MNB: 11 milliárd műtárgyra

  • narancs.hu
  • 2019. február 11.

Belpol

Lezárult az MNB Értéktár programja.

Sajátosan értékelte tavaly év végén lezárult Értéktár programját a Magyar Nemzeti Bank. Nemes egyszerűséggel összeadta azoknak a múzeumoknak a látogatószámát, ahol letétként helyezte el az általa megvásárolt festményeket, gyűjteményeket. A Magyar Nemzeti Galéria (MNG) állandó kiállításán szerepelt Tiziano Vecellio, Gulácsy Lajos, Vaszary János, Orbán Dezső, vagy Abraham van Beijeren (Beyeren) egy-egy − az MNB által megvásárolt és letétbe helyezett − festménye is, így a MNG tárlatának több mint 234 ezres látogatószámát egyszerűen az Értéktár program eredményéhez csapták. Így már érthető, hogy miként jött ki a 400 ezres látogatói szám, amelyet az MNB tett közzé a „közgyűjteményeibe kihelyezett műkincseket megtekintéséről.” Arról viszont nem adtak számot, hogy 2014 januárja óta pontosan mennyit is költöttek a 100 millió eurós (mintegy 32 milliárd forintos) keretből.  A Népszava így összeadta a bank a honlapján közzétett harminchárom tételes vásárlási lista mellett közölt vételárakat. Így jött ki a 10,8 milliárd forintos végösszeg.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Felügyelő Bizottsága 2016-ban azzal indokolta az Értéktár program elindítását, mivel a magyar közgyűjteményeknek gyakorlatilag nincs műtárgyvásárlási keretük. Műtárgyvásárlásra a legnagyobb kerete a Nemzeti Kulturális Alapnak (NKA) van, mely 2012-ben 133 millió, 2013-ban 117 millió, 2014-ben 157 millió forint volt. Az MNB mecénási szerepe így egyfajta szépségtapasz volt arra, hogy az összes magyar közgyűjtemény nem tud a saját bevételéből évente 100-200 millió forintot fordítani a gyűjteményének gyarapítására.

A programot kezdetektől sok kritika érte, kezdve azon, hogy miért éppen a jegybank hivatott a műtárgyvásárlásra.  Az MNB más országok jegybankjainak gyakorlatára hivatkozott, de a példaként felhozott belga vagy német jegybank a kortárs művészet mecénásaként saját gyűjteményét gyarapítva.

Az MNB programja „értékálló befektetésként” indult, de később szűkebbre szabták: a hazai hagyatékokban fellelhető legfontosabb műkincsek, valamint a külföldre vagy külföldi tulajdonba került műtárgyak megszerzése volt a cél. Bár a keretéből jutott 300 millió forint a szentendrei skanzen bővítésére is.

A programba végül belefért a flamand reneszánsz mester, Willem Key Férfiképmásának is megvásárlása is 58 ezer euróért, mintegy 18,5 millió forintért. A festmény a csehországi Ehrenburg család tulajdona volt, ám megfordult az Ernst Múzeum 1922-es aukcióján − attól az évtől kezdve egészen 2017-ig lappangott.

Az Értéktár program legjelentősebb – és legdrágább – tétele Tiziano Mária gyermekével és Szent Pállal című festményének megvásárlása volt 4,5 milliárd forintért. Munkácsy Golgotájáért 10 millió dollárt fizettek.

Figyelmébe ajánljuk

Budapest egyelőre megúszta, nem inkasszálta az államkincstár a számláit

FRISSÍTÉS: Cikkünk megjelenése után nem sokkal kiderült, hogy a Magyar Államkincstár mégis inkasszálta a szóban forgó 10,2 milliárd forintot. 

A tét már rövid távon is Budapest működésének fenntartása. Bár az állam és a főváros voltaképp 120 milliárd forint elvonásán vitázik, ebből már 10,2 milliárd forint mínusz is kritikus lenne. És hol van még az év vége és a 2026-os költségvetés.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.