A szerk.

Van miért

A szerk.

Északi szomszédaink északi szomszédainál áll a balhé, a viharos események főszereplője a lengyel Alkotmánybíróság.

A történet úgy kezdődött, hogy a kormánypárt, Jarosław Kaczyński Jog és Igazságosság (PiS) nevű formációja még decemberben törvényt fogadott el az Ab-ről. Nem fogják kitalálni, olyat, amelyik súlyosan csorbítja az intézmény képességeit arra, hogy a törvényhozás alkotmányellenesnek minősíthető túlkapásainak gátat szabjon. Annak a szűken vett jogi részleteiben, hogy hogyan tenné ezt, most sajnos nem tudunk elmerülni, a lényeg, hogy e furmányos, az Ab működési szabályait átíró módosítások részben az alkotmányossági vizsgálatok és a döntéshozatal, a jogszolgáltatás megbénítását célozzák, részben pedig azt, hogy a kormánytöbbség jószerivel kénye-kedve szerint cserélgethesse le a testület jelen (nem is túl burkoltan komcsi disznónak bélyegzett) tagjait. A PiS motivációinak taglalásánál ugyancsak nem időznénk sokat. A kormánypárt törvényhozási teendőinek listáján számos olyan ügydarab szerepel, amelyek sikeres megvalósulása szempontjából a jogállami kontroll kifejezetten ellenjavallt; ezek közé tartozik az egyéb – az Ab-hoz képest egyéb – fékek és ellensúlyok felszámolása, a rendőrállam bevezetése (az új információs és rendőrségi törvénnyel), a szabad kéz az államigazgatás erőteljes purgálásához, i tak dalej, i tak dalej, egyáltalán, a szabad kéz mindenhez.

Csakhogy a lengyel Ab ezeket a módosításokat – amelyek tehát nem másra, mint önnön magára vonatkoznak – a minap alkotmányellenesnek és a jogállamiság normáival összeegyeztethetetlennek minősítette, majd ugyanazzal a mozdulattal meg is semmisítette. Mellékszál, de az egy időben hazánkban is aktív Velencei Bizottság az Ab-éhoz szinte szóra egyező véleményt adott ki az új törvényről, igaz, annak nincs kötelező hatálya, a Bizottság, mint azt a saját bőrünkön is megtapasztalhattuk, pusztán ajánlásokat tesz. Azt azonban még nem tudjuk, hogy az Ab döntése végül is többet nyom-e majd a latban ennél az ajánlásnál, vagy épp ellenkezőleg, még annyit sem fog érni, mint sóhaj a forradalom forgószelében. Elvben és a jog szerint, ha az Ab megsemmisít egy törvényt, az meg van semmisítve, oszt’ csá’, mehet mindenki, amerre lát: ám a határozat érvénybe lépéséhez a határozatot a kormánynak – kötelezően – ki kell hirdetnie. Nos, ez az, amit a kormányfő Beata Szydło nem tett meg azóta sem; Lengyelország pedig lapzártánkkor lassan már egy hete egyfajta alkotmányos vákuumban lebeg.

Az elmúlt napokban Varsóban több tízezres kormányellenes tüntetésen álltak ki a polgárok az Ab és az alkotmányosság, e menthetetlenül absztrakt fogalom mellett, és az intézmény jogköreinek csorbítása ellen – az első szomorú gondolat, ami erről nekünk beugorhat, az az, hogy Magyarországon 2010-ben mindössze pár tucat, de mondd, egy-két száz mindenre elszánt tüntető ment az utcára, lényegében egyetlen alkalommal, azért, mert a parlamenti többség megalázta és leaprította az Ab-t. A második meg az, hogy a magyar Alkotmánybíróság kimiskárolása ellen maga a magyar Alkotmány­bíróság sem különösebben tiltakozott; és úgy azért elég nehéz a polgároknak megvédeni egy intézményt, ha maga az intézmény is kushad és félrenéz. Sorozatban: akkor is, amikor saját magáról van szó, és akkor is, amikor másról. Pedig összeszedhette volna a bátorságát és a szakmai tisztességét, és kimondhatta volna egy sor alkotmánymódosítás alkotmányellenességét (például az alkotmányozáshoz szükséges négyötödös többségre vonatkozó szabály kétharmados eltörléséét). Kiállhatott volna a törvényhozási eljárás szabályainak betartása mellett, elmondhatta volna, miért alkotmányellenes a választáson a győztes párt kompenzációja, dönthetett volna a tényleges életfogyt alkotmányellenességéről. És így tovább, és így tovább.

S hogy azért nem tette mindezt, mert Orbán akkor előbb-utóbb bezúzza őket teljesen? S inkább mentették a kevés menthetőt? Igen, volt ilyen is: az egyházügyi törvény meg a 98 százalékos különadó elmeszelése; vagy az, amikor a testület megsemmisítette a közszereplők személyiségi jogainak nyilvánosság­ellenes felturbózását a Ptk.-ban. Talán így lett volna. Talán a lengyel Alkotmánybíróság sem húzza sokáig, tömeges tiltakozások ide vagy oda: az alkotmánybíróságok nem parancsolnak karhatalomnak, így a diktatórikus ösztönű kormányokkal szemben általában ők húzzák a rövidebbet. De a mai varsói tüntetésekhez, ahhoz, hogy az emberek nagy számban kiálljanak a saját jogaikért, kellett a lengyel Alkotmánybíróság bátorsága és kiállása is. Magyarországon rövidesen három alkotmánybírónak is kifut a mandátuma: a kormánypárt ekkor veszi át maradéktalanul az uralmat a testületben. Irigyeljük a lengyeleket: nekik van még miért küzdeni. Nekünk a toporgó, remegő kezű Ab után rövidesen csak az alkotmánybíráskodás eszméje marad.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.

Kovács Gergő: „Igyekszünk, hogy a jelöltállítással kevésbé kavarjunk be, de ettől mi még elindulunk”

A Kutyapárt társelnöke egy éve vezeti a főváros egyik elit budai kerületét, közben rendszeresen részt vesz a Fővárosi Közgyűlés néha szürreális keretek közt zajló munkájában. Erről, no meg a Kutyapárt önálló indulásáról, a fővárosi költségvetés nehéz megszületéséről, és persze a Pride tapasztalatairól is beszélgettünk.