EU-s fejlesztési pénzek átcsoportosítása a közoktatásban: Készségek és kompetenciák

  • E. S.
  • 2005. január 27.

Belpol

Az elkövetkezõ hetekben indul azon oktatási reformprogram második köre, amelynek keretében az uniós forrásokat a minõség fejlesztésére használják fel. A legfrissebb hírek szerint azonban az oktatási csomagra szánt 9 és fél milliárd forintnyi összeg kétharmadát a Sulinet-adatbázis és -felszereltség bõvítésére fordítják. Pedig már abban kezdtünk reménykedni, hogy három év múlva az eddigieknél valamivel kevésbé viharverten kerülünk ki az akkor esedékes PISA-felmérésbõl.

Az elkövetkező hetekben indul azon oktatási reformprogram második köre, amelynek keretében az uniós forrásokat a minőség fejlesztésére használják fel. A legfrissebb hírek szerint azonban az oktatási csomagra szánt 9 és fél milliárd forintnyi összeg kétharmadát a Sulinet-adatbázis és -felszereltség bővítésére fordítják. Pedig már abban kezdtünk reménykedni, hogy három év múlva az eddigieknél valamivel kevésbé viharverten kerülünk ki az akkor esedékes PISA-felmérésből.

Az Oktatási Minisztérium (OM) belső ügyeiben tájékozott informátorunk beszámolója szerint egy múlt pénteki értekezlet végén Magyar Bálint bejelentette: személyes döntése alapján "nem egészen" a már évek óta folyamatban levő közoktatási reformprogramnak megfelelően költik el a Nemzeti Fejlesztési Tervben (NFT) a közoktatás fejlesztésére szánt 9,6 milliárd forintnyi EU-támogatást. Az eredeti elképzeléssel ellentétben 6 milliárdot a Sulinet Digitális Tudás (vagyis az internetes tananyag) fejlesztésére különítenek el, és csak 2,5 milliárd megy a tartalmi fejlesztésekre; a maradékot eszközbeszerzésre kell költeni.

Az NFT kidolgozása volt az előfeltétele annak, hogy hazánk a 2004-től 2006-ig tartó projekt során több ezer milliárd forintos EU-támogatáshoz jusson. A NFT-n belül a legnagyobb keretet, 750 millió eurót a Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztérium koordinációja alatt működő Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Programra (HEFOP) különítették el, amelyben a munkaerő-piaci politikák támogatása, a társadalmi kirekesztés felszámolása, az egész életen át tartó tanulás támogatása, a szociális és egészségügyi infrastruktúra fejlesztése, valamint az oktatás tartalmainak, képzési szerkezetének fejlesztése szerepel kiemelt helyen. Utóbbi fölött

az OM bábáskodik,

közelebbről a pályázati és pénzügyi kérdésekért az Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatósága. A közoktatási szakmai koordinációt az OM tulajdonában lévő Sulinova Kht. látja el, amely a HEFOP időtartamára konzorciumban működik az Országos Közoktatási Intézettel és a Sulinet programokat fejlesztő Educatio Kht.-vel. A központi programban az oktatás tartalmát két terület érinti: az egyik intézkedés a hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségét hivatott biztosítani, a másik pedig "Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges készségek és kompetenciák fejlesztésének támogatása" címet viseli (ez már az óvodáskortól kezdve biztosítani kívánja "a változó munkaerő-piaci igényekhez való alkalmazkodást"). Ez a "3.1. számú intézkedésként" is emlegetett program olyan, az oktatás tartalmi modernizációját érintő területekre koncentrál, mint az olvasás és a szövegértés, a matematikai és logikai gondolkodás, az idegen nyelvek, az informatika, a kommunikáció fejlesztése, a magyar iskolai gyakorlatból hiányzó szociális és életvezetési ismeretek átadása, valamint a kooperáció és az életpálya-építés kialakítása. A HEFOP modernizációs projektje összhangban van a 2002 óta átírt Nemzeti alaptantervvel, a közoktatási stratégiával és a 2003-ban módosított közoktatási törvénnyel. Magyar Bálint hivatalba kerülése óta személy szerint is

prioritásként kezelte

e reformokat, amelyek megoldást jelentenének a magyar közoktatás és alkalmazott pedagógia áldatlan állapotára - amely a 2000-es és 2003-as PISA-jelentés nyomán immár nemzetközi szinten is ismert. A HEFOP 3.1. számú intézkedésében többek közt olyan tételek olvashatók, mint például a pedagógusok továbbképzése, a korszerű tudás és a kulcskompetenciák összehangolása vagy az iskolai módszertanok modernizációja. A brüsszeli előrejelzések nagyon bizakodóak voltak, és (jó értelemben) példátlannak nevezték, hogy a fejlesztési tervben a magyar kormány ilyen komoly keretet biztosított az oktatásra, a tartalmi fejlesztésekre.

Ez látszik most meghiúsulni.

Az ügy már csak azért is rejtélyes, mert a tárcavezető szakmai elszántságában - legalábbis eddig - nem sokan kételkedtek. Igaz ugyan, hogy a pedagógustestületek már eddig is "Sulinet-miniszterként" emlegették Magyar Bálintot. Kétségtelen, a számítógépes felszereltség és az internetes tartalom bővítésre szorul, és a fentebb jelzett átcsoportosítás egyéb taneszközök beszerzését is lehetővé tenné országszerte. Ám ily módon egy olyan elképzelés anyagi fedezete csökken majdnem egynegyedére, amelynek szükségességéről évek óta konszenzus uralkodik mind a politikai életben, mind a szakmában.

Egyes vélemények szerint a Sulinet tartalmának bővítése pillanatnyilag abból áll, hogy a 70-es, 80-as évek tankönyveit rakják fel a netre, miközben óriási programfejlesztési projektek, illetve nagy kutatói és értékelési háttér vár felhasználásra, nem beszélve a nagyszámú tankönyvkiadóról, melyek közül néhány maga is rendelkezik és él a digitalizálás eszközeivel.

Az új döntés információnk szerint az elmúlt két-három hétben született; Magyar Bálintot az elbeszélések alapján néhány közvetlen munkatársa győzte meg. Elképzelhető, hogy Magyar a választási kampány küszöbén gyors és látványos eredményeket szeretne. Ez azonban azért is tűnik elhamarkodott húzásnak, mert bár informátorunk lehetetlennek tartja, hogy a miniszternek személyes érdekei fűződnének a "számítógépbiznisz" fellendüléséhez, e látszat fennmaradása (nem először a Sulinet kapcsán) önmagában elég lehet ahhoz, hogy meginogjon a bársonyszéke. Az mindenesetre biztosra vehető, hogy a közoktatásért felelős helyettes államtitkár, Sipos János néhány hónapon belül távozik a forráselvonások miatt. Egy, az oktatáspolitikában dolgozó szakember így vélekedik erről: "Egy idő után nehezen tolerálható, hogy az elhangzó ideáknak rendre az ellenkezője valósul meg. A szakma ebbe lassan belefárad, és már nem sok hiányzik hozzá, hogy a köz is tisztán lásson ebben a kérdésben."

E. S.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.