Megszállták és kultúrkampfos üzemmódba állították a Kommentárt

  • narancs.hu
  • 2018. augusztus 15.

Belpol

Lecserélték a konzervatív folyóirat szerkesztőséget, nem tetszettek a durván ellenzéki hangulatú cikkek.

A színvonalas eszmetörténeti, közéleti, kulturális folyóirat főszerkesztőjének, Ablonczy Bálintnak (aki amúgy a Heti Válasz újságírója volt, amíg a médiaháború jegyében be nem szántotta a lapot a központi akarat) több munkatársával együtt mennie kellett, az új főszerkesztő egy új, mégis mostanában oly ismerős arc, Békés Márton, aki máris beígérte a „kormányzáspárti” új irányt. Ezt ő mondta így, szó szerint.

Ennek megfelelően az új szám erős felhozatallal nyit majd augusztus 20-án: interjú Schmidt Máriával (aki mellesleg Békés főnöke a Terror Házában), egy esszé L. Simon Lászlótól és egy könnyed korszakváltó írás magától Békéstől a meglepetés erejével ható Rendszerváltás után korszakváltás címmel.

false

A lap bűne az lehetett, hogy nem igazodtak mindig minden körülmények között a központi irányvonalhoz, párbeszéd tárgyává tették a konzervatív értékeket, sőt afféle belső kritikai fórumként is működtek – volna.

Békés a Magyar Hangnak úgy írta le a gárdacserét, hogy a Kommentár visszatér az eredeti, konzervatív irányvonalához a „durván ellenzéki hangvételű” cikkek elhajlása után.

Békés két mandineres újságírót is odavitt, és új szerkesztő lesz L. Simon László, Lánczi András, Karácsony András és Dezső Tamás.

A Magyar Hang elérte Ablonczyt is, aki a Kommentár átvételét nem kívánta kommentálni. Illetve egy mondatot mondott mégis: „A folyóirat történetében egy korszak lezárult; a Kommentár olvasói elég felnőttek annak eldöntéséhez, hogy a régi vagy az új lap tetszik-e nekik jobban.”

(Magyar Hang)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."