EU-s fejlesztési pénzek átcsoportosítása a közoktatásban: Készségek és kompetenciák

  • E. S.
  • 2005. január 27.

Belpol

Az elkövetkezõ hetekben indul azon oktatási reformprogram második köre, amelynek keretében az uniós forrásokat a minõség fejlesztésére használják fel. A legfrissebb hírek szerint azonban az oktatási csomagra szánt 9 és fél milliárd forintnyi összeg kétharmadát a Sulinet-adatbázis és -felszereltség bõvítésére fordítják. Pedig már abban kezdtünk reménykedni, hogy három év múlva az eddigieknél valamivel kevésbé viharverten kerülünk ki az akkor esedékes PISA-felmérésbõl.

Az elkövetkező hetekben indul azon oktatási reformprogram második köre, amelynek keretében az uniós forrásokat a minőség fejlesztésére használják fel. A legfrissebb hírek szerint azonban az oktatási csomagra szánt 9 és fél milliárd forintnyi összeg kétharmadát a Sulinet-adatbázis és -felszereltség bővítésére fordítják. Pedig már abban kezdtünk reménykedni, hogy három év múlva az eddigieknél valamivel kevésbé viharverten kerülünk ki az akkor esedékes PISA-felmérésből.

Az Oktatási Minisztérium (OM) belső ügyeiben tájékozott informátorunk beszámolója szerint egy múlt pénteki értekezlet végén Magyar Bálint bejelentette: személyes döntése alapján "nem egészen" a már évek óta folyamatban levő közoktatási reformprogramnak megfelelően költik el a Nemzeti Fejlesztési Tervben (NFT) a közoktatás fejlesztésére szánt 9,6 milliárd forintnyi EU-támogatást. Az eredeti elképzeléssel ellentétben 6 milliárdot a Sulinet Digitális Tudás (vagyis az internetes tananyag) fejlesztésére különítenek el, és csak 2,5 milliárd megy a tartalmi fejlesztésekre; a maradékot eszközbeszerzésre kell költeni.

Az NFT kidolgozása volt az előfeltétele annak, hogy hazánk a 2004-től 2006-ig tartó projekt során több ezer milliárd forintos EU-támogatáshoz jusson. A NFT-n belül a legnagyobb keretet, 750 millió eurót a Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztérium koordinációja alatt működő Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Programra (HEFOP) különítették el, amelyben a munkaerő-piaci politikák támogatása, a társadalmi kirekesztés felszámolása, az egész életen át tartó tanulás támogatása, a szociális és egészségügyi infrastruktúra fejlesztése, valamint az oktatás tartalmainak, képzési szerkezetének fejlesztése szerepel kiemelt helyen. Utóbbi fölött

az OM bábáskodik,

közelebbről a pályázati és pénzügyi kérdésekért az Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatósága. A közoktatási szakmai koordinációt az OM tulajdonában lévő Sulinova Kht. látja el, amely a HEFOP időtartamára konzorciumban működik az Országos Közoktatási Intézettel és a Sulinet programokat fejlesztő Educatio Kht.-vel. A központi programban az oktatás tartalmát két terület érinti: az egyik intézkedés a hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségét hivatott biztosítani, a másik pedig "Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges készségek és kompetenciák fejlesztésének támogatása" címet viseli (ez már az óvodáskortól kezdve biztosítani kívánja "a változó munkaerő-piaci igényekhez való alkalmazkodást"). Ez a "3.1. számú intézkedésként" is emlegetett program olyan, az oktatás tartalmi modernizációját érintő területekre koncentrál, mint az olvasás és a szövegértés, a matematikai és logikai gondolkodás, az idegen nyelvek, az informatika, a kommunikáció fejlesztése, a magyar iskolai gyakorlatból hiányzó szociális és életvezetési ismeretek átadása, valamint a kooperáció és az életpálya-építés kialakítása. A HEFOP modernizációs projektje összhangban van a 2002 óta átírt Nemzeti alaptantervvel, a közoktatási stratégiával és a 2003-ban módosított közoktatási törvénnyel. Magyar Bálint hivatalba kerülése óta személy szerint is

prioritásként kezelte

e reformokat, amelyek megoldást jelentenének a magyar közoktatás és alkalmazott pedagógia áldatlan állapotára - amely a 2000-es és 2003-as PISA-jelentés nyomán immár nemzetközi szinten is ismert. A HEFOP 3.1. számú intézkedésében többek közt olyan tételek olvashatók, mint például a pedagógusok továbbképzése, a korszerű tudás és a kulcskompetenciák összehangolása vagy az iskolai módszertanok modernizációja. A brüsszeli előrejelzések nagyon bizakodóak voltak, és (jó értelemben) példátlannak nevezték, hogy a fejlesztési tervben a magyar kormány ilyen komoly keretet biztosított az oktatásra, a tartalmi fejlesztésekre.

Ez látszik most meghiúsulni.

Az ügy már csak azért is rejtélyes, mert a tárcavezető szakmai elszántságában - legalábbis eddig - nem sokan kételkedtek. Igaz ugyan, hogy a pedagógustestületek már eddig is "Sulinet-miniszterként" emlegették Magyar Bálintot. Kétségtelen, a számítógépes felszereltség és az internetes tartalom bővítésre szorul, és a fentebb jelzett átcsoportosítás egyéb taneszközök beszerzését is lehetővé tenné országszerte. Ám ily módon egy olyan elképzelés anyagi fedezete csökken majdnem egynegyedére, amelynek szükségességéről évek óta konszenzus uralkodik mind a politikai életben, mind a szakmában.

Egyes vélemények szerint a Sulinet tartalmának bővítése pillanatnyilag abból áll, hogy a 70-es, 80-as évek tankönyveit rakják fel a netre, miközben óriási programfejlesztési projektek, illetve nagy kutatói és értékelési háttér vár felhasználásra, nem beszélve a nagyszámú tankönyvkiadóról, melyek közül néhány maga is rendelkezik és él a digitalizálás eszközeivel.

Az új döntés információnk szerint az elmúlt két-három hétben született; Magyar Bálintot az elbeszélések alapján néhány közvetlen munkatársa győzte meg. Elképzelhető, hogy Magyar a választási kampány küszöbén gyors és látványos eredményeket szeretne. Ez azonban azért is tűnik elhamarkodott húzásnak, mert bár informátorunk lehetetlennek tartja, hogy a miniszternek személyes érdekei fűződnének a "számítógépbiznisz" fellendüléséhez, e látszat fennmaradása (nem először a Sulinet kapcsán) önmagában elég lehet ahhoz, hogy meginogjon a bársonyszéke. Az mindenesetre biztosra vehető, hogy a közoktatásért felelős helyettes államtitkár, Sipos János néhány hónapon belül távozik a forráselvonások miatt. Egy, az oktatáspolitikában dolgozó szakember így vélekedik erről: "Egy idő után nehezen tolerálható, hogy az elhangzó ideáknak rendre az ellenkezője valósul meg. A szakma ebbe lassan belefárad, és már nem sok hiányzik hozzá, hogy a köz is tisztán lásson ebben a kérdésben."

E. S.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?