Adórendszercsapdában a Tisza

Aknamezőn lépkedve

Belpol

Óvatosan a progresszív adóztatás irányába mozdul el a Tisza. Ingoványos terep ez, pedig semmi nem ártott annyit az alacsony jövedelműeknek, mint az egykulcsos adó – és kevés dolog használna annyira a társadalomnak, mint a többkulcsos rendszer.

Aljas, de választási szempontból hasznos húzás lehet, hogy a Fidesz a személyi jövedelemadó (szja) kérdését a rá jellemző módon hozta be a kampány nyitányában. Eddig ugyanis a kormánypártnak nem sikerült megtalálnia azt a témát, amelynek révén diktálni tudja a tempót. A jövedelemadóval más lehet a helyzet. Mindez azért tragikus, mert miközben az adórendszer szakmai szempontból igencsak problémás és mindenképp változtatásra érett, politikai öngyilkossággal érhet fel hozzányúlni.

Ennek ismeretében a Tisza igencsak óvatosan kezeli a jövedelemadózást, a Fidesz pedig a korábban már megszokott riogatással igyekszik kizárni annak a lehetőségét, hogy normális és értelmes vita alakulhasson ki a témában. Ez az eljárás jól megy a Fidesznek – még ma is élénken él mindenkiben, ahogyan a szocialista Lendvai Ildikó, mintha hülyékhez beszélne, szótagolva mondja, hogy Orbán Viktor is megértse, nem lesz gáz-ár-e-me-lés. Az előzményekre viszont kevesebben emlékeznek: az akkori kampányban a Fidesz egyszer csak ezerrel kezdte nyomatni, hogy az MSZP gázáremelésre készül, és ezzel kizárt minden racionális megközelítést. A módszer ezúttal is hasonló, és a Fidesz most elérte, hogy a Tisza ugyancsak szótagolja: nem lesz adóemelés. Holott kellene, hogy legyen.

Az egykulcsos adó valódi hatása

A Fidesz 2010-es hatalomra lépése után gyorsan szétütötte a szocialista kormányok progresszív jövedelemadó-rendszerét. Ez két dolgot jelentett: egyrészt a 2012-es adóévtől eltörölték a magasabb jövedelmeket jobban adóztató magasabb kulcsot, valamint megszüntették az adójóváírás intézményét. Kezdjük az egyszerűbb előbbivel.

A jövedelemadó felső kulcsa, ami elvben a nagyon gazdagok adóztatását célozná, 2008-ig 36 százalék volt, a sávhatárt pedig az átlagbér környékén húzták meg. Így a KSH által mért átlagbér is már a felső kulcs szerint adózott – és mert az adóbevallásokból kiszámított átlagbér még békanyálon alatta volt, a hajdani kormány szeretett arra hivatkozni, hogy no lám, nem adózik az átlagbér a felső kulcsban. Ja, tényleg nem.

A Bajnai-kormány 2009-ben és 2010-ben ezen úgy próbált változtatni, hogy a felső sávot valóban kitolták arra a szintre, ami az átlagember számára már elérhetetlen volt, és a felső adókulcsot is levitték 32 százalékra – de ezt sajnálatos módon sikerült az úgynevezett szuperbruttóval is összekombinálni. A szuper­bruttó a munkáltatói járulékokkal együtt számított adóalap, ami értelemszerűen magasabb, mint az addig használatos sima bruttó: ennek az lett a következménye, hogy bajosan lehetett eligazodni azon, hogy a nettó fizetésed a sáveltolás és az adókulcscsökkentés után emelkedett-e vagy nőtt. De a rendszer nem is tudta kifutni magát, hiszen 2011-ben a Fidesz két lépésben bevezette az egykulcsos adót. Két évig meghagyta a szuperbruttós számítást, majd 2013-tól visszatért a sima bruttós számításhoz – ez van ma is, azzal a különbséggel, hogy a kezdeti 16-ról 15 százalékra csökkent a jövedelemadó kulcsa.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).