Emlékezés az 1944-es dobozi tömeggyilkosságra

  • Roma Sajtóközpont
  • 2014. október 5.

Belpol

A Békés megyei Doboz temetőjében 20 roma – tizenöt férfi, két nő és három gyerek – fekszik egy tömegsírban. Ott, ahová 70 évvel ezelőtt magyar csendőrök és katonák lőtték le őket. A Roma Sajtóközpont feledésbe merült, elhallgatott tragédiák felelevenítésével állít emléket az áldozatoknak.

Noha Faludy György már közvetlenül a világháború után a végtisztesség megadásáért emelte fel a hangját, a roma holokauszt hetven éve nagyrészt feltáratlan és feldolgozatlan traumája a magyar történelemnek. A Békés megyei Doboz temetőjében 20 roma, tizenöt férfi, két nő és három gyermek fekszik egy tömegsírban. Ott, ahová pontosan 70 évvel ezelőtt magyar csendőrök és katonák lőtték le őket. A Roma Sajtóközpont feledésbe merült, elhallgatott tragédiák felelevenítésével állít emléket az áldozatoknak.

false

Az RSK honlapja hat posztban emlékezik a tragédiára: Závada Pál író idei regényéből ajánlott fel egy témába vágó részletet; a sajtóközpont munkatársai külön írásokban dolgozták föl a tömeggyilkosság hátterét, valamint a gyilkosok perét; egy 2004-es filmben egykori szemtanúk emlékeznek; háromnyelvű kronológia mutatja be a Pharrajimos magyarországi eseményeit, és végül Szász Annának a Magyar Narancsban megjelent cikke vázolja a tágabb kontextust.

Az RSK Faludy György alábbi sorait választotta honlapja és Facebook-oldala mottójául: „Mennyi veszett oda, máig sem ismeretes, ahogy magyar lapot sem találtam, mely a köztünk élő nép pusztulását említeni érdemesnek ítélte volna – jelezve, hogy évszázados dunavölgyi gyűlölködésünkből az emberi szolidaritás e minimumáig sem ébredtünk még fel. Így csak magam indulok el a sok more és purdé után, hogy lengyel bárányfelhőkké füstölt testeik, sziléziai vörösrépát dagasztó csontjaik elmaradt végtisztességét megadjam.”

Noha Faludy György már közvetlenül a világháború után a végtisztesség megadásáért emelte fel a hangját, a roma holokauszt hetven éve nagyrészt feltáratlan és feldolgozatlan traumája a magyar történelemnek. A Békés megyei Doboz temetőjében 20 roma, tizenöt férfi, két nő és három gyermek fekszik egy tömegsírban. Ott, ahová pontosan 70 évvel ezelőtt magyar csendőrök és katonák lőtték le őket. A Roma Sajtóközpont feledésbe merült, elhallgatott tragédiák felelevenítésével állít emléket az áldozatoknak.

Honlapunk hat posztban emlékezik a tragédiára

  • Závada Pál idei regényéből ajánlott fel egy témába vágó részletet
  • csináltunk egy hátteret
  • feldolgoztuk a gyilkosok perét
  • egy 2004-es filmben egykori szemtanúk emlékeznek
  • három nyelvű kronológia mutatja be a Pharrajimos magyarországi eseményeit
  • és Szász Anna Magyar Narancsban megjelent cikke a témát keretezi.

 

Noha Faludy György már közvetlenül a világháború után a végtisztesség megadásáért emelte fel a hangját, a roma holokauszt hetven éve nagyrészt feltáratlan és feldolgozatlan traumája a magyar történelemnek. A Békés megyei Doboz temetőjében 20 roma, tizenöt férfi, két nő és három gyermek fekszik egy tömegsírban. Ott, ahová pontosan 70 évvel ezelőtt magyar csendőrök és katonák lőtték le őket. A Roma Sajtóközpont feledésbe merült, elhallgatott tragédiák felelevenítésével állít emléket az áldozatoknak.

Honlapunk hat posztban emlékezik a tragédiára

  • Závada Pál idei regényéből ajánlott fel egy témába vágó részletet
  • csináltunk egy hátteret
  • feldolgoztuk a gyilkosok perét
  • egy 2004-es filmben egykori szemtanúk emlékeznek
  • három nyelvű kronológia mutatja be a Pharrajimos magyarországi eseményeit
  • és Szász Anna Magyar Narancsban megjelent cikke a témát keretezi.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.