Civil támadás a 4-es metró ellen: Hogyan fúrják?

  • 2004. március 4.

Belpol

Akár a 4-es metró beruházási tervének ütemezését is érintheti az a lakossági kereset, amelyet az Erzsébetvárosi Társasházak Érdekvédelmi Egyesülete (ETKE) nyújtott be a Fővárosi Bíróságon. Az egyesület hosszú idő óta harcosan opponálja a metróépítést, bár eddig minden jogi fórumon alulmaradt.

Akár a 4-es metró beruházási tervének ütemezését is érintheti az a lakossági kereset, amelyet az Erzsébetvárosi Társasházak Érdekvédelmi Egyesülete (ETKE) nyújtott be a Fővárosi Bíróságon. Az egyesület hosszú idő óta harcosan opponálja a metróépítést, bár eddig minden jogi fórumon alulmaradt.

Az ETKE immáron négy éve folyamatosan támadja a metróberuházás tervét. Fő kifogásuk szerint a Keleti pályaudvar környékén a tervezett vonal olyan közel haladna a felszínhez, hogy az veszélyt jelenthet a lakóépületekre. A beadvány készítői megsüllyedt, megrepedezett házakat és vízzel elöntött pincéket vizionálnak. Meggyőződésük, hogy az alagútépítés ideje alatt tömegeknek kell elhagyniuk az otthonukat, és a közúti forgalmat is teljesen le kell zárni. A közműellátás rendszerének "átmozgatásától" és a parkolási lehetőségek megszűntétől is tartanak. Ha mégis megépül a 4-es metró - hangzik érvelésük -, elviselhetetlen mértékű rezgést és zajt okoz majd a vonal felett élő mintegy 50 ezer lakosnak, a sűrű porfelhőkről nem is beszélve; ezért az ETKE a Thököly úti villamos újbóli üzembe helyezése mellett állna ki inkább. Azt is sérelmezik, hogy a környezetvédelmi hatóságok nem írták elő kötelező érvénnyel a DBR Metró Projektigazgatóság számára: vállaljon garanciát az esetleges károk elhárítására.

Tavaly november végén az ügyben illetékes Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség válaszolt az ETKE felvetéseire azzal, hogy másodfokon is megadta a környezetvédelmi engedélyt a beruházáshoz. A beruházó érveit fogadták el tehát, amelyek rámutatnak: az alagútfúráshoz nem kell a felszínt jelentősen megbontani, mert szinte minden munka a föld alatt zajlik; nem kell az épületek megsüllyedésétől tartani (az alagútépítés tudományának további mélyrétegeiről lásd egy korábbi írásunkat: Tények, számok, kilátások, Magyar Narancs, 2003. 22.), ráadásul a kivitelezői pályázat egyik kritériuma lesz az esetleges károk megtérítése. A közüzemi hálózatnak direkt jót tesz, ha az építkezés miatt felújítják, a jelenlegi forgalom pedig jóval nagyobb környezeti ártalmat jelent, mint maga az építkezés. Az építők szerint a vonal elkészültével a forgalom jelentős csökkenése várható. A villamos ismételt üzembe helyezése nem oldaná meg a környék közlekedési gondjait, s zajosabb is lenne, mint a metró.

A nyomvonal 13 méterrel a felszín alatt haladna Erzsébetvárosnál, azaz háromszor mélyebben, mint például Bécs egyes kerületeiben. (Eredetileg - évtizedekkel ezelőtt - mélyebbre tervezték ugyan építeni, a már létező, Baross téri metrószakasz "alá", de az jóval költségesebb lett volna, nem beszélve a "maratoni mozgólépcsőzések" réméről és a metró miatti időmegtakarítások jelentős csökkenéséről.) Gulyás László, a DBR Metró Projektigazgatóság vezetője a Narancsnak megerősítette: az alagút tervezett mélysége a mai műszaki körülmények között már nem kockázati tényező. A kereset többi elemét pedig Gulyás olyan véleményeknek tartja, amelyek nem tartoznak az engedélyeztetési eljárás körébe. 't hivatalosan egyébként nem tájékoztatták a kurrens beadvány részleteiről: sem értesítést, sem megkeresést nem kapott, csak a sajtóból értesült mindenről, ezért az ügy lehetséges hatásairól is óvatosan beszél: "Nem tudom, hogy emiatt csúszhat-e a kivitelezés, el tudom képzelni, bár nem tartom valószínűnek."

Ignéczi Tibor, az ETKE elnöke lapunknak elmondta: azért fordultak a Fővárosi Bírósághoz törvényességi felülvizsgálatért, mert a beruházás engedélyeztetési eljárásakor jogsértések tömege történt. Például azzal, hogy nem kérték ki a környéken lakók hozzájárulását, és a Budapesti Városépítészeti Keretszabályzat védőtávolságra vonatkozó előírásait sem tartja be atervezet. Ignéczi elismerte: a jelenleg működő budapesti vonalak egyike sem felel meg ezeknek a követelményeknek.

Megismételte a százéves, "igazi alap nélküli" józsefvárosi házakra vonatkozó statikai aggályait, és ismét leszögezte: 21-22 méteres mélységet tartana elfogadhatónak. Az ETKE aktuális beadványa tehát gyakorlatilag megismétli azokat az ellenvetéseket, amelyeket az illetékes hatóság korábban már többször elbírált és elutasított. Két eset lehetséges: a kerület lakosai igen aggodalmas természetűek, vagy kifejezett céljuk, hogy akadályozzák a politikai felhangoktól sem mentes metróberuházás megvalósulását. Ignéczi határozottan elutasítja ez utóbbi felvetést. Úgy véli, a DBR-rel termékeny az együttműködésük, és korábban több javaslatukat figyelembe vették már a tervek módosításakor: például ma már 3,5 méterrel mélyebb alagútban gondolkodik a kivitelező, mint eredetileg. "A 4-es metróra szerintünk is szükség van, de az is fontos, hogy a lakosságnak semmilyen kára ne származzék a beruházásból, és hogy az emberek minden információnak a birtokában legyenek" - mondta Ignéczi. Hozzátette: "Az alapszabályunk ki is zárja, hogy a szervezetünket olyanok képviseljék, akik valamely pártnak a tagjai."

Más forrásból úgy tudjuk, hogy a közeljövőben az ETKE konzultál az ügyben a fővárosi MSZP-frakcióval, ami szintén arra utal, hogy nem egy "álruhás" polgári körrel állunk szemben: aggodalmaik őszinték, bár jelenleg több jel mutat arra, hogy inkább megalapozatlanok, mint jogosak.

A kérdés ettől még kérdés marad: vajon csúszhat-e emiatt a 4-es metró építése? A Fővárosi Bíróság várhatóan március 17-én dönt a beadványról. Ha az ítélet a korábbiakhoz hasonló tartalmú lesz, akkor a határidőket még tartani lehet: az első tendereket ugyanis az év első felében kell kiírni.

Bugyinszki György

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?