Két hete jártuk körbe a BKV romlásnak indult gazdasági helyzetét, amellyel tíz évvel korábbi negatív eredményét idézi. A BKV nem aggódott a pozitív működési korszakát lezáró 9 milliárdos hiánya miatt, mondván, az csupán számviteli jellegű.
Azt sem tekintette zavaró tényezőnek, hogy BKV felügyelő-bizottsága 12,9 milliárd forintos alulfinanszírozottsági lukat állapított meg. Januárban maga a vezérigazgató közölte a bértárgyaláson, hogy a főváros 19 milliárdos megtakarítást írt elő számukra.
„A klíma a hibás”
Azóta szerkesztőségünk birtokába került a BKV illetékese által is hitelesített dokumentum, ami megmutatja, mit is jelent az, hogy a BKV anyagi és/vagy emberi erőforrás hiányában nem tudja ellátni feladatát. Ebben az esetben azt, hogy a járművet kifogástalan műszaki állapotban bocsássák útra, biztosítva egyúttal az utasok komfortérzetét is.
|
A menetleveléből a busz tíz napját követhetjük végig, amiből az olvasható ki, a szerelők hiába jelzik a bajokat, a szerelők valamilyen okból tudják megjavítani a légkondicionálóját és egyéb berendezéseit.
Ez a dokumentum arra is választ ad, miért ennyire sanyarú a BKV utasainak helyzete nyaranta, miért kell szenvedniük a hőségtől a légkondicionálóval felszerelt járműveken. Azért, mert esetenként nem működik. A menetlevelébe szerint szinte naponta ismétlődnek azonos típusú hibák, a busz javítás nélkül került újra és újra forgalomba.
Június 3. és 12. között az alábbi bejegyzések kerületek a műszak számára a menetlevélbe:
- Szigetelési hiba, nem működő utastéri klíma, ami ha mégis működne „nem észrevehető”.
- EBS-hiba, szigetelési hiba, meghibásodott ajtók, bekapcsolt állapotban meleget fújó klíma, alacsony vontatási akkutöltés.
- EBS- és szigetelési hiba.
- A vezetőfülkében a bal ablaktörlő maszatol. A kamerás monitor nem működik, villódzik. Szigetelési hiba, vontatási akkutöltöttség alacsony.
- Klíma gyenge vagy nem működik.
- Az utastéri monitor folyton újraindul. Nincs klíma se az utasoknak, se a sofőrnek.
- A II. ajtó infraérzékelői rosszak. A vezetőfülkében a klíma hibás.
- Folyamatos ABS- ASR-meghibásodás.
- A monitor folyamatosan újraindul. ABS-, ASR-figyelmeztető lámpa villog. Klíma gyenge.
- Klíma nem működik vagy nem érzékelhető.
Megkérdeztük a BKV-t, miképpen lehetséges, hogy hibás állapotban, nem működő légkondicionálóval kerülhet ismételten forgalomba egy jármű. A BKV erre nem adott magyarázatot, helyette azt hangsúlyozta, a járművek karbantartása nyáron teljes körű, a légkondik nem megfelelő hatásfokát pedig leginkább a az utasok által kinyitott ablakok okozhatják.
„A klímás szezon előtt autóbuszaink és trolibuszaink a légkondicionáló berendezésre vonatkozóan teljes körű felkészítésen, karbantartáson vesznek részt. Előfordulhat azonban az is, hogy a berendezés működik ugyan, de nem az elvárt hatásfokkal. Ezt leggyakrabban az utastéri ablakok nyitott állapota okozza, mindemellett a klímaberendezések hatékonyságát a megállókban kinyíló ajtókon beáramló meleg levegő is befolyásolja” - írta a közlekedés vállalat kérdéseinkre válaszolva.
9,3 milliárd veszteséget termelt a BKV
Azonban úgy tűnik ez jó hír. Az üzleti tervhez képest 6 milliárd forinttal kevesebb, 9,3 milliárd forint veszteséggel zárta a 2018-as pénzügyi évet a BKV - tájékoztatta a társaság kedden az MTI-t.
A BKV-tól azt is megtudtuk, a helyzet egyre jobb, a busz és trolibusz járműállomány 75 százaléka klímaberendezéssel ellátott, ez az elmúlt 3 évben 16 százalékos javulást jelent.
Tövig Ugyanakkor a szerkesztőségünk birtokába került egy olyan fotó is, ami az egyik BKV-jármű csere előtti gumiabroncsáról készült.
A képről jól kivehető, hogy szinte teljesen „lejárták”, ha egy magánszemély ilyen gumival felszerelt autóval járna és rajtakapnák a hatóságok, akkor súlyos, több tízezres büntetésre számíthatna. |
A sofőrök is szenvednek
A hőségtől nem csak az utasok, a járművezetők is szenvednek: ha a vezetőfülkében nem működik a klíma vagy nem tudnak árnyékmentes helyen várakozni.
Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint a tavalyi helyzethez képest semmi sem változott. A Modulo-buszokban és Ganz-Skoda trolikban ugyanúgy nem működik a klíma, mint egy évvel ezelőtt. A menetképtelen buszokat, trolibuszokat helyettesítő magaspadlós járművekben pedig egyáltalán nincs klíma.
|
A BKV közlése szerint nem kell aggódni a sofőrök hőérzete miatt, mert hőségriadó elrendelése esetén a nagyobb csomópontokban, végállomásokon megemelt létszámban hőleváltó személyzetet biztosítanak. „Amennyiben a hőségriadó időtartama hosszabb, úgy a vonalak jelentős részében hőleváltós menetrendek érvénybe léptetésére van lehetőség. Ez azt jelenti, hogy többlet járművezetők beosztásával gyakoribb és hosszabb pihenőidőket biztosítunk. Emellett természetesen majd minden végállomás klímaberendezéssel ellátott és hűtött folyadék (szóda) áll rendelkezésre.”
Szabó István ezzel kapcsolatban megjegyezte, ahol távol van a tartózkodó, ott az a jellemző, hogy a tűző napon várják a sofőrök az indulást. „Még egyetlen járművezető sem jelezte, hogy leváltották hőségriadó alkalmából. Sajnos ameddig nincs személyi következménye, addig marad ez a posvány állóvíz. Amiben nem csak a járművezető hanem a szerelők is szenvednek” – állapította meg a BTDSZ elnöke.