"Én techno-optimista vagyok" (Nyíri Kristóf filozófiatörténész)

  • Bugyinszki György
  • 2004. január 8.

Belpol

A Magyar Tudományos Akadémia Filozófiai Kutatóintézetének igazgatója vezeti azt a - Westel támogatásával megalakított - nemzetközi kutatócsoportot, amely az új kommunikációs technológiák társadalmi hatásait elemzi. A bölcseletet megújítani kívánó multimediális filozófia képviselője egyben a Nyitott Egyetem portál (www.fil.hu/egyetem) első embere is.

Magyar Narancs: Hogyan lett egy ilyen nagyszabású kutatássorozat központja Magyarország?

Nyíri Kristóf: A nyolcvanas évek második fele óta foglalkozom kommunikációfilozófiával. Már a world wide web és a mobiltelefon megjelenése előtt kutattam az írásbeliség és a szóbeliség problematikáját, egyebek mellett olyan meghatározó hazai gondolkodók munkásságát folytatva, mint Hajnal István, Balogh József és Balázs Béla. Többek között azt vizsgáltam, hogy az új kommunikációs technológiák, mint például a könyvnyomtatás vagy az úgynevezett második szóbeliség, a rádió, a televízió és a telefon, majd az internet hogyan befolyásolják az emberi gondolkodást, a társadalmi érintkezést vagy éppen a csoportszerveződést. Ezekre a publikációimra figyelt fel 2000 őszén a Westel és kért fel a nemzetközi kutatócsoport megszervezésére. Három magyar, egy német és három angol nyelvű kötetben olvashatók a munka eddigi eredményei, és remélem, hogy képes leszek a kutatássorozat belátásainak átfogó elméleti szintézisére. Büszkén mondhatom, hogy a megjelent kötetek máris nagy nemzetközi sikert értek el.

MN: Több helyütt kifejti, hogy a világról és az emberről való gondolkodás jellege és az adott korban uralkodó kommunikációs technológiák együtt változnak.

NYK: Az ember alapvetően kommunikatív lény, az emberré válás pedig eleve kommunikációs erőtérben ment végbe. Az emberi elme kollektív természetű, sosem az egyén gondolkodik, hanem a közösség. A könyvnyomtatás és különösen a hangtalan olvasás tevékenysége teremtette meg azt a közeget, amelyben egyáltalán megszülethetett az az elképzelés, hogy létezik olyan, hogy individuális, egyéni tudat. Az újkori filozófia - Locke, Descartes és Kant - alaptétele ez. A 19. század végén Nietzschével kezdődött a fordulat: az idősödő gondolkodó ugyanis már annyira rövidlátó volt, hogy élőszóban fogalmazta meg az aforizmáit. Ez a hendikep vezetett ahhoz a filozófiai áttöréshez, amely értelmezésemben Heidegger és Wittgenstein életművében kristályosodott ki. Mindketten az írásbeliség hagyományával szembefordulva valami újra, a szóbeliség filozófiájára törekedtek, vagyis olyan gondolkodói közeg megteremtésére, amelyet már nem az írott szó határoz meg.

MN: Hogyan illeszkednek ebbe a gondolatkörbe azok a fejtegetései, amelyek a szövegszerkesztőn való írás, a "képernyőn gondolkodás" természetét tárgyalják?

NYK: A gondolatok mindig a kommunikáció közegében, attól befolyásoltan születnek meg. Nincsenek a közlés médiumától teljesen független mondandóink, hiszen a kifejezés meghatározott csatornái már eleve kijelölik a gondolkodás lehetőségeit és határait. Amikor szövegszerkesztőn fogalmazunk, az inkább emlékeztet a szóbeli fogalmazásra, mint a papíron való írásra. Sokkal rugalmasabbak vagyunk ilyenkor, hisz a szöveg könnyebben módosítható, a hosszabb összefüggések helyett pedig kisebb szegmensekre összpontosítunk, csakúgy, mint amikor beszélünk. A szóbeli fogalmazás rapszodikusabb, darabosabb, inkoherensebb. Az e-mail szövege sokkal közelebb áll a leírt beszédhez, mint egy hagyományos írott szöveghez. Ráadásul ma a nem online számítógép már csak a komputerhasználat határesetének tekinthető, tehát a képernyőn fogalmazás nem egy elszigetelt egyén tevékenysége többé. Ez is az írásbeliség előtti kommunikáció mintázatait hozza vissza a gondolkodásba.

MN: Napjaink filozófiai gondolatmenetei már szövegszerkesztőn születnek. Milyen tendenciákat vetít mindez előre a humán gondolkodásban?

NyK: Az írásbeliség és egy új szóbeliség eddig soha nem látott vegyülékét tapasztalhatjuk meg a filozófiában is. Az internet egyre inkább multimediális, tehát nemcsak szavak, hanem képek, animációk és hangok továbbítására is alkalmas. Ha igaz, hogy a platonista filozófia az írásbeliség megjelenésére adott válasz volt, akkor ma a multimediális közlés jelenti a filozófia számára az új kihívást. Ezzel próbálok én és a munkatársaim is szembenézni. Mindebben van egy paradoxon is, hiszen miközben tudatában vagyok annak az elvárásnak, hogy a végső filozófiai bölcsességet könyv formájában fogalmazzam meg, a kutatás és a publikáció alapvető közegének ma már a multimediális teret tekintem. Ez rövid szövegeket jelent, informatív, a gondolatmenetbe szervesen illeszkedő képekkel és animációkkal illusztrálva. Ez a filozófiai gondolkodás mai közege.

MN: Ha jól értem, a rövidebb, összeszedettebb filozófiai szövegek nem a gondolati ívek elsilányulását eredményezik, inkább arról van szó, hogy a "nagy öregek" munkái voltak igencsak bő lére eresztve.

NYK: Roppant deprimáltan tekintek a nyugati filozófia történetére. A korábbi bölcsességek nagy részét üresjáratú locsogásnak tartom csupán. Azt gondolom, hogy az elmúlt kétezer évet a filozófia egész egyszerűen egy alkalmatlan közegben élte le. A multiszenzoriális, vagyis a minden érzékszervünkre egyszerre ható világ problematikáját ugyanis a szó kényszerzubbonyába bújtatta. Ezt a dilemmát a nyugati filozófia éppen a közeg behatároltsága miatt nem vette, nem is vehette észre.

MN: Pedig mást sem hallani a civilizációt féltő filoszok legtöbbjétől, mint hogy az írás és az olvasás mint a legmagasabb rendű tudásáthagyományozási formák háttérbe szorulnak, ami a vég kezdete.

NYK: Ez a techno-pesszimista kulturkritikus értelmiség elég műveletlen. Máskülönben tudná, hogy Platón a dialógusaiban elvetette az írást mint a filozófia lehetséges közegét. Az igazi filozófia szerinte is interaktív, mint amilyen a mester és a tanítvány élőszóban történő beszélgetése. Most egy olyan tudományos és kulturális hajnal hasadt, ahol az írásbeliség minden előnye megmarad úgy, hogy a multimédiának köszönhetően a hiányosságokat és a hátrányokat kiküszöbölhetjük. Ez egy sokszínűbb, kreatívabb kulturális és tudományos erőteret teremt. Az emberi gondolkodás eredendően képies, a szavak és a képek kombinációja tette az embert emberré, és most térünk vissza a gondolkodásnak ehhez a természetes közegéhez. A képiség előretörését nem a kultúra hanyatlásának tartom, hanem éppen hogy gazdagodásnak, amelyet az írástudók felelőtlensége volna nem kihasználni.

MN: Hogyan néz ki "működés közben" ez az új gondolkodási habitus?

NYK: Régen, amikor egy filozófiai előadásra készültem, szófordulatokon gondolkodtam, és létesítettem egy új dokumentumot a számítógépben. Ma egy egész könyvtárt nyitok, mert tudom, hogy képekre és animációkra is szükségem lesz. A gondolatmenet felépítése tehát a képek és a szavak integrációját jelenti, vagyis az embert eredetileg is jellemző multimediális gondolkodás kerül most vissza a jogaiba.

MN: Ahelyett tehát, hogy egy képi élményt, benyomást szavakkal próbálna meg körülírni, egyszerűen rámutat?

NYK: Pontosan. Wittgenstein kiadatlan hagyatékában is találhatunk olyan gondolatmeneteket, amelyek abban csúcsosodnak ki, hogy a nyelv határait többek között azok a dolgok jelentik, amelyekre minden szónál többet ér ránézni. Mennyivel egyszerűbb egy sajátos arckifejezést megmutatni, mint megpróbálni szavakba önteni! Bizonyos gondolati tartalmakat ideálisabb kifejezni képekben vagy animációkban.

MN: Egy verbális megfogalmazásra ráadásul mindig rá lehet sütni, hogy nem több mint egy értelmezés, egy kép viszont "az, ami".

NYK: Természetesen a vizuális ábrázolások esetében is van szerepe a környezetnek, az értelmezésnek és a felfogásnak, de a képi felismerésnek kétségkívül van egy olyan őseredeti dimenziója, amely a szónyelvből hiányzik. A beszéd a nyögdécselésen kívül mindig konvencionális, a képi kommunikációnak viszont egészen biztosan létezik egy nem konvencionális sziklaalapzata. A kép jelentése tehát lényegesen közvetlenebb, mint a szóé.

MN: Említette, hogy a multimediális közeg emberképe az egyéni elmét a kollektív gondolkodás egyik "elemeként" fogja fel. Ez azt jelenti, hogy a jövő filozófiájának már nem is lehetnek nagy alakjai?

NYK: Nem feltétlenül. Az Amerikában tanító, erdélyi származású Barabási Albert-László kutatásai mutatták meg azt, hogy a weben azáltal vagyunk képesek eljutni néhány klikkeléssel egyik dokumentumtól a másikig, hogy a sok száz millió, kevés kapoccsal bíró link mellett van viszonylag kevés olyan, amelyekre rengeteg másik oldal mutat. (A Barabásival készült interjút lásd: A hálózatok Achilles-sarkai, Magyar Narancs, 2003. május 15.) Ezek a nagy csomópontok biztosítják tehát a kommunikációt a kis csomópontok között. Ez igaz a személyekre is. Kellenek olyan szervezőegyéniségek, akiken keresztül a közösségi kommunikáció - legyen az akár tudományos közösség - bonyolódik. A közös gondolkodás funkcionálásához szükség van tehát nagy egyéniségekre, csak nekik immár másfajta tehetségekkel kell rendelkezniük. A nagy kompilátor, a nagy szintetizátor helyébe a nagy kommunikátor lép.

MN: Az internet nagy tömegek számára biztosítja a hozzászólás, a belebeszélés lehetőségét. Várható, hogy a filozófiai diskurzus is nyitottabbá, demokratikusabbá válik?

NYK: Mélyen hiszek abban, hogy minden elektronikus kommunikációs technológia, így az internet is nagymértékben demokratizálja a társadalmat. A tekintélyelvű, "utasításos" gondolatok a hálón kisebb erővel tudnak hatni, a nagy presztízsű professzor mint filozófiai tényező hála istennek radikálisan háttérbe szorul. Az imént említett fontos csomópontok miatt azonban mindenki hallathatja a hangját, de nem minden hang hallatszik majd egyformán messzire. Az internet demokratikus tendenciái mellett tehát vannak "arisztokratikus" törvényszerűségek is, amelyek szintén jelenthetnek kommunikatív előnyöket.

MN: Sokan vitatják, hogy az információs forradalmak lényegileg alakítanák az emberi gondolkodást, hisz míg a kommunikációs eszközök mind gyorsabban fejlődnek, az elménknek "otthont adó" agyunk evolúciós léptékben mérve évezredek óta változatlan.

NYK: Ez így igaz. Az emberiség össztudását egy elmében egyesíteni lehetetlenség. Ez az elképzelés is hamis illúzióink egyike csupán. A tudás egyes darabjainak a lokális összefüggéseit viszont minden korábbinál hatékonyabban képes megmutatni a hálózat, és az új összefüggések létesítésének a lehetőségét is rendkívüli módon kitágítja.

MN: A "tudás" fogalma folyamatosan változik. Ha azt mondom, hogy tudom valakinek a telefonszámát, akkor azt értem rajta, hogy benne van a mobiltelefonomban, de fejből, tehát "valójában" nem tudom.

NYK: A tudás eredetileg és elsősorban mindig gyakorlati tudást jelent. A példájában tehát a "tudás" szó nem átvitt értelemben, hanem a legeredetibb értelmében szerepel; tudom a telefonszámát, mert fel tudom hívni, ha akarom.

MN: Ennek analógiájára mondhatjuk azt, hogy mindent tudunk, ami az interneten fent van?

NYK: Konkrét, gyakorlati célok esetében van csak értelme "tudásról" beszélni. Ha egy készüléket akarok megalkotni, vagy egy vegyületet akarok előállítani, és ezt az internet segítségével meg tudom csinálni, akkor "tudom" azt a valamit. Én techno-optimista vagyok, hiszem, hogy ma a technika segítségével több gyakorlati problémát vagyunk képesek megoldani, vagyis többet "tudunk" a világról, mint bármikor korábban. Nem hiszek a "testetlen igazságban". Nem az a kérdés, hogy tudunk-e átfogó bölcsészelméleteket alkotni, hanem hogy képesek vagyunk-e megoldani konkrét vagy akár átfogó emberi problémákat. Kizárólag a gyakorlat sikeressége jelentheti egy elmélet igazolását. Ez így volt évszázadokon át, amikor a mesterségbéli ismeret jelentette a tudást. Majd jött egy epizód, ami tévedésnek bizonyult. Ma ismét tudástársadalomról beszélünk, de nem azért, mert a történelemben most válik először meghatározóvá a tudás. Ez a fordulat éppen a gyakorlattól független tudás eszményével való szakítást jelenti. Leszámolást egy illúzióval, visszatérést egy régi, pragmatikus hagyományhoz.

MN: Ön az alapítója az MTA Nyitott Egyetem elnevezésű filozófiai portáljának. Ez a virtuális egyetem lenne a hagyományos felsőoktatás reális alternatívája?

NYK: A személyes jelenlétet semmi nem pótolhatja, éppen ezért nem arról van szó, hogy a "kőegyetemek" helyébe egy virtuális egyetemet kívánnánk állítani. A szűk minőségi tanári kapacitás ellensúlyozására és kiegészítésére viszont hasznosnak látszik a releváns tudományos tartalmakat fölvinni az internetre. Ez az Integrált Virtuális Egyetem Kezdeményezés modellje, amelyben megmarad a tanterem, a diák-tanár viszony, a diákszerelem, a könyvtár és a kocsma, de egy ésszerű munkamegosztás eredményeként nem kell minden karon külön kidolgozni egyes részterületek színvonalas tananyagát. Ebbe persze az is belefér, hogy egy neves amerikai professzor előadását interneten keresztül meghallgassák a diákok, de ettől még a "hús-vér" professzorokra is ugyanúgy szükség lesz.

Bugyinszki György

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.