A jogállamisági mechanizmus is csak akkor ér valamit, ha merik használni

Belpol

Civil szervezetek értékelték az EU Bíróságának főtanácsnoki indítványát.

Az Európai Unió Bíróságának főtanácsnoka, Campos Sánchez-Bordona csütörtökön nyilvánosságra hozott indítványában azt javasolja a bíróságnak, hogy teljes egészében utasítsa el a magyar és a lengyel kormány keresetét, amivel az úgynevezett jogállamisági mechanizmusról szóló rendeletet támadják.

A bíróság végső döntése januárra várható, ha ez megegyezik majd a főtanácsnoki indítvánnyal, akkor az utolsó akadály is elhárul az uniós pénzek felfüggesztésével fenyegető mechanizmus alkalmazása elől. (Jogi értelemben már ma is be lehetne vetni a mechanizmust, de tavaly decemberben az uniós állam- és kormányfők között politikai alku született arról, hogy a bíróság döntéséig nem alkalmazzák.)

Két hete az Európai Bizottság előzetes, információkérő levelet küldött a magyar és lengyel kormánynak, ami arra utal, hogy velük szemben indíthatják meg elsőként a jogállamisági eljárást. A levelek tartalmáról ebben a cikkünkben írtunk bővebben:

A főtanácsnoki indítványt a jogállamisággal és a korrupcióellenes küzdelemmel foglalkozó civil szervezetek értékelték csütörtök délután, online háttérbeszélgetésen.

Léderer András, a Magyar Helsinki Bizottság munkatársa azt emelte ki, hogy a főtanácsnok teljes egészében lesöpörte a magyar és a lengyel kormány keresetét. Ez azért fontos, mert a keresetek amellett, hogy a jogállamisági rendelet egészének megsemmisítését kérték, a jogszabály egyes pontjait külön-külön is támadták. Ha a bíróság akár csak egy stratégiai kérdésben elfogadja a magyar vagy a lengyel érveket, az teljesen ki is üresítheti az eljárást és gyakorlatilag lehetetlenné teheti a szankciók alkalmazását. A főtanácsnoki indítványból viszont az következik, hogy a rendeletet abban a formában kell érvényben hagyni, ahogyan azt tavaly év végén eredetileg elfogadták.

A főtanácsnoki vélemény persze nem köti a bíróságot, és Léderer szerint "ködszurkálás" lenne megjósolni a bíróság végső ítéletét, de azt azért megjegyezte, hogy mióta a Helsinki Bizottságnál dolgozik, a saját területükön lényegében minden esetben megfogadta a bíróság a főtanácsnoki indítványokat. "A történelemből ugyanakkor ellenpéldákat is lehet hozni" - tette hozzá Léderer András.

A szakértők megpróbálták felmérni, hogy a jogállamisági mechanizmus - ha túléli a bírósági felülvizsgálatot - mennyiben adna új, a korábbiaknál erősebb eszközt az Európai Bizottság kezébe a jogállamisági problémák vagy az államilag támogatott korrupció felszámolására.

Nagy Gabriella, a Transparency International Magyarország közpénzügyi programvezetője szerint a jogállamisági mechanizmussal a Bizottság elvben felléphet az uniós pénzfelhasználást ellenőrizni hivatott intézmények - például a Közbeszerzési Hatóság vagy a Gazdasági Versenyhivatal - foglyul ejtése ellen is. "A korábbi eszközökkel ez nehezen volt kezelhető, mert nem szervezési vagy jogalkotási problémáról beszélünk, inkább a politikailag motivált kinevezési gyakorlat vezet az intézmények rossz működéséhez" - vélekedett Nagy.

Vincze Orsolya, a K-Monitor munkatársa szerint az összeférhetetlenség túl laza magyarországi szabályozásával szemben is jó eszköz lehet a jogállamisági mechanizmus. "A témában márciusra várható a GRECO (Korrupció Elleni Államok Csoportja) új jelentése Magyarországról, ennek a megállapításaira a Bizottság is oda fog figyelni" - mondta Vincze.

A civil szervezetek ugyanakkor erős kétségeket is megfogalmaztak a Bizottság elkötelezettségét illetően.

Léderer András arra mutatott rá, hogy ahogyan a lengyelországi "LMBTQ-mentes övezetek" miatt leállították bizonyos pénzek folyósítását, ezt más ügyekben is megtehették volna, mégsem léptek.

Nagy Gabriella szerint a Bizottság az eddig rendelkezésére álló eszközöket sem használta ki teljesen. A 2010-es évek elején még Magyarországon is indítottak kötelezettségszegési eljárásokat szabálytalan közbeszerzések miatt, azóta viszont nem. "Az új jogállamisági mechanizmus is csak annyira lesz hatékony, amennyire a Bizottság hajlandó lesz használni" - jelentette ki a Transparency munkatársa.

A Bizottság legendás óvatosságát a beszélgetés résztvevői azzal magyarázták, hogy a brüsszeli intézmény jogi szolgálata "nagyon konzervatív társaság", csak akkor javasolnak jogi lépéseket egy ügyben, ha teljesen biztosak benne, hogy egy esetleges perben a bíróság előtt is meg tudnák védeni az igazukat.

A fontolva haladást jelzi, hogy a magyar és a lengyel kormánynak november 17-én kiküldött figyelmeztető levelek hivatalosan még nem a jogállamisági eljárás részei, ez Léderer András szavaival inkább a "népmesei okos lányra" hajazó megoldás. Ha a bíróság fenntartja a jogállamisági mechanizmust, a Bizottságnak akkor is küldenie kell egy újabb, immár hivatalos értesítést az eljárás tényleges megindításához.

Ettől a ponttól kezdve legkorábban négy hónap alatt juthatunk el a szankciókig, de akár nyolc hónapra is kitolható az eljárás.

Vincze Orsolya azt mondta erről, hogy a jövő tavaszi magyar választásig már biztosan nem számíthatunk büntetésre.

Léderer András annyiban optimista, hogy a légkör érezhetően megváltozott az utóbbi években, erre utal az is, hogy a perben vagy egy tucat EU-s tagállam avatkozott be a Tanács és a Parlament oldalán (vagyis a magyar és a lengyel kormány ellen). "Úgy tűnik, most tényleg van rá politikai akarat, hogy fellépjenek az uniós pénzek elherdálása ellen."  

Vincze Orsolya úgy látja, hogy nem feltétlenül a Bizottság bátorságát mutatja majd, ha ténylegesen alkalmazni fogják a mechanizmust. "Komoly nyomás volt rajtuk, nem csak az Európai Parlament részéről, hanem a nyugati tagállamok közvéleménye felől is, kezdik ugyanis megunni, hogy a lopást finanszírozzák a befizetett adójukkal."

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.