A plágiumügyben vizsgálatot kérő Jámbor Andrástól is „idézett” a tankervezető

  • narancs.hu
  • 2022. október 12.

Belpol

Hadházy Ákos Marosi Beatrix szakdolgozatában megtalálta azokat a mondatokat, amelyeket Jámbor András cikkéből vett át, idézőjel nélkül.

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő kedden írta meg, hogy Marosi Beatrix, az a tankerületi vezető, aki öt tanárt kirúgott, olyan diplomamunkát adott be, amelynek „jelentős része rossz plágium, a copy-paste módszerrel szabálytalanul bemásolt szövegrészekből áll”.

Emiatt Jámbor András (Párbeszéd) országgyűlési képviselő vizsgálatot kért Pintér Sándor belügyminisztertől.

Hadházy azóta tovább tanulmányozta Marosi Beatrix diplomamunkáját.

Arra jutott, hogy a szerző „még a szakdolgozatot lezáró elmélkedést is megspórolta és inkább Jámbor András cikkéből copy-pastelt ki pár mondatot. Igaz, a cikket felsorolta a források között, de azt nem jelezte, hogy szó szerint vesz át belőle mondatokat. Pedig tudta, hogy mi az az idézés és hogyan kell azt csinálni, mert egy bekezdéssel később már egy másik klasszikust, Dosztojevszkijt idézte szó szerint, immár helyesen, idézőjellel, forrásmegjelöléssel”.

Jámbornak a tíz évvel ezelőtt a Kettős Mérce blogra készült írásából szerepelnek a tankerületi vezető diplomamunkájában szó szerint átemelt részletek. 

Az ügyben a Kodolányi Egyetem vizsgálatot indított.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.