Fotó: életveszélyes gumiabroncs, súlyos hibákat jelző menetlevél – lejtmenetben a BKV

Gazdaság

BKV által hitelesített dokumentum került szerkesztőségünkhöz, amely azt igazolja, bár napokon át jelezték a sofőrök a klíma hibáját (is), a műszakiak nem tudták megjavítani.

Két hete jártuk körbe a BKV romlásnak indult gazdasági helyzetét, amellyel tíz évvel korábbi negatív eredményét idézi. A BKV nem aggódott a pozitív működési korszakát lezáró 9 milliárdos hiánya miatt, mondván, az csupán számviteli jellegű.

Azt sem tekintette zavaró tényezőnek, hogy BKV felügyelő-bizottsága 12,9 milliárd forintos alulfinanszírozottsági lukat állapított meg. Januárban maga a vezérigazgató közölte a bértárgyaláson, hogy a főváros 19 milliárdos megtakarítást írt elő számukra.

„A klíma a hibás”

Azóta szerkesztőségünk birtokába került a BKV illetékese által is hitelesített dokumentum, ami megmutatja, mit is jelent az, hogy a BKV anyagi és/vagy emberi erőforrás hiányában nem tudja ellátni feladatát. Ebben az esetben azt, hogy a járművet kifogástalan műszaki állapotban bocsássák útra, biztosítva egyúttal az utasok komfortérzetét is.

Szerelik a buszt - képünk illusztráció

Szerelik a buszt - képünk illusztráció

Fotó: Sóki Tamás / MTI

A menetleveléből a busz tíz napját követhetjük végig, amiből az olvasható ki, a szerelők hiába jelzik a bajokat, a szerelők valamilyen okból tudják megjavítani a légkondicionálóját és egyéb berendezéseit.

Ez a dokumentum arra is választ ad, miért ennyire sanyarú a BKV utasainak helyzete nyaranta, miért kell szenvedniük a hőségtől a légkondicionálóval felszerelt járműveken. Azért, mert esetenként nem működik. A menetlevelébe szerint szinte naponta ismétlődnek azonos típusú hibák, a busz javítás nélkül került újra és újra forgalomba.

Június 3. és 12. között az alábbi bejegyzések kerületek a műszak számára a menetlevélbe:

  • Szigetelési hiba, nem működő utastéri klíma, ami ha mégis működne „nem észrevehető”.
  • EBS-hiba, szigetelési hiba, meghibásodott ajtók, bekapcsolt állapotban meleget fújó klíma, alacsony vontatási akkutöltés.
  • EBS- és szigetelési hiba.
  • A vezetőfülkében a bal ablaktörlő maszatol. A kamerás monitor nem működik, villódzik. Szigetelési hiba, vontatási akkutöltöttség alacsony.
  • Klíma gyenge vagy nem működik.
  • Az utastéri monitor folyton újraindul. Nincs klíma se az utasoknak, se a sofőrnek.
  • A II. ajtó infraérzékelői rosszak. A vezetőfülkében a klíma hibás.
  • Folyamatos ABS- ASR-meghibásodás.
  • A monitor folyamatosan újraindul. ABS-, ASR-figyelmeztető lámpa villog. Klíma gyenge.
  • Klíma nem működik vagy nem érzékelhető.

Megkérdeztük a BKV-t, miképpen lehetséges, hogy hibás állapotban, nem működő légkondicionálóval kerülhet ismételten forgalomba egy jármű. A BKV erre nem adott magyarázatot, helyette azt hangsúlyozta, a járművek karbantartása nyáron teljes körű, a légkondik nem megfelelő hatásfokát pedig leginkább a az utasok által kinyitott ablakok okozhatják.

„A klímás szezon előtt autóbuszaink és trolibuszaink a légkondicionáló berendezésre vonatkozóan teljes körű felkészítésen, karbantartáson vesznek részt. Előfordulhat azonban az is, hogy a berendezés működik ugyan, de nem az elvárt hatásfokkal. Ezt leggyakrabban az utastéri ablakok nyitott állapota okozza, mindemellett a klímaberendezések hatékonyságát a megállókban kinyíló ajtókon beáramló meleg levegő is befolyásolja” - írta a közlekedés vállalat kérdéseinkre válaszolva.

9,3 milliárd veszteséget termelt a BKV

Azonban úgy tűnik ez jó hír. Az üzleti tervhez képest 6 milliárd forinttal kevesebb, 9,3 milliárd forint veszteséggel zárta a 2018-as pénzügyi évet a BKV - tájékoztatta a társaság kedden az MTI-t.

A BKV-tól azt is megtudtuk, a helyzet egyre jobb, a busz és trolibusz járműállomány 75 százaléka klímaberendezéssel ellátott, ez az elmúlt 3 évben 16 százalékos javulást jelent.

Tövig

Ugyanakkor a szerkesztőségünk birtokába került egy olyan fotó is, ami az egyik BKV-jármű csere előtti gumiabroncsáról készült.

false

 

A képről jól kivehető, hogy szinte teljesen „lejárták”, ha egy magánszemély ilyen gumival felszerelt autóval járna és rajtakapnák a hatóságok, akkor súlyos, több tízezres büntetésre számíthatna.

 


A sofőrök is szenvednek

A hőségtől nem csak az utasok, a járművezetők is szenvednek: ha a vezetőfülkében nem működik a klíma vagy nem tudnak árnyékmentes helyen várakozni.

Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint a tavalyi helyzethez képest semmi sem változott. A Modulo-buszokban és Ganz-Skoda trolikban ugyanúgy nem működik a klíma, mint egy évvel ezelőtt. A menetképtelen buszokat, trolibuszokat helyettesítő magaspadlós járművekben pedig egyáltalán nincs klíma.

Várakozó troli a tűző napsütésben

Várakozó troli a tűző napsütésben

Fotó: A szerző felvétele

A BKV közlése szerint nem kell aggódni a sofőrök hőérzete miatt, mert hőségriadó elrendelése esetén a nagyobb csomópontokban, végállomásokon megemelt létszámban hőleváltó személyzetet biztosítanak. „Amennyiben a hőségriadó időtartama hosszabb, úgy a vonalak jelentős részében hőleváltós menetrendek érvénybe léptetésére van lehetőség. Ez azt jelenti, hogy többlet járművezetők beosztásával gyakoribb és hosszabb pihenőidőket biztosítunk. Emellett természetesen majd minden végállomás klímaberendezéssel ellátott és hűtött folyadék (szóda) áll rendelkezésre.”

Szabó István ezzel kapcsolatban megjegyezte, ahol távol van a tartózkodó, ott az a jellemző, hogy a tűző napon várják a sofőrök az indulást. „Még egyetlen járművezető sem jelezte, hogy leváltották hőségriadó alkalmából. Sajnos ameddig nincs személyi következménye, addig marad ez a posvány állóvíz. Amiben nem csak a járművezető hanem a szerelők is szenvednek” – állapította meg a BTDSZ elnöke.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.