Cserdiben nyomozott a NAV, számlák miatt emeltek vádat

  • narancs.hu
  • 2022. július 8.

Belpol

Bogdán László polgármester halála miatt a kerékpárút ügyében indult nyomozást megszüntették.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal több olyan projektet is vizsgált a közelmúltban, amelyek a Baranya megyei Cserdi önkormányzatát érintették – írja a Népszava.

A lap a Baranya Megyei Főügyészségtől azt tudta meg, hogy a 2020. július 15-én 46 éves korában elhunyt polgármester, Bogdán László falujában ellenőrizték a közmunkaprogram pénzügyi gazdálkodását, és bűncselekmény hiányában lezárták a nyomozást. Ugyanez lett a vége a hűtőház ügyében indult vizsgálatnak is.

Bogdán László és a cserdiek úgy gondolták, hogy a helyi és környékbeli őstermelőktől származó gyümölcsöket, zöldségeket ott dolgozzák fel, a 300 milliós támogatásból tervezett kisüzem azonban csak félig készült el, bár a támogatás 80 százalékát elköltötték. A NAV nem tárt fel szabálytalanságot.

A Cserdire tervezett kerékpárút ügyében viszont hűtlen kezelés miatt nyomoztak, mivel az önkormányzat 265 millió forintot nyert a beruházásra, de a pénzt másra fordította. A költségvetési csalás gyanújával indított vizsgálatot 2022 áprilisában zárták le, Bogdán halálára hivatkozva. A Népszava ebből arra következtetett, hogy az önkormányzat jogsértő módon költhette el a pénzt, és ebben a felelősség Bogdánt terhelhette, mert mást nem hallgattak ki gyanúsítottként. A feltételezést az ügyészség nem cáfolta, és nem is erősítette meg.

Egy ügyben viszont vádat emeltek.

2018-ban egy gazdasági társaság, amelyet egy pécsi férfi vezetett, két színlelt számlát állított ki, és ezeket az önkormányzat a polgármester döntése alapján befogadta, és az értük járó 9 és fél millió forintot ki is fizette. A számlák szerint a cég csapat- és kapcsolatépítő tréningeket tartott volna a faluban, de ilyen rendezvény nem volt, és erről a polgármester is tudhatott. Ez ügyben még 2020 júliusában kezdtek nyomozni, a Népszava szerint az idő tájt, amikor Bogdán László öngyilkos lett. A számlákat kiállító férfit költségvetési csalással és hamis magánokirat felhasználásával vádolja az ügyészség, ősszel áll bíróság elé.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.