Ellentmondásos eredmények a Richter által is gyártott koronavírus-gyógyszerről

Belpol

A WHO szerint nem hatásos a remdesivir, egy amerikai vizsgálat szerint lerövidíti a gyógyulási időt.

A Magyar Narancs e heti nyomtatott lapszámában részletes cikkben mutatjuk be a Magyarországon használt (és részben itt fejlesztett) koronavírus elleni gyógyszereket (a remdesivirt, a favipiravirt és a vérplazma-terápiát), megvizsgálva, milyen kutatások igazolják ezek hatásosságát. Rövid részlet a cikkből:

A remdesivir koronavírus elleni használatáról azután lángolt fel világszerte a tudományos vita, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) október közepén közölte: Solidarity Trial címen futó, 30 országot és 405 kórházat bevonó vizsgálatának előzetes eredményei alapján a gyógyszernek nincs kimutatható hatása a koronavírus-betegek halálozására vagy a kórházi tartózkodás időtartamára. Ez az eredmény azért volt meglepő, mert az amerikai egészségügyi hatóság, a National Institutes of Health (NIH) vizsgálata korábban azt mutatta, hogy a gyógyszer 15 napról 10-re csökkenti a betegek átlagos felépülési idejét. (...)

A kérdés Magyarországon különösen aktuális, a Richter Gedeon Nyrt. ugyanis – az Innovációs és Technológiai Minisztérium mint­egy 400 millió forintos támogatásával – szintetizálta a remdesivirt, és megkezdte az intravénásan adagolható gyógyszer hazai gyártását. A magyar remdesivirt – klinikai vizsgálat keretében – három hete kezdték használni hét kórházban, lapzártánkig körülbelül 500 beteg kapta meg a vizsgálati szert. Eredetileg 2 ezer beteget terveztek bevonni a vizsgálatba, de a legújabb hírek szerint a kormány további 5 ezer adagot rendelt a Richtertől.

A magyar Klinikai Biostatisztikai Társaság egy munkacsoportja összegezte a remdesivirrel kapcsolatos vizsgálatok eddigi tanulságait. Az összefoglaló szerint „a remdesivir valószínűsíthetően nem, vagy csak kismértékben csökkenti a betegek halálozását. Ennél érzékelhetőbb méretű hatása, hogy a betegek gyógyulási idejét valószínűleg megrövidíti”. Bár a WHO vizsgálatát a magyar sajtóban is elég sok kritika érte, valójában ugyanolyan randomizált és kontrollált vizsgálat volt, mint a NIH-é; az egyetlen hiányossága az, hogy a kontrollcsoport tagjai nem kaptak placebót, de ennek a halálozás esetében vélhetően nincs túl nagy jelentősége. A WHO-vizsgálat azonban több mint ötször annyi beteget vont be, mint az amerikai kutatás, így elvileg a remdesivir kisebb hatásait is pontosabban kellene tükröznie. Azt egyébként az amerikai vizsgálat sem tudta statisztikailag szignifikáns módon kimutatni, hogy a remdesivir javítja a Covid-betegek túlélési esélyeit. A remdesivirrel kezelt csoportban 541 betegből 59 halt meg, a kontrollcsoportban 521-ből 77. Ez alapján a remdesivir 27 százalékkal csökkentette ugyan a halálozási rátát – de ha a gyógyszernek valójában nincs hatása, akkor is könnyen kaphatunk ilyen eredményt pusztán a véletlen ingadozás miatt.

A WHO-vizsgálat még kisebb különbséget talált a halálozásban: a remdesivirrel kezelt 2743 betegből 301 halt meg, a remdesivirt nem kapó 2708-ból 303. Az előzetes eredmények ismertetése során a WHO azt írta, hogy a remdesivir a kórházi tartózkodás időtartamát sem rövidítette le, de erről részletes adatokat egyelőre nem közöltek, így e tekintetben meggyőzőbbnek tűnik az amerikai vizsgálat, ahol a remdesivir 29 százalékkal javította a gyógyulási rátát. Az persze nehezen elképzelhető, hogy egy gyógyszer, amely lerövidíti a gyógyulási időt, egyáltalán ne hasson a halálozási mutatóra. Ferenci Tamás biostatisztikus inkább azt valószínűsíti, hogy a remdesivir a gyógyulási időn és a halálozási rátán is javít egy kicsit, azonban ezt a kis hatást statisztikailag meggyőzően csak a gyógyulási időnél lehetett kimutatni, amely minden betegre ismert, míg a halálozásbeli különbséget csak az elhunytak szerencsére jóval kisebb csoportjában lehet vizsgálni.

A teljes cikket "Éles tesztüzem" címmel a Magyar Narancs november 18-i lapszámában olvashatják. Az újságra itt lehet előfizetni.

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.