A jogállamisági mechanizmus is csak akkor ér valamit, ha merik használni

Belpol

Civil szervezetek értékelték az EU Bíróságának főtanácsnoki indítványát.

Az Európai Unió Bíróságának főtanácsnoka, Campos Sánchez-Bordona csütörtökön nyilvánosságra hozott indítványában azt javasolja a bíróságnak, hogy teljes egészében utasítsa el a magyar és a lengyel kormány keresetét, amivel az úgynevezett jogállamisági mechanizmusról szóló rendeletet támadják.

A bíróság végső döntése januárra várható, ha ez megegyezik majd a főtanácsnoki indítvánnyal, akkor az utolsó akadály is elhárul az uniós pénzek felfüggesztésével fenyegető mechanizmus alkalmazása elől. (Jogi értelemben már ma is be lehetne vetni a mechanizmust, de tavaly decemberben az uniós állam- és kormányfők között politikai alku született arról, hogy a bíróság döntéséig nem alkalmazzák.)

Két hete az Európai Bizottság előzetes, információkérő levelet küldött a magyar és lengyel kormánynak, ami arra utal, hogy velük szemben indíthatják meg elsőként a jogállamisági eljárást. A levelek tartalmáról ebben a cikkünkben írtunk bővebben:

A főtanácsnoki indítványt a jogállamisággal és a korrupcióellenes küzdelemmel foglalkozó civil szervezetek értékelték csütörtök délután, online háttérbeszélgetésen.

Léderer András, a Magyar Helsinki Bizottság munkatársa azt emelte ki, hogy a főtanácsnok teljes egészében lesöpörte a magyar és a lengyel kormány keresetét. Ez azért fontos, mert a keresetek amellett, hogy a jogállamisági rendelet egészének megsemmisítését kérték, a jogszabály egyes pontjait külön-külön is támadták. Ha a bíróság akár csak egy stratégiai kérdésben elfogadja a magyar vagy a lengyel érveket, az teljesen ki is üresítheti az eljárást és gyakorlatilag lehetetlenné teheti a szankciók alkalmazását. A főtanácsnoki indítványból viszont az következik, hogy a rendeletet abban a formában kell érvényben hagyni, ahogyan azt tavaly év végén eredetileg elfogadták.

A főtanácsnoki vélemény persze nem köti a bíróságot, és Léderer szerint "ködszurkálás" lenne megjósolni a bíróság végső ítéletét, de azt azért megjegyezte, hogy mióta a Helsinki Bizottságnál dolgozik, a saját területükön lényegében minden esetben megfogadta a bíróság a főtanácsnoki indítványokat. "A történelemből ugyanakkor ellenpéldákat is lehet hozni" - tette hozzá Léderer András.

A szakértők megpróbálták felmérni, hogy a jogállamisági mechanizmus - ha túléli a bírósági felülvizsgálatot - mennyiben adna új, a korábbiaknál erősebb eszközt az Európai Bizottság kezébe a jogállamisági problémák vagy az államilag támogatott korrupció felszámolására.

Nagy Gabriella, a Transparency International Magyarország közpénzügyi programvezetője szerint a jogállamisági mechanizmussal a Bizottság elvben felléphet az uniós pénzfelhasználást ellenőrizni hivatott intézmények - például a Közbeszerzési Hatóság vagy a Gazdasági Versenyhivatal - foglyul ejtése ellen is. "A korábbi eszközökkel ez nehezen volt kezelhető, mert nem szervezési vagy jogalkotási problémáról beszélünk, inkább a politikailag motivált kinevezési gyakorlat vezet az intézmények rossz működéséhez" - vélekedett Nagy.

Vincze Orsolya, a K-Monitor munkatársa szerint az összeférhetetlenség túl laza magyarországi szabályozásával szemben is jó eszköz lehet a jogállamisági mechanizmus. "A témában márciusra várható a GRECO (Korrupció Elleni Államok Csoportja) új jelentése Magyarországról, ennek a megállapításaira a Bizottság is oda fog figyelni" - mondta Vincze.

A civil szervezetek ugyanakkor erős kétségeket is megfogalmaztak a Bizottság elkötelezettségét illetően.

Léderer András arra mutatott rá, hogy ahogyan a lengyelországi "LMBTQ-mentes övezetek" miatt leállították bizonyos pénzek folyósítását, ezt más ügyekben is megtehették volna, mégsem léptek.

Nagy Gabriella szerint a Bizottság az eddig rendelkezésére álló eszközöket sem használta ki teljesen. A 2010-es évek elején még Magyarországon is indítottak kötelezettségszegési eljárásokat szabálytalan közbeszerzések miatt, azóta viszont nem. "Az új jogállamisági mechanizmus is csak annyira lesz hatékony, amennyire a Bizottság hajlandó lesz használni" - jelentette ki a Transparency munkatársa.

A Bizottság legendás óvatosságát a beszélgetés résztvevői azzal magyarázták, hogy a brüsszeli intézmény jogi szolgálata "nagyon konzervatív társaság", csak akkor javasolnak jogi lépéseket egy ügyben, ha teljesen biztosak benne, hogy egy esetleges perben a bíróság előtt is meg tudnák védeni az igazukat.

A fontolva haladást jelzi, hogy a magyar és a lengyel kormánynak november 17-én kiküldött figyelmeztető levelek hivatalosan még nem a jogállamisági eljárás részei, ez Léderer András szavaival inkább a "népmesei okos lányra" hajazó megoldás. Ha a bíróság fenntartja a jogállamisági mechanizmust, a Bizottságnak akkor is küldenie kell egy újabb, immár hivatalos értesítést az eljárás tényleges megindításához.

Ettől a ponttól kezdve legkorábban négy hónap alatt juthatunk el a szankciókig, de akár nyolc hónapra is kitolható az eljárás.

Vincze Orsolya azt mondta erről, hogy a jövő tavaszi magyar választásig már biztosan nem számíthatunk büntetésre.

Léderer András annyiban optimista, hogy a légkör érezhetően megváltozott az utóbbi években, erre utal az is, hogy a perben vagy egy tucat EU-s tagállam avatkozott be a Tanács és a Parlament oldalán (vagyis a magyar és a lengyel kormány ellen). "Úgy tűnik, most tényleg van rá politikai akarat, hogy fellépjenek az uniós pénzek elherdálása ellen."  

Vincze Orsolya úgy látja, hogy nem feltétlenül a Bizottság bátorságát mutatja majd, ha ténylegesen alkalmazni fogják a mechanizmust. "Komoly nyomás volt rajtuk, nem csak az Európai Parlament részéről, hanem a nyugati tagállamok közvéleménye felől is, kezdik ugyanis megunni, hogy a lopást finanszírozzák a befizetett adójukkal."

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.