Eltörölte a kormány a kötelező kölcsönszerződést a mozgássérültek autóvásárlása esetén

Belpol

Viszont még mindig csak Suzukit lehet venni, és a rendszer felett ugyanúgy Garancsi konzorciuma őrködik.

Ahogy azt tavaly ősszel megírtuk, a kormány felülvizsgálni készült a mozgássérültek autóigénylésének több mint furcsának mondható rendszerét. Legalábbis ezt mondta akkor Lázár János, különös tekintettel a kötelező kölcsönszerződés intézményére. Mindezt azután, hogy tavaly szeptemberben Hadházy Ákos korrupcióinfójában beszámolt a minimum is kérdésesnek tűnő szisztémáról, amit lapunk már tavaly júniusban részletesen vázolt.

Hogy is volt eddig?

A rendszer lényege dióhéjban: a súlyosan mozgáskorlátozott és egyéb fogyatékossággal élő személyek évente kétszer, március 31-ig, illetve szeptember 30-ig nyújthatnak be pályázatot új vagy használt autó vásárlására, esetleg átalakítására. Egy személy hétévente igényelheti a támogatást. Annak mértéke új autó esetén egymillió forint, míg használt autóra 600 ezer, átalakításra 90 ezer forint jár. Egy 2011-es kormányrendelet szerint új autóként eddig csak és kizárólag Suzukit lehetett igényelni, ami nem feltétlenül bizonyult hasznosnak az olyan súlyosan mozgássérült személyeknek, akik például elektromos kerekes székkel közlekednek, hiszen ezekbe a típusokba nem lehet beemelőszerkezetet építeni. Ezt még a nyáron mondta lapunknak Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke.

Egy másik fontos megkötés volt, hogy a nyertes pályázó az autóját csak a Lehetőségautó Kft.-n keresztül tudta megvásárolni, amihez kötelező volt hitelt felvenni, ám azt is csak egy szolgáltatón, a Duna Lízingen keresztül intézhette. A Signal pedig a biztosításokért volt felelős, szintén kizárólagos jelleggel.

Furcsaságok

Ezek mindegyike egy konzorcium tagja, amelyet a Duna Lízing Zrt. vezet, s benne van még a Suzuki Magyarország is. A Duna Lízing Zrt. érdekessége, hogy korábban a Töröcskei István-féle Széchenyi Bank egyik leányvállalataként működő Széchenyi Lízing Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-ként volt tagja a konzorciumnak, ám miután a Széchenyi Bankot felszámolták, a lízingtársaságnak új tulajdonosa lett, méghozzá a Duna Takarék Bank (DBT), amely a miniszterelnök barátjához, Garancsi Istvánhoz köthető.

Tavaly ősszel közérdekű adatigénylési kérelmünk nyomán betekinthettünk az akkor még Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) néven működő intézmény és a konzorcium által megkötött szerződésbe, illetve a pályázati kiírásba, és megtudtuk, hogy a 2011. október 3-án kiírt pályázatra mindössze egyetlenegy pályázat érkezett: a Széchenyi/Suzuki konzorciumé. Emellett másra is fény derült, például a szerződés lejárta előtt két és fél évvel meghosszabbították azt 2019. december 31-ig.

Korábban ilyet is lehetett

Korábban ilyet is lehetett

Fotó: Sióréti Gábor

A változás

Mindezek után Lázár János tavaly ősszel bejelentése után kíváncsian vártuk, miben és főként mikor változik a konstrukció. Ami végül idén január 1-vel megtörtént:

  • mind az új, mind a használt autók esetében eltörölték a kötelező hitelfelvételt,
  • új autó vásárlása esetén ugyan továbbra is a konzorciumi partnerrel (Lehetőségautó Kft.) kell adásvételi szerződést kötni, ám használt autó estén ez sem kötelező, akkor bármelyik belföldi autókereskedővel is lehet üzletelni.

„Természetesen az, hogy megnyílik a lehetőség, hogy a mozgássérült személyek a támogatást minél szélesebb körben tudják felhasználni, örvendetes. Sok érintett számára a korább kijelölt autókereskedések megközelíthetetlenek voltak, nehézséget okozott az oda történő utazás, az ottani adminisztráció. Mindemellett azt is meg kell jegyeznünk, hogy a tapasztalataink szerint nem minden kereskedő fogadja be az állami támogatást, és inkább ódzkodik az állami jelenléttől. Ez a korábbi autótámogatási rendszerekben szerzett negatív tapasztalatok miatt alakult ki a kereskedőkben: hosszú átfutási idő, nehézkes adminisztráció, kései kifizetések” – tájékoztatta lapunkat a MEOSZ.

Még mindig nem elég jó

Az egyesület egyébként többször jelezte az Emberi Erőforrások Minisztériumának a közlekedési kedvezmények rendszerének hibáit, a szükséges változásokkal kapcsolatos szakmai anyagát pedig elküldték Lázár Jánosnak is, a Miniszterelnökség azonban nem kereste meg a változtatás előtt a MEOSZ-t. „Több javaslatunk is volt a személygépkocsi szerzési támogatási rendszerrel kapcsolatban, például javasoltuk az új személygépkocsik esetében a típuskényszer eltörlését, az átalakítási támogatás mértékének emelését, az eljárás egyszerűsítését, a közlekedőképesség minősítési rendszerének felülvizsgálatát. E kezdeményezéseink eddig nem találtak elfogadásra.”

A kölcsönszerződés kötelező jellegének megszüntetését üdvözölte az egyesület, de elmondták, még sok a teendő. Jelen szabályozás keretén belül továbbra is csak Suzukit lehet vásárolni, amiről a MEOSZ úgy nyilatkozott: összességében az alkategóriákkal nincs problémájuk, bár többször jelezték, hogy támogatnák, ha a használt autók életkorát kicsit megemelnék (5 évről maximum 7 évre), ugyanis ezzel megnőne a piacon a választható típusok száma, illetve anyagilag is könnyebbséget jelentene a mozgáskorlátozottak számra. A MEOSZ-nak egyébként sikerült kiharcolnia a meglévő rendszer mellé egy másik, ún. Autoplusz pályázatot, ahol viszont bármilyen autót megvásárolhatnak a mozgáskorlátozott személyek. Az egyesület abban bízik, hogy „ez a rendszer fogja majd felváltani a mostanit, miután lejár a Suzukival kötött szerződés.” Hozzátették: „Fontos változás lenne, ha a támogatási rendszerek elsősorban a mozgássérült személyt helyeznék középpontba, figyelembe vennék az adott személy tényleges állapotát, és annak megfelelő eszközt, járművet biztosítanának számukra. Jelenleg ez fordítva van: van egy eszköz, amit értékesíteni akarnak, ezért kitalálnak egy támogatási rendszert, melynek keretében 'rákényszerítik' a mozgássérült emberekre, de azzal senki nem foglalkozik, hogy az megfelel-e a számára vagy sem.”

Disznóságok a mozgáskorlátozottak autóigénylései körül: megnéztük a szerződést, és elképesztő dolgokat találtunk

Garancsi István akár 2019 végéig őrködhet a mozgáskorlátozottak autóigénylése fölött. Megnéztük a minisztérium és a ma már Garancsi Istvánhoz köthető Duna Lízing Zrt. vezette konzorcium együttműködési megállapodását a mozgáskorlátozottak autóigénylésével kapcsolatban, és több érdekes dologra bukkantunk. Például arra, hogy a pályázaton nem is indult más.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.