Fotó: életveszélyes gumiabroncs, súlyos hibákat jelző menetlevél – lejtmenetben a BKV

Gazdaság

BKV által hitelesített dokumentum került szerkesztőségünkhöz, amely azt igazolja, bár napokon át jelezték a sofőrök a klíma hibáját (is), a műszakiak nem tudták megjavítani.

Két hete jártuk körbe a BKV romlásnak indult gazdasági helyzetét, amellyel tíz évvel korábbi negatív eredményét idézi. A BKV nem aggódott a pozitív működési korszakát lezáró 9 milliárdos hiánya miatt, mondván, az csupán számviteli jellegű.

Azt sem tekintette zavaró tényezőnek, hogy BKV felügyelő-bizottsága 12,9 milliárd forintos alulfinanszírozottsági lukat állapított meg. Januárban maga a vezérigazgató közölte a bértárgyaláson, hogy a főváros 19 milliárdos megtakarítást írt elő számukra.

„A klíma a hibás”

Azóta szerkesztőségünk birtokába került a BKV illetékese által is hitelesített dokumentum, ami megmutatja, mit is jelent az, hogy a BKV anyagi és/vagy emberi erőforrás hiányában nem tudja ellátni feladatát. Ebben az esetben azt, hogy a járművet kifogástalan műszaki állapotban bocsássák útra, biztosítva egyúttal az utasok komfortérzetét is.

Szerelik a buszt - képünk illusztráció

Szerelik a buszt - képünk illusztráció

Fotó: Sóki Tamás / MTI

A menetleveléből a busz tíz napját követhetjük végig, amiből az olvasható ki, a szerelők hiába jelzik a bajokat, a szerelők valamilyen okból tudják megjavítani a légkondicionálóját és egyéb berendezéseit.

Ez a dokumentum arra is választ ad, miért ennyire sanyarú a BKV utasainak helyzete nyaranta, miért kell szenvedniük a hőségtől a légkondicionálóval felszerelt járműveken. Azért, mert esetenként nem működik. A menetlevelébe szerint szinte naponta ismétlődnek azonos típusú hibák, a busz javítás nélkül került újra és újra forgalomba.

Június 3. és 12. között az alábbi bejegyzések kerületek a műszak számára a menetlevélbe:

  • Szigetelési hiba, nem működő utastéri klíma, ami ha mégis működne „nem észrevehető”.
  • EBS-hiba, szigetelési hiba, meghibásodott ajtók, bekapcsolt állapotban meleget fújó klíma, alacsony vontatási akkutöltés.
  • EBS- és szigetelési hiba.
  • A vezetőfülkében a bal ablaktörlő maszatol. A kamerás monitor nem működik, villódzik. Szigetelési hiba, vontatási akkutöltöttség alacsony.
  • Klíma gyenge vagy nem működik.
  • Az utastéri monitor folyton újraindul. Nincs klíma se az utasoknak, se a sofőrnek.
  • A II. ajtó infraérzékelői rosszak. A vezetőfülkében a klíma hibás.
  • Folyamatos ABS- ASR-meghibásodás.
  • A monitor folyamatosan újraindul. ABS-, ASR-figyelmeztető lámpa villog. Klíma gyenge.
  • Klíma nem működik vagy nem érzékelhető.

Megkérdeztük a BKV-t, miképpen lehetséges, hogy hibás állapotban, nem működő légkondicionálóval kerülhet ismételten forgalomba egy jármű. A BKV erre nem adott magyarázatot, helyette azt hangsúlyozta, a járművek karbantartása nyáron teljes körű, a légkondik nem megfelelő hatásfokát pedig leginkább a az utasok által kinyitott ablakok okozhatják.

„A klímás szezon előtt autóbuszaink és trolibuszaink a légkondicionáló berendezésre vonatkozóan teljes körű felkészítésen, karbantartáson vesznek részt. Előfordulhat azonban az is, hogy a berendezés működik ugyan, de nem az elvárt hatásfokkal. Ezt leggyakrabban az utastéri ablakok nyitott állapota okozza, mindemellett a klímaberendezések hatékonyságát a megállókban kinyíló ajtókon beáramló meleg levegő is befolyásolja” - írta a közlekedés vállalat kérdéseinkre válaszolva.

9,3 milliárd veszteséget termelt a BKV

Azonban úgy tűnik ez jó hír. Az üzleti tervhez képest 6 milliárd forinttal kevesebb, 9,3 milliárd forint veszteséggel zárta a 2018-as pénzügyi évet a BKV - tájékoztatta a társaság kedden az MTI-t.

A BKV-tól azt is megtudtuk, a helyzet egyre jobb, a busz és trolibusz járműállomány 75 százaléka klímaberendezéssel ellátott, ez az elmúlt 3 évben 16 százalékos javulást jelent.

Tövig

Ugyanakkor a szerkesztőségünk birtokába került egy olyan fotó is, ami az egyik BKV-jármű csere előtti gumiabroncsáról készült.

false

 

A képről jól kivehető, hogy szinte teljesen „lejárták”, ha egy magánszemély ilyen gumival felszerelt autóval járna és rajtakapnák a hatóságok, akkor súlyos, több tízezres büntetésre számíthatna.

 


A sofőrök is szenvednek

A hőségtől nem csak az utasok, a járművezetők is szenvednek: ha a vezetőfülkében nem működik a klíma vagy nem tudnak árnyékmentes helyen várakozni.

Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint a tavalyi helyzethez képest semmi sem változott. A Modulo-buszokban és Ganz-Skoda trolikban ugyanúgy nem működik a klíma, mint egy évvel ezelőtt. A menetképtelen buszokat, trolibuszokat helyettesítő magaspadlós járművekben pedig egyáltalán nincs klíma.

Várakozó troli a tűző napsütésben

Várakozó troli a tűző napsütésben

Fotó: A szerző felvétele

A BKV közlése szerint nem kell aggódni a sofőrök hőérzete miatt, mert hőségriadó elrendelése esetén a nagyobb csomópontokban, végállomásokon megemelt létszámban hőleváltó személyzetet biztosítanak. „Amennyiben a hőségriadó időtartama hosszabb, úgy a vonalak jelentős részében hőleváltós menetrendek érvénybe léptetésére van lehetőség. Ez azt jelenti, hogy többlet járművezetők beosztásával gyakoribb és hosszabb pihenőidőket biztosítunk. Emellett természetesen majd minden végállomás klímaberendezéssel ellátott és hűtött folyadék (szóda) áll rendelkezésre.”

Szabó István ezzel kapcsolatban megjegyezte, ahol távol van a tartózkodó, ott az a jellemző, hogy a tűző napon várják a sofőrök az indulást. „Még egyetlen járművezető sem jelezte, hogy leváltották hőségriadó alkalmából. Sajnos ameddig nincs személyi következménye, addig marad ez a posvány állóvíz. Amiben nem csak a járművezető hanem a szerelők is szenvednek” – állapította meg a BTDSZ elnöke.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.