Többnek látszik

A szerk.

Hogy a hét végi koalíciós megállapodás ne oszlatta volna a homályt az egy vs. több egészségbiztosító ügyében, azt nem mondhatjuk. Viszont azt sem, hogy a két fél kidolgozott részletekkel, apróságokra is kiterjedő megoldással állt elő.

Hogy a hét végi koalíciós megállapodás ne oszlatta volna a homályt az egy vs. több egészségbiztosító ügyében, azt nem mondhatjuk. Viszont azt sem, hogy a két fél kidolgozott részletekkel, apróságokra is kiterjedő megoldással állt elő.

A megállapodás egyik fő eleme az OEP megszüntetését és öt-hét regionális biztosító bevezetését tartalmazza. Tegyük fel, hogy a regionális biztosítók megalakulásuk után menten ádáz versengésbe kezdenek, hogy a legjobb szolgáltatókkal kössenek szerződést - és a törvény ezt meg is engedi nekik. Mint azt is, hogy a biztosított ne csak a lakhelye szerinti biztosítóval szerződhessen. Ez örvendetes fejlemény lenne: csakhogy ez már maga a több-biztosítós rendszer, még akkor is, ha a járulékokat az Országgyűlés állapítja meg, az adóhivatal szedi be és az OEP utódja osztja majd le nekik. E rendszerben a regionalizmus nagyrészt ködevés vagy inkább egyfajta kiinduló állapot az országos több-biztosítós modell felé. Egy másik, korlátos értelmezés szerint a regionális biztosítók nem szerződhetnek a régión kívüli kórházakkal, így az ellátottak is csak önregionális biztosítójukat választják majd. E megoldás aligha jelentene többet, mint az egységes állami biztosító felszabdalását öt-hét kisebb, ám ugyanolyan darabra, mit reformnak nevezni rosszízű marhaság lenne.

A megállapodás másik fő kérdése a magántőke bevonása volt. Az ötlet, miszerint a magánbiztosítók 49 százalékos tulajdonrészt szerezhessenek a regionális biztosítókban, magában alig is jelent valamit. Ha a biztosítók gazdálkodása fölött a kisebbségi magántulajdonos nem gyakorolhat ellenőrzést, ha nem lesz befolyása legalább a kiadások, a működés racionalizálására, ha nem ő lesz az aláíró - vagy legalább az egyik -, úgy aligha akad olyan palimadár, aki akár egy forintját is belehányná az üzletbe. Még a végén vele nyalatnák föl a tébékassza hiányának 49 százalékát. Ha ebbe nagyon belelovalljuk magunkat, menten megszánjuk szegény, árva biztosítókat! Biztosítók, ne hagyjátok magatokat!

Kicsit elfordítva azonban varázskaleidoszkópunkat, egy rakás kapitalistát látunk, akik pár fillérért államilag garantált profitot zsebelnének be. Például úgy, hogy a velük kötött szerződés azt is tartalmazza: ha nem keresnek eleget, a hiányzó haszonszázalékokat az állami költségvetés pótolja. Láttunk mi már efféle magánosítást ebben az országban, nem is egyet. (A miniszterelnök szerint ilyen márpedig nem lesz, de láttunk mi már éjjeliőrt nappal vízórát leolvasni úgyszintén!) És vajon nem élnek-e majd vissza a magántulajdonosok a menedzsmentjogokkal: például úgy, hogy a beteg-szolgáltató-biztosító háromszögben inkább a szolgáltatóval kacsintanak össze a beteg rovására? Jaj, ne nyafogjon a bácsi, vegye be az aszpirint, tegye vissza azt a sok belet a szatyrába, és menjen szépen haza!

A hétvégi megállapodás nyilvánvaló politikai kompromisszum, ami viszont aligha lesz fenntartható akkor, ha a törvény írásakor a részletek lesznek terítéken. Ha a magánbiztosítók nem jutnak meghatározó befolyáshoz a vegyes tulajdonú társaságok gazdálkodásában - például úgy, hogy ők adják a vezérigazgatót vagy az it-ben vagy az fb-ben többségük van; hogy egy vállalatot hány ember irányít, és demokratikus vagy diktatórikus elvek alapján-e, az pusztán döntés kérdése - akkor a biztosítók bizonyosan nem szállnak be, és az egész átalakításból nem lesz semmi. Ezt kevéssé tartjuk valószínűnek - így a hétvégi megállapodást a több-biztosítós modell előszobájának kell tekintenünk. (A Fidesz helyesen látja, hogy az események inkább a kisebbik koalíciós párt szája íze szerint kezdenek alakulni - más kérdés, hogy ezt miként minősíti.)

Mindezt az MSZP talán már észrevette, talán nem: azt mindenesetre mélyen megértenénk, ha nem is akarná észrevenni. Az állami tulajdonhányad megőrzése - bírjon e tény bármily csekély valós jelentőséggel is - jó propagandaérv lehet, ha azt akarnák bizonyítani, nem adták fel minden állásukat. De ne felejtsük el azt sem, hogy a rendszer kidolgozása csak most kezdődik. A kormánynak meg kell állapodnia a magánbiztosítókkal: elég csábító befektetési lehetőséget kell kínálnia ahhoz, hogy beszálljanak, de gátat kell szabnia mértéken felüli gazdagodásuknak is, elvégre ezt közpénzből tennék (az évi 10 százalék fölötti adózott nyereség már gyanús lenne). Hitelt érdemlően kell bizonyítania jövendő partnerei előtt, hogy a járulékokat képes lesz beszedni és nyilvántartani. Ugyanakkor törvényi és/vagy szerződéses garanciákat kell biztosítania arra, hogy a biztosítók ne a betegek rovására gazdálkodjanak, hogy ne válogathassák ki a magas járulékot fizető, ám egészséges ügyfeleket. Meg kell akadályoznia a biztosítók versenyellenes megállapodásait. A szolgáltatások ellenőrzését sem bízhatja csak a piacra. Gondoskodnia kell arról, hogy az átállás ne fulladjon káoszba. Ezer apró részletet kell kidolgoznia arra, hogy a biztosítottak érdekeit és befizetéseiket megvédje: a tőkével szemben. Maradt tehát a szocialista pártnak elég terepe az önmegvalósításra.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.