Esőben kormányozhatatlanok az új buszok

Belpol

A négy évszakos gumiabroncsok nem biztosítanak elég tapadást a Mercedes Citarókon.

A májusban forgalomba állított Mercedes buszokat gyatra gumival szerelték fel: esős időben szinte irányíthatatlanná válnak, ide-oda csúszkálnak, emelkedőn kipörögnek – állítják a magyarnarancs.hu-nak nyilatkozó sofőrök. Az üzemeltető VT Transman Kft. a gumik cseréjét ígéri.

„Nagy szerencse, hogy valaki nem ment át éppen a zebrán, mert nem tudtam megállni a piros lámpánál, átcsúsztam az átkelőre” – emlékszik vissza első, nedves burkolaton megtett útjára a VT Transman Kft. sofőrje. Ő is egyike a májusban Budapesten forgalomba állított, bilikék színű vadonatúj Mercedes Benz Citaro buszok pilótáinak, akik a magyarnarancs.hu-nak mind arról panaszkodtak, hogy esős időben irányíthatatlanná vált a jármű alattuk. „Még az ABS se tudta megállítani, csak csúsztam tovább. Nem is csoda, egy 18 méter hosszú, 29 tonnás gépet nem lehet így megállítani. Ha esik, nagyon óvatosan kell gázt adni és fordulni, mert elkezd táncolni a fara.”

Rossz gumi

Rossz gumi

Fotó: A szerző felvétele

Egy másik sofőr azt mondta, esős időben nem mer csak alapgázzal behajtani a körforgalomba, mert különben korcsolyázni kezd a jármű, és nem tudja irányban tartani. Az egyik budai emelkedőn annyira kipörög a kerék, hogy bekapcsol az ABS, de csak így tud felmenni rajta. Nem tudja, mi lesz télen, ónos esőben, havas, latyakos úton, ha már esősben ennyire bizonytalan a busz úttartása.

A pilóták valamennyien a gumiabroncsokban látják a balesetveszélyes helyzetek okát. Azok felületén ugyanis nincsenek olyan bemetszések, amelyek oldalirányban elvezetnék a vizet a felületéről. Így a víz hártyaként tapad meg az abroncson, és teszi szinte kormányozhatatlanná a buszt. A BKV általunk véletlenszerűen megvizsgált buszain viszont jól láthatók ezek az elvezetések. (Lásd fotóinkat.) A BKV tehát használ ilyen abroncsokat.

A 150 vadonatúj Mercedes Citarót (79 szólót, 80 csuklóst) 2013. április 30-án Orbán Viktor miniszterelnök, Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója együtt avatta fel a Hősök terén. (Tarlós a Fővárosi Közgyűlésben nem szavazta meg a buszok beszerzését, mert elfogadva a BKV érveit, nem látta biztosítottnak a szolgáltatás finanszírozásának teljes forrását.) A járművek nem a BKK, hanem a VT Transman Kft. tulajdonában vannak, azokkal végez szolgáltatást a főváros több vonalán 2021-ig, évente hozzávetőleg 5 milliárd forintért. A vonalakat nem kizárólagosan kapta meg, azokon a BKV-val közösen teljesít. (Emiatt van is morgolódás a BKV-s sofőrök között, akik szerint a VT Transman kimazsolázta a legkevesebb ráfordítással üzemeltethető járatokat.)

A magyarnarancs.hu-nak nyilatkozó egyik sofőr megjegyezte, a csúszások nem az őszi időjáráshoz kapcsolódnak, már első tavaszi útján megtapasztalta, mennyire veszélyesek a gumik, ha nedves a burkolat. „Ezek a gumik semmire se jók” – mondta.

Jó gumi

Jó gumi

Fotó: A szerző felvétele

A gumik cseréjéről megkérdeztük a BKK-t és a VT Transman Kft.-t is. Horváth Péter, a VTT projektmenedzsere az abroncsok cseréjére tett ígéretet. „Számunkra legfontosabb az utasaink és a közlekedők biztonsága. A kérdéses gumiabroncsok gyártója szerint a leszállított négy évszakos gumiabroncsok a budapesti városi közlekedésre alkalmasak, az autóbusz bármely tengelyére szerelve. Cégünk ezzel szemben a növelt kapaszkodóképességű mintázatú gumiabroncsokra való csere mellett döntött. Az új abroncsok beszerzését már hetekkel korábban megkezdtük, és a felszerelésük megkezdődött. Mivel közel ezer darab gumiabroncsot kell lecserélnünk, ez nem történik meg egyik napról a másikra. Folyamatban vannak a cserék a telephelyeinken, és ezek az elkövetkező napokban, hetekben megtörténnek.”

A cserét lapzártánkig egyik általunk megkérdezett sofőr sem erősítette meg. Az ezer gumi lecserélése nem futózott, vagyis új gumikra nem kevés pénz: darabonként körülbelül 100 ezer forint, azaz 100 milliós tételről van szó.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.