Így mernek ma nagyot álmodni a Dél-Alföldön

Hídverők

Belpol

Rendes híd kell a Tiszára az 1946 óta üzemelő ponton helyett – erről tárgyalt a 13 ezres Csongrád képviselő-testülete egy kormánypárti képviselő javaslata alapján. Mindenki támogatta az ötletet, de ironizáltak is rajta: nem hiszik, hogy a Versenyképes Járások Program hazájában lehet ebből valami.

Tessék a ponton helyett rendes hidat építeni Csongrádnál a Tiszán, hadd létesüljön állandó összeköttetés a 22 ezres csongrádi és a 32 ezres kunszentmártoni járás között – ezzel a javaslattal fordult a kormányhoz a csongrádi képviselő-testület augusztus 28-án.

Csongrádnál a Tisza túloldalán torkollik be a Hármas-Körös. A torkolattól délre, Szentes felé van híd 1903 óta. A Körös-torkolattól északra található Tiszazug felé 1896-tól 1944-ig fahíd, 1946 óta pontonhíd vezet Csongrádról a túlpartra. Fém úszóműveken álló, pallókkal borított, 7,5 tonna teherbírású alkotmány, amelyen egyszerre egy irányban haladhat a forgalom. Közlekedési lámpák működnek a két parton. Ha hajó jön, szét kell nyitni a pontont. Ősszel vagy magas vízállás esetén szintén szétbontják, hogy az uszadék ne tegyen benne kárt. Ez idő alatt motoros komp vagy dereglye közlekedik a két part között. Ködben egyik sem. Akiknek a túloldalon van dolguk, olyankor Kunszentmárton – a Körösön ott van a legközelebbi híd – és Szentes felé kerülnek vagy ötven kilométert.

Versenyképtelen járások

Az állandó hídról szóló előterjesztést két tanulmány egészítette ki. Az egyiket Malik László (Fidesz–KDNP) önkormányzati képviselő, építésztervező készítette, a másikat Fekete János, a KDNP helyi elnöke. Malik munkája (Vidék- ill. területfejlesztési terv Csongrád és a Tiszazug vonatkozásában) a „köldökzsinór”, a „fejlesztési tengely” és a „növekedési tengely” kifejezéseket használja a vágyott összeköttetésre. Ez nem tudományos munka, nem hatástanulmány, egy lakossági igény megfogalmazása. Malik vállalja, hogy álmodik: „Mert én még tudok és véleményem szerint indokoltan.” Azzal érvel, hogy ez a beruházás Csongrád és a túloldali Tiszazug fejlődéséhez nagyban hozzájárulhatna. Szabadon áramlana a munkaerő, a tőke, és a diákok is könnyebben utaznának Szolnok, Szarvas, Debrecen felé. Megjegyzi, hogy két sorstárs – két háttérbe szorult térség – fogna itt össze a természetes akadályt képező folyó két partján.

Malik szerint nem föltétlenül a pontonhídnál kellene állandó hidat építeni, jobb lenne úgy, ha a csongrádi ipari területnél lévő körforgalomhoz csatlakozna. A Tiszazug területén praktikus lenne építeni a hídig egy másodrendű utat, amely a kunszentmártoni autópálya-felhajtóig vezetne. A Tiszazugon áthalad az M44-es, amelynek Kunszentmárton közelében és Tiszakürtnél van felhajtója. Ezzel Csongrád is negyedórányi távolságra kerülne az M44-estől. Elérhető lenne a városból a túloldalon a többi közt Szelevény (924 lakos), Csépa (1581), Tiszasas (985), Cserkeszőlő (2101), Kunszentmárton (7159). A kilencezres Tiszaföldvár 35 kilométerre lenne közúton, a tizenötezres Szarvas is csak 46 kilométerre. Ennek azért lehet jelentősége, mert a Csongrád mellett működő Mars gyár a Tisza csongrádi oldalán már 40 kilométeres körből szállítja busszal munkába a dolgozóit. A Tiszazugból is megindulhatna errefelé a hivatásforgalom, ez Szarvast is beleértve 43 ezres lélekszámú területet jelent. Malik szerint az is jó lenne, ha az „ezer éve” megtervezett csongrádi vízlépcsőt (lásd: Ha megáll a Tisza, Magyar Narancs, 2023. január 18.) véletlenül mégis megépítenék. Malik szerint bár az eredeti tervekben ott híd is szerepelt, de szerinte ezt a két funkciót külön kell választani, az esetleges duzzasztótól távolabb épüljön híd.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.