A fideszesek többségének sem tetszenek a bombás plakátok

  • narancs.hu
  • 2022. november 7.

Belpol

A Publicus Intézet friss kutatása szerint a magas élelmiszerárakért a gyenge forint és az elhibázott gazdaságpolitika felelős.

A fideszesek mindössze 31 százaléka gondolja úgy, hogy a kormány legújabb nemzeti konzultációját hirdető bombás plakátok pontosan mutatják be a jelen helyzetet

– írja a Népszava a Publicus Intézet általa megrendelt felmérésének eredménye alapján. A megkérdezettek (1007 fő) körében még ennél is alacsonyabb a tetszés, 7 százalék gondolja úgy, hogy a valóságot mutatják be a plakátok és 74 százalék szerint inkább hamis képet sugalmaznak. A válaszadók közel kétharmada kifejezetten haszontalannak tartja a "brüsszeli szankciókról" indított nemzeti konzultációt. Ez a pártpreferenciák tekintetében úgy áll össze, hogy míg a fideszesek négyötöde szerint azért hasznos a kormány kezdeményezése, addig az ellenzékiek 96 százaléka ezt nem így látja, és utóbbiakhoz csatlakozott a bizonytalanok 67 százaléka is.

Az eddigi szankciós csomagokról is tett fel kérdést a felmérés, azt kérdezték: vajon Orbán Viktor mennyit szavazott meg. A fideszesek 26 százaléka szerint egyet sem, illetve 41 százalékuk szerint csak egy részüket. Vagyis

a kutatás adatai szerint a kormánypártok szimpatizánsainak több mint kétharmada nem tudja, hogy Orbánék eddig az összes szankciós csomagot megszavazták, de ugyanígy nincs ezzel tisztában a bizonytalanok 35 százaléka sem.

A megkérdezettek 87 százaléka a magas élelmiszerárakért a gyenge forintot, 79 százalékuk (vagyis a fideszesek egy része szerint is) az elhibázott gazdaságpolitikát, 60 százalékuk a kereskedők ármegállapítási módszereit, 88 százalékuk az elszálló energiaárakat és 57 százalékuk a brüsszeli szankciókat tartja felelősnek.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.