Esőben kormányozhatatlanok az új buszok

Belpol

A négy évszakos gumiabroncsok nem biztosítanak elég tapadást a Mercedes Citarókon.

A májusban forgalomba állított Mercedes buszokat gyatra gumival szerelték fel: esős időben szinte irányíthatatlanná válnak, ide-oda csúszkálnak, emelkedőn kipörögnek – állítják a magyarnarancs.hu-nak nyilatkozó sofőrök. Az üzemeltető VT Transman Kft. a gumik cseréjét ígéri.

„Nagy szerencse, hogy valaki nem ment át éppen a zebrán, mert nem tudtam megállni a piros lámpánál, átcsúsztam az átkelőre” – emlékszik vissza első, nedves burkolaton megtett útjára a VT Transman Kft. sofőrje. Ő is egyike a májusban Budapesten forgalomba állított, bilikék színű vadonatúj Mercedes Benz Citaro buszok pilótáinak, akik a magyarnarancs.hu-nak mind arról panaszkodtak, hogy esős időben irányíthatatlanná vált a jármű alattuk. „Még az ABS se tudta megállítani, csak csúsztam tovább. Nem is csoda, egy 18 méter hosszú, 29 tonnás gépet nem lehet így megállítani. Ha esik, nagyon óvatosan kell gázt adni és fordulni, mert elkezd táncolni a fara.”

Rossz gumi

Rossz gumi

Fotó: A szerző felvétele

Egy másik sofőr azt mondta, esős időben nem mer csak alapgázzal behajtani a körforgalomba, mert különben korcsolyázni kezd a jármű, és nem tudja irányban tartani. Az egyik budai emelkedőn annyira kipörög a kerék, hogy bekapcsol az ABS, de csak így tud felmenni rajta. Nem tudja, mi lesz télen, ónos esőben, havas, latyakos úton, ha már esősben ennyire bizonytalan a busz úttartása.

A pilóták valamennyien a gumiabroncsokban látják a balesetveszélyes helyzetek okát. Azok felületén ugyanis nincsenek olyan bemetszések, amelyek oldalirányban elvezetnék a vizet a felületéről. Így a víz hártyaként tapad meg az abroncson, és teszi szinte kormányozhatatlanná a buszt. A BKV általunk véletlenszerűen megvizsgált buszain viszont jól láthatók ezek az elvezetések. (Lásd fotóinkat.) A BKV tehát használ ilyen abroncsokat.

A 150 vadonatúj Mercedes Citarót (79 szólót, 80 csuklóst) 2013. április 30-án Orbán Viktor miniszterelnök, Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója együtt avatta fel a Hősök terén. (Tarlós a Fővárosi Közgyűlésben nem szavazta meg a buszok beszerzését, mert elfogadva a BKV érveit, nem látta biztosítottnak a szolgáltatás finanszírozásának teljes forrását.) A járművek nem a BKK, hanem a VT Transman Kft. tulajdonában vannak, azokkal végez szolgáltatást a főváros több vonalán 2021-ig, évente hozzávetőleg 5 milliárd forintért. A vonalakat nem kizárólagosan kapta meg, azokon a BKV-val közösen teljesít. (Emiatt van is morgolódás a BKV-s sofőrök között, akik szerint a VT Transman kimazsolázta a legkevesebb ráfordítással üzemeltethető járatokat.)

A magyarnarancs.hu-nak nyilatkozó egyik sofőr megjegyezte, a csúszások nem az őszi időjáráshoz kapcsolódnak, már első tavaszi útján megtapasztalta, mennyire veszélyesek a gumik, ha nedves a burkolat. „Ezek a gumik semmire se jók” – mondta.

Jó gumi

Jó gumi

Fotó: A szerző felvétele

A gumik cseréjéről megkérdeztük a BKK-t és a VT Transman Kft.-t is. Horváth Péter, a VTT projektmenedzsere az abroncsok cseréjére tett ígéretet. „Számunkra legfontosabb az utasaink és a közlekedők biztonsága. A kérdéses gumiabroncsok gyártója szerint a leszállított négy évszakos gumiabroncsok a budapesti városi közlekedésre alkalmasak, az autóbusz bármely tengelyére szerelve. Cégünk ezzel szemben a növelt kapaszkodóképességű mintázatú gumiabroncsokra való csere mellett döntött. Az új abroncsok beszerzését már hetekkel korábban megkezdtük, és a felszerelésük megkezdődött. Mivel közel ezer darab gumiabroncsot kell lecserélnünk, ez nem történik meg egyik napról a másikra. Folyamatban vannak a cserék a telephelyeinken, és ezek az elkövetkező napokban, hetekben megtörténnek.”

A cserét lapzártánkig egyik általunk megkérdezett sofőr sem erősítette meg. Az ezer gumi lecserélése nem futózott, vagyis új gumikra nem kevés pénz: darabonként körülbelül 100 ezer forint, azaz 100 milliós tételről van szó.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.