„Ami ma történt, az kimeríti a választás rendje elleni bűncselekmény fogalmát”

  • Hamvay Péter
  • 2016. február 23.

Belpol

Még a létező orbánizmus viszonyai között is kirívó volt az, ami ma a Nemzeti Választási Irodában történt: kigyúrt kopaszok akadályozták meg a szocialista Nyakó Istvánt, hogy elsőként adja be a vasárnapi zárva tartást eltörölni szándékozó referendumkérdését.

magyarnarancs.hu: Mikor érkezett a Nemzeti Választási Bizottság épületéhez?

Nyakó István: Háromnegyed 6-kor érkeztem, akkor a videókon látható fiatalemberekből álló társaság már ott volt, azt állították, hogy fél 4 óta ott vannak.

magyarnarancs.hu: Nem ez az első eset, hogy megelőzik önöket, miért nem kelt korábban?

NYI: Mi ebben az esetben nem az elsőségünket tartjuk a legfontosabbnak – bár azt hangsúlyoznám, a kérdést végül elsőként beadó hölgy utánunk érkezett –, hanem azt, hogy egy jogos állampolgári igény végrehajtásában akadályoztak meg.

magyarnarancs.hu: Miért nem érkezett ön is többedmagával?

NYI: Nem hiszem, hogy magánhadseregek összecsapásából kellene kiderülnie, ki kezdeményezhet népszavazást Magyarországon.

magyarnarancs.hu: Nem is biztatnám önöket összecsapásra, de önök azt a politikai feladatot tűzték ki, hogy beadnak egy népszavazási kérelmet a Nemzeti Választási Bizottságnak.

NYI: Nem tehetjük azt, hogy odaláncoljuk magunkat a blokkolóórához. Nem volna jogszerű és jóhiszemű.

magyarnarancs.hu: A rendszer, amelyben élünk, épp ezeket a határokat feszegeti: nem törli el a népszavazást, nem a rendőrséget vezényli ki, hogy megakadályozzák a kezdeményezést, hanem megoldja „okosba”. Erre nem kellene önöknek is felkészülni?

false


NYI: Nézze, a büdös életben nem fog átmenni olyan népszavazási kezdeményezés, melyet olyan szervezet kezdeményez, amely képes is összeszedni 200-250 ezer aláírást egy olyan kérdésben, ami akár sikeres is lehet. Mindig megakadályozzák valahogy. Most erőszakos, félelmet keltő módszert választottak, legutóbb a Kúria honlapjára került fel késve a határozat, azért előztek meg bennünket.

magyarnarancs.hu: Akkor miért futnak neki ismét ?

NYI: Reméljük, hogy a választók számára ezekből a történetekből kiderül a rendszer autoriter, némely vonásában diktatórikus természetrajza. Ezért szeretném egy kicsit eltolni azt a felelősséget, amit önök ránk akarnak tolni a mai események miatt.

magyarnarancs.hu: Újra beadják a kérdést?

NYI: Úgy gondolom, hogy igen, ugyanakkor számos jogász vélekedik úgy, hogy ami ma történt, az kimeríti a választás rendje elleni bűncselekmény fogalmát.

magyarnarancs.hu: Mi a következő lépés?

NYI: Írásbeli panaszt nyújtottam be a Nemzeti Választási Bizottsághoz, ami arról szólt, hogy nem biztosították a törvény emberei, hogy állampolgári jogaimat gyakoroljam. Ugyanis akiket velem együtt beengedtek a helyiségbe, azoknak nem kellett igazolni, hogy milyen célból érkeznek. (A Választási Iroda csak annak a kérdését fogadja be, aki előtte a Nemzeti Adat- és Információs Hatósághoz fordul, és attól igazolást kap; ilyen igazolása csak Nyakónak és az őt megelőző hölgynek volt – H. P.) Ha ez megtörténik, és kiderül, hogy jogszerűtlenül tartózkodnak ott, akkor nincs lökdösődés, és nem kerül elém az a hölgy, aki később érkezett, mint én. Véleményem szerint a hivatal hibázott, ugyanis ha a saját erejéből nem volt képes biztosítani, hogy állampolgári jogaimat gyakoroljam, a rendőrséghez kellett volna fordulnia.

MN: Ön miért nem fordult a  rendőrséghez?

NYI: Én állampolgárként nem győződhettem meg arról, hogy a helyiségbe betóduló emberek milyen céllal érkeztek. Ezt csak a hivatal, illetve az ő kérésükre a rendőrség tehette volna meg. Én csak akkor kérhettem volna segítséget, amikor megakadályozták, hogy a blokkolóórához jussak, miután már beadható volt a kérelem; de ez néhány másodperc alatt zajlott.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.