Autópályatervek: Száguldás a simlibe

Belpol

Amikor ambiciózus kormányzatunk két hete úgy döntött, hogy a tavaly elhatározott tízéves autópálya-programot mégis inkább öt év alatt szeretné lebonyolítani, már sejthető volt: gyáva számítgatás többé nem veszélyezteti a szebb jövőt. Igaz, egyelőre sehol a beruházásra szánt pénz, de újra csatasorba áll Simicska Lajos, ami mindennél többet ér.
Amikor ambiciózus kormányzatunk két hete úgy döntött, hogy a tavaly elhatározott tízéves autópálya-programot mégis inkább öt év alatt szeretné lebonyolítani, már sejthető volt: gyáva számítgatás többé nem veszélyezteti a szebb jövőt. Igaz, egyelőre sehol a beruházásra szánt pénz, de újra csatasorba áll Simicska Lajos, ami mindennél többet ér.

Már Chikán Attila gazdasági miniszter tavalyi leváltásakor érezni lehetett: ez nem szokásos minisztercsere. Orbán stratégiaváltásra készül, s ehhez kell az új ember, aki hajlandó személyesen is képviselni az új dinamikus-totális-nemzeti gazdasági programot. Akit a talán túlságosan is szűkkeblűre sikerült lakáshitelprojekt nem elégítene ki, annak itt a sztrádaprogram, melynek keretében öt év alatt 600 kilométer új autópálya-szakaszt építenek meg, s ráadásul állítólag vagy öt százalékot le is faragnak a még 1997-ben megállapított költségekből.

A probléma csak az, hogy nem tudni, kik és milyen pénzből építik tovább a honi autópálya-hálózatot, amely 1998 szeptembere óta egy centiméterrel sem bővült (eltekintve egy, a vidékfejlesztés szempontjából irreleváns 6 kilométeres szakasztól Budapest északi határában), ami a metaforákban gondolkodó kormányzat számára nyilván kínos lehet.

Tovább a polgári úton

Nem titok, a nagy mű létrehozása a még 1991-ben létrehozott Magyar Fejlesztési Bankra (MFB) vár, amelyet tavaly óta a nagy 1987-88-as jogászgenerációhoz számító Patonai Péter irányít egy személyben. Az MFB, amelyet egyes pénzügyi szakértők eléggé el nem ítélhető módon rendre a mindenkori kormányzat magánbankjának (pontosabban: pénzügyi homokozójának) minősítenek, alapos átalakulás előtt áll: Patonai egy nyilatkozatában úgy vélekedett, hogy bankja hamarosan a nyugat-európai fejlesztési intézményekhez lesz hasonlatos. Ehhez persze új törvényi szabályozás szükséges: vagy önálló MFB-törvényt kell hozni (ez előbb-utóbb meg is lesz), vagy a hitelintézeti törvényt kell megbabrálni. De ez még messze van, egyelőre arról van szó, hogy az ÁPV Rt. ad két részletben 32 milliárdot tőkeemelés címén; hogy miből, azt senki ne kérdezze, momentán nincs is ennyi a spájzban (sebaj, egyelőre úgyis csak 18 milliárddal jönne a vagyonkezelő, a többit meg előteremti augusztusig), a közlekedési tárca pedig átadja az eddig rábízott, ám sosem teljesített infrastruktúra-fejlesztési feladatot. Ezek után jöhet - lehetőség szerint még áprilisban - az első mitikus kapavágás, és utána folytatódhat a magyar Drang nach Osten: az M3-as eddig Füzesabonynál véget ért, ám hamarosan elkészülhet az új, egészen Polgárig tartó szakasz is. Patonai Péter szerint egyelőre semmi gond, az első pár hónap költsége már ott van az MFB-nél, mi több, nincs is szükség arra a rongyos 27 milliárdra, amit nemrég még a közlekedési tárcánál parkoltattak sztrádaépítési célokra. Rossz nyelvek, továbbá Szekeres Imre (MSZP) szerint már ez a pénz sincs meg, illetve másra fogják költeni; ez nem lenne meglepő, elvégre már tavaly is az autópályapénzeken spórolt a kormány, amikor beütött az árvíz, az újabb Balkán-háború meg a hosszú orosz tél.

A becsület ennél

Azt azonban az MFB-vezér sem gondolja, hogy az ÁPV Rt.-től befolyó pénz elég lenne akár csak erre az évre: ehhez még az idén szükség lenne 50-60 milliárdra, amit nyilván csak külső forrásból lehet biztosítani. Ennek két útja lehet: vagy bankhitelfelvétel (szigorúan állami garancia mellett), vagy lakossági kötvény kibocsátása. Magától értetődik, hogy mindkét esetben a lakosság pénzét veszik igénybe, hiszen a kereskedelmi bankok is az övéket-miénket forgatják, s az is nyilvánvaló, hogy a garantált hozamokért és hitelgaranciákért ugyancsak az adófizetők szavatolnak a pénzükkel.

A gondok is részben innen fakadnak: a kibocsátandó sztrádakötvényeknek ott vannak konkurenciaként a szintén garantált hozamú államkötvények. Az ilyen-olyan kincstárjegyekkel nehéz versenyezni, a kötvényvásárlók jobban bíznak a kincstárban, mint az MFB-ben, amelyről tán azt sem tudják, hogy az az állam meghosszabbított karja. Lehetne éppen magasabb hozamokat is kínálni a sztrádakötvény-tulajdonosoknak; akkor viszont még kevésbé érthető, mitől lesz a sztrádaépítés olcsóbb ebben a konstrukcióban. Az sem világos, miként egyeztethető össze a sztrádák közismerten hosszú megtérülési ideje a sztrádapapírok ennél rövidebb lejáratával - ami viszont a kötvényvásárló magánszemélyeknek, meglehet, még így is túl hosszú, nekik ugyanis a rövid futamidő a kedvencük. Mint hírlik, a kötvénykibocsátás potenciális célpontjai nem a magyar magánszemélyek, hanem a külföldi illetőségű befektetési társaságok, amik majd a forint erősödésére spekulálnak. A lényeg, hogy néhány héttel az első lendületes kapavágás előtt még semmit sem tudhatunk az egészről, s a Fejlesztési Bank vezetősége üzleti érdekeire hivatkozva nem hajlandó közölni, mely magyar kereskedelmi bankok (mert csak ezek jöhetnek szóba) milyen feltételek mellett hajlandók részt venni a nagy terv aláfinanszírozásában. Patonai Péter mindenesetre érzékeltette: nem csak a két nagytól, azaz az OTP-től és a Magyar Kereskedelmi Banktól számíthatnak pénzügyi forrásokra.

Magyar fülbe

A legmeghökkentőbb a kormánydöntés azon része volt, amely kategorikusan kizárja a közbeszerzési eljárás alkalmazását, noha a terv azért közpénzekkel is számol. Egy ilyen lépés az öt év alatt nem kevesebb mint 600 milliárd forint elköltését előirányzó beruházás esetén több mint felkavaró. Pedig minden érthető, ha Patonai bankvezér utasításai mentén vetünk egy pillantást a kormány józan prioritásaira: a hazai hitelintézetek preferálása mellett (hogy ezek milyen százalékban vannak még hazai tulajdonban, azt ne firtassuk) fontos, hogy az egész terv illeszkedjen a kormány - és személyesen Matolcsy György gazdasági miniszter - kis- és középvállalkozás-izmosító programjához. Ráadásul Patonai arra is hivatkozik, hogy korábban hiába volt közbeszerzés, mégsem törődött senki a költségek leszorításával, akkor tehát íme a tanulság: minek a közbeszerzés, most legalább nem hitegetjük a közönséget. Az információhiány miatt még csak el sem dönthető a priori, hogy kell-e ilyen (milyen?) esetben kötelezően élni a közbeszerzés eszközével, meg egyébként is, a törvényben annyi a kivétel, hogy valamelyik alá majd csak besuvaszthatják a sztrádaépítést; mondjuk elég csak nemzetbiztonsági érdekből megvalósuló beruházásnak minősíteni az egészet, azt már rendben is vagyunk.

Az már biztos, hogy külföldi forrásra nem tartanak igényt a program szorgalmazói; ebben az esetben nem lehetne megkerülni a közbeszerzési eljárást. De semmi vész, egyelőre tart az olcsó hazai, jöhetnek a meghívott pályázók, s ha elfogyott az építők alól a beton, veszünk föl kölcsönt, azt úgyis az unokáink csengetik vissza.

Feketén bólingat

A kormány tehát kiemelt szerepet szán a Magyar Fejlesztési Banknak: mindenekelőtt a transzmissziós szíj és a pénznyelő-kiadó automata szerepét (amelyből persze nem kaphat akárki). Ahogy Orbán Viktor már egy korábbi nyilatkozatában előrevetítette, s amit a minapi kormánydöntés is megerősített: az MFB dolga lesz, hogy menedzselje és finanszírozza a háziorvosi praxis privatizációját, ami egy fontos, sok szempontból privilegizált és befolyásosnak számító réteg megnyerését célozza. De ez mind semmi ahhoz képest, hogy a foci- és sportmániás kormány az MFB-re bízná a csődtömeg magyar sportegyesületek kistafírozását, ami első hallásra vérfagyasztónak tűnik, viszont Orbán Viktor tetszését elnyerte, s ez mindennél többet számít. Patonai ugyan nem erősítette meg, hogy bankja a sportfinanszírozási feladatokból fakadó édes terheket venne magára, ám annyit elismert, hogy szigorúan üzleti alapon részt vehetnek sportcélú beruházásokban. Hogy az üzleti szempontok mennyire fontosak, azt már korábban is jelezte Patonai nyilatkozata, miszerint az MFB-nek más fejlesztési intézetekhez hasonlóan elsősorban nem profitorientált intézményként kell működnie. Ezzel összefüggően a bank lehetőségeit úgymond meghaladó állami feladatok ellátásából (s a sztrádaépítést bízvást idesorolhatjuk) fakadó eredményromlást nyilván nem kéri majd számon a tulajdonos. Miután a kormány ravaszul nem kötötte ki, hogy az útépítési beruházásoknak - Patonai szavaival szólva - projektszinten vagy nemzetgazdasági szinten kell-é megtérülniük, egyre nyilvánvalóbb, hogy gigantikus méretű pénzszórásra kapott felhatalmazást az első magyar überbank. Ne csodálkozzunk, hogy már tavaly ősszel felbukkant az MFB-nél Simicska Lajos, az egyre családiasabb Fidesz régi, bevált barátja: kezdetben elnöki tanácsadóként, kisvártatva stratégiai főelemzővé avanzsált, s már az is felmerült, hogy esetleg megosztaná a nemzetépítés terheit a funkcióhalmozó Patonai elnök-vezérigazgatóval.

Kúszik az erdei út

A fentiek tán választ adnak arra a gyakorta feltett kérdésre, hogy miért nem a költségvetés finanszírozza közvetlenül a sztrádaépítést. Arra már Matolcsy miniszter is utalt, hogy a kormány a költségvetési egyensúly felborogatása nélkül akar látványos eredményeket elérni, s erre nincs is jobb eszköz a százszázalékos állami (ÁPV Rt.) tulajdonban lévő Fejlesztési Banknál. Az MFB nem tartozik elszámolni üzletpolitikájával az Országgyűlésnek, ahol kíváncsi emberek ülnek, és folyton rákérdeznek, mivégre is ez a nagy sietség. A bankon keresztül nyugodtan lehet pumpálni közpénzeket kifelé, amit hosszabb távon ugyan valakiknek állniuk kell, de hát erre a feladatra mindig lesznek adófizető polgárok.

A sietségről pedig csak annyit, hogy amennyiben figyelmesen követjük Patonai Péter szavait, rájöhetünk: a magyar gazdaság nem feltétlenül fog sérvet kapni a feszített tempójú útépítéstől, elvégre a kormányprogram a 600 kilométerbe beleszámítja a lényegesen olcsóbb autóutakat vagy autóútszerű utakat. Nekünk is lenne ötletünk: egy echte erdei kocsiút előállításához nem kell se tender, se hitel, se sztrádakötvény, csak egy lestarpált buldózer, egy erős marok, acélos akarat és a szebb jövőbe vetett töretlen hit.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.