Dávidok és Góliátok - Fejlemények az energetikai lobbi és a fogyasztói érdek párharcában

  • Mészáros Bálint
  • 2008. június 26.

Belpol

Az áramár jövőbeni alakulását nagyban befolyásolja, hogy az erőművek milyen áron értékesítenek, és hogy a Magyar Villamos Művek (MVM) mennyiért adja tovább az áramot. A termelőket kényelmes helyzetbe hozó hosszú távú szerződések felbontását a minap elrendelte az Európai Bizottság, ugyanakkor csoda is történt: a szocialista képviselők hozzájárultak az MVM túlhatalmának visszabontásához.
Az áramár jövőbeni alakulását nagyban befolyásolja, hogy az erőművek milyen áron értékesítenek, és hogy a Magyar Villamos Művek (MVM) mennyiért adja tovább az áramot. A termelőket kényelmes helyzetbe hozó hosszú távú szerződések felbontását a minap elrendelte az Európai Bizottság, ugyanakkor csoda is történt: a szocialista képviselők hozzájárultak az MVM túlhatalmának visszabontásához.

A versenyképesség terén meglehetősen szerényen teljesítő, ám a lemaradását egy ideje behozni óhajtó Európai Unió a 2003-as irányelvében a tagállamoknak 2007. június elsejét jelölte meg a villamosenergia-piac nyitásának határidejeként. A különféle ágazatok liberalizálásában Magyarország szabotáló, jobb esetben halogató magatartást szokott tanúsítani, és most sem volt ez másképp: az új villamosenergia-törvény (vetv.) késve, csak idén januárban lépett hatályba, ám kimaradt belőle a liberalizáció egyik fele. Az új jogszabály elméletben megteremtette a (kis)kereskedők és a fogyasztók választási lehetőségét, de kínálati oldalon nem nyúlt a termelők és a domináns nagykereskedő alkotta monolithoz; így aztán azt lehet venni és annyiért, amit és amennyiért az utóbbi mondja.

A közös alapot az MVM és az erőművek közötti, 2010-2024 között lejáró hosszú távú áramvásárlási megállapodások (htm) (ezek mibenlétéről lásd Htm című keretes írásunkat) jelentik. E szerződések egyrészt az erőműveket is megkímélik a lehető leghatékonyabb működést kikényszerítő versenytől, az MVM-et pedig egyenesen kegyosztó nagyúrrá teszik. A status quónak természetesen számos olyan haszonélvezője van, akik ragyogó elemzésekkel

igazolják újra és újra,

hogy a 21. században egy jórészt magánszereplők előállította és értékesítette, virtigli piaci termék esetében miért is jó a szabályozatlan monopólium. (Ezen okosak hívei közé tartozik például a szabaddemokratákon kívül az összes parlamenti párt frakciója). A "másik oldalon" a tisztességes piaci működésért felelős állami szervek - Magyar Energia Hivatal (MEH), Gazdasági Versenyhivatal (GVH) - és a közgazdasági érvekre is fogékony független szakértők állnak; hozzájuk csatlakozott néhány hónapja némileg váratlanul a miniszterelnök is (a témával lapunk többször foglalkozott, összefoglalóan lásd: Egy barátság vége; 2008. március 20).

És persze ez volna az uniós energiapolitika alapja is - ha tetszik, a magyar fogyasztók (köztük az áramárat a költségeikben keményen érző vállalkozásokkal) érdekeit ma inkább képviselik Brüsszelben, mint a magyar Országgyűlésben. Így a csatlakozás után, 2005 őszén az Európai Bizottság (EB) versenyügyi eljárást indított a magyar piaci helyzet tisztázására. Azt persze mindenki tudta, hogy a htm-ekkel versenyjogilag nincs minden rendben, ezért a kormány megpróbálta noszogatni a feleket, hogy alakítsák át a kontraktusokat - hiszen önmagában nem tilos szerződést kötni, csak a megállapodások nem lehetnek irreálisan hosszúak, és nem garantálhatnak az egyik félnek sem indokolatlan előnyöket. A MEH, a pénzügyi, igazságügyi, külügyi és gazdasági tárca részvételével felállított, a Miniszterelnöki Hivatal koordinálásával működő munkabizottság feladata volt rendezni a kérdést, de a feleknek nem állt érdekében csak úgy felbontani a szerződéseket. Az MVM ugyan állítása szerint mostanra a legtöbb erőművel megegyezett az újrakötés feltételeiben, de a saját tulajdonában lévő Paksi Atomerőmű kivételével jelenleg is mindenhol a régi megállapodás van érvényben. A tulajdonos magyar állam pedig nem kívánta utasítani az MVM-et a szerződések egyoldalú felbontására, hiszen akkor az MVM partnerei jó eséllyel követeltek volna kártérítést a befektetéseik és az elmaradt hasznuk után. Erről vannak is tapasztalatok: miután a ferihegyi repteret részben üzemeltető kanadai cég koncessziós szerződését 2001-ben felmondta az állam, a választott bíróság döntése alapján 18 milliárd forint kártérítést kellett fizetnie. A Mátrai Erőmű privatizációjakor a német RWE azért fizetett a vételárban 26 millió dollárral többet, mert ígéretet kapott arra, hogy a későbbiekben újabb erőművet építhet. Amikor 1999-ben ettől mégis elállt az állam, a pénzt kamatostul fizette vissza. Ráadásul 2006-ban, Orbán Viktor emlékezetes parlamenti luxusprofitozása után (a kormány állítása szerint természetesen attól teljesen függetlenül) az érvényes htm-es áraknál valamivel alacsonyabb hatósági árat vezettek be az erőművektől átvett áramra; az AES Tisza és a Dunamenti Erőmű ezért a washingtoni választott bíróságon perli a magyar államot a különbözetért. A baljós előjelek ellenére viszont többen arra figyelmeztettek, hogy a htm-ügy nem analóg a korábbi kártérítésekkel. Az uniós csatlakozás óta ugyanis megváltozott a piaci és jogi helyzet: a htm-ek megkötése után lettünk tagja annak a közösségnek, amelyik szintúgy az aláírás után döntötte el, hogy az árampiacon sem szenvedheti a htm-féle versenytorzítást. Bár ez jogilag jól védhető álláspont, az állam képviselői e kényes helyzetben az ellátásbiztonság és a kártérítés lehetséges mértéke miatt nem vállalták a kockázatot, és inkább megegyezésre törekedtek.

E patthelyzetben érkezett meg június 4-én az EB határozata, amelyben kötelezi Magyarországot a htm-ek felbontatására, mert versenykorlátozó állami támogatást tartalmaznak - sőt a termelőkkel vissza is kell fizettetni az állami támogatásnak minősülő összegeket. A Miniszterelnöki Hivatal tájékoztatása szerint egyelőre folyamatban van annak tisztázása, hogy a határozatnak mely részei minősülnek üzleti titoknak, és mi hozható belőle nyilvánosságra. A részletek nélkül egyelőre annyi tudható, hogy a visszafizetni rendelt állami támogatás kiszámításához a csatlakozásunktól a htm-ek felbontásáig terjedő időszakra a ténylegesen kifizetett áramárból le kell vonni azt az árat, ami piaci körülmények között egyébként kialakult volna. Az elméleti piaci viszonyokat pedig lesz szíves a magyar kormány modellezni (ehhez mellékeltek egy módszertani útmutatót), aminek az eredményét a bizottságnak be kell mutatni jóváhagyásra. A visszafizetési kötelezettséggel szemben viszont az erőművek

elvileg kompenzációra is

jogosultak: ennek összege a szerződésbontásig meg nem térült beruházásaik értéke, amelyből majd le kell vonni annyit, amennyi a piaci működés során a jövőben még megtérül (hiszen vélhetően nem húzzák le a rolót). Utóbbi levonhatósága azonban még nem biztos, a kiszámítására pedig egyelőre módszertan sincs. Ám ezt az egész kalkulációsdit az év végéig be kell fejezni.

Az, hogy az egyes erőműveknél végül hogyan alakul az egyenleg, még nem tudható (lásd a Pofonegyszerű című keretes írást). Tehát a szerződésbontás halogatásának legfőbb oka - az, hogy senki nem tudta, ki fizessen a másiknak és mennyit - változatlanul fennáll. De az állam a bizottsági határozattal kapott egy fogódzót ahhoz, hogy nagy valószínűséggel nem fenyegeti a teljes kártalanítás kötelezettsége. Persze egy esetleges perben a nemzetközi bíróság döntését senki nem tudja megjósolni (egyes szakértők szerint az akár úgy is szólhat, hogy a nemzetközi befektetésvédelmi egyezmények előbbre valók az európai jognál, bár ezt mind az EB, mind a magyar igazságügyi tárca vitatja). Sőt maga a határozat is támadható az Európai Bíróságon. Mégis, józan számítás szerint jövőre már nem lesznek hatályban a htm-ek. Ettől persze még nem lesz azonnal kínálati verseny az árampiacon, hiszen az ehhez szükséges enyhe túlkínálat kialakulásának a htm-ek rendszere csak az egyik - és a környező országok erőmű-bezárásai miatt egyelőre nem is a legnagyobb - gátja. Ráadásul e bonyolult, oligopolosodásra hajlamos piacon tökéletes verseny valószínűleg később sem alakul ki (de azért a mostaninál sokkal jobb lehet), ezért rendkívül fontos, hogy a htm-ek utáni helyzetben hogyan lehet kordában tartani a bivalyerős szereplőket.

Erre a hatályos vetv. már most is tartalmaz előírásokat. A MEH feladatává teszi, hogy rendszeres időközönként piacelemzéseket végezzen, ezekben azonosítsa az ún. jelentős piaci erővel (jpe) rendelkező szereplőket, s ha kell, kötelezettségeket írjon nekik elő. Az MVM és az erőművek kötelesek pályázaton értékesíteni a szabad kapacitásaikat. A szabályok puhaságát azonban hamar megmutatta a 2007. októberi (a vetv. ezen része a többi paragrafusnál előbb lépett hatályba) áramaukció. Az, hogy az MVM maga dönthetett mindenről - az induló árról, a fordulók közötti árlépcsőről, a felkínált mennyiségről - bizonytalanságot és kiszámíthatatlanságot okozott, ami persze túljegyzéshez és magas árakhoz vezetett. "Túlkeresletes helyzetben egyetlen ajánlattevő szabad feltételek melletti árverése közgazdasági abszurdum, még fügefalevélnek sem tekinthető a szabadpiac működése szempontjából. Amennyiben a piaci szerkezet nem változik, a monopol árazás lehetőségei szabályozási vagy tulajdonosi beavatkozással szűkíthetők csak" - írta februári elemzésében a GVH.

Az idei nyári szünet előtti utolsó parlamenti ülésnapon, június 9-én azonban fordulat következett be. A képviselők többségének szavazatával elfogadták az új gáztörvényt, amely egyúttal a vetv. módosítását is tartalmazza. A köztársasági elnök aláírására várakozó jogszabály értelmében az MVM a lekötött kapacitásainak nyilvános, mindenki számára hozzáférhető értékesítése előtt köteles a MEH-nek jóváhagyásra benyújtani az értékesítés részletes szabályait, és közölni a felkínálandó mennyiséget. Ha a hivatal úgy látja, hogy a szabályok akadályozzák a versenyt, módosíthatja őket, tehát elvileg nem ismétlődhet meg a tavalyi fiaskó. Ezenkívül a jpe-szereplőkre is nagyobb rálátása lesz a hivatalnak (ha az MVM, amint az már most valószínű, újra "begyűjti" az erőművek többségét, egyből jpe-nek minősül). Az új törvényi előírások szerint a hivatal előírta kötelezettségek már kiterjedhetnek az átviteli és elosztó hálózat veszteségpótlását szolgáló és a rendszerszintű szolgáltatásokat biztosító villamosenergia-piacokra is, a verseny akadályozása már nemcsak egyedül, hanem más piaci szereplővel közösen sem megvalósítható. A hatóság a kereslet-kínálat viszonyára is figyelemmel lesz. A jpe-knek előírható kötelezettségek is szigorodtak. Ha a MEH a verseny akadályozását tapasztalja, akkor az eddigi szabályok alapján is megkövetelhette az átlátható működést, a szerződésekben az egyenlő elbánást és akár költségalapú árazást is előírhatott. Utóbbi annyival erősödött, hogy ilyenkor csak az indokolt költségek vehetők figyelembe. Ezután, ha a hivatal úgy látja jónak, az évi rendes aukción kívül bármikor elrendelheti további aukciók megtartását is.

Összességében tehát

a hatóságnak sokkal több előzetes (ex ante) lehetőséget biztosít a törvény arra, hogy őrizze legalább a mai körülmények között lehetséges versenyt. Nagy kérdés, hogy a MEH bírja-e majd kapacitással - ha nem, akkor érdemes lesz figyelni, ahogy egyes politikusok az adófizetők pénzével való spórolásra hivatkozva ellenzik majd a hivatal fejlesztését, vagy a hatékonyság nevében össze akarják vonni egészen mással foglalkozó hatóságokkal. A további lépéseket nagyban befolyásolják a politikai erőviszonyok, mindenesetre a GVH június 9-i konferenciáján Gyurcsány Ferenc határozottan kiállt a másik komoly versenyakadály lebontása, a Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító (MAVIR) Zrt. és az MVM tulajdonosi szétválasztása mellett. Ebben egyelőre nem számíthatunk európai segítségre: az EB jogszabálytervezete (az ún. 3. klíma-energia csomag) ugyan hajlik a tulajdonosi különválasztásra, de az ellenérdekelt tagállamok - a legnagyobbak Németország és Franciaország - ezt hevesen ellenzik. Más kérdés, hogy a legközelebbi vetélytársaink, Csehország, Szlovákia és Románia, is függetlenítették a saját átviteli rendszerirányítójukat. 2003-2005 között nálunk is hasonló volt a felállás (a hálózat akkor is az MVM-é volt), de valamiért visszacsináltuk (erről részletesen lásd: Integrált függetlenség, Magyar Narancs, 2006. február 2.).

Az említett reményteli fejlemények mögött törékeny politikai egyensúly sejthető. A vetv. módosítása a MEH azon korábbi javaslatain alapult, melyek tavaly még a kormányon sem jutottak túl. Most a kabineten kívül a törvényhozás is áldását adta rá, de menet közben valahogy eltűnt belőle az az eredeti tervezetben még szereplő rész, amelyik indokolt esetben az erőműveknél is lehetővé tette volna a költségalapú árképzés hatósági előírását. Podolák György és Szanyi Tibor szocialista képviselők olyan módosító indítványt is beterjesztettek, amely a gáztörvényből kivette volna az - egyébként a villamosenergia-szabályozással analóg - előzetes hatósági versenykontroll összes passzusát; a csonkításból azonban végül nem lett semmi. "Az biztos, hogy a miniszterelnök a parlamenti pártok támogatása nélkül nem fog messzire jutni" - írtuk szkeptikusan Kocsis István MVM-vezér márciusi elmozdításakor. Nos, a gáztörvényt - benne az áramtörvény lényegi módosításaival - a szabaddemokratákon kívül a teljes szocialista frakció támogatása segítette jogerőre. Hogy mi volt a pálfordulás oka, csak találgatni lehet. Jó volna hinni, hogy ennek az ára nem a vasúti piacnyitásban manapság tapasztalható hátraarc és visszarendeződés volt.

Htm

A hosszú távú szerződéseket a '90-es évek közepén kötötték, amikor az erőművek privatizációját és fejlesztését csak garanciák mellett vállalták a külföldi befektetők. Ezért a megállapodásokban az akkori egyetlen kereskedőcég, az állami MVM lekötötte az erőművek szinte teljes kapacitását, vállalta a megtermelt villamos energia folyamatos átvételét, az átvételi árak pedig az indokoltnak elismert költségeken túl a termelés hasznát is garantálták. Az akkor logikus kényszerlépés viszont a hosszú futamidő miatt máig gúzsba köti a hazai energiapiacot, megakadályozza a termelői és nagykereskedelmi verseny kialakulását - márpedig az uniós csatlakozási szerződésben nem kaptunk ilyesmire mentességet. Ráadásul a megkötés idején európai árambőséggel lehetett számolni, amit mostanra régiós szinten áramszűke váltott föl. Az új erőművi beruházásokat pedig gátolja, hogy a befektetők versenyhátrányban volnának azokkal szemben, akiknek garantált az értékesítésük. A htm-ek megszüntetése azonban csak szükséges, de nem elégséges feltétele az új beruházásoknak. Ahhoz a méretgazdaságosság miatt regionális piac kellene, szélesebb határkeresztező kapacitásokkal, az ezt felügyelő rendszerirányítás és a hálózat MVM-ről való leválasztásával - és persze a helyszíneken mindig meg kellene tudni egyezni a helyi lakossággal is.

Pofonegyszerű

Az átlagos, modellezett piaci ár vélhetően magasabb lesz, mint a legolcsóbban termelő Paksi Atomerőmű és a második legolcsóbb Mátrai Erőmű árai, ezért nekik jó eséllyel semmit nem kell visszafizetniük. Nyilván kisebb lehet a különbözet akkor is, ha egy erőmű - mint például az AES vagy a Dunamenti - a piaci körülmények között is drága rendszerszintű szolgáltatásokért (szabályozási energia, menetrendtől eltérés kiegyenlítése stb.) is számlázott, és ezt majd engedi is modellezni a bizottság. Azonban nem számíthat kompenzációra, így a visszafizetés csökkentésére az, akinek már megtérültek a befektetései. A Miniszterelnöki Hivatal honlapján megtalálható a MEH egyik tanulmánya, amely szerint az AES-nél és a Pannon Hőerőműnél ez fennáll, a Dunamenti Erőműnek pedig legfeljebb 17 milliárd járhatna - ezek persze csak előzetes becslések, információnk szerint a hivatalon belül négy másik számítás is készült, mind eltérő eredménnyel. De a kompenzáció módszertanát és levonhatóságát még a bizottsággal is egyeztetni kell. A befektetések piaci alapú megtérülésének mértéke igencsak függ az erőművek jövőbeni értékesítéseitől, hiszen a költségeiket az eladási áraikban a termelők rendszerint érvényesíteni tudják, különösen az energiahordozók világpiaci áremelkedése mellett. A magyar állammal perben álló két társaság esete tovább bonyolíthatja a helyzetet. Ha nem nyernek, akkor szinte örülhetnek, hiszen egy évig valamivel alacsonyabb hatósági áron értékesítettek, ezért kisebb a visszafizetendő állami támogatás. Ha a javukra dönt a bíróság, akkor viszont a nekik járó kártérítés megint csak állami támogatásnak minősül, így elvben visszafizetendő. Sőt, ha a nemzetközi befektetésvédelmi egyezmények alapján egy bíróság a htm-ek alapján teljes körű kártérítést ítélne meg bármelyik termelőnek, annak összege megint csak állami támogatásnak minősülne, így az EB visszafizettetné. És így tovább.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.