Reformok és "reformok"

Alapozó szakasz

  • Mészáros Bálint
  • 2012. június 3.

Belpol

A jelenlegi kabinet - legújabb önjellemzése szerint - reformkormány, amely ebbéli igyekezetében sért érdekeket. Nem csoda, hogy emiatt tevékenységét bel- és külföldön is kritizálják. De vajon milyen reformokra gondolnak Orbánék?

A jelenlegi kormánykoalíció vezetői az egyeztetések hiánya miatt reformdiktatúrának titulálták a kettővel ezelőtti kabinet 2006-ban elkezdett tevékenységét, a "reform" kifejezés pedig hosszú időre üldözendő lett - ám a fogalmat az utóbbi időben láthatóan rehabilitálták. A második Széll Kálmán Terv részeként a kormány egyenesen "Nemzeti reformprogram"-ot hirdetett, amelyben, talán Bokros Lajosnak hízelegve, a szerkezeti változások kritikus tömegéről beszél. Közben a miniszterelnök is újra megkedvelte a kifejezést, igaz, jobbára európai szerepléseikor használja. Április végi brüsszeli látogatásakor például a kabinet három fő törekvésének a méltányos tehermegosztást, a gazdasági rendszer megerősítését és a szerkezeti reformokat nevezte. Két hónappal azelőtt, a német kereskedelmi és iparkamara frankfurti székházában tartott előadásában pedig azon merengett, hogy Európa legerősebb reformpolitikája valósult meg Magyarországon, melynek keretében saját lábára állították az országot, és az alapok mára stabilak. A kormányfő ugyanakkor azt is tudja, hogy a felhígulás elkerülése érdekében felgyorsított reformok osztatlan lelkesedést nem váltanak ki, és még a nemzetközi támadásokkal is kalkulált.

Tétlenséggel az eleddig 365 törvénnyel előrukkoló kormánykoalíciót nem lehet vádolni, az állami működés majd minden területéhez hozzányúltak. Ha reformnak azt a változást tekintjük, amikor egy rendszer működését alapjaiban alakítják át, ami ráadásul a szereplők viselkedését is jelentősen módosítja, akkor a mainál reformpártibb kormányzás aligha elképzelhető. Csakhogy a strukturális átalakításokkal szemben az is bevett követelmény, hogy legyen értelmük: az adott terület működése legyen hatékonyabb, azaz a "kibocsátási szint" megtartása és olcsóbb vagy változatlan finanszírozás mellett jobb, igazságosabb, méltányosabb, hasznosabb; végső soron pedig növelje a társadalmi jólétet, legalább a jövőben. Ha ezt az apró fogalmi szűkítést is figyelembe vesszük, akkor bizony a reformkormányzás félidős értékelése előjelet vált.

Ebből a szempontból az államháztartás legnagyobb alrendszereinek megítélése viszonylag egyszerű. A nyugdíjrendszerrel szembeni két lényegi követelmény, hogy a társadalom által elvárt szinten biztosítsa az időskori jövedelempótlást és legyen fenntartható. Az 1997-es nyugdíjreform az akkori összeomlást elkerülte a nyugdíjígéretek csökkentésével és a nyugdíjszámítási módok átalakításával, a demográfiai kihívást pedig a tőkefedezeti magánpillér létrehozásával próbálta kezelni. Sokszor leírtuk: utóbbi össztársadalmi szempontból nem volt sikeres, mivel a nyugdíjcélú megtakarításoknak nem volt meg a fedezetük, így az átállás szimplán növelte az államadósságot. A Fidesz-KDNP-koalíció azonban nem ezen változtatott, hanem egyszerűen megszüntette (legalábbis drasztikusan összezsugorította) a magánpillért. Az aktív-nyugdíjas arány jövőbeli csökkenéséből adódó probléma ezzel egyáltalán nem oldódott meg, de még a tizenöt évvel ezelőtti szintre is csak akkor léptünk volna vissza, ha a teljes nyugdíjvagyont az államadósság csökkentésére fordítják (ez is csak tisztán fiskális szempontból igaz, hiszen a magánpillérnek sok egyéb kedvező hatása volt). A vagyon felének mostani felélése viszont egyértelműen a nyugdíjrendszer jövőbeli fenntarthatósága ellen hat. Az állami nyugdíjpillérben a legfontosabb parametrikus változtatásokat a két előző baloldali(-liberális) kormány már meglépte, és ami azóta történt, igen ellentmondásos. A nyugdíjak emelését ugyan megváltoztatták (csak az inflációtól függ, bár előtte is csak elérhetetlen gazdasági növekedés esetén lett volna bőkezűbb), viszont bevezették a "nők 40 év" szabályt, ami sokba fog még kerülni. Eltörölték a korhatár alatti nyugdíjakat: ez önmagában a nyugdíjrendszerrel jót tesz, de például a rendvédelmi dolgozóknál a kifutási idő hiánya miatt méltányossági és motivációs kérdéseket is felvet. Az egyéni számlás rendszer bevezetése továbbra is csak szlogen, márpedig e nélkül sem a fenntarthatóság, sem a jövedelempótlás, sem a járulékfizetési hajlandóság nem fog javulni - vagyis a most már teljesen állami nyugdíjrendszer esetében reformról nem beszélhetünk.

Szegénykórház

Az egészségügyben 2010 előtt szintén voltak komoly változások: a járulékfizetés ellenőrzésével megerősítették a biztosítási rendszert, szűkítették az aktív ellátást, bővítették a rehabilitációs szintet, önrészfizetést írtak elő, illetve átalakították a gyógyszer-támogatási rendszert. Jobb ugyan semmi nem lett, de megtakarítottak évi 250 milliárd forintot. A jelenlegi változás lényege, hogy a világon egyedülálló módon minden egy kézbe kerül: állami az intézményrendszer, a finanszírozás, a koordináció és az ellenőrzés - el lehet képzelni, hogy az összes külső kontroll kiiktatása milyen hatékonyságot eredményez. (Egy példa: amikor az egyik pár száz forintos onkológiai gyógyszer hiánycikk lett, a rátermett hatóságok annyit tudtak tenni, hogy a kórházakat egyenként megbízták a termék magánimportjával; nos, ezek fognak száz kórházat és több száz szakrendelőt igazgatni.) Az ágazatban több pénz nem lesz, pontosabban kevesebb lesz, mivel a gyógyszertámogatásokat lassan a nullára szűkítik; mindenesetre jobb hozzáférésről, netán javuló minőségről eddig nem értesültünk. Közben a finanszírozásban is jelentős változások zajlanak, ugyanis kezd megszűnni a társadalombiztosítási rendszer (a járulékot már át is keresztelték adóvá), adómentes cafeteriaként adható a magánbiztosítás. Ha netán a jogviszony ellenőrzését is eltörlik, akkor az állami egészségügy brit modellje lassan teljessé válik: akinek nincsen pénze, az hónapokat, éveket vár az ingyenes ellátásra, aminek következtében csökken az állami rendszer igénybevétele, ami aztán további okot ad a forráskivonásra - míg a "reform" "eredményeként" kialakul a szegények és a gazdagok egészségügye.

A foglalkoztatáspolitika reformjának sikertelenségéről sokat elárul, hogy a munkanélküliség a kormányváltás óta emelkedik, és a foglalkoztatottsági mutatók is csak azért javulnak, mert több tízezer embert közmunkára hajtanak. A munkakínálat növelése a különböző szociális ellátások csökkentésével ugyan megvalósult, de keresletösztönző lépések nélkül csak éhes munkanélkülieket lehet "előállítani". A munkakeresletet pedig az olyan, kormányzatilag egyelőre meghaladhatatlan problémák fogják vissza, mint a jogbizonytalanság, a kiszámíthatatlanság, a multiellenesség, valamint az állami szolgáltatások - képzések, munkaügyi ellátások, gyermekelhelyezés stb. - gyenge színvonala. A csökkent munkaképességűek helyzete ebben olyan részhalmaz, mely a probléma szinte összes ismertetőjegyét magán viseli. A rokkantnyugdíjazási szabályok megváltoztatását már 1997-ben kitalálták, majd 2008-ban végre be is vezették; az új kormány csak ezen csavart még egyet - igaz, a szigorú jogosultsági döntések és az ellátások csökkentett összege egyre több méltánytalan helyzetet eredményez. De leginkább már tényleg csak arra volna szükség, hogy a munkába állást segítő állami hálózat és módszertan is olyan szintre kerüljön, hogy az egésznek legyen értelme, és keménykedés helyett strukturális átalakításról lehessen beszélni.

A foglalkoztatással szorosan összefügg az oktatásügy színvonala, de ha az eddigi változásokat nézzük, a reformnál a henyélést is hasznosabbnak látjuk. A kormány a felsőoktatás keretszámainak átszabásával, az államilag finanszírozott képzésben részt vevők leépítésével tökéletesen szembemegy a világban tapasztalható tendenciákkal, amikor valamiféle elitképzés visszaállítása lebeg a szeme előtt. A brutális tandíj bevezetésével együtt létrejön a Diákhitel 2, de a hitelre adott kamattámogatás többe kerül, mint amennyivel az állami finanszírozás a tandíj miatt csökken. Tehát vagy szűkül a hozzáférés - ami az ország végleges leszakadását okozza -, vagy minden marad a régiben, csak sokkal drágábban, bónuszként tönkretéve az állami szerepvállalás nélküli diákhitelezést, növelve az államadósságot - ami jogosan váltja ki a társadalmi elégedetlenséget. A hátrányok kompenzálása helyett az egyenlőtlenségeket növelő mai közoktatás reformja sem tér el e felfogástól, magyarán a problémákat csak tetézi. Az oktatáspolitika az ún. nemzeti középosztály csillogó szemű gyermekeit már-már akadémiai szintű oktatásban részeltetné, míg a maradékot - a tankötelezettség leszállításával, a szakoktatásban a közismereti tárgyak kigyomlálásával - selejtnek minősíti: róluk egyszerűen lemond. Az így megspórolt források többszörösét persze később szociális és egészségügyi ellátásokra, rendészeti költségekre kell majd előteremteni. Az iskolák államosítása tehát valószínűleg olyan lesz, mint a kétharmados parlamenti többség: elvileg lehetne jóra használni, csak éppen a gyakorlatban nem megy.

Az önkormányzati rendszerben a polgármesteri és a képviselői tisztség szétválasztása, a képviselői helyek számának csökkentése vagy a társulások erőteljesebb ösztönzése nem kifogásolható, és akár rendszerszintű változásnak is tekinthető. De az igazi kérdés, a felelős gazdálkodás megvalósítása ismét csak nyers központosítást jelent: a hitelfelvétel engedélyezése vagy az egyes feladatokra adott források elosztása nem az eddigi normatív szabályok rendbetételeként, hanem egyedi döntések formájában, a kézből etetés minősített eseteként valósul meg. A hatékonyság javulása a települési autonómia végletes szűkítéséből (ide értve az önkormányzati intézmények államosítását is) egyáltalán nem következik.

A bírósági reform szükségességét sem vitatta senki, hiszen az 1997-ben létrehozott rendszer nemcsak a tökéletes politikai függetlenséget garantálta, hanem a szakmai kontrollt is ellehetetlenítette - holott az ország versenyképessége szempontjából az ítéletek politikai befolyástól mentessége mellett a színvonaluk és a döntések sebessége is kulcsfontosságú. Ehhez képest az igazságszolgáltatást tavaly úgy sikerült "megreformálni", hogy - a bírák nyugdíjazási korhatárának csökkentésével, minden lényeges igazgatási jogkörnek egyetlen, a parlamenti többség által hosszú időre választott személy kezébe adásával, további jogkörök kreálásával - még a politikai függetlenség is veszélybe került. Ez olyan mértékű antireform, amit egyelőre az európai intézmények sem hajlandók lenyelni.

Jobbtól tanulni nem szégyen

Önmagán messze túlmutató, a foglalkoztatást és az ország versenyképességét szintén alapjaiban meghatározó tényező a tömegközlekedés minősége. Az itt bekövetkezett változtatásokat bőven taglalni azért is fölösleges, mert a MÁV ügyében maga Orbán Viktor is kudarcnak nevezte a kormány ebbéli igyekezetét. És valóban: a folyton újratermelődő adósságok állami átvállalása, a vezetés mind gyakoribb cseréje aligha nevezhető reformnak. A járatok ritkítása és a hálózat szűkítése is csak annyiban, hogy a vasúti közlekedés végleges felszámolása tényleg sok állami gondot megszüntetne. Kétségtelen ugyanakkor, hogy a vasúti reform megvalósítására egyik kormány sem volt képes, és értékelhető ötletük sem volt több, mint a mai hatalomnak. A távolsági buszközlekedés története még szomorúbb, és ebben az igazi hunyó nem is a Fidesz. A buszközlekedés problémáit a három évvel ezelőtti piacnyitás (ez rajtunk kívül csak Görögországban nem történt meg) gyakorlatilag önmagától megoldotta volna, de a Bajnai-kormány az uniós határidő lejárta előtt néhány nappal 2016-ig bebetonozta a Volánokat - az új kormány csak beleült a készbe. Bár a reform korántsem egyenlő a privatizációval, a közlekedésnél két dolgot érdemes megjegyezni. A közgazdasági egyszeregy és a sikeres országok példája szerint a magas államadósságú, de viszonylag kicsi költségvetési hiányú (melyet jórészt amúgy is az adósságszolgálat okoz) országokban a privatizáció szinte csodákra képes. Másrészt az életképtelen állami társaságok pátyolgatása a költségvetésnek és az utasoknak okozott károk mellett előbb-utóbb azzal a következménnyel is jár, hogy úgy végzik, mint a Malév.

A kormány első számú büszkesége, az adóreform megítélése már kevésbé egyértelmű. Abból a szempontból nem minősíthető rossznak, hogy kinek kedvez és kit hoz hátrányos helyzetbe - ez ugyanis értékválasztás kérdése. A hatékonyságát akár még javíthatja is, hogy a legújabb adók egy részét a vállalkozásokkal szedetik be, és az államnak alig van rájuk gondja. Ugyanakkor a jövőre életbe lépő elvonásokkal együtt a teljes adóelvonás már valószínűleg eléri azt a szintet, ami az adócsökkentő kormány hivatalba lépésekor volt jellemző. Az ágazati különadók és az indirekt adók, mint például a telefon-, a tranzakciós vagy a biztosítási adó olyan torzító hatásokhoz vezetnek, melyek az ortodox forgalmi, jövedelem- és vagyonadókkal jórészt elkerülhetők volnának. A végtörlesztéssel súlyosbított bankadó hatása pedig a vállalati hitelszűkén és az anyabanki forráskivonáson keresztül olyan hatással van a gazdasági növekedésre és a felzárkózni kívánó ország konvergencia-esélyeire, amin nincs mit szépíteni.

Az ismert törvénydömping miatt persze még számos területen vizsgálható az átalakítás sikere. A második Széll Kálmán Tervben elhelyezett "Nagy Reformkönyv" például a már megvalósult korrekciók között a fentieken kívül felsorolja az új alaptörvényt, a kutatás-fejlesztés megújítását, de a Matolcsy György alá tartozó, még nem is működő Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal létrehozását is. Kétségtelen, ha a minőségi szempontok nem számítanak, akkor 365 strukturális reformmal vagyunk beljebb.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.