Eltörölte a kormány a kötelező kölcsönszerződést a mozgássérültek autóvásárlása esetén

Belpol

Viszont még mindig csak Suzukit lehet venni, és a rendszer felett ugyanúgy Garancsi konzorciuma őrködik.

Ahogy azt tavaly ősszel megírtuk, a kormány felülvizsgálni készült a mozgássérültek autóigénylésének több mint furcsának mondható rendszerét. Legalábbis ezt mondta akkor Lázár János, különös tekintettel a kötelező kölcsönszerződés intézményére. Mindezt azután, hogy tavaly szeptemberben Hadházy Ákos korrupcióinfójában beszámolt a minimum is kérdésesnek tűnő szisztémáról, amit lapunk már tavaly júniusban részletesen vázolt.

Hogy is volt eddig?

A rendszer lényege dióhéjban: a súlyosan mozgáskorlátozott és egyéb fogyatékossággal élő személyek évente kétszer, március 31-ig, illetve szeptember 30-ig nyújthatnak be pályázatot új vagy használt autó vásárlására, esetleg átalakítására. Egy személy hétévente igényelheti a támogatást. Annak mértéke új autó esetén egymillió forint, míg használt autóra 600 ezer, átalakításra 90 ezer forint jár. Egy 2011-es kormányrendelet szerint új autóként eddig csak és kizárólag Suzukit lehetett igényelni, ami nem feltétlenül bizonyult hasznosnak az olyan súlyosan mozgássérült személyeknek, akik például elektromos kerekes székkel közlekednek, hiszen ezekbe a típusokba nem lehet beemelőszerkezetet építeni. Ezt még a nyáron mondta lapunknak Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke.

Egy másik fontos megkötés volt, hogy a nyertes pályázó az autóját csak a Lehetőségautó Kft.-n keresztül tudta megvásárolni, amihez kötelező volt hitelt felvenni, ám azt is csak egy szolgáltatón, a Duna Lízingen keresztül intézhette. A Signal pedig a biztosításokért volt felelős, szintén kizárólagos jelleggel.

Furcsaságok

Ezek mindegyike egy konzorcium tagja, amelyet a Duna Lízing Zrt. vezet, s benne van még a Suzuki Magyarország is. A Duna Lízing Zrt. érdekessége, hogy korábban a Töröcskei István-féle Széchenyi Bank egyik leányvállalataként működő Széchenyi Lízing Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-ként volt tagja a konzorciumnak, ám miután a Széchenyi Bankot felszámolták, a lízingtársaságnak új tulajdonosa lett, méghozzá a Duna Takarék Bank (DBT), amely a miniszterelnök barátjához, Garancsi Istvánhoz köthető.

Tavaly ősszel közérdekű adatigénylési kérelmünk nyomán betekinthettünk az akkor még Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) néven működő intézmény és a konzorcium által megkötött szerződésbe, illetve a pályázati kiírásba, és megtudtuk, hogy a 2011. október 3-án kiírt pályázatra mindössze egyetlenegy pályázat érkezett: a Széchenyi/Suzuki konzorciumé. Emellett másra is fény derült, például a szerződés lejárta előtt két és fél évvel meghosszabbították azt 2019. december 31-ig.

Korábban ilyet is lehetett

Korábban ilyet is lehetett

Fotó: Sióréti Gábor

A változás

Mindezek után Lázár János tavaly ősszel bejelentése után kíváncsian vártuk, miben és főként mikor változik a konstrukció. Ami végül idén január 1-vel megtörtént:

  • mind az új, mind a használt autók esetében eltörölték a kötelező hitelfelvételt,
  • új autó vásárlása esetén ugyan továbbra is a konzorciumi partnerrel (Lehetőségautó Kft.) kell adásvételi szerződést kötni, ám használt autó estén ez sem kötelező, akkor bármelyik belföldi autókereskedővel is lehet üzletelni.

„Természetesen az, hogy megnyílik a lehetőség, hogy a mozgássérült személyek a támogatást minél szélesebb körben tudják felhasználni, örvendetes. Sok érintett számára a korább kijelölt autókereskedések megközelíthetetlenek voltak, nehézséget okozott az oda történő utazás, az ottani adminisztráció. Mindemellett azt is meg kell jegyeznünk, hogy a tapasztalataink szerint nem minden kereskedő fogadja be az állami támogatást, és inkább ódzkodik az állami jelenléttől. Ez a korábbi autótámogatási rendszerekben szerzett negatív tapasztalatok miatt alakult ki a kereskedőkben: hosszú átfutási idő, nehézkes adminisztráció, kései kifizetések” – tájékoztatta lapunkat a MEOSZ.

Még mindig nem elég jó

Az egyesület egyébként többször jelezte az Emberi Erőforrások Minisztériumának a közlekedési kedvezmények rendszerének hibáit, a szükséges változásokkal kapcsolatos szakmai anyagát pedig elküldték Lázár Jánosnak is, a Miniszterelnökség azonban nem kereste meg a változtatás előtt a MEOSZ-t. „Több javaslatunk is volt a személygépkocsi szerzési támogatási rendszerrel kapcsolatban, például javasoltuk az új személygépkocsik esetében a típuskényszer eltörlését, az átalakítási támogatás mértékének emelését, az eljárás egyszerűsítését, a közlekedőképesség minősítési rendszerének felülvizsgálatát. E kezdeményezéseink eddig nem találtak elfogadásra.”

A kölcsönszerződés kötelező jellegének megszüntetését üdvözölte az egyesület, de elmondták, még sok a teendő. Jelen szabályozás keretén belül továbbra is csak Suzukit lehet vásárolni, amiről a MEOSZ úgy nyilatkozott: összességében az alkategóriákkal nincs problémájuk, bár többször jelezték, hogy támogatnák, ha a használt autók életkorát kicsit megemelnék (5 évről maximum 7 évre), ugyanis ezzel megnőne a piacon a választható típusok száma, illetve anyagilag is könnyebbséget jelentene a mozgáskorlátozottak számra. A MEOSZ-nak egyébként sikerült kiharcolnia a meglévő rendszer mellé egy másik, ún. Autoplusz pályázatot, ahol viszont bármilyen autót megvásárolhatnak a mozgáskorlátozott személyek. Az egyesület abban bízik, hogy „ez a rendszer fogja majd felváltani a mostanit, miután lejár a Suzukival kötött szerződés.” Hozzátették: „Fontos változás lenne, ha a támogatási rendszerek elsősorban a mozgássérült személyt helyeznék középpontba, figyelembe vennék az adott személy tényleges állapotát, és annak megfelelő eszközt, járművet biztosítanának számukra. Jelenleg ez fordítva van: van egy eszköz, amit értékesíteni akarnak, ezért kitalálnak egy támogatási rendszert, melynek keretében 'rákényszerítik' a mozgássérült emberekre, de azzal senki nem foglalkozik, hogy az megfelel-e a számára vagy sem.”

Disznóságok a mozgáskorlátozottak autóigénylései körül: megnéztük a szerződést, és elképesztő dolgokat találtunk

Garancsi István akár 2019 végéig őrködhet a mozgáskorlátozottak autóigénylése fölött. Megnéztük a minisztérium és a ma már Garancsi Istvánhoz köthető Duna Lízing Zrt. vezette konzorcium együttműködési megállapodását a mozgáskorlátozottak autóigénylésével kapcsolatban, és több érdekes dologra bukkantunk. Például arra, hogy a pályázaton nem is indult más.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.