Fotó: életveszélyes gumiabroncs, súlyos hibákat jelző menetlevél – lejtmenetben a BKV

Gazdaság

BKV által hitelesített dokumentum került szerkesztőségünkhöz, amely azt igazolja, bár napokon át jelezték a sofőrök a klíma hibáját (is), a műszakiak nem tudták megjavítani.

Két hete jártuk körbe a BKV romlásnak indult gazdasági helyzetét, amellyel tíz évvel korábbi negatív eredményét idézi. A BKV nem aggódott a pozitív működési korszakát lezáró 9 milliárdos hiánya miatt, mondván, az csupán számviteli jellegű.

Azt sem tekintette zavaró tényezőnek, hogy BKV felügyelő-bizottsága 12,9 milliárd forintos alulfinanszírozottsági lukat állapított meg. Januárban maga a vezérigazgató közölte a bértárgyaláson, hogy a főváros 19 milliárdos megtakarítást írt elő számukra.

„A klíma a hibás”

Azóta szerkesztőségünk birtokába került a BKV illetékese által is hitelesített dokumentum, ami megmutatja, mit is jelent az, hogy a BKV anyagi és/vagy emberi erőforrás hiányában nem tudja ellátni feladatát. Ebben az esetben azt, hogy a járművet kifogástalan műszaki állapotban bocsássák útra, biztosítva egyúttal az utasok komfortérzetét is.

Szerelik a buszt - képünk illusztráció

Szerelik a buszt - képünk illusztráció

Fotó: Sóki Tamás / MTI

A menetleveléből a busz tíz napját követhetjük végig, amiből az olvasható ki, a szerelők hiába jelzik a bajokat, a szerelők valamilyen okból tudják megjavítani a légkondicionálóját és egyéb berendezéseit.

Ez a dokumentum arra is választ ad, miért ennyire sanyarú a BKV utasainak helyzete nyaranta, miért kell szenvedniük a hőségtől a légkondicionálóval felszerelt járműveken. Azért, mert esetenként nem működik. A menetlevelébe szerint szinte naponta ismétlődnek azonos típusú hibák, a busz javítás nélkül került újra és újra forgalomba.

Június 3. és 12. között az alábbi bejegyzések kerületek a műszak számára a menetlevélbe:

  • Szigetelési hiba, nem működő utastéri klíma, ami ha mégis működne „nem észrevehető”.
  • EBS-hiba, szigetelési hiba, meghibásodott ajtók, bekapcsolt állapotban meleget fújó klíma, alacsony vontatási akkutöltés.
  • EBS- és szigetelési hiba.
  • A vezetőfülkében a bal ablaktörlő maszatol. A kamerás monitor nem működik, villódzik. Szigetelési hiba, vontatási akkutöltöttség alacsony.
  • Klíma gyenge vagy nem működik.
  • Az utastéri monitor folyton újraindul. Nincs klíma se az utasoknak, se a sofőrnek.
  • A II. ajtó infraérzékelői rosszak. A vezetőfülkében a klíma hibás.
  • Folyamatos ABS- ASR-meghibásodás.
  • A monitor folyamatosan újraindul. ABS-, ASR-figyelmeztető lámpa villog. Klíma gyenge.
  • Klíma nem működik vagy nem érzékelhető.

Megkérdeztük a BKV-t, miképpen lehetséges, hogy hibás állapotban, nem működő légkondicionálóval kerülhet ismételten forgalomba egy jármű. A BKV erre nem adott magyarázatot, helyette azt hangsúlyozta, a járművek karbantartása nyáron teljes körű, a légkondik nem megfelelő hatásfokát pedig leginkább a az utasok által kinyitott ablakok okozhatják.

„A klímás szezon előtt autóbuszaink és trolibuszaink a légkondicionáló berendezésre vonatkozóan teljes körű felkészítésen, karbantartáson vesznek részt. Előfordulhat azonban az is, hogy a berendezés működik ugyan, de nem az elvárt hatásfokkal. Ezt leggyakrabban az utastéri ablakok nyitott állapota okozza, mindemellett a klímaberendezések hatékonyságát a megállókban kinyíló ajtókon beáramló meleg levegő is befolyásolja” - írta a közlekedés vállalat kérdéseinkre válaszolva.

9,3 milliárd veszteséget termelt a BKV

Azonban úgy tűnik ez jó hír. Az üzleti tervhez képest 6 milliárd forinttal kevesebb, 9,3 milliárd forint veszteséggel zárta a 2018-as pénzügyi évet a BKV - tájékoztatta a társaság kedden az MTI-t.

A BKV-tól azt is megtudtuk, a helyzet egyre jobb, a busz és trolibusz járműállomány 75 százaléka klímaberendezéssel ellátott, ez az elmúlt 3 évben 16 százalékos javulást jelent.

Tövig

Ugyanakkor a szerkesztőségünk birtokába került egy olyan fotó is, ami az egyik BKV-jármű csere előtti gumiabroncsáról készült.

false

 

A képről jól kivehető, hogy szinte teljesen „lejárták”, ha egy magánszemély ilyen gumival felszerelt autóval járna és rajtakapnák a hatóságok, akkor súlyos, több tízezres büntetésre számíthatna.

 


A sofőrök is szenvednek

A hőségtől nem csak az utasok, a járművezetők is szenvednek: ha a vezetőfülkében nem működik a klíma vagy nem tudnak árnyékmentes helyen várakozni.

Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint a tavalyi helyzethez képest semmi sem változott. A Modulo-buszokban és Ganz-Skoda trolikban ugyanúgy nem működik a klíma, mint egy évvel ezelőtt. A menetképtelen buszokat, trolibuszokat helyettesítő magaspadlós járművekben pedig egyáltalán nincs klíma.

Várakozó troli a tűző napsütésben

Várakozó troli a tűző napsütésben

Fotó: A szerző felvétele

A BKV közlése szerint nem kell aggódni a sofőrök hőérzete miatt, mert hőségriadó elrendelése esetén a nagyobb csomópontokban, végállomásokon megemelt létszámban hőleváltó személyzetet biztosítanak. „Amennyiben a hőségriadó időtartama hosszabb, úgy a vonalak jelentős részében hőleváltós menetrendek érvénybe léptetésére van lehetőség. Ez azt jelenti, hogy többlet járművezetők beosztásával gyakoribb és hosszabb pihenőidőket biztosítunk. Emellett természetesen majd minden végállomás klímaberendezéssel ellátott és hűtött folyadék (szóda) áll rendelkezésre.”

Szabó István ezzel kapcsolatban megjegyezte, ahol távol van a tartózkodó, ott az a jellemző, hogy a tűző napon várják a sofőrök az indulást. „Még egyetlen járművezető sem jelezte, hogy leváltották hőségriadó alkalmából. Sajnos ameddig nincs személyi következménye, addig marad ez a posvány állóvíz. Amiben nem csak a járművezető hanem a szerelők is szenvednek” – állapította meg a BTDSZ elnöke.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.