Célegyenesben a diákhitelrendszer: Tanulópénz

  • Csák Csongor
  • 2001. április 12.

Belpol

Adiákhitel-koncepció a kilencvenes évek elején született meg a mostanihoz hasonló formában, de az alakulgató hallgatói önkormányzatok akkoriban csak az igény megfogalmazásáig jutottak. A fő kérdés mindig is az volt, hogy az állam hajlandó-e beszállni a vállalkozásba, és ha igen, milyen feltételekkel. A heterogén képet mutató nemzetközi gyakorlatban általános az állami kezességvállalás, de gyakori az is, hogy a kormányzat biztosítja az induláshoz szükséges tőkét. Akadnak tisztán piaci alapokra helyezett rendszerek (ilyen működik az Egyesült Államokban), ám egy hasonlót Magyarországon megvalósítani nem tűnt célravezető vállalkozásnak. A hazai bankok számba se veszik a hallgatói hitelezést, mivel a hitel kihelyezéséhez képest az első törlesztőrészletek csak későn jönnek be (ráadásul összegük nem ismert), és magas a nem fizetés kockázata; utóbbi abból következik, hogy a magyar diplomások pályájának alakulása nehezen jelezhető előre. Nemigen vannak olyan kutatások, amelyek feltárnák, hogy az adott intézményben szerzett oklevélnek miféle karriervonzata van, az viszont világosan látszik, hogy a végzettség és a pálya (de már az első munkahely) közötti kapcsolat sok esetben egyre gyengébb. A diplomás keresett munkaerő, ám nem biztos, hogy a tanárt tanárként, az orvost orvosként alkalmazzák.
Adiákhitel-koncepció a kilencvenes évek elején született meg a mostanihoz hasonló formában, de az alakulgató hallgatói önkormányzatok akkoriban csak az igény megfogalmazásáig jutottak. A fő kérdés mindig is az volt, hogy az állam hajlandó-e beszállni a vállalkozásba, és ha igen, milyen feltételekkel. A heterogén képet mutató nemzetközi gyakorlatban általános az állami kezességvállalás, de gyakori az is, hogy a kormányzat biztosítja az induláshoz szükséges tőkét. Akadnak tisztán piaci alapokra helyezett rendszerek (ilyen működik az Egyesült Államokban), ám egy hasonlót Magyarországon megvalósítani nem tűnt célravezető vállalkozásnak. A hazai bankok számba se veszik a hallgatói hitelezést, mivel a hitel kihelyezéséhez képest az első törlesztőrészletek csak későn jönnek be (ráadásul összegük nem ismert), és magas a nem fizetés kockázata; utóbbi abból következik, hogy a magyar diplomások pályájának alakulása nehezen jelezhető előre. Nemigen vannak olyan kutatások, amelyek feltárnák, hogy az adott intézményben szerzett oklevélnek miféle karriervonzata van, az viszont világosan látszik, hogy a végzettség és a pálya (de már az első munkahely) közötti kapcsolat sok esetben egyre gyengébb. A diplomás keresett munkaerő, ám nem biztos, hogy a tanárt tanárként, az orvost orvosként alkalmazzák.

A diákhitel

egyetlen banki konstrukcióra sem

hasonlít, híján lévén a jól belőhető paramétereknek. A kereskedelmi bankok hiteltermékeiket meghatározott futamidővel és kiszámítható törlesztőrészlettel kínálják, ráadásul általában nem tekintenek el a fedezettől. A Magyarországon megvalósítani kívánt hallgatói hitelnek nincs rögzített futamideje, előzetes becslések szerint az átlagos hitelfelvevő tizenöt-húsz évet tölt majd el a rendszerben, hacsak nem választja az előtörlesztést. Mivel a hitel mögött nincs fedezet, ezt kompenzálandó az állam garanciát vállal a Diákhitel Központ (DHK) által bevont források visszafizetésére. Ebbe az irányba hat az APEH bevonása a lejárt adósságok behajtásába, illetve annak kihasználása, hogy a hallgatók egy nagy kockázati közösséget képeznek (ennek lényege, hogy miközben X. Y. első éves esetén kiszámíthatatlan, hogy elvégzi-e az egyetemet, addig a magyar diplomások az átlagnál jóval többet keresnek, munkaerő-piaci esélyeik jók - tehát minden bizonnyal vissza tudják fizetni a hitelt).

A fentiek fényében sosem volt kérdéses a diákhitelrendszerben történő állami szerepvállalás, annak módja azonban vitatott a kormányzati berkekben is. Miközben az Oktatási Minisztérium (OM) a megvalósítás központjába egy erre szakosodott intézményt képzelt el, a Pénzügyminisztérium (PM) korábban amellett kardoskodott, hogy a kereskedelmi bankoknak közvetlenül, saját forrásaikból kellene hitelezni a hallgatókat, míg adósságaik visszafizetését az állam garantálná. A tavaly decemberi, a hallgatói hitelrendszer elveiről és előkészítéséről szóló kormányhatározat az OM-et hozta helyzetbe azzal, hogy kimondta: a Diákhitel Központ működteti a rendszert, amely magyar állampolgárságú, az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú, illetve főiskolai és egyetemi alapképzésben részt vevők számára teszi hozzáférhetővé a hitelt.

A hallgatói hitelrendszer kulcseleme a

jövedelemarányos törlesztési kötelezettség

A részletek beszedése úgy működik majd, mint a személyi jövedelemadó (szja) esetében: a jövedelemkeletkezés helyén és idejében vonják le a szja-köteles jövedelem 6 százalékának megfelelő összeget. Ez a minimum, ám a rendszer "büntetlenül" teszi lehetővé az előtörlesztést (ellentétben a kereskedelmi bankokkal, amelyek szeretik hosszasan nyírni a birkát, ezért az előtörlesztésnek általában megkérik az árát). A törlesztés "nem megfelelő mértékű" teljesítése esetén nem a DHK jár el, hanem az APEH, amely behajtja a hátralékot. A törlesztőrészletek és a hátralékok "közhatalmi eszközökkel történő beszedését" a parlamenti ellenzék kifogásolja, jóllehet ez az eljárás a nemzetközi gyakorlattól sem idegen.

Az APEH bevonásához jogszabályban rögzített felhatalmazás kell, hiszen ez a fajta kapcsolat feltételezi az információcserét a DHK és az adóhatóság között. A szükséges törvénymódosítások legkésőbb május elejére meglesznek, ami után végleges formát nyer az a kormányrendelet is, amely részletesen szabályozza a Diákhitel Központ Rt.-t - tudtuk meg Gilly Gyulától, az OM főosztályvezetőjétől. A jogi háttér kimunkálásával párhuzamosan az OM hozzálátott a DHK Rt.-t előkészítő cég megalapításához. A szükséges engedélyek megszerzését követően a DHK Szervező Rt. nevet viselő előtársaság április végén, május első felében elkezdheti a majdani rt. szervezeti, működési feltételeinek kialakítását.

Gilly szerint nincs szükség a nagy szervezetre, a DHK Rt. speciális feladatait "szakemberekre" bízza. A behajtást az APEH-re, míg a forrásbevonásban az Államadósság-kezelő Központtal (ÁKK) szeretnének egyezséget kötni. Az elképzelések szerint a DHK Rt. diákhitelkötvényt bocsát majd ki, ennek levezénylését bízná az államadósság révén a portfóliókezelésben jártas ÁKK-ra. Erre a szerepre korábban a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) is pályázott, tárgyalt is erről az OM-mel, de az ügy végül kútba esett. A szkeptikusok szerint az MFB nem adja fel egykönnyen, így ha valóban kiszemelte magának a DHK-t, érdekérvényesítő képességét többen elegendőnek tartják ahhoz, hogy meg is szerezze azt. A kérdés az, hogy a pártjának elnöki székére aspiráló oktatási miniszternek szót kell-e emelnie ez ügyben, s ha igen, azt milyen sikerrel teszi.

Független szakértők szerint a DHK

hiánypótló intézmény

lesz abban a tekintetben is, hogy pusztán adatbázisának elemzésével követhető lesz a magyar diplomások életútja. Ennek kapcsán egyesek arra intenek, hogy a DHK révén a mindenkori politikai elitnek megnő a befolyása a társadalom adott rétegére, Keller László szocialista képviselő úgy fogalmazott: "A diákhitelközpont egyfajta politikai ráhatásra is képes a hallgatók irányában."

Mások a jelenlegi, elavult hallgatói támogatási rendszer átalakítását remélik a diákhitel meghonosításától, noha a konstrukciót nem azért vezetik be, hogy eltöröljék az ösztöndíjrendszert és az oktatás normatív támogatását, Gilly szerint a hallgatói kölcsönökkel "lehet kezelni a diákok szociális helyzetét". Mivel a jelenlegi szociális támogatások szétosztása az egyes intézményekben zajlik, nem tartja kizártnak, hogy helyi szinten jó irányba változhat a segélyezés rendszere.

Csák Csongor

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.