Egyoldalú banki szerződésmódosítások korlátozása

Erős oldalszél

  • Mészáros Bálint
  • 2009. augusztus 13.

Belpol

Elképzelhető, hogy hosszú, bonyolult, magyaros csavarokkal és bohózatokkal tarkított folyamat végén mégiscsak sikerül valamelyest korlátoznia az államnak a pénzügyi szolgáltatók erőfölényét. És még az is kiderülhet, hogy a bankok sem törnek a vesztünkre.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 2006 novemberében kiadott ajánlásában többek között ez szerepel: "A pénzügyi intézmény az egyes konkrét díjelemekhez, kamatokhoz kapcsolva határozza meg azokat az okokat, eseményeket, amelyek bekövetkezésekor él a díjváltozást eredményező egyoldalú szerződésmódosítási jogával. Az ok, esemény bekövetkezésének egyértelműen megismerhetőnek kell lennie." Ehhez képest 2009 közepére idáig jutottunk: "Elég volt Magyarország és a magyar nép tönkretételéből, legyen vége a törvényesített és intézményesített lízing- és kamatemeléseknek. Azonnal állítsák le a lakás-devizahitelesek, a vállalkozói devizahitelesek további kisemmizését! Amíg én élek, nem leszünk az önök cselédei. Fiaink, unokáink nem lesznek a saját hazájukban az önök bérmunkásai, rabszolgái a volt saját földjeiken." A régi, jól bevált fordulatokat júliusban Karsai József szocialista képviselő alkalmazta a bankokra, de több szocialista képviselő is felszólította a pénzintézeteket, hogy fejezzék be a gátlástalan árdrágítást, különben rettenetesen szigorú törvényeket terjesztenek be a megrendszabályozásukra. Bajnai Gordon miniszterelnök pedig abban maradt a múlt hónap közepén a bankvezetőkkel, hogy szeptember végéig nem változtatnak egyoldalúan a szerződéseiken, addigra meg - ha már az épp emiatt hozott törvénymódosítással ezek szerint nem sikerült - csak kitalálnak valamilyen megoldást közösen.

Az általános vélekedés szerint a hazai bankok úgyszólván kizsigerelik (főleg a kisebb érdekérvényesítő képességű lakossági) ügyfeleiket, és betegre keresik magukat, míg anyabankjaik odahaza ezt bezzeg nem tehetik meg. Az itteni bankok jövedelmezősége ugyanakkor a 2003-as csúcs (az államilag támogatott lakáshitelezés tetőpontja) óta nagyjából a felére esett vissza, 2008-ra erősen közelítve a nyugat-európai átlagos szinthez. A trend alakulásához nyilván hozzájárult a verseny élénkülése és az állami intézkedések hatása is (kamattámogatás mérséklése, kamatadó, banki különadó stb.). A magas profitszint persze abból a tulajdonosi igényből is fakad, hogy a bankprivatizáció óta eszközölt befektetések, fejlesztések mielőbb megtérüljenek - az 1994 óta eltelt évek öszszegzett nyeresége a válság előtti időszakra még nem érte el az uniós bankok hasonló intervallum alatt realizált profitját. Ráadásul az elmúlt évben a magyar adófizetőknek nem került eurómilliárdjaikba a hazai bankok megsegítése - és ha ezt is belevesszük az egyenlegbe, akkor a magyar ügyfelek öszszességében igen jól állnak nyugat-európai sorstársaik többségéhez képest. Mindeközben viszont az is igaz, hogy a magyarországi bankokat az uniós átlagnál jóval nagyobb költségszint és kamatmarzs alkalmazása jellemzi, tehát a kevésbé hatékony működés árát simán az ügyfeleikre tudják terhelni. Erre idáig a bankok csak a vállukat vonogatták: Magyarországon szinte minden szektor rosszabb hatékonysággal működik (az állami közszolgáltatásokat pedig már említeni sem érdemes), miért pont ők lennének a kivételek. Ettől még persze teljesen jogos az a törekvés - elsősorban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) részéről -, hogy a természetes érési folyamatot lassító tényezőket kiiktassák, tovább erősítsék a bankszektor szereplőinek versenyét, és az emiatt csökkenő költségeket a fogyasztói árak is tükrözzék (a hitelkamatokban, különféle díjakban).

Nagyon egyoldalú

E kényelmes banki működést lehetővé tevő "módszer" volt (legalábbis mostanáig) a bűvös egyoldalú szerződésmódosítások rendszere - elsősorban is a hitelszerződéseknél, hiszen azokból a legnehezebb kiszállniuk az ügyfeleknek. A hitelintézeti törvény annyit írt csak elő, hogy a pénzintézet akkor módosíthatja egyoldalúan, az ügyfél számára kedvezőtlenül a szerződést, ha meghatározott feltételek, illetve körülmények esetére ezt előre egyértelművé teszi. Ezt a pénzintézetek megtették, az üzletszabályzataikban gyakorlatilag korlátlan lehetőséget biztosítottak maguknak, szélsőséges esetben akár üzletpolitikai vagy nyereségességi megfontolásokra hivatkozva. A közszájon forgó hatalmas rablásra persze nem volt módjuk, hiszen a "bedőlő" ügyfélnél veszélyesebb nincsen, ráadásul egy mohó szereplőnek hamar rossz híre kél - különösen egy bizalmi alapon működő versenypiacon. Az adós az egésszel úgy szembesül, hogy a bank érthetetlen okokból néha emeli a törlesztőrészletet, majd az ügyfél vadul erősödő forintról olvas a hírekben, de a csökkenés már nem, vagy nem olyan mértékben, vagy csak sokára jut el hozzá.

Már eleve gyanús az egyoldalú szerződésmódosítás intézménye is, hiszen a szerződésnek az a lényege, hogy a felek csak közös elhatározásból piszkálhatnak bele. A 20-25 éves kölcsönszerződések bebetonozásának azonban nagy ára volna. Ha a bankok nem építhetnék be utólag a kamataikba, díjaikba az időközben megnövekvő költségeket (nyargaló infláció, változó tartalékképzési előírás, az államcsőd rémképe miatti forrásköltség-emelkedés, és még ezernyi lehetőség), akkor veszélyeztetnék a betétesek pénzét, súlyosabb esetben a bankrendszer stabilitását (a pénzügyi közvetítő rendszer nélkülözhetetlenségéről épp manapság láthatunk élő bemutatót). Ha pedig mindezen kockázatokat évtizedekre előre meg kellene becsülniük, az égbe szökő kezdő kamatokat jelentene. De persze a mai helyzet sem optimális, amikor a banküzem belső kockázatait is jórészt az ügyfelekkel fizettetik ki: a szerződésekben az adósok vállalják a kamatok és legkülönbözőbb díjak bank általi módosíthatóságát, amit aztán a hitelező az általános szerződési feltételek változtatásával érvényesít is.

A célt sajnos csak elméletben egyszerű elérni: a bankok kizárólag a rajtuk kívül álló okokból bekövetkező költségemelkedéseket érvényesíthessék, és a kedvező változásokat is haladéktalanul vezessék át a törlesztőrészletekbe; a továbbiakban pedig tessék a termékekkel és a hatékonysággal versenyezni. Két megoldás lehetséges. Az egyik értelmében csak a piaci mechanizmusok maradéktalan érvényesülését kell elérni, a verseny majd leviszi az árakat, hiszen ha a fogyasztók tájékozottak, és nem nehezítik meg nekik a szolgáltatóváltást, akkor átmennek az olcsóbb bankhoz. A másik elképzelés szerint mindez kevés, mert a szolgáltatók erős pozíciója lehetővé teszi (piactorzító összejátszás nélkül is) a kamatok viszonylag magas szinten tartását. Ezért az állam dolga eltántorítani a pénzintézeteket a nem objektív okokból történő egyoldalú szerződésmódosításoktól.

Talán másodszorra

A cikk elején említett három évvel ezelőtti PSZÁF-ajánlás is ezért kívánta a bankokat jobb belátásra bírni: javasolta, hogy csak gondosan részletezett piaci okokból módosítsanak, ezeket előre rögzítsék, csak valós költségeket fedezzenek vele, és adott esetben ugyanígy díjcsökkentést is alkalmazzanak; ha pedig a jelentős hátrányt elszenvedő ügyfél elmenne, ingyen tehesse azt meg. A PSZÁF kérése azonban nem hatotta meg az érintetteket. A Gyurcsány Ferenc által felkért, Várhegyi Éva vezette szakértői bizottság 2006 decemberében azt indítványozta (természetesen az átlátható árazás, a termékek összehasonlíthatósága, a pénzügyi kultúra erősítése és a bankváltás költségeinek csökkentése mellett), hogy a bankok lehetőleg önszabályozás keretében vessék alá magukat szigorúbb módosíthatósági feltételeknek - ha ez nem megy, akkor jogszabályban kell korlátozni a fogyasztói kiszolgáltatottságot. A GVH idén februárban publikált ágazati vizsgálatában megállapította: hiába az egyértelmű jelzések, a felügyeleti és ombudsmani ajánlások, az egyedi versenyfelügyeleti beavatkozások, a "példátlan mértékű fogyasztói kiszolgáltatottságot" bizony csak jogszabály-módosítással lehet megszüntetni. Ma már az elvvel az ágazati érdekképviselet sem vitatkozik. "A fogyasztóvédelem erősítése az egész unióban fontos irányzat, a GVH igen helyesen Magyarországon is megvalósítja ezt a törekvést. Hiszen a nagy szolgáltatóknak a kisfogyasztókkal szemben - korántsem csak a bankszektorban - aszimmetrikus a viszonyuk, ezért elvben, ha a szabályozó és felügyelő hatóságok nem lépnek be ebbe a kapcsolatba, nem kizárt az erőfölény kialakítása" - mondta a Narancsnak Felcsuti Péter, a Bankszövetség elnöke.

Apró gond, hogy a nemes cél eléréséhez eleddig nem sikerült rátalálni a hogyanra. Ahhoz ugyanis, hogy az állam elkezdje szétválogatni az indokolt és indokolatlan díjemeléseket, vizsgálnia kellene a bankok árképzését, egyenként megnézni a költségek emelkedését, el kellene döntenie, hogy azok melyik díj mekkora mértékű emelését teszik lehetővé. Az efféle árszabályozás viszont versenypiaci szereplők esetén nem lehetséges. Így fordulhatott elő, hogy a tavaly decemberben beterjesztett, idén márciusban elfogadott, augusztus 1-jétől hatályos törvénymódosítás igen talányosan fogalmaz. Eszerint akkor lehet lakossági vagy mikrovállalkozással kötött kölcsönszerződésen egyoldalúan, az ügyfél számára hátrányosan módosítani (kivéve, ha referenciakamathoz kötött kamat változik), "ha a szerződés a módosítandó kamat-, díj- vagy költségelemre kihatással bíró ok-okozati feltételek megváltozása esetére ezt lehetővé teszi". A banknak kell bizonyítania, hogy a szerződés ezt megengedi, valamint a módosítást el kell küldeni a felügyeletnek. Az árszabályozás csapdáját tehát sikerült elkerülni, de sokkal beljebb nem jutottak az ügyfelek. A bankok (miután értelmezési segítséget sehonnan nem kaptak), összeültek, és minden eszükbe jutó olyan feltételt felsoroltak, amely később esetleg "ok-okozati" hivatkozásként felmerülhet: a reklámköltségek emelkedésétől a munkanélküli-ráta növekedéséig. A botrányt a pénzintézeti vezetők tanácstalanságukkal magyarázták, Bajnai Gordon "helyenként cinikus" indoklásokról beszélt, a tetszőleges fórumbejegyzések más kifejezéseket használtak. A miniszterelnök ezután állapodott meg a törvény hatályba lépésének szeptember végéig történő elhalasztásáról, ameddig is a kormány, a bankok, a GVH és a PSZÁF öszszehoz valamiféle magatartáskódexet. Az viszont még mindig nem egyértelmű, hogy a kötelező önkéntes szabályozás mégis miként fogja megoldani az indokolatlan és az indokolt emelés megkülönböztetését. Legtöbben például az egyik legarcátlanabb hivatkozásnak minősítették azt az emelésre jogosító magyarázatot, ha a banki alkalmazottaknak emelkedik a fizetésük. Holott továbbra sem tudható, hogy melyik hatóság és hogyan dönti el, vajon ez nem bankon kívüli tényező-e, ha a fizetésemelésre a közalkalmazotti béremelés miatt, a jó szakemberek elvándorlását megakadályozandó került sor.

Mindenki együtt

Nagy Zoltán, a GVH elnöke az Inforádiónak azt nyilatkozta, hogy várhatóan a kódex fogja értelmezni a törvényt, és például elképzelhető egyfajta - idővel akár bővíthető - feketelista szerepeltetése is, hogy mire hivatkozva nem szabad egyoldalúan módosítani. Betartatását pedig a nyilvánosság erején kívül egy, a hitelnyújtók és a hitelfelvevők képviselőiből álló fórum is kikényszeríthetné, ahol a szankció az ügyfél kártalanítása is lehetne. A Pénzügyminisztérium információink szerint valamiféle minimumkövetelmények és a módosítás elé állított alapvető korlátok beemelésében bízik, melyek később megjelenhetnének a bankok belső szabályzataiban. A PSZÁF nem tartja elképzelhetetlennek, hogy az egyoldalú szerződésmódosítások nyilvánossá tett véleményezésén kívül akár ún. hatósági szerződéseket is köthet a bankokkal, s az ezekben foglaltak megszegésekor a szerződés végrehajtható határozatnak minősül. A Bankszövetség elnöke ésszerű megoldásnak tartaná, ha a sokféle belső szabályzathoz (hitelezési, eszköz-forrás menedzselési, kockázatvállalási, üzletfolytonossági, IT-stratégiával kapcsolatos szabályzat stb.) hasonlóan a bankoknak lenne árképzési szabályzatuk is. Ezt a felügyelettel kellene engedélyeztetni, és Felcsuti Péter szerint a hatóság el fogja tudni érni a szabályzat betartatását is. "A PSZÁF kétévente átfogó ellenőrzést hajt végre minden banknál, bekéri az összes szabályzatot, és ha nincs megelégedve, akkor véleményezi azokat. A vezetői levélnek nincs kötelező érvénye, de nem nagyon illik, és nem is szokás ellenállni neki, senki sem szeretne konfliktust a felügyelettel. A levelet elküldi a bank tulajdonosának is, és az őt felügyelő hatóságnak is. Elég morális ereje van ahhoz, hogy nyomást tudjon gyakorolni."

A bírságolásnál puhább eszközök eredményességére amúgy valóban vannak jó példák. Pusztán a felügyelettel folytatott megbeszélés elég volt például a CIB Banknak ahhoz, hogy a lehetséges szerződésmódosítási feltételek közül törölje a leginkább kritizált pontokat (még a miniszterelnöki konzultáció előtt). A GVH-nak pedig jó szokásává vált, hogy eljárást indít azoknál a bankoknál, amelyek az előtörlesztési díjakat utólag megemelik - a külső feltételek változásával aligha, az ügyfél röghöz kötésével már inkább indokolható módosítást ilyenkor a bankok rendszerint az eljárás vége előtt, önként visszaváltoztatják az eredeti mértékre, és az ügyfeleket kártalanítják.

A legtöbbet mindazonáltal a racionális fogyasztói döntések segítésével, a verseny erősítésével lehet elérni. Ezért a PSZÁF a honlapján olyan, összehasonlítást lehetővé tevő táblázatokat fog közölni, melyekhez a pénzintézeteknek immár kötelező lesz adatot szolgáltatniuk. Igaz, mind a Várhegyi-bizottság, mind a GVH szorgalmazta a THM (teljes hiteldíjmutató) számítási módjának pontosítását is, erről azonban egyelőre nem hallani. Ellenben a bankváltási költségek csökkentésében a magyar törvényhozás jogtörténelmet írt: kedvezőtlen módosítás esetén az ügyfél jogosult ingyen, végtörlesztési díj nélkül felmondani a szerződést (kivéve a referenciakamathoz kötött kamat változásánál, illetve - a GVH nagy bánatára - a lakáshitelek közül a jelzáloglevéllel finanszírozott kölcsönszerződésnél). Miközben a Magyarország számára 2010-ig átültetendő uniós direktíva is csak a normál fogyasztási (azaz rövid lejáratú) hitelekre mondja ki a legfeljebb egyszázalékos végtörlesztés alkalmazását, hiszen a jelzáloghitelek felmondásakor a bank valóban számos költséggel szembesül, míg a bevétele megszűnik. Itt is felvethető tehát a versengő magáncégek árügyeibe való beleszólás problémája, ugyanakkor nem példa nélküli az ilyen törvényhozói beavatkozás. Említhető az elvben szintén versengő magán-nyugdíjpénztárak működési költségeinek maximalizálása, vagy a mobiltelefon-szolgáltatók roamingdíjainak uniós korlátozása. Utóbbiról ráadásul az is elmondható, hogy a hatósági árcsökkentés egyúttal forgalombővülést is hozott, vagyis a szolgáltatók sem jártak rosszul.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.