Többnek látszik

A szerk.

Hogy a hét végi koalíciós megállapodás ne oszlatta volna a homályt az egy vs. több egészségbiztosító ügyében, azt nem mondhatjuk. Viszont azt sem, hogy a két fél kidolgozott részletekkel, apróságokra is kiterjedő megoldással állt elő.

Hogy a hét végi koalíciós megállapodás ne oszlatta volna a homályt az egy vs. több egészségbiztosító ügyében, azt nem mondhatjuk. Viszont azt sem, hogy a két fél kidolgozott részletekkel, apróságokra is kiterjedő megoldással állt elő.

A megállapodás egyik fő eleme az OEP megszüntetését és öt-hét regionális biztosító bevezetését tartalmazza. Tegyük fel, hogy a regionális biztosítók megalakulásuk után menten ádáz versengésbe kezdenek, hogy a legjobb szolgáltatókkal kössenek szerződést - és a törvény ezt meg is engedi nekik. Mint azt is, hogy a biztosított ne csak a lakhelye szerinti biztosítóval szerződhessen. Ez örvendetes fejlemény lenne: csakhogy ez már maga a több-biztosítós rendszer, még akkor is, ha a járulékokat az Országgyűlés állapítja meg, az adóhivatal szedi be és az OEP utódja osztja majd le nekik. E rendszerben a regionalizmus nagyrészt ködevés vagy inkább egyfajta kiinduló állapot az országos több-biztosítós modell felé. Egy másik, korlátos értelmezés szerint a regionális biztosítók nem szerződhetnek a régión kívüli kórházakkal, így az ellátottak is csak önregionális biztosítójukat választják majd. E megoldás aligha jelentene többet, mint az egységes állami biztosító felszabdalását öt-hét kisebb, ám ugyanolyan darabra, mit reformnak nevezni rosszízű marhaság lenne.

A megállapodás másik fő kérdése a magántőke bevonása volt. Az ötlet, miszerint a magánbiztosítók 49 százalékos tulajdonrészt szerezhessenek a regionális biztosítókban, magában alig is jelent valamit. Ha a biztosítók gazdálkodása fölött a kisebbségi magántulajdonos nem gyakorolhat ellenőrzést, ha nem lesz befolyása legalább a kiadások, a működés racionalizálására, ha nem ő lesz az aláíró - vagy legalább az egyik -, úgy aligha akad olyan palimadár, aki akár egy forintját is belehányná az üzletbe. Még a végén vele nyalatnák föl a tébékassza hiányának 49 százalékát. Ha ebbe nagyon belelovalljuk magunkat, menten megszánjuk szegény, árva biztosítókat! Biztosítók, ne hagyjátok magatokat!

Kicsit elfordítva azonban varázskaleidoszkópunkat, egy rakás kapitalistát látunk, akik pár fillérért államilag garantált profitot zsebelnének be. Például úgy, hogy a velük kötött szerződés azt is tartalmazza: ha nem keresnek eleget, a hiányzó haszonszázalékokat az állami költségvetés pótolja. Láttunk mi már efféle magánosítást ebben az országban, nem is egyet. (A miniszterelnök szerint ilyen márpedig nem lesz, de láttunk mi már éjjeliőrt nappal vízórát leolvasni úgyszintén!) És vajon nem élnek-e majd vissza a magántulajdonosok a menedzsmentjogokkal: például úgy, hogy a beteg-szolgáltató-biztosító háromszögben inkább a szolgáltatóval kacsintanak össze a beteg rovására? Jaj, ne nyafogjon a bácsi, vegye be az aszpirint, tegye vissza azt a sok belet a szatyrába, és menjen szépen haza!

A hétvégi megállapodás nyilvánvaló politikai kompromisszum, ami viszont aligha lesz fenntartható akkor, ha a törvény írásakor a részletek lesznek terítéken. Ha a magánbiztosítók nem jutnak meghatározó befolyáshoz a vegyes tulajdonú társaságok gazdálkodásában - például úgy, hogy ők adják a vezérigazgatót vagy az it-ben vagy az fb-ben többségük van; hogy egy vállalatot hány ember irányít, és demokratikus vagy diktatórikus elvek alapján-e, az pusztán döntés kérdése - akkor a biztosítók bizonyosan nem szállnak be, és az egész átalakításból nem lesz semmi. Ezt kevéssé tartjuk valószínűnek - így a hétvégi megállapodást a több-biztosítós modell előszobájának kell tekintenünk. (A Fidesz helyesen látja, hogy az események inkább a kisebbik koalíciós párt szája íze szerint kezdenek alakulni - más kérdés, hogy ezt miként minősíti.)

Mindezt az MSZP talán már észrevette, talán nem: azt mindenesetre mélyen megértenénk, ha nem is akarná észrevenni. Az állami tulajdonhányad megőrzése - bírjon e tény bármily csekély valós jelentőséggel is - jó propagandaérv lehet, ha azt akarnák bizonyítani, nem adták fel minden állásukat. De ne felejtsük el azt sem, hogy a rendszer kidolgozása csak most kezdődik. A kormánynak meg kell állapodnia a magánbiztosítókkal: elég csábító befektetési lehetőséget kell kínálnia ahhoz, hogy beszálljanak, de gátat kell szabnia mértéken felüli gazdagodásuknak is, elvégre ezt közpénzből tennék (az évi 10 százalék fölötti adózott nyereség már gyanús lenne). Hitelt érdemlően kell bizonyítania jövendő partnerei előtt, hogy a járulékokat képes lesz beszedni és nyilvántartani. Ugyanakkor törvényi és/vagy szerződéses garanciákat kell biztosítania arra, hogy a biztosítók ne a betegek rovására gazdálkodjanak, hogy ne válogathassák ki a magas járulékot fizető, ám egészséges ügyfeleket. Meg kell akadályoznia a biztosítók versenyellenes megállapodásait. A szolgáltatások ellenőrzését sem bízhatja csak a piacra. Gondoskodnia kell arról, hogy az átállás ne fulladjon káoszba. Ezer apró részletet kell kidolgoznia arra, hogy a biztosítottak érdekeit és befizetéseiket megvédje: a tőkével szemben. Maradt tehát a szocialista pártnak elég terepe az önmegvalósításra.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.

Elhagyták Fradivárost

Elvileg szabadidős sportparkként született volna újjá 25 milliárd forintból a Népliget egy része, a kormány két lépcsőben is elkülönített erre pénzt, de a projektből csak egy műemlék épület lebontása valósult meg. És közben senki nem tudja, hol a temérdek pénz.

Átmennek a másik utcába

Sokan azért nyúlnak kábítószerekhez Magyarországon, mert emberhez nem méltó körülmények között élnek. A drogkereskedők ellen meghirdetett kormányzati háború a valódi problémát nem oldja meg. A rendőrségnek egyszerűen nincs kapacitása a terjesztők begyűjtésére.