Eltörölte a kormány a kötelező kölcsönszerződést a mozgássérültek autóvásárlása esetén

Belpol

Viszont még mindig csak Suzukit lehet venni, és a rendszer felett ugyanúgy Garancsi konzorciuma őrködik.

Ahogy azt tavaly ősszel megírtuk, a kormány felülvizsgálni készült a mozgássérültek autóigénylésének több mint furcsának mondható rendszerét. Legalábbis ezt mondta akkor Lázár János, különös tekintettel a kötelező kölcsönszerződés intézményére. Mindezt azután, hogy tavaly szeptemberben Hadházy Ákos korrupcióinfójában beszámolt a minimum is kérdésesnek tűnő szisztémáról, amit lapunk már tavaly júniusban részletesen vázolt.

Hogy is volt eddig?

A rendszer lényege dióhéjban: a súlyosan mozgáskorlátozott és egyéb fogyatékossággal élő személyek évente kétszer, március 31-ig, illetve szeptember 30-ig nyújthatnak be pályázatot új vagy használt autó vásárlására, esetleg átalakítására. Egy személy hétévente igényelheti a támogatást. Annak mértéke új autó esetén egymillió forint, míg használt autóra 600 ezer, átalakításra 90 ezer forint jár. Egy 2011-es kormányrendelet szerint új autóként eddig csak és kizárólag Suzukit lehetett igényelni, ami nem feltétlenül bizonyult hasznosnak az olyan súlyosan mozgássérült személyeknek, akik például elektromos kerekes székkel közlekednek, hiszen ezekbe a típusokba nem lehet beemelőszerkezetet építeni. Ezt még a nyáron mondta lapunknak Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke.

Egy másik fontos megkötés volt, hogy a nyertes pályázó az autóját csak a Lehetőségautó Kft.-n keresztül tudta megvásárolni, amihez kötelező volt hitelt felvenni, ám azt is csak egy szolgáltatón, a Duna Lízingen keresztül intézhette. A Signal pedig a biztosításokért volt felelős, szintén kizárólagos jelleggel.

Furcsaságok

Ezek mindegyike egy konzorcium tagja, amelyet a Duna Lízing Zrt. vezet, s benne van még a Suzuki Magyarország is. A Duna Lízing Zrt. érdekessége, hogy korábban a Töröcskei István-féle Széchenyi Bank egyik leányvállalataként működő Széchenyi Lízing Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-ként volt tagja a konzorciumnak, ám miután a Széchenyi Bankot felszámolták, a lízingtársaságnak új tulajdonosa lett, méghozzá a Duna Takarék Bank (DBT), amely a miniszterelnök barátjához, Garancsi Istvánhoz köthető.

Tavaly ősszel közérdekű adatigénylési kérelmünk nyomán betekinthettünk az akkor még Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) néven működő intézmény és a konzorcium által megkötött szerződésbe, illetve a pályázati kiírásba, és megtudtuk, hogy a 2011. október 3-án kiírt pályázatra mindössze egyetlenegy pályázat érkezett: a Széchenyi/Suzuki konzorciumé. Emellett másra is fény derült, például a szerződés lejárta előtt két és fél évvel meghosszabbították azt 2019. december 31-ig.

Korábban ilyet is lehetett

Korábban ilyet is lehetett

Fotó: Sióréti Gábor

A változás

Mindezek után Lázár János tavaly ősszel bejelentése után kíváncsian vártuk, miben és főként mikor változik a konstrukció. Ami végül idén január 1-vel megtörtént:

  • mind az új, mind a használt autók esetében eltörölték a kötelező hitelfelvételt,
  • új autó vásárlása esetén ugyan továbbra is a konzorciumi partnerrel (Lehetőségautó Kft.) kell adásvételi szerződést kötni, ám használt autó estén ez sem kötelező, akkor bármelyik belföldi autókereskedővel is lehet üzletelni.

„Természetesen az, hogy megnyílik a lehetőség, hogy a mozgássérült személyek a támogatást minél szélesebb körben tudják felhasználni, örvendetes. Sok érintett számára a korább kijelölt autókereskedések megközelíthetetlenek voltak, nehézséget okozott az oda történő utazás, az ottani adminisztráció. Mindemellett azt is meg kell jegyeznünk, hogy a tapasztalataink szerint nem minden kereskedő fogadja be az állami támogatást, és inkább ódzkodik az állami jelenléttől. Ez a korábbi autótámogatási rendszerekben szerzett negatív tapasztalatok miatt alakult ki a kereskedőkben: hosszú átfutási idő, nehézkes adminisztráció, kései kifizetések” – tájékoztatta lapunkat a MEOSZ.

Még mindig nem elég jó

Az egyesület egyébként többször jelezte az Emberi Erőforrások Minisztériumának a közlekedési kedvezmények rendszerének hibáit, a szükséges változásokkal kapcsolatos szakmai anyagát pedig elküldték Lázár Jánosnak is, a Miniszterelnökség azonban nem kereste meg a változtatás előtt a MEOSZ-t. „Több javaslatunk is volt a személygépkocsi szerzési támogatási rendszerrel kapcsolatban, például javasoltuk az új személygépkocsik esetében a típuskényszer eltörlését, az átalakítási támogatás mértékének emelését, az eljárás egyszerűsítését, a közlekedőképesség minősítési rendszerének felülvizsgálatát. E kezdeményezéseink eddig nem találtak elfogadásra.”

A kölcsönszerződés kötelező jellegének megszüntetését üdvözölte az egyesület, de elmondták, még sok a teendő. Jelen szabályozás keretén belül továbbra is csak Suzukit lehet vásárolni, amiről a MEOSZ úgy nyilatkozott: összességében az alkategóriákkal nincs problémájuk, bár többször jelezték, hogy támogatnák, ha a használt autók életkorát kicsit megemelnék (5 évről maximum 7 évre), ugyanis ezzel megnőne a piacon a választható típusok száma, illetve anyagilag is könnyebbséget jelentene a mozgáskorlátozottak számra. A MEOSZ-nak egyébként sikerült kiharcolnia a meglévő rendszer mellé egy másik, ún. Autoplusz pályázatot, ahol viszont bármilyen autót megvásárolhatnak a mozgáskorlátozott személyek. Az egyesület abban bízik, hogy „ez a rendszer fogja majd felváltani a mostanit, miután lejár a Suzukival kötött szerződés.” Hozzátették: „Fontos változás lenne, ha a támogatási rendszerek elsősorban a mozgássérült személyt helyeznék középpontba, figyelembe vennék az adott személy tényleges állapotát, és annak megfelelő eszközt, járművet biztosítanának számukra. Jelenleg ez fordítva van: van egy eszköz, amit értékesíteni akarnak, ezért kitalálnak egy támogatási rendszert, melynek keretében 'rákényszerítik' a mozgássérült emberekre, de azzal senki nem foglalkozik, hogy az megfelel-e a számára vagy sem.”

Disznóságok a mozgáskorlátozottak autóigénylései körül: megnéztük a szerződést, és elképesztő dolgokat találtunk

Garancsi István akár 2019 végéig őrködhet a mozgáskorlátozottak autóigénylése fölött. Megnéztük a minisztérium és a ma már Garancsi Istvánhoz köthető Duna Lízing Zrt. vezette konzorcium együttműködési megállapodását a mozgáskorlátozottak autóigénylésével kapcsolatban, és több érdekes dologra bukkantunk. Például arra, hogy a pályázaton nem is indult más.

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.