Beszántja a jegyellenőrös cégét a főváros

Belpol

A BKÜ megszüntetésével ismét a BKK végzi majd a jegyellenőrzést, pótdíjazást és utastájékoztatást. A Tarlós István idején alapított BKK-leányvállalat működésének fő jellemzője, hogy bevételeit tavaly felemésztették működési költségei. A BKÜ vezetője nem várta meg a végjátékot, azonnali hatállyal lemondott.

Felszámolja a fővárosi közösségi közlekedési eszközökön jegy-és bérletellenőrzést végző cégét a BKK – tudta meg a Narancs.hu.

Információink szerint a fővárosi önkormányzat júliustól ismét a BKK keretein belül akarja látni az ellenőröket, akiket három éve kiszervezett a BKK leányvállalatába, a Budapesti Közlekedési Ügyfélkapcsolatok Zrt.-be.  A BKÜ BKK-ba való integrálását meg sem várta a BKÜ vezérigazgatója, úgy tudjuk, Gyimesi László azonnali hatállyal lemondott.

Nem látták indokoltak

A BKÜ-t 2017. novemberben alapította a fővárosi önkormányzat a BKK számára azzal a céllal, hogy a közlekedési rendszer hatékonyabban, átláthatóbban működjön, a főváros szakmai és tulajdonosi kontrollja megerősödjön, a feladatellátás ésszerűbb legyen, a párhuzamosságok megszűnjenek.

false

A Karácsony Gábor vezette fővárosi önkormányzat azonban nem látja indokoltnak megtartani ezt a modellt, értesülésünket röviden megerősítette a főpolgármesteri hivatal is. Mint a Narancs.hu-val közölték, az erről szóló előterjesztés rövidesen a Fővárosi Közgyűlés elé kerül.

A BKÜ a jegyellenőrzés mellett a jegyértékesítését is végez, többek között a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, 9 ügyfélközpontot, 12 jegy-és bérletpénztárt működtet, intézi a pótdíjazást, a BUBI ügyeit, részt vesz az utastájékoztatásban. Ezeket a feladatokat megelőzőleg a BKK is képes volt ellátni, most ismét visszakerülnek ezek a teendők a közlekedési holdinghoz.

Nem voltak jók a számok sem

A BKÜ beolvasztása mellett szóló egyik érv lehet, hogy bevételeit teljes egészében a BKK garantálja: a BKÜ a 2019-es 7 milliárd forintból 5,8 milliárdot közszolgáltatási kompenzácóiként, további 1,1 milliárdot szintén a BKK-tól, illetve kapcsolt vállalkozásaitól kapott az elvégzett szolgáltatásokért.

A 7 milliárd forint azonban csupán 13 millió forint nyereségre futotta, mivel működése felemészti bevételeit: 700 fős állomány bérköltségére 5,2 milliárdot, szolgáltatások vásárlására 1,2 milliárdot költöttek. A BKÜ megszüntetésével a vezetők bérével és a felügyelő bizottsági tagok díjázásával azonban akár spórolhat a főváros, előbbiekre 34,5 millió, utóbbiakra 5,6 milliót fordítottak, ami évi 40 milliós megtakarítás lehet.

Képünk illusztráció: jegyellenőr figyel egy rendezvényt a metró Astoria állomásán

Képünk illusztráció: jegyellenőr figyel egy rendezvényt a metró Astoria állomásán

Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Szabó István, az ellenőrök egy részét képviselő Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke megkeresésünkre az integrációval kapcsolatba három elvásárt fogalmazott meg. A dolgozókat nem érheti érdeksérelem, ha visszakerülnek a BKK-hoz, amelytől elvárják, hogy minimum egy évig garantálja foglalkoztatásukat kollektív szerződés szerint és mindezeket írásos megállapodásban rögzítsék.

Figyelmébe ajánljuk