

  • Nagy István

Hiába számít Wales legsikeresebb együttesének a Manic Street Preachers, a top pozíció eddig csak egyszer, a This Is My Truth Tell Me Yoursszal jött össze nekik a brit albumlistán, és annak is már 23 éve.

Ismétlő órák

  • Bacsadi Zsófia

1921. szeptember 27-én született Jancsó Miklós, a magyar mozgóképkultúra sokat vitatott főalakja. Legfőbb ideje, hogy utánanyúljunk, amíg nem távolodik túl messzire.

Kosztümben

  • TPP

A Füst Milán-regény adaptálásával régi álmát valósítja meg a hosszú kihagyás után a filmezéshez a fesztiváldíjakkal elhalmozott, Oscar-jelölt Testről és lélekről című filmmel visszatért, ekként nagyobb s drágább tervek megvalósítására jobb eséllyel pályázó Enyedi Ildikó.

Álljunk meg egy szóra!

  • Novák Piroska

Husz Ágnes keramikusművész 1994 óta él és dolgozik Japánban. A Tomeishi-projekt, egy nemzetközi színtérre tervezett utazó kiállítás tavaly debütált Tokióban. A budapesti helyszínre érve az anyag már olyan friss és helyspecifikus darabokkal is bővült, amelyek a nyáron készültek Kecskeméten, a Nemzetközi Kerámia Stúdióban.

Szörnyeink

  • Rádai Andrea

Ritkán fordul elő, hogy epikus mű színházi adaptációja nem hagy hiány­érzetet maga után. A Káli holtak ilyen, sőt a feldolgozás bizonyos értelemben meg is haladja az alapjául szolgáló regényt, de legalábbis megoldásokat kínál a szöveg vélt vagy valós problémáira.

„Két évig pihentem”

  • Csáki Judit

Lassan negyven éve a Katona társulatának tagja. Most leg­újabb bemutatója, a Káli holtak kapcsán kérdeztük a hosszú szériákról, a pihenésről és a színház szerepéről.

„Remélem, vicces”

Humor, irónia, szokatlanság keveredik az alakjában. Kaposváron végzett, tagja volt Bodó Viktor társulatának, majd szabad­úszóként számos – főleg független – produkcióban dolgozott, amelyek közül talán A halál kilovagolt Perzsiából volt a legki­emelkedőbb. Útkeresésről, stand-upról, és az egykori SZFE-ről is beszélgettünk.

„Mintha egy démon”

  • Szentgyörgyi Rita

A római székhelyű NoGravity Company alapítója egyedülálló összművészeti előadásokat hoz létre saját fejlesztésű színházi gépek és koreográfiai technikák segítségével. A társulat a megújult Budapesti Őszi Fesztiválra, a Dante halálának 700. évfordulójára tervezett Infernóval érkezik, hogy háromdimenziós koreográfiával, repülő táncosokkal és káprázatos jelmezekkel repítsenek el minket a barokk kor illúziószínházába.