A szakképzési fordulatot nem a gimnáziumot választó gyerekek elterelésével kellene elérni

  • narancs.hu
  • 2019. április 29.

Belpol

Nyílt levélben kérik Kásler Miklóstól az Ámbédkár Gimnázium megmentését.

Mentsük meg az Ámbédkár Gimnáziumot! címmel írt nyílt levelet csaknem négy tucat civil szervezet, illetve magánszemély – adja hírül a Roma Sajtóközpont.

Az aláírók azt kérik Kásler Miklós emberi erőforrások minisztertől. hogy biztosítsa az országban egyedülálló képzést nyújtó Dr. Ámbédkár Gimnázium zavartalan működését.

Mint írják, a gimnázium több mint tíz éve folytat hiánypótló tevékenységet Borsod megyében, ott, ahol az országban a legmagasabb a roma gyerekek aránya, mégis az egyik legkevesebb a gimnáziumba járó szegény és roma diákok száma. A megyében gimnáziumba járó háromszáz halmozottan hátrányos helyzetű fiatal harmada az Ámbédkárban tanul. Arra is felhívják a tárcavezető figyelmét, hogy az iskola egy olyan térségben dolgozik, ahonnan menekül az értelmiség. Ilyen körülmények között különösen megbecsülendő, hogy "egy szakmai gárda arra tette fel az életét, hogy a szinte reménytelen szegénységben élő gyerekeket nemcsak, hogy benntartsa az iskolában, de hasznos, a munkaerőpiaci elhelyezkedéshez nélkülözhetetlen tudással és érettségivel vértezze fel őket".

Ráadásul sikeresek is, hiszen az elmúlt bő évtizedben több mint száz olyan diák szerzett náluk érettségit, akiknek az örökös közmunkáslét lett volna az alternatíva. Ehelyett majd mindannyian sikeresek a munkaerőpiacon, jónéhányan pedig az egyetemig is eljutottak. Olyan diákokról beszélünk, akik korábban a hagyományos iskolarendszerből – esetenként többször is – már kihullottak – teszik hozzá.

Nem tagadják, hogy az  elmúlt években a szakképzésbe beiratkozott szegény gyerekeknek járó ösztöndíjrendszer, valamint a közmunkaprogram teremtette „versenyhelyzetben” rendkívüli módon lecsökkent a gimnáziumot választó szegény és roma gyerekek köre. Mindez súlyosan veszélyezteti többek között az Ámbédkár Gimnázium működését is. A nyílt levél aláírói nem vitatják a minőségi szakképzés megteremtésének szükségességét, de a fordulatot szerintük nem a gimnáziumot választó gyerekek elterelésével, hanem a szakképzésbe jelentkező fiatalok lemorzsolódásának megakadályozásával kellene elérni.

Elhibázottnak tartják, hogy a kormány kizárólag a szakképzésbe járó diákokat motiválja magas ösztöndíjjal. Levelükben arra kérik Káslert, hogy vizsgálja felül a Szabóky Adolf ösztöndíjrendszer feltételeit és módosítsa oly módon, hogy az bármely érettségit adó intézménybe járó diák részére is elérhető legyen. Az átmeneti időszakban – ameddig a jelentkezők száma nem éri el a fenntartható szintet – biztosítsa az Ámbédkár Gimnázium független és zavartalan működését.

Mint arról a Magyar Narancs korábban beszámolt, az oktatási kormányzat javaslatot tett arra, hogy 2019. szeptemberétől államosítsák a sajókazai Dr. Ámbédkar Gimnáziumot, ahová leginkább 16-20 éves, nagyrészt roma fiatalok járnak az érettségi, a diplomához való továbblépés, valamint a nyelvtudás reményében.

Az iskola nem kap állami finanszírozást, mivel a közösség az Országgyűléstől nem kapta meg az egyházi státuszt. Eddig a Balog Zoltán volt humánminiszterrel kötött egyéni megállapodás alapján finanszírozták az intézményt, de az ő távozásával az oktatásirányítás ezt a megállapodást megszüntette.

Figyelmébe ajánljuk

Candide és az elveszett objektivitás

Politikai irányultságuktól függetlenül a legtöbb összeesküvés-elméletet hasonló intellektuális impulzusok mozgatják: valamilyen rejtett igazság felfedése (általában vélt vagy valós igazságtalanság eltörlése céljából), és a hatalom/elnyomás forrásának egy jól beazonosítható (és célba vehető) pontba tömörítése.