Fecseg a felszín

A közoktatás tartalmi fejlesztéséről

  • Nahalka István
  • 2005. szeptember 8.

Belpol

Szeptember 1-jétől megkezdődött a SuliNova Kht. (az Oktatási Minisztérium tulajdonában levő, a Nemzeti Fejlesztési Terv közoktatási programjait koordináló szervezet - a szerk.) által kifejlesztett új oktatási programcsomagok alkalmazásának próbaidőszaka.

Ezek alapvető változás letéteményesei lehetnek a közoktatásban: ha az iskolák valóban alkalmazzák őket, biztosítják majd az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges alapkompetenciák kifejlesztését. Fenti kifejezések ismerősek lehetnek a sajtóból, de hogy mit jelentenek, azt gyakran még a szakemberek egy része sem tudja pontosan.

A magyar oktatási rendszer tartalmi átalakulásának folyamata több évtizede tart már. Van azonban egy időpont, amely bizonyos mértékig határkőnek tekinthető. Ez az az időpont, amikor kiderült, hogy 15 éves tanulóink sokkal rosszabb eredményt értek el a PISA-felmérésben 2000-ben, mint azt sokan remélték, elképzelték. Többen már akkor figyelmeztettek, hogy a helyezések valójában nem sokat mondanak. Nem is nyugtalankodnánk, ha a magyar oktatás egyébként lendületben volna, egy teljesítményt fokozó változás kellős közepén lennénk.

*

A kijózanító eredményeknek köszönhetően az oktatásügy irányí-tása, a pedagógustársadalom és a közvélemény is egy kicsit jobban kinyitotta a fülét. Végre nemcsak az - egyébként létező és természetesen hatással bíró - anyagi, ellátási nehézségek jelentek meg a bajok egyedüli forrásaként, hanem nyíltan kezdtünk beszélni a pedagógiai munka színvonalának kérdéseiről.

Az azóta számtalanszor ismételt, szinte már szlogenszerű értékelés szerint a magyar oktatás túlságosan ismeretközpontú, nem képes megfelelő színvonalon fejleszteni az alkalmazásképes tudást, vagyis nem fejleszt képességeket, készségeket. A szinte világkarriert befutó kifejezéssel élve: a magyar oktatásban alacsony szintű a kompetenciák fejlesztése. Mint mondják, új igények, új kihívások jelentek meg: mindenki tudjon problémákat megoldani, mindenki legyen kreatív, kiváló kommunikációs képességekkel rendelkezzen, tudjon egész életen át tanulni, egyáltalán, vegye fel azt a tempót, ami állítólag meg kell hogy határozza Európában az emberek életét.

Tudják, mit mondanak erre többségükben a pedagógusok? Hogy ezt ők eddig is így csinálták. Igyekeztek legjobb tudásuk szerint tanítani, abban benne volt a problémamegoldás, a kreativitás, a kommunikációs képességek fejlesztése is, erre számtalan példát tudnak sorolni. És tudják, mit? Igazuk van. Magyarországon nem zajlottak olyan kutatások, amelyek alaposan, a mélyrétegekig hatolóan elemezték volna a kialakult helyzetet - így a felszínes kritikára mindig adható felszínes válasz. Megijedtünk egy pillanatra, átalakítottuk - kicsit szélsőségesen fogalmazva - a tanévnyitó beszédek megfelelő részeit úgy, hogy azokban legalább háromszor jelenjen meg a "kompetenciafejlesztés" kifejezés, és esetleg ugyanúgy végezzük a dolgunkat ezután is, mint eddig.

A felszínes kritika "bátran" ostorozza a magyar oktatás ismeret-központúságát. Tipikus reakció, hogy új módszereket kell elsajátítani. Még a főbűnös is gyorsan előkerül: pedagógusaink szinte kizárólag frontális módon tanítanak, nem használják a differenciálás eszközrendszerét, nem alkalmazzák a kooperatív munkaformákat (csoportmunka, páros munka). A ténymegállapítás szerintem is jogos, valóban ez nagyjából a helyzet. Ugyanakkor a szakmai közvélekedés szerint a pedagógusok nem ismerik az új módszereket. Nosza, tanítsuk meg nekik!

A képlet ennél bonyolultabb. Először is, a pedagógusok ismerik azokat a bizonyos módszereket. Tanulták az egyetemeken, a főiskolákon, nagyon sokan végeztek ilyen irányú továbbképzéseket, ma már szakirodalom is bőségesen áll rendelkezésükre. Csakhogy a korszerű módszerek alkalmazásához korszerű pedagógiai szemléletmód kell: mi ebben szenvedünk hiányt.

Ismerheti egy pedagógus kiválóan a csoportmunka alkalmazásának technikai részleteit: ha nem gondolja komolyan, hogy annak alkalmazásával fontos célokat érhetne el, ha ezeket a célokat nem fogadja el, akkor soha nem fogja használni a technikát. Vagyis nem a módszertani felkészültség hiányosságai akadályozzák a színvonalasabb oktatás kialakulását. A magyar pedagógiai kultúrában uralkodó felfogás hatalmi viszonyként értelmezi a pedagógus-tanuló kapcsolatot, amelyben az előbbi az egyedüli irányító, a tanítás-központúság s nem a tanulási folyamatok számítanak lényegesnek, a gyerekek pedig passzív résztvevők ebben a gyakorlatban. Nálunk a differenciálás gyakorlata legjobb esetben is abban merül ki, hogy könnyebben vagy nehezebben megoldható feladatokat osztanak ki a gyengébb, illetve a jobban felkészült tanulóknak. Az értékelés még mindig számonkérés, annak motivációs rendszert romboló hatása egyre erősebben érezhető.

*

Mai pedagógiai világlátásunk alapján már nem lehet eredményesen válaszolni a valóban új kihívásokra. Nem rossz, nem hibás, nem a tudománytól elrugaszkodó ez a szemléletmód, hanem lejárt. Nem lehet problémamegoldásra nevelni, ha a tanórákon nincsenek meg-oldandó problémák, s ha a gyerekeknek nincs módjuk azokon önállóan gondolkodni. Nem lehet kreativitásra nevelni úgy, hogy az ismeretek átadását, közvetítését tartjuk a feladatunknak, s nem azt, hogy a gyerekek önálló tudáskonstruálását segítsük. Nem lehet az egész életen át tartó tanulás feltételrendszerét formálni úgy, hogy a gyerekek csak azt tapasztalhatják meg, hogyan kell magukba engedniük és ott leülepedni hagyni az ismereteket.

A 2003-as PISA-vizsgálat adatai nem jobbak a számunkra, mint a három évvel azelőtti eredmények. Azt hiszem, a 2006-os felmérésben sem lesznek biztatóbbak a helyezéseink. Hogy a fennálló gyakorlatot megváltoztassuk, ahhoz nem elsősorban a technikákat kell elsajátítani, hanem azt a másfajta gondolkodásmódot, amely aztán majd követeli az új technikákat is.

 

A szerző az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai karának oktatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.