Az UNESCO jelentése szerint rémületes a Mol-felhőkarcoló, aggasztó a Liget-projekt

  • narancs.hu
  • 2019. június 23.

Belpol

Nincs felelőse a világörökségi helyszíneket érintő projekteknek, ahogy nincs megfelelően átfogó városfejlesztési terv sem.

Jelentést adott ki az ENSZ oktatási, tudományos és kulturális szervezete a világörökségi helyszínek megőrzésére tett erőfeszítésekről, ami érinti a budapesti Duna-partot, a Városligetet és a Várnegyedet is – írja a hvg.hu.

Az UNESCO megállapítása szerint történt némi előrelépés a korábbi ajánlások ügyében, de lényeges lépéseket nem tett még meg a magyar fél. Például nincs egy személyi felelőse a világörökségi helyszíneket érintő projekteknek, ahogy nincs megfelelően átfogó városfejlesztési terv sem.

A Várról szóló Nemzeti Hauszmann terv például jelentős újjáépítéseket és új építkezéseket is tartalmaz, így „veszélyt jelent” a világörökségi helyszínre – áll a dokumentumban.

A második világháborúban vagy a szocializmus időszakában megsérült, megsemmisült épületek helyreállítása egy idealizált történelmi állapot újbóli elérése érdekében a hitelesség elvesztéséhez vezet; a megőrzés, a restaurálás, az újjáépítés és az új építkezések közötti határvonalak elmosása „nincs összhangban a nemzetközi gyakorlattal” – írják az UNESCO szerzői.

Az UNESCO jelentés „rémületesnek” tartja, hogy építési engedélyt kaphatott a Mol Campus, az olajtársaság 120 méter magasra tervezett székháza a tizenegyedik kerületben. Aggasztónak találja a Városligetbe tervezett beruházások, különösen a Néprajzi Múzeum és a biodóm méretét.

Ezért arra kérik a magyar felet, hogy állítsa le a világörökségi helyszínekkel kapcsolatos projekteket, amíg átfogó, a budapesti fejlesztési tervvel összhangban lévő irányelvek nem születnek a megőrizni vágyott területek kezelésére.

A szervezet 2020. február 1-éig jelentést kér a magyar államtól a fenti aggályokkal kapcsolatban.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."