26 milliárd helyett már 73 milliárdnál tart az Új Nemzeti Galéria költsége

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 29.

Belpol

Az építését ugyan felfüggesztették, de egy szerződésmódosítás szerint már a háromszorosára drágult.

Bár 2017-ben még csak 26 milliárdot terveztek elkölteni az egykori Petőfi Csarnok helyére tervezett  Új Nemzeti Galériára, ez később a tervezés során 48 milliárdra kúszott fel, egy mostani szerződésmódosítás szerint viszont immár 73 milliárd forinttal számolnak – írja a G7.hu.

A lap azt írja, az Óbuda-Újlak Zrt. és a Főber Zrt. által végzett mérnöki szolgáltatások 375-ről 503 millióra nőttek, de a tervezés költségei is módosultak az eredeti 2,65 milliárd forintról 2019 szeptemberében 2,83 milliárd forintra.

A Nemzeti Galéria tervezését 2016-ban nyerte el a magyar Bánáti + Hartvig Kft. a japán HANAA Jimusho Ltd.-vel közösen. A terveket a japán-magyar cégpáros időközben már elkészítette, így aktualizálni lehetett a költségterveket is, így növekedhetett az eredetileg 26 milliárdosra tervezett múzeum ára első körben 48 milliárdra, majd a most nyilvánosságra hozott adatok alapján 72,7 milliárdra, holott még egyetlen kapavágás sem történt az Új Nemzeti Galéria építésében.

A lap hozzáteszi, az Új Nemzeti Galéria megépítésére egyébként még nem is született szerződés, ugyanis a főváros ellenkezése miatt a kormány egyelőre felfüggesztette a megépítését.

Szintén drágult a Dózsa György úti mélygarázs megépítése is: az Óbuda-Újlak Zrt. – Főber Zrt. konzorciummal még 2020. június 26-án aláírt szerződésmódosítás szerint itt is a mérnöki munkák drágulnak 290-ről 356 millió forintra. A drágulás oka, hogy nem parkolót kellett végül építeni a mélygarázs felett, hanem zöldfelületet.

A fővárosi Városliget fejlesztésére a kormány 2015-ben még csak 157 milliárd forintot szánt, és 2019-re tervezték azt befejezni az erről szóló kormányrendelet szerint, de már 2017-ben 230 milliárdra lehetett a teljes költséget becsülni, amikor még ki sem írták az összes épület közbeszerzési eljárását.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.