Az UNESCO jelentése szerint rémületes a Mol-felhőkarcoló, aggasztó a Liget-projekt

  • narancs.hu
  • 2019. június 23.

Belpol

Nincs felelőse a világörökségi helyszíneket érintő projekteknek, ahogy nincs megfelelően átfogó városfejlesztési terv sem.

Jelentést adott ki az ENSZ oktatási, tudományos és kulturális szervezete a világörökségi helyszínek megőrzésére tett erőfeszítésekről, ami érinti a budapesti Duna-partot, a Városligetet és a Várnegyedet is – írja a hvg.hu.

Az UNESCO megállapítása szerint történt némi előrelépés a korábbi ajánlások ügyében, de lényeges lépéseket nem tett még meg a magyar fél. Például nincs egy személyi felelőse a világörökségi helyszíneket érintő projekteknek, ahogy nincs megfelelően átfogó városfejlesztési terv sem.

A Várról szóló Nemzeti Hauszmann terv például jelentős újjáépítéseket és új építkezéseket is tartalmaz, így „veszélyt jelent” a világörökségi helyszínre – áll a dokumentumban.

A második világháborúban vagy a szocializmus időszakában megsérült, megsemmisült épületek helyreállítása egy idealizált történelmi állapot újbóli elérése érdekében a hitelesség elvesztéséhez vezet; a megőrzés, a restaurálás, az újjáépítés és az új építkezések közötti határvonalak elmosása „nincs összhangban a nemzetközi gyakorlattal” – írják az UNESCO szerzői.

Az UNESCO jelentés „rémületesnek” tartja, hogy építési engedélyt kaphatott a Mol Campus, az olajtársaság 120 méter magasra tervezett székháza a tizenegyedik kerületben. Aggasztónak találja a Városligetbe tervezett beruházások, különösen a Néprajzi Múzeum és a biodóm méretét.

Ezért arra kérik a magyar felet, hogy állítsa le a világörökségi helyszínekkel kapcsolatos projekteket, amíg átfogó, a budapesti fejlesztési tervvel összhangban lévő irányelvek nem születnek a megőrizni vágyott területek kezelésére.

A szervezet 2020. február 1-éig jelentést kér a magyar államtól a fenti aggályokkal kapcsolatban.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.