Így mernek ma nagyot álmodni a Dél-Alföldön

Hídverők

Belpol

Rendes híd kell a Tiszára az 1946 óta üzemelő ponton helyett – erről tárgyalt a 15 és fél ezres Csongrád képviselő-testülete egy kormánypárti képviselő javaslata alapján. Mindenki támogatta az ötletet, de ironizáltak is rajta: nem hiszik, hogy a Versenyképes Járások Program hazájában lehet ebből valami.

Tessék a ponton helyett rendes hidat építeni Csongrádnál a Tiszán, hadd létesüljön állandó összeköttetés a 22 ezres csongrádi és a 32 ezres kunszentmártoni járás között – ezzel a javaslattal fordult a kormányhoz a csongrádi képviselő-testület augusztus 28-án.

Csongrádnál a Tisza túloldalán torkollik be a Hármas-Körös. A torkolattól délre, Szentes felé van híd 1903 óta. A Körös-torkolattól északra található Tiszazug felé 1896-tól 1944-ig fahíd, 1946 óta pontonhíd vezet Csongrádról a túlpartra. Fém úszóműveken álló, pallókkal borított, 7,5 tonna teherbírású alkotmány, amelyen egyszerre egy irányban haladhat a forgalom. Közlekedési lámpák működnek a két parton. Ha hajó jön, szét kell nyitni a pontont. Ősszel vagy magas vízállás esetén szintén szétbontják, hogy az uszadék ne tegyen benne kárt. Ez idő alatt motoros komp vagy dereglye közlekedik a két part között. Ködben egyik sem. Akiknek a túloldalon van dolguk, olyankor Kunszentmárton – a Körösön ott van a legközelebbi híd – és Szentes felé kerülnek vagy ötven kilométert.

Versenyképtelen járások

Az állandó hídról szóló előterjesztést két tanulmány egészítette ki. Az egyiket Malik László (Fidesz–KDNP) önkormányzati képviselő, építésztervező készítette, a másikat Fekete János, a KDNP helyi elnöke. Malik munkája (Vidék- ill. területfejlesztési terv Csongrád és a Tiszazug vonatkozásában) a „köldökzsinór”, a „fejlesztési tengely” és a „növekedési tengely” kifejezéseket használja a vágyott összeköttetésre. Ez nem tudományos munka, nem hatástanulmány, egy lakossági igény megfogalmazása. Malik vállalja, hogy álmodik: „Mert én még tudok és véleményem szerint indokoltan.” Azzal érvel, hogy ez a beruházás Csongrád és a túloldali Tiszazug fejlődéséhez nagyban hozzájárulhatna. Szabadon áramlana a munkaerő, a tőke, és a diákok is könnyebben utaznának Szolnok, Szarvas, Debrecen felé. Megjegyzi, hogy két sorstárs – két háttérbe szorult térség – fogna itt össze a természetes akadályt képező folyó két partján.

Malik szerint nem föltétlenül a pontonhídnál kellene állandó hidat építeni, jobb lenne úgy, ha a csongrádi ipari területnél lévő körforgalomhoz csatlakozna. A Tiszazug területén praktikus lenne építeni a hídig egy másodrendű utat, amely a kunszentmártoni autópálya-felhajtóig vezetne. A Tiszazugon áthalad az M44-es, amelynek Kunszentmárton közelében és Tiszakürtnél van felhajtója. Ezzel Csongrád is negyedórányi távolságra kerülne az M44-estől. Elérhető lenne a városból a túloldalon a többi közt Szelevény (924 lakos), Csépa (1581), Tiszasas (985), Cserkeszőlő (2101), Kunszentmárton (7159). A kilencezres Tiszaföldvár 35 kilométerre lenne közúton, a tizenötezres Szarvas is csak 46 kilométerre. Ennek azért lehet jelentősége, mert a Csongrád mellett működő Mars gyár a Tisza csongrádi oldalán már 40 kilométeres körből szállítja busszal munkába a dolgozóit. A Tiszazugból is megindulhatna errefelé a hivatásforgalom, ez Szarvast is beleértve 43 ezres lélekszámú területet jelent. Malik szerint az is jó lenne, ha az „ezer éve” megtervezett csongrádi vízlépcsőt (lásd: Ha megáll a Tisza, Magyar Narancs, 2023. január 18.) véletlenül mégis megépítenék. Malik szerint bár az eredeti tervekben ott híd is szerepelt, de szerinte ezt a két funkciót külön kell választani, az esetleges duzzasztótól távolabb épüljön híd.

Fekete János KDNP-elnök dolgozatából az derül ki, hogy miközben „napjainkban egyre inkább a kormányzati politika fókuszába kerülnek a versenyképes járások”, itt két, versenyképtelennek tűnő járással van dolgunk.

 
Léccel-szöggel eszkábálva
A szerző felvétele
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.