Megalázó körülményekről számolt be egy koronavírusra vizsgált páciens

  • narancs.hu
  • 2020. május 11.

Belpol

"Az emberi méltóság megtiprásának érzem" - számolt be.

Koronavírus-gyanús tünetekkel utalták be a 40 éves, kétgyermekes családanyát a Korányi kórház Covid-osztályára, ahol aztán napokig egészen hihetetlen körülmények között tartották - számol be a 444.hu.

A cikk szerint a nő május 8-án, pénteken érkezett a kórházba, miután egy negatív koronavírus-gyorsteszt után köhögése és panaszai nem múltak el, és a tüdőröntgentjén is gyanúra okot adó árnyékot láttak. A kórházba került nő számított arra, hogy legalább négy napot bent kell töltenie, mert két negatív teszt után engedik csak ki biztonsággal a pácienseket.

Arra azonban nem számított, hogy a koronavírusos betegek kezelésére kialakított szobában nem lesz sem fürdési lehetőség, sem wc. Beszámolója és fotói szerint a szobában egy hidegvizes fali mosdó és egy műanyag, földre lehelyezett, mobilwc volt csupán, elkülönített mosdó, zuhanyzó vagy bármi egyéb tisztálkodásra lehetőséget adó hely nem.

"Az emberi méltóság megtiprásának érzem, hogy egy mini pottyantós wc van behelyezve a szobába. (...) Tegnap óta senki nem jött fertőtleníteni” - számolt be élményeiről.

Mivel a többnapos benttartózkodás során mindenképp szeretett volna tisztálkodni, azt a beszámoló szerint csak a kifertőtlenített kukában, kancsóval zuhanyozva tudta megtenni. A hétvége során, péntekről hétfő reggelig egyáltalán nem vitték ki a szemetet tőle és nem is takarítottak - teszik hozzá. A körülményeket a nő több videóban is dokumentálta.

Az érintett második PCR-tesztje is negatívnak bizonyult, így hazaengedték.

A Korányiban levő nem túl fényes állapotokról több hír is szól, miközben ez az egyik kiemelt intézmény, amelybe Kásler legújabb rendelkezése szerint az ország egészéből szállítani kell a koronavírus-fertőzötteket.

video 1589040489

null

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.