A tankötelezettségi korhatár visszaállítását kezdeményezik roma szervezetek, nem nézik tovább tétlenül, hogy több tízezer gyerek kallódik el

  • narancs.hu
  • 2019. november 3.

Belpol

"Közös erőfeszítést kell tenni, hogy a gyerekek benn maradjanak az iskolarendszerben."

A Roma büszkeség napját szervező egyesületek aláírásgyűjtésbe kezdtek azért, hogy a tankötelezettség korhatárát állítsák vissza 18 évre – írja a 24.hu. Az aláírásokat a kormányhoz juttatják majd el, remélik, hogy álláspontjuk meghallgatásra talál.

"Közös erőfeszítést kell tenni, hogy a gyerekek benn maradjanak az iskolarendszerben, különben szembesülnünk kell azzal, hogy ezt a nemzedéket mi tesszük tönkre" – nyilatkozta Setét Jenő polgárjogi aktivista.

Setét szerint nem pusztán az államnak és a döntéshozóknak üzennek a kezdeményezéssel, hanem a cigány közösségnek is, hogy támogatnak minden olyan törekvést, ami a tanulásra irányul. Mert az aktivista szerint a tankötelezettség visszaállítása önmagában is sok fiatalt az iskolarendszerben tartana.

Mint ismert, a tankötelezettség korhatárát 2012-ben az Orbán-kormány szállította le 18-ról 16 évre. Ennek következtében egy az Emberi Erőforrások Minisztériumában 2016-ban készült belső felmérés alapján a 168 Óra korábban azt írta, hogy egy 2014–2015-ben elvégzett módszertani kísérlet alapján a 2014. február 1-jei referencianapon az oktatási rendszerből lemorzsolódottak száma 42 254 volt.

A lemorzsolódásnak természetesen számos oka lehet, de e belső anyag szerint ezek közé tartozik a 16 évre lecsökkentett tankötelezettségi korhatár is.

Setét Jenő a lapnak azt mondta, mivel a tankötelezettségi korhatár leszállításával több tízezer gyerek esik ki a közoktatásból és marad végzettség nélkül, úgy gondolják, hogy tenniük kell valamit ez ellen, mert szerintük a gyerekeknek az iskolában van a helyük, és a jelenleg lemorzsolódó fiataloknak is valamilyen végzettséggel kellene elhagyniuk az iskolarendszert, legyen az szakmunkás- vagy érettségi bizonyítvány.

"Az lenne a normális, ha ezek a gyerekek nem a semmibe esnének ki, hanem használható tudással hagynák el az iskolapadot."

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.