A szerk.

Van miért

A szerk.

Északi szomszédaink északi szomszédainál áll a balhé, a viharos események főszereplője a lengyel Alkotmánybíróság.

A történet úgy kezdődött, hogy a kormánypárt, Jarosław Kaczyński Jog és Igazságosság (PiS) nevű formációja még decemberben törvényt fogadott el az Ab-ről. Nem fogják kitalálni, olyat, amelyik súlyosan csorbítja az intézmény képességeit arra, hogy a törvényhozás alkotmányellenesnek minősíthető túlkapásainak gátat szabjon. Annak a szűken vett jogi részleteiben, hogy hogyan tenné ezt, most sajnos nem tudunk elmerülni, a lényeg, hogy e furmányos, az Ab működési szabályait átíró módosítások részben az alkotmányossági vizsgálatok és a döntéshozatal, a jogszolgáltatás megbénítását célozzák, részben pedig azt, hogy a kormánytöbbség jószerivel kénye-kedve szerint cserélgethesse le a testület jelen (nem is túl burkoltan komcsi disznónak bélyegzett) tagjait. A PiS motivációinak taglalásánál ugyancsak nem időznénk sokat. A kormánypárt törvényhozási teendőinek listáján számos olyan ügydarab szerepel, amelyek sikeres megvalósulása szempontjából a jogállami kontroll kifejezetten ellenjavallt; ezek közé tartozik az egyéb – az Ab-hoz képest egyéb – fékek és ellensúlyok felszámolása, a rendőrállam bevezetése (az új információs és rendőrségi törvénnyel), a szabad kéz az államigazgatás erőteljes purgálásához, i tak dalej, i tak dalej, egyáltalán, a szabad kéz mindenhez.

Csakhogy a lengyel Ab ezeket a módosításokat – amelyek tehát nem másra, mint önnön magára vonatkoznak – a minap alkotmányellenesnek és a jogállamiság normáival összeegyeztethetetlennek minősítette, majd ugyanazzal a mozdulattal meg is semmisítette. Mellékszál, de az egy időben hazánkban is aktív Velencei Bizottság az Ab-éhoz szinte szóra egyező véleményt adott ki az új törvényről, igaz, annak nincs kötelező hatálya, a Bizottság, mint azt a saját bőrünkön is megtapasztalhattuk, pusztán ajánlásokat tesz. Azt azonban még nem tudjuk, hogy az Ab döntése végül is többet nyom-e majd a latban ennél az ajánlásnál, vagy épp ellenkezőleg, még annyit sem fog érni, mint sóhaj a forradalom forgószelében. Elvben és a jog szerint, ha az Ab megsemmisít egy törvényt, az meg van semmisítve, oszt’ csá’, mehet mindenki, amerre lát: ám a határozat érvénybe lépéséhez a határozatot a kormánynak – kötelezően – ki kell hirdetnie. Nos, ez az, amit a kormányfő Beata Szydło nem tett meg azóta sem; Lengyelország pedig lapzártánkkor lassan már egy hete egyfajta alkotmányos vákuumban lebeg.

Az elmúlt napokban Varsóban több tízezres kormányellenes tüntetésen álltak ki a polgárok az Ab és az alkotmányosság, e menthetetlenül absztrakt fogalom mellett, és az intézmény jogköreinek csorbítása ellen – az első szomorú gondolat, ami erről nekünk beugorhat, az az, hogy Magyarországon 2010-ben mindössze pár tucat, de mondd, egy-két száz mindenre elszánt tüntető ment az utcára, lényegében egyetlen alkalommal, azért, mert a parlamenti többség megalázta és leaprította az Ab-t. A második meg az, hogy a magyar Alkotmánybíróság kimiskárolása ellen maga a magyar Alkotmány­bíróság sem különösebben tiltakozott; és úgy azért elég nehéz a polgároknak megvédeni egy intézményt, ha maga az intézmény is kushad és félrenéz. Sorozatban: akkor is, amikor saját magáról van szó, és akkor is, amikor másról. Pedig összeszedhette volna a bátorságát és a szakmai tisztességét, és kimondhatta volna egy sor alkotmánymódosítás alkotmányellenességét (például az alkotmányozáshoz szükséges négyötödös többségre vonatkozó szabály kétharmados eltörléséét). Kiállhatott volna a törvényhozási eljárás szabályainak betartása mellett, elmondhatta volna, miért alkotmányellenes a választáson a győztes párt kompenzációja, dönthetett volna a tényleges életfogyt alkotmányellenességéről. És így tovább, és így tovább.

S hogy azért nem tette mindezt, mert Orbán akkor előbb-utóbb bezúzza őket teljesen? S inkább mentették a kevés menthetőt? Igen, volt ilyen is: az egyházügyi törvény meg a 98 százalékos különadó elmeszelése; vagy az, amikor a testület megsemmisítette a közszereplők személyiségi jogainak nyilvánosság­ellenes felturbózását a Ptk.-ban. Talán így lett volna. Talán a lengyel Alkotmánybíróság sem húzza sokáig, tömeges tiltakozások ide vagy oda: az alkotmánybíróságok nem parancsolnak karhatalomnak, így a diktatórikus ösztönű kormányokkal szemben általában ők húzzák a rövidebbet. De a mai varsói tüntetésekhez, ahhoz, hogy az emberek nagy számban kiálljanak a saját jogaikért, kellett a lengyel Alkotmánybíróság bátorsága és kiállása is. Magyarországon rövidesen három alkotmánybírónak is kifut a mandátuma: a kormánypárt ekkor veszi át maradéktalanul az uralmat a testületben. Irigyeljük a lengyeleket: nekik van még miért küzdeni. Nekünk a toporgó, remegő kezű Ab után rövidesen csak az alkotmánybíráskodás eszméje marad.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”