Tüzet szüntess!

A szerk.

Mindannyian tudjuk, mi történt tavaly augusztus 20-án Budapest belvárosában, s mint hétfőn kiderült, nem sok hiányzott ehhez az idén sem. Csupán két órával jött korábban (sietett!) a vihar, és alig volt kevésbé intenzív, mint a tavalyi gyilkos szupercella.

Mindannyian tudjuk, mi történt tavaly augusztus 20-án Budapest belvárosában, s mint hétfőn kiderült, nem sok hiányzott ehhez az idén sem. Csupán két órával jött korábban (sietett!) a vihar, és alig volt kevésbé intenzív, mint a tavalyi gyilkos szupercella. Fölösleges azon filozofálni, miért nem szeretik az égiek a nekik vélhetően áldozat gyanánt felkínált pirotechnikai eszközöket - népünk mindenesetre túlnyomó többségében imádja őket, a világért sem mondana le róluk, s nincs az a zivatarlánc, ami meggátolhatná abban, hogy jövőre is kitóduljon a Duna-partra és háromnapos agyzsibbasztó berregés, valamint nyugdíjas pilóták palifogó kunsztjai után jól kiélvezze éves betevő tüzeskedését. Ha nem tudnánk, milyen veszélyes és felelőtlen ez az ötlet, kapásból azt javasolnánk: szűnjön meg az állam - születésnaposok és többé/kevésbé prosperáló önkormányzatok által amúgy is kikezdett - tűzijáték-monopóliuma. Kapjon mindenki egy méretes röppentyűt, és otthon, a kertben, a spájzban, esetleg a nagyszobában előveheti, aztán hadd szóljon.

Azt viszont el kell ismernünk: idén végre sikerült elrendezni a felelősség kérdését, azzal, hogy az egészet rálőcsölték Gál J. Zoltán kommunikációs államtitkárra, ő lett a már nevében is a hadgyakorlatokat idéző operatív törzs irányítója. A törzsfőnök azután hetekig tanulmányozhatta a potenciális veszélyforrásokat és a zivatarképződés főbb jellegzetességeit: mezoléptékű konvektív rendszerekkel álmodott, és a meleg, nedves szállítószalagokra ébredt - sőt, még egy kulcsot is kapott, amivel elindíthatta és egyetlen mozdulattal, mintha az csak egy Verhovina típusú segédmotoros kerékpár lenne, le is állíthatta a tűzijátékot. Csütörtökön a felkészült államtitkár már biztos volt benne, hogy 29 Celsius-fok és az esetleges zivatarok szele nem veszélyeztetheti a rendezvény biztonságát (hogy honnan vette?) - azután persze korrigálnia kellett.

Meg is tette, s már majdnem fél órával a vihar érkezte előtt leüzent a rakparti bámészkodóknak: izé, inkább menjetek haza, de izibe, lehetőleg mind a másfél millióan. Mondjuk ehhez hosszú órák kellettek volna, így jól el is ázott a többség - de hát az vessen Gálra követ, aki nem ígért még tornádót a Lövölde térnek vagy a Röppentyű utcának. Legtöbbet azonban kétségkívül a piromán lakosság épülhetett az esetből - bár az a fanatikus negyedmillió, aki egy nap alatt másodszor is visszamerészkedett a Duna-partra, leginkább azt mutatta meg, milyen erős a késztetése a hazardírozásra. Jó hír, hogy a többségnek idén már sikerült minden pániktól mentesen, fegyelmezetten az eresz alá, alagútba, szállodába, kocsmába menekülnie, sőt sokan arra is rájöttek, hogy fölösleges dilettáns állami felelősökre hagyatkozni, elvégre a viharokról szóló meteorológiai előrejelzésekhez már mindenki hozzájuthat.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.