A CEU-ügyre emlékezteti Palkovics Lászlót, ami a Magyar Tudományos Akadémiával történik

  • narancs.hu
  • 2019. február 2.

Belpol

De nem úgy! A miniszter még mindig úgy csinál, mint aki nem érti, mi a probléma azzal, hogy a kormány döntené el, mivel foglalkozzanak a kutatók.

A miniszter szerint most aktívan politizálnak az Akadémián, ami nem helyes.

„És ha megnézzük, hogy mi történik az Akadémián most, az engem nagyon emlékeztet más ügyekre, például a CEU-val kapcsolatos hasonló dologra.”

Ez okozta a CEU vesztét is ugyebár...

Palkovics László persze még csak véletlenül sem látja azt az analógiát az MTA és a CEU ügye között, hogy a kormány az MTA működését épp úgy ellehetetleníti, mint ahogy a CEU-t elüldözte.

Az innovációs és technológiai miniszter a Hír TV Péntek 9 című műsorában beszélt erről.

Gajdics Ottó és Szentesi Zöldi László társaságában a műsoridő nagyobb része azzal telt, hogy Palkovics azt ismételgette, bár tény, hogy inkább a kormány döntené el az intézet helyett, hogy a kutatók mivel foglalkozzanak, de ez semmiképp sem támadás az tudományos élet függetlensége ellen, csak hát az van, hogy a politikusok, mármint a fideszes politikusok egyszerűen csak jobban tudják, mi a fontos, mivel kell foglalkozni. Emiatt viszont sokan pampognak.

„Jön valaki, aki azt mondta, hogy lehet ezt jobban működtetni, és ez ellen van egy tiltakozás” – mondta Palkovics. „Nem olyan módon akarjuk finanszírozni a működést, hogy adunk pénzt, és az MTA majd eldönti, hogy mire akarja azt költeni, hanem a teljesítménnyel összekötött finanszírozás mellett döntöttünk”.

A Századvéggel versenyezhetnek az akadémiai kutatóintézetek az állami pénzekért

Végre megszületett Palkovics miniszter pályázati kiírása. Egyetemek és állami kutatóintézetek mellett kutatást végző alapítványok is pályázhatnak majd arra a pénzre, amely a Magyar Tudományos Akadémia költségvetéséből került át az Innovációs és technológiai Minisztériumhoz.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.