Eszi a pénzt az Alma Centrum, de az ígért üvegpalota még sehol

  • narancs.hu
  • 2024. január 14.

Belpol

Az újfehértói kutatóállomás akkor is hatalmas botrány lesz, ha valami csoda (és rengeteg plusz pénz) folytán elkészül nyárra, véli Hadházy Ákos.

"Ez kérem egy „Alma Centrum“, az újfehértói faluszélen elterülő almás közepén. Azaz a miniszter szerint "az ország legnagyobb, almatermesztésre alapozó kutató, szaktanácsadó és posztharveszt logisztikai központja Újfehértón". 2,5 milliárd(!) forint EU-s forrást és pluszban 5 milliárd(!) hazai adófizetői pénzt adtak eddig erre a teljesen értelmezhetelen üvegpalotának tervezett almatermesztési kutató állomásra" – írja friss Facebook bejegyzésében Hadházy Ákos független parlamenti képviselő.

Mint írja, "a megnyitóról szóló kormányzati tájékoztatón ígértek szerint már 2022 nyarán kutatni kellett volna itt az almatermesztést és tanácsokat adni a gazdáknak, de néhány hete ez a siralmas kép fogadott. Egy hűtőház – úgy tűnik – úgy-ahogy áll, de az üvegpalota sehol. Egyébiránt a legnagyobb kérdés pont az, hogy ki a fene volt az, aki szerint az újfehértói almásban, a kisváros szélétől kilométernyi távolságban pont egy ilyen üvegpalotában kell majd az almatermesztést kutatni – 7,5 milliárdért???

Nos, a pénz elfogyott, üvegpalota viszont sehol,

pedig 2023. dec. 31. volt a legutolsó dátum, ameddig az EU-s pénzekből (is) fizetett projekteknek meg kellene valósulnia."

Hadházy azt írja, felhívta Takács Ferenc projektmenedzsert, aki azt mondta, hogy "a pénzből nem loptak, csak előre nem látható körülmények miatt drágább lett a projekt és így még nem tudták befejezni. De állítólag a minisztériumban meghosszabbították júliusig a határidőt és PLUSZ PÉNZT is fognak adni. Az más kérdés, hogy a plusz pénz eleve megadták, mert a portásház mellett árválkodó táblára még 1,855 milliárd forint EU-s pénzt írtak, de a miniszter már 2,5 milliárdról beszél, amihez 5 milliárd hazai pénzt is odadobtak."

A képviselő szerint a legfontosabb kérdés továbbra is megmarad: "MI A FENÉNEK LENNE ERRE SZÜKSÉG?

Az újfehértói kutatóállomás akkor is hatalmas botrány lesz, ha valami csoda (és rengeteg plusz pénz) folytán elkészül nyárra.

A magyar kertészetben hatalmas lehetőség lenne, de biztos vagyok benne, hogy nem üvegpalotát, hanem üvegházakat kellene támogatni, meg öntöző rendszereket és geotermikus fűtőhálózatokat. Esetleg a korszerűtlen almafajták leváltását. Maga a miniszteri beszél amúgy arról, hogy a magyar almatermesztés 41 ezer hektárról 26 ezerre(!) csökkent 20 év alatt."

Az alapkőletételről itt olvashatnak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.