MNB: 11 milliárd műtárgyra

  • narancs.hu
  • 2019. február 11.

Belpol

Lezárult az MNB Értéktár programja.

Sajátosan értékelte tavaly év végén lezárult Értéktár programját a Magyar Nemzeti Bank. Nemes egyszerűséggel összeadta azoknak a múzeumoknak a látogatószámát, ahol letétként helyezte el az általa megvásárolt festményeket, gyűjteményeket. A Magyar Nemzeti Galéria (MNG) állandó kiállításán szerepelt Tiziano Vecellio, Gulácsy Lajos, Vaszary János, Orbán Dezső, vagy Abraham van Beijeren (Beyeren) egy-egy − az MNB által megvásárolt és letétbe helyezett − festménye is, így a MNG tárlatának több mint 234 ezres látogatószámát egyszerűen az Értéktár program eredményéhez csapták. Így már érthető, hogy miként jött ki a 400 ezres látogatói szám, amelyet az MNB tett közzé a „közgyűjteményeibe kihelyezett műkincseket megtekintéséről.” Arról viszont nem adtak számot, hogy 2014 januárja óta pontosan mennyit is költöttek a 100 millió eurós (mintegy 32 milliárd forintos) keretből.  A Népszava így összeadta a bank a honlapján közzétett harminchárom tételes vásárlási lista mellett közölt vételárakat. Így jött ki a 10,8 milliárd forintos végösszeg.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Felügyelő Bizottsága 2016-ban azzal indokolta az Értéktár program elindítását, mivel a magyar közgyűjteményeknek gyakorlatilag nincs műtárgyvásárlási keretük. Műtárgyvásárlásra a legnagyobb kerete a Nemzeti Kulturális Alapnak (NKA) van, mely 2012-ben 133 millió, 2013-ban 117 millió, 2014-ben 157 millió forint volt. Az MNB mecénási szerepe így egyfajta szépségtapasz volt arra, hogy az összes magyar közgyűjtemény nem tud a saját bevételéből évente 100-200 millió forintot fordítani a gyűjteményének gyarapítására.

A programot kezdetektől sok kritika érte, kezdve azon, hogy miért éppen a jegybank hivatott a műtárgyvásárlásra.  Az MNB más országok jegybankjainak gyakorlatára hivatkozott, de a példaként felhozott belga vagy német jegybank a kortárs művészet mecénásaként saját gyűjteményét gyarapítva.

Az MNB programja „értékálló befektetésként” indult, de később szűkebbre szabták: a hazai hagyatékokban fellelhető legfontosabb műkincsek, valamint a külföldre vagy külföldi tulajdonba került műtárgyak megszerzése volt a cél. Bár a keretéből jutott 300 millió forint a szentendrei skanzen bővítésére is.

A programba végül belefért a flamand reneszánsz mester, Willem Key Férfiképmásának is megvásárlása is 58 ezer euróért, mintegy 18,5 millió forintért. A festmény a csehországi Ehrenburg család tulajdona volt, ám megfordult az Ernst Múzeum 1922-es aukcióján − attól az évtől kezdve egészen 2017-ig lappangott.

Az Értéktár program legjelentősebb – és legdrágább – tétele Tiziano Mária gyermekével és Szent Pállal című festményének megvásárlása volt 4,5 milliárd forintért. Munkácsy Golgotájáért 10 millió dollárt fizettek.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.