Az MTVA szerint az Aranybulla-sorozat egy irodalmi klasszikust dolgoz fel

  • narancs.hu
  • 2023. január 2.

Belpol

A közmédia szerint 2022 legnagyobb filmes dobása volt a produkció, miközben a kritikusoknak finoman szólva sem tetszett a sorozat.

Karácsonykor mutatta be a Duna Tv a Rákay Philip produceri közreműködésével készült Aranybulla-sorozatot, ami rekord összegű költségvetésből, 600 millió forintból készült el. A hvg.hu arról ír, hogy az általános fogadtatása a produkciónak megosztó volt. A bírálók az esetlen párbeszédekre, gagyi látványvilágra és rossz színészi alakításokra hívták fel a figyelmet, amire azzal vágtak vissza az „Aranybulla-rajongók”, hogy azért kritizálják a sorozatot, mert az a dicső magyar történelemről szól, és így eleve nem tetszik a nemzetietlen érzelműeknek. (Egyébként a sorozat főszereplője, az András királyt játszó Veréb András továbbá azt mondta, hogy a sorozat a Trónok harca képi világát idézi). 

A produkciót Kriskó László rendezte, aki korábban L’art pour l’art Társulat rendezőjeként dolgozott, és elsősorban reklámfilmek és videoklipek készítésével foglalkozott. Kriskót a közmédia behívta egy beszélgetésre, és megosztott egy „Sikert aratott az idei év legnagyobb filmes dobása, az Aranybulla” c. hírt is a Facebookon. 

Ugyanakkor az Átrium rámutatott, hogy hiba csúszott a sikerpropagandába. Ugyanis azt írták a közmédia kommunikációs szakemberei, hogy „az irodalmi klasszikus ezúttal modernebb köntösben, de korhű, részletgazdag látványvilággal és nagyszerű alakításokkal mutatta be a fordulatos szerelmi történetet”. (Egy későbbi bejegyzésben elhagyták az irodalmi mű-kontextust). 

Az Átrium úgy véli, 

  • Az „Aranybulla” nem „irodalmi klasszikus”, hanem a II. András magyar király által 1222. április 24-én a székesfehérvári országgyűlésen kiadott, függőpecséttel ellátott királyi okirat.
  • Az „Aranybulla” nem is „szerelmi történet”, hanem a magyar nemesség jogait először rögzítő jogi erejű nyilatkozat.
  • Az „Aranybulla” sorozat nem irodalmi alapanyagból készített fordulatos szerelmi történet, hanem eredeti forgatókönyv alapján készült, fikciós elemekkel bővített, az események történelmi hátterét és folyamatát bemutatni szándékozó televíziós alkotás.

Az Átrium az alkotók védelmében írta bejegyzését, ugyanis úgy vélik, „egyáltalán nem mindegy, hogy valaki egy meglévő irodalmi alapanyagot dolgoz fel, vagy egy történelmi helyzet bemutatására törekszik eredeti módon”. De megjegyezték, azt meg tudják érteni, ha „az MTVA social media osztályán dolgozók maguk sem hajlandók megtekinteni a művet, amelyet propagálni szándékoznak, de 130 milliárdból talán kitelne olyan szakemberek alkalmazása, akik legalább jártak irodalom- és történelemórára”.

A teljes bejegyzés itt olvasható. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.