Csak egy kereskedelmi médiaszolgáltató jelentkezett a Nemzeti Választási Bizottságnál (NVB), hogy a szombaton indult választási kampányban politikai reklámot kíván közzétenni - közölte a Nemzeti Választási Iroda (NVI) az MTI érdeklődésére szombaton.
A választási kampányban a jelöltek, jelölőszervezetek népszerűsítését célzó politikai reklám televízióban, rádióban jelenik meg. A törvény szerint a nem közszolgálati médiaszolgáltatók nem kötelesek ilyen jellegű politikai reklámot sugározni, de vállalhatják azt.
A jogszabály szerint amennyiben a közszolgálatinak nem minősülő, országosan elérhető lineáris médiaszolgáltatást nyújtó szolgáltatók biztosítani kívánják politikai reklám közzétételének lehetőségét, ezt kötelesek közölni a NVB-vel. A nem közszolgálati médiaszolgáltatóknak szombat 16 óráig volt lehetőségük ilyen bejelentést tenni.
Az NVI tájékoztatása szerint határidőig mindössze egy kereskedelmi médiaszolgáltató jelentkezett be: a Magyar RTL Televízió Zrt., amely 150 percben jelölte meg a közzététel összes időtartamát. Ez egyben azt is jelenti, hogy a másik nagy kereskedelmi csatorna, a TV2 nem fog politikai reklámokat sugározni a kampány alatt.
A választási eljárásról szóló törvény szerint az EP-választás kampányában a nem közszolgálati médiaszolgáltató egyenlő feltételek mellett teheti közzé a listát állító jelölőszervezetek politikai reklámjait, közös lista esetén a jelölőszervezetek együttesen jogosultak a politikai reklám megrendelésére.
A politikai reklámhoz véleményt, értékelő magyarázatot fűzni tilos. A politikai reklám közzétételéért a médiaszolgáltató ellenszolgáltatást nem kérhet, és nem fogadhat el.
Az EP-választás kampányában politikai reklámot nem csak a kereskedelmi csatornán láthatnak majd a választópolgárok. A törvény ugyanis előírja, hogy a közszolgálati médiaszolgáltatónak is közzé kell tennie a listát állító pártok politikai reklámjait.
A Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. - a Duna Televízió és a Petőfi Rádió - naponta három alkalommal, a 6-8, 12-14 és 18-20 óra közötti idősávokban, megszakítás nélkül köteles biztosítani a politikai reklámok közzétételét. A politikai reklámokat összesen 300 percben teszi közzé a Duna Médiaszolgáltató, ezt az időtartamot egyenlő arányban kell felosztani a listát állító pártok között.
(MTI)