100 milliós kár éri évente a MÁV-Volán-csoportot

  • Narancs.hu/MTI
  • 2024. június 2.

Belpol

A vonatokat összefirkálják, a buszok üléshuzatait fölhasítják, rágót nyomnak az USB-csatlakozókba.

Évente több mint 100 millió forint kárt okoznak a rongálók MÁV-Volán-csoport járműveiben – összesítette a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága a vasúttársaság honlapján vasárnap.

A MÁV-Start vonatain 2023-ban 157 lopást és rongálást követtek el, több mint 83 millió forintos kárt okozva.

Az idei első negyedévben már több mint 30 lopásról van tudomása a vasúttársaságnak, az okozott kár 17 millió forint felett jár. A bejelentett rongálások száma is 20 feletti, ami több mint 3,6 millió forint kárt jelent. Kiemelkedően nagy problémát okoznak, hogy a járművekből eltulajdonítják a vezetékeket.

Az elmúlt évekhez képest több a graffiti is. Tavaly összesen 153 graffitis rongálás történt, ez 12 millió forint költséget jelentett,

csak a vonatok külső felületén több mint 2500 négyzetmétert kellett letakarítani.

Idén az első negyedévben már 70 esetről kapott jelzést a vasúttársaság és 6 millió forint feletti a kár, csaknem 800 négyzetméternyi külső graffitit távolítottak el.

A MÁV-HÉV hálózatán és motorvonatain is jelentős, évente több millió forintos kárt jelentenek a rongálások. A legtöbb a H7-es, csepeli vonalon történik. Jellemzően az ablakokat karcolják össze vagy törik be, de az utastérben a paravánok sérülése és a jegykezelő készülékek leszerelése is gyakran előfordul. A legnagyobb szándékos kárt a HÉV-szerelvényeknél is a külső vagy belső felületeken elhelyezett graffitik okozzák.

A Volánbusznál a leggyakoribb károk közé tartozik az ülések összefirkálása, beszennyezése, a kárpit felhasítása, ilyen esetek hetente öt-hat alkalommal is előfordulnak. Csak az ülések újrakárpitozása évente 13-14 millió forintba kerül. A kárpitot, függönyt sokszor speciális szerekkel sem lehet kitisztítani, ilyenkor csak a csere jelent megoldást.

Szintén gyakori, hogy rágógumit nyomkodnak az USB-csatlakozóba, amit ki sem lehet szedni, ezért ezeket az elemeket is cserélni kell.

A vonatok, Volánbusz-járművek és HÉV-szerelvények megrongálása bűncselekménynek minősül. Az elkövetett károkozások nemcsak az utazás körülményeit rontják, hanem fennakadásokat okozhatnak a közlekedésben, hiszen a sérült járműveket a helyreállítás idejére ki kell venni a forgalomból.

A MÁV-Volán-csoport minden esetben rendőrségi feljelentéssel él, a lopás, rongálás megelőzéséért pedig a hatóságokkal közösen rendszeres akciókat szervez. A járművek technikai védelmének növelése miatt egyre több vonat utasterébe telepítenek vagyonvédelmi kamerákat, és a Volánbusz járműveinek nagy részén szintén fedélzeti kamerarendszerek működnek.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.