Fotó: életveszélyes gumiabroncs, súlyos hibákat jelző menetlevél – lejtmenetben a BKV

Gazdaság

BKV által hitelesített dokumentum került szerkesztőségünkhöz, amely azt igazolja, bár napokon át jelezték a sofőrök a klíma hibáját (is), a műszakiak nem tudták megjavítani.

Két hete jártuk körbe a BKV romlásnak indult gazdasági helyzetét, amellyel tíz évvel korábbi negatív eredményét idézi. A BKV nem aggódott a pozitív működési korszakát lezáró 9 milliárdos hiánya miatt, mondván, az csupán számviteli jellegű.

Azt sem tekintette zavaró tényezőnek, hogy BKV felügyelő-bizottsága 12,9 milliárd forintos alulfinanszírozottsági lukat állapított meg. Januárban maga a vezérigazgató közölte a bértárgyaláson, hogy a főváros 19 milliárdos megtakarítást írt elő számukra.

„A klíma a hibás”

Azóta szerkesztőségünk birtokába került a BKV illetékese által is hitelesített dokumentum, ami megmutatja, mit is jelent az, hogy a BKV anyagi és/vagy emberi erőforrás hiányában nem tudja ellátni feladatát. Ebben az esetben azt, hogy a járművet kifogástalan műszaki állapotban bocsássák útra, biztosítva egyúttal az utasok komfortérzetét is.

Szerelik a buszt - képünk illusztráció

Szerelik a buszt - képünk illusztráció

Fotó: Sóki Tamás / MTI

A menetleveléből a busz tíz napját követhetjük végig, amiből az olvasható ki, a szerelők hiába jelzik a bajokat, a szerelők valamilyen okból tudják megjavítani a légkondicionálóját és egyéb berendezéseit.

Ez a dokumentum arra is választ ad, miért ennyire sanyarú a BKV utasainak helyzete nyaranta, miért kell szenvedniük a hőségtől a légkondicionálóval felszerelt járműveken. Azért, mert esetenként nem működik. A menetlevelébe szerint szinte naponta ismétlődnek azonos típusú hibák, a busz javítás nélkül került újra és újra forgalomba.

Június 3. és 12. között az alábbi bejegyzések kerületek a műszak számára a menetlevélbe:

  • Szigetelési hiba, nem működő utastéri klíma, ami ha mégis működne „nem észrevehető”.
  • EBS-hiba, szigetelési hiba, meghibásodott ajtók, bekapcsolt állapotban meleget fújó klíma, alacsony vontatási akkutöltés.
  • EBS- és szigetelési hiba.
  • A vezetőfülkében a bal ablaktörlő maszatol. A kamerás monitor nem működik, villódzik. Szigetelési hiba, vontatási akkutöltöttség alacsony.
  • Klíma gyenge vagy nem működik.
  • Az utastéri monitor folyton újraindul. Nincs klíma se az utasoknak, se a sofőrnek.
  • A II. ajtó infraérzékelői rosszak. A vezetőfülkében a klíma hibás.
  • Folyamatos ABS- ASR-meghibásodás.
  • A monitor folyamatosan újraindul. ABS-, ASR-figyelmeztető lámpa villog. Klíma gyenge.
  • Klíma nem működik vagy nem érzékelhető.

Megkérdeztük a BKV-t, miképpen lehetséges, hogy hibás állapotban, nem működő légkondicionálóval kerülhet ismételten forgalomba egy jármű. A BKV erre nem adott magyarázatot, helyette azt hangsúlyozta, a járművek karbantartása nyáron teljes körű, a légkondik nem megfelelő hatásfokát pedig leginkább a az utasok által kinyitott ablakok okozhatják.

„A klímás szezon előtt autóbuszaink és trolibuszaink a légkondicionáló berendezésre vonatkozóan teljes körű felkészítésen, karbantartáson vesznek részt. Előfordulhat azonban az is, hogy a berendezés működik ugyan, de nem az elvárt hatásfokkal. Ezt leggyakrabban az utastéri ablakok nyitott állapota okozza, mindemellett a klímaberendezések hatékonyságát a megállókban kinyíló ajtókon beáramló meleg levegő is befolyásolja” - írta a közlekedés vállalat kérdéseinkre válaszolva.

9,3 milliárd veszteséget termelt a BKV

Azonban úgy tűnik ez jó hír. Az üzleti tervhez képest 6 milliárd forinttal kevesebb, 9,3 milliárd forint veszteséggel zárta a 2018-as pénzügyi évet a BKV - tájékoztatta a társaság kedden az MTI-t.

A BKV-tól azt is megtudtuk, a helyzet egyre jobb, a busz és trolibusz járműállomány 75 százaléka klímaberendezéssel ellátott, ez az elmúlt 3 évben 16 százalékos javulást jelent.

Tövig

Ugyanakkor a szerkesztőségünk birtokába került egy olyan fotó is, ami az egyik BKV-jármű csere előtti gumiabroncsáról készült.

false

 

A képről jól kivehető, hogy szinte teljesen „lejárták”, ha egy magánszemély ilyen gumival felszerelt autóval járna és rajtakapnák a hatóságok, akkor súlyos, több tízezres büntetésre számíthatna.

 


A sofőrök is szenvednek

A hőségtől nem csak az utasok, a járművezetők is szenvednek: ha a vezetőfülkében nem működik a klíma vagy nem tudnak árnyékmentes helyen várakozni.

Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint a tavalyi helyzethez képest semmi sem változott. A Modulo-buszokban és Ganz-Skoda trolikban ugyanúgy nem működik a klíma, mint egy évvel ezelőtt. A menetképtelen buszokat, trolibuszokat helyettesítő magaspadlós járművekben pedig egyáltalán nincs klíma.

Várakozó troli a tűző napsütésben

Várakozó troli a tűző napsütésben

Fotó: A szerző felvétele

A BKV közlése szerint nem kell aggódni a sofőrök hőérzete miatt, mert hőségriadó elrendelése esetén a nagyobb csomópontokban, végállomásokon megemelt létszámban hőleváltó személyzetet biztosítanak. „Amennyiben a hőségriadó időtartama hosszabb, úgy a vonalak jelentős részében hőleváltós menetrendek érvénybe léptetésére van lehetőség. Ez azt jelenti, hogy többlet járművezetők beosztásával gyakoribb és hosszabb pihenőidőket biztosítunk. Emellett természetesen majd minden végállomás klímaberendezéssel ellátott és hűtött folyadék (szóda) áll rendelkezésre.”

Szabó István ezzel kapcsolatban megjegyezte, ahol távol van a tartózkodó, ott az a jellemző, hogy a tűző napon várják a sofőrök az indulást. „Még egyetlen járművezető sem jelezte, hogy leváltották hőségriadó alkalmából. Sajnos ameddig nincs személyi következménye, addig marad ez a posvány állóvíz. Amiben nem csak a járművezető hanem a szerelők is szenvednek” – állapította meg a BTDSZ elnöke.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”