Árat emel a Wizz Air, az ellenzék szerint ez már a különadó következménye

  • narancs.hu
  • 2022. május 28.

Belpol

A DK és a Párbeszéd is arra számít, a fapados légitársaság példáját az élelmiszerláncok, bankok, biztosítók követik.

A magyar családok számára talán leginkább megfizethető fapados légitársaság, a Wizz Air pénteki bejelentése, miszerint árat emel, annak a bizonyítéka, hogy az ötödik Orbán-kormány különadóját végső soron a magyar családok fogják megfizetni – közölte a Demokratikus Koalíció, és erről posztolt a Facebookon Szabó Tímea, a Párbeszéd frakcióvezető-helyettese is.

Barkóczi Balázs, a DK országgyűlési képviselője, szóvivője közleményt adott ki, amely szerint a Wizz Air áremelése jelzi, hogy az új kormány nem egyszerűen adókat emelt, hanem brutális megszorításba kezdett, és ennek árát a magyar emberek fogják megfizetni.

Barkóczi szerint a különadók bevezetése az elhibázott gazdaságpolitika következményeinek kozmetikázása. A DK arra számít, hogy a Wizz Air lépése csak az első a sorban. Ahogyan azt Orbán Viktor miniszterelnök bejelentése után meg lehetett jósolni, az adókra válaszul „minden élelmiszerlánc, bank, biztosító, telekommunikációs cég és légitársaság a Wizz Air példáját követve fog árakat emelni. Orbán miatt lesz még az eddigieknél is drágább egy alapvető bevásárlás, miatta szállhatnak el végérvényesen a banki törlesztőrészletek, miatta drágulhatnak soha nem látott ütemben a telefon- és internetszámlák. Ez az elhibázott gazdaságpolitika és az orbáni megszorítások rideg valósága”.

A Párbeszéd frakcióvezető-helyettese, Szabó Tímea is arra számít, hogy a Wizz Air légitársaság lépéséhez hasonló várható a bankoktól, üzletláncoktól, telekommunikációs cégektől. 

„Az élelmiszerárak brutál emelkedése után minden más területen is 20 éve nem tapasztalt drágulás jön, magyarul megélhetési válság. Napi gondok.Ezt azok nyögik majd, akiknek a világon semmi köze Orbánék ámokfutásszerű évtizedes lopássorozathoz. Nincs köze ahhoz például, hogy az év első hónapjában az éves hiány négyötödét(!) hozta már össze a kormány” – írja Szabó Tímea.

A Mediaworks-lapok közben a Századvég friss kutatására hivatkoznak, amely szerint „a magyarok 79 százaléka” támogatja az „extraprofit” megadóztatását.

Az extraprofit szó a leggyakrabban 1949 és 1952 között fordult elő a hazai sajtóban – ez pedig Nyáry Krisztián filológiai megfigyelése:

 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.