A Kereskedőház pénzei – Furfangos állami bújócska a keleti nyitás körül

  • Böszörményi Jenő
  • 2015. november 25.

Belpol

A Külügyminisztérium köteles kiadni a Magyar Nemzeti Kereskedőházzal kötött szerződéseit – áll az Információszabadság Hatóság tájékoztatásában. Az állami szervek persze nem hagyják magukat, például a Quaestor-szerződéseket továbbra is titkolják.

A Magyar Nemzeti Kereskedőházat (MNKH) tavasszal többször is megkerestük közérdekű adatait kérve: érdeklődtünk szerződéseiről, támogatásairól, befektetési szabályzatáról, köztük a Külgazdasági és Külügyminisztériummal (KKM) kötött szerződésekről is. A 2012 végén alapított állami cég válasza mindenkor következetesen elutasító volt, mondván, a Kereskedőház nem közfeladatot ellátó szerv, tehát nem is vonatkoznak rá a közérdekű adatok nyilvánosságára vonatkozó szabályok. Próbálkoztunk tehát másként: a Külüggyel kötött szerződések másolatát a tárcától kértük, amely kétséget kizáróan közfeladatot ellátó szerv. A KKM azonban azzal utasította el a kérésünket, hogy az adatok nyilvánossága az MNKH-nak aránytalan sérelmet okozna.

Álláspontunk szerint azonban a Külügy szerződései közérdekű adatok, a saját többségi (egészen pontosan 98,75 százalékos) tulajdonában lévő, összesen 9,3 milliárdos vagyonnal kibélelt társasággal kötött kontraktusok pedig annál inkább, már csak azért is, mert a törvények és az elmúlt években kialakult bírósági, alkotmánybírósági gyakorlat szerint a többségi állami tulajdonú cégek kötelesek az információszabadságról szóló törvényben meghatározott adataikat nyilvánosságra hozni. Panaszunkkal a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH) fordultunk.

A Péterfalvi Attila elnökölte hatóság több fontos megállapítást is tett: egyrészt rögzítette, hogy az MNKH az információszabadság érvényesülése szempontjából közfeladatot ellátó szervnek minősül, ezért az általa kötött szerződések az Infotörvény értelmében közérdekű adatok. Jogerős ítéletében ezt egyébként a Kúria is megállapította már idén tavasszal. Másrészt kimondta, hogy „az MNKH Zrt. mint közfeladatot ellátó gazdasági társaság és a KKM mint közfeladatot ellátó szerv között megkötött szerződések közérdekű adatoknak és nem közérdekből nyilvános adatoknak minősülnek”. Az üzleti titokra történő hivatkozást ugyanis – szól a hatóság magyarázata – a magántulajdonú cégekkel kötött szerződések esetében sem engedi meg a törvény, még kevésbé, ha egy állami cég a szerződő fél. A NAIH így összegez: „A KKM jogellenesen tagadta meg az adatigénylés teljesítését.” A tárcának nyolc napja van megküldeni a kért adatokat.

Tiszta Hawaii, bocs, Dubaj (Kilátás a magyar kereskedőházból)

Tiszta Hawaii, bocs, Dubaj (kilátás a magyar kereskedőházból)

Forrás: htcc.org.hu

Az eljárásnak további járulékos eredménye volt, hogy az MNKH honlapján elérhetővé tette szerződéseinek bizonyos adatait (tradehouse.hu/hu/szerzodesek-kore), legfőképp azt, hogy kivel, mikor, miről és mennyiért szerződött. A közzétett lista azonban több sebből is vérzik. Azt csak a kisebbik probléma, hogy az adatsor nem a közérdekű adatok között kapott helyet (bár a NAIH ezt is hiányosságként rótta fel), hanem keresgélni kell, és ha szerencsénk van, rá is találhatunk a „szakmai információk” között; vagy az, hogy az MNKH – Mészáros Lőrinc-i furfanggal – talált egy olyan formátumot, amit sem letölteni, sem szerkeszteni, de a honlapon rendesen olvasni is alig lehet. (Emlékezetes módon a felcsúti polgármester vagyonnyilatkozatai szintén hasonló formátumban kerültek fel a miniszterelnököt „adó” falu honlapjára.) Az már súlyosabb gond, hogy az adatok között a szerződés értékét tartalmazó rubrika több helyen nem számszaki, hanem szöveges kifejtést kapott, s ezzel a Kereskedőház éppen a törvényben előírt tájékoztatási kötelezettséget kerüli meg.

Az adatsorból nem ismerhető meg például, hogy a világ számos pontján létrehozott helyi kereskedőházakat működtető partnertársaságok milyen ügyleti jutalékban részesülnek, vagy hogy milyen konkrét összegeket vettek már fel, s akik jogosultak rá, mekkora marketingkerettel gazdálkodhatnak. A tajvani kereskedőházat menedzselő Primebase Group Ltd. esetében pedig az enigmatikus „negyedéves díj a negyedéves tervben meghatározott összegben” megfogalmazás szerepel. Hasonlóan semmitmondó kitételből van még néhány. További probléma, hogy bár jó néhány szerződést az elmúlt évek során módosítottak már, a táblázat csak a módosított szerződések adatait listázza, az alapszerződésekét nem, holott a vonatkozó törvényi előírások szerint öt évre visszamenően kell közzétenni az adatokat. Így persze az is jótékony homályba vész, hogy a szerződéses kapcsolat mikorra nyúlik vissza, s a feltételek hogyan változtak az idők során. Nagy a titkolózás a Külügyminisztérium és a Kereskedőház közötti – a közérdekűadat-igénylésünknek is tárgyát képező – kölcsönszerződés körül is: a lista ugyanis éppen arról hallgat mélyen, hogy mire kaptak egy potom 5 milliárdos kölcsönt. Minthogy azonban a NAIH felszólítása alapján a KKM-nek nyolc napon belül ki kell adnia a kontraktusokat, hamarosan talán ezt is megtudhatjuk.

Külön csoportot alkotnak azok a szerződések, amelyeket – valószínűleg törvényellenesen – az MNKH továbbra sem hozott nyilvánosságra. Az MNKH és a Quaestor Csoport közötti szerződéseket például hiába is keresnénk a listában, mintha nem soha nem is lettek volna. Pedig léteznek ilyen szerződések, egy mindenképpen, ezt a Külügy tavasszal egy közleményben ismerte el: „Az MNKH 2013 márciusában kötött szerződést a Quaestorral.” A később bedőlt brókercég a Kereskedőház értékpapírszámláját vezette, és a tárca szerint idén márciusban, az összeomlás pillanatában 3,8 milliárd forint parkolt náluk. A Magyar Nemzeti Bank szerint a szerződés március 28-án köttetett. Az MNKH az előbbiekben bemutatott trükkös „teljesítéssel” aligha tesz eleget a gyors és pontos tájékoztatás jogszabályi követelményének. A közérdekű adatok eltitkolása viszont bűncselekmény, amely két évig tartó szabadságvesztéssel büntethető.

A Kereskedőház szerződéses kapcsolatairól, a kereskedőházak alapításának és működtetésének költségeiről, a házakat üzemeltető partnercégek közötti személyi és tulajdonosi összefonódásokról a Narancs e heti nyomtatott számában olvashatnak részleteket.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.