Ellentmondásos eredmények a Richter által is gyártott koronavírus-gyógyszerről

Belpol

A WHO szerint nem hatásos a remdesivir, egy amerikai vizsgálat szerint lerövidíti a gyógyulási időt.

A Magyar Narancs e heti nyomtatott lapszámában részletes cikkben mutatjuk be a Magyarországon használt (és részben itt fejlesztett) koronavírus elleni gyógyszereket (a remdesivirt, a favipiravirt és a vérplazma-terápiát), megvizsgálva, milyen kutatások igazolják ezek hatásosságát. Rövid részlet a cikkből:

A remdesivir koronavírus elleni használatáról azután lángolt fel világszerte a tudományos vita, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) október közepén közölte: Solidarity Trial címen futó, 30 országot és 405 kórházat bevonó vizsgálatának előzetes eredményei alapján a gyógyszernek nincs kimutatható hatása a koronavírus-betegek halálozására vagy a kórházi tartózkodás időtartamára. Ez az eredmény azért volt meglepő, mert az amerikai egészségügyi hatóság, a National Institutes of Health (NIH) vizsgálata korábban azt mutatta, hogy a gyógyszer 15 napról 10-re csökkenti a betegek átlagos felépülési idejét. (...)

A kérdés Magyarországon különösen aktuális, a Richter Gedeon Nyrt. ugyanis – az Innovációs és Technológiai Minisztérium mint­egy 400 millió forintos támogatásával – szintetizálta a remdesivirt, és megkezdte az intravénásan adagolható gyógyszer hazai gyártását. A magyar remdesivirt – klinikai vizsgálat keretében – három hete kezdték használni hét kórházban, lapzártánkig körülbelül 500 beteg kapta meg a vizsgálati szert. Eredetileg 2 ezer beteget terveztek bevonni a vizsgálatba, de a legújabb hírek szerint a kormány további 5 ezer adagot rendelt a Richtertől.

A magyar Klinikai Biostatisztikai Társaság egy munkacsoportja összegezte a remdesivirrel kapcsolatos vizsgálatok eddigi tanulságait. Az összefoglaló szerint „a remdesivir valószínűsíthetően nem, vagy csak kismértékben csökkenti a betegek halálozását. Ennél érzékelhetőbb méretű hatása, hogy a betegek gyógyulási idejét valószínűleg megrövidíti”. Bár a WHO vizsgálatát a magyar sajtóban is elég sok kritika érte, valójában ugyanolyan randomizált és kontrollált vizsgálat volt, mint a NIH-é; az egyetlen hiányossága az, hogy a kontrollcsoport tagjai nem kaptak placebót, de ennek a halálozás esetében vélhetően nincs túl nagy jelentősége. A WHO-vizsgálat azonban több mint ötször annyi beteget vont be, mint az amerikai kutatás, így elvileg a remdesivir kisebb hatásait is pontosabban kellene tükröznie. Azt egyébként az amerikai vizsgálat sem tudta statisztikailag szignifikáns módon kimutatni, hogy a remdesivir javítja a Covid-betegek túlélési esélyeit. A remdesivirrel kezelt csoportban 541 betegből 59 halt meg, a kontrollcsoportban 521-ből 77. Ez alapján a remdesivir 27 százalékkal csökkentette ugyan a halálozási rátát – de ha a gyógyszernek valójában nincs hatása, akkor is könnyen kaphatunk ilyen eredményt pusztán a véletlen ingadozás miatt.

A WHO-vizsgálat még kisebb különbséget talált a halálozásban: a remdesivirrel kezelt 2743 betegből 301 halt meg, a remdesivirt nem kapó 2708-ból 303. Az előzetes eredmények ismertetése során a WHO azt írta, hogy a remdesivir a kórházi tartózkodás időtartamát sem rövidítette le, de erről részletes adatokat egyelőre nem közöltek, így e tekintetben meggyőzőbbnek tűnik az amerikai vizsgálat, ahol a remdesivir 29 százalékkal javította a gyógyulási rátát. Az persze nehezen elképzelhető, hogy egy gyógyszer, amely lerövidíti a gyógyulási időt, egyáltalán ne hasson a halálozási mutatóra. Ferenci Tamás biostatisztikus inkább azt valószínűsíti, hogy a remdesivir a gyógyulási időn és a halálozási rátán is javít egy kicsit, azonban ezt a kis hatást statisztikailag meggyőzően csak a gyógyulási időnél lehetett kimutatni, amely minden betegre ismert, míg a halálozásbeli különbséget csak az elhunytak szerencsére jóval kisebb csoportjában lehet vizsgálni.

A teljes cikket "Éles tesztüzem" címmel a Magyar Narancs november 18-i lapszámában olvashatják. Az újságra itt lehet előfizetni.

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.