Fecseg a felszín

A közoktatás tartalmi fejlesztéséről

  • Nahalka István
  • 2005. szeptember 8.

Belpol

Szeptember 1-jétől megkezdődött a SuliNova Kht. (az Oktatási Minisztérium tulajdonában levő, a Nemzeti Fejlesztési Terv közoktatási programjait koordináló szervezet - a szerk.) által kifejlesztett új oktatási programcsomagok alkalmazásának próbaidőszaka.

Ezek alapvető változás letéteményesei lehetnek a közoktatásban: ha az iskolák valóban alkalmazzák őket, biztosítják majd az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges alapkompetenciák kifejlesztését. Fenti kifejezések ismerősek lehetnek a sajtóból, de hogy mit jelentenek, azt gyakran még a szakemberek egy része sem tudja pontosan.

A magyar oktatási rendszer tartalmi átalakulásának folyamata több évtizede tart már. Van azonban egy időpont, amely bizonyos mértékig határkőnek tekinthető. Ez az az időpont, amikor kiderült, hogy 15 éves tanulóink sokkal rosszabb eredményt értek el a PISA-felmérésben 2000-ben, mint azt sokan remélték, elképzelték. Többen már akkor figyelmeztettek, hogy a helyezések valójában nem sokat mondanak. Nem is nyugtalankodnánk, ha a magyar oktatás egyébként lendületben volna, egy teljesítményt fokozó változás kellős közepén lennénk.

*

A kijózanító eredményeknek köszönhetően az oktatásügy irányí-tása, a pedagógustársadalom és a közvélemény is egy kicsit jobban kinyitotta a fülét. Végre nemcsak az - egyébként létező és természetesen hatással bíró - anyagi, ellátási nehézségek jelentek meg a bajok egyedüli forrásaként, hanem nyíltan kezdtünk beszélni a pedagógiai munka színvonalának kérdéseiről.

Az azóta számtalanszor ismételt, szinte már szlogenszerű értékelés szerint a magyar oktatás túlságosan ismeretközpontú, nem képes megfelelő színvonalon fejleszteni az alkalmazásképes tudást, vagyis nem fejleszt képességeket, készségeket. A szinte világkarriert befutó kifejezéssel élve: a magyar oktatásban alacsony szintű a kompetenciák fejlesztése. Mint mondják, új igények, új kihívások jelentek meg: mindenki tudjon problémákat megoldani, mindenki legyen kreatív, kiváló kommunikációs képességekkel rendelkezzen, tudjon egész életen át tanulni, egyáltalán, vegye fel azt a tempót, ami állítólag meg kell hogy határozza Európában az emberek életét.

Tudják, mit mondanak erre többségükben a pedagógusok? Hogy ezt ők eddig is így csinálták. Igyekeztek legjobb tudásuk szerint tanítani, abban benne volt a problémamegoldás, a kreativitás, a kommunikációs képességek fejlesztése is, erre számtalan példát tudnak sorolni. És tudják, mit? Igazuk van. Magyarországon nem zajlottak olyan kutatások, amelyek alaposan, a mélyrétegekig hatolóan elemezték volna a kialakult helyzetet - így a felszínes kritikára mindig adható felszínes válasz. Megijedtünk egy pillanatra, átalakítottuk - kicsit szélsőségesen fogalmazva - a tanévnyitó beszédek megfelelő részeit úgy, hogy azokban legalább háromszor jelenjen meg a "kompetenciafejlesztés" kifejezés, és esetleg ugyanúgy végezzük a dolgunkat ezután is, mint eddig.

A felszínes kritika "bátran" ostorozza a magyar oktatás ismeret-központúságát. Tipikus reakció, hogy új módszereket kell elsajátítani. Még a főbűnös is gyorsan előkerül: pedagógusaink szinte kizárólag frontális módon tanítanak, nem használják a differenciálás eszközrendszerét, nem alkalmazzák a kooperatív munkaformákat (csoportmunka, páros munka). A ténymegállapítás szerintem is jogos, valóban ez nagyjából a helyzet. Ugyanakkor a szakmai közvélekedés szerint a pedagógusok nem ismerik az új módszereket. Nosza, tanítsuk meg nekik!

A képlet ennél bonyolultabb. Először is, a pedagógusok ismerik azokat a bizonyos módszereket. Tanulták az egyetemeken, a főiskolákon, nagyon sokan végeztek ilyen irányú továbbképzéseket, ma már szakirodalom is bőségesen áll rendelkezésükre. Csakhogy a korszerű módszerek alkalmazásához korszerű pedagógiai szemléletmód kell: mi ebben szenvedünk hiányt.

Ismerheti egy pedagógus kiválóan a csoportmunka alkalmazásának technikai részleteit: ha nem gondolja komolyan, hogy annak alkalmazásával fontos célokat érhetne el, ha ezeket a célokat nem fogadja el, akkor soha nem fogja használni a technikát. Vagyis nem a módszertani felkészültség hiányosságai akadályozzák a színvonalasabb oktatás kialakulását. A magyar pedagógiai kultúrában uralkodó felfogás hatalmi viszonyként értelmezi a pedagógus-tanuló kapcsolatot, amelyben az előbbi az egyedüli irányító, a tanítás-központúság s nem a tanulási folyamatok számítanak lényegesnek, a gyerekek pedig passzív résztvevők ebben a gyakorlatban. Nálunk a differenciálás gyakorlata legjobb esetben is abban merül ki, hogy könnyebben vagy nehezebben megoldható feladatokat osztanak ki a gyengébb, illetve a jobban felkészült tanulóknak. Az értékelés még mindig számonkérés, annak motivációs rendszert romboló hatása egyre erősebben érezhető.

*

Mai pedagógiai világlátásunk alapján már nem lehet eredményesen válaszolni a valóban új kihívásokra. Nem rossz, nem hibás, nem a tudománytól elrugaszkodó ez a szemléletmód, hanem lejárt. Nem lehet problémamegoldásra nevelni, ha a tanórákon nincsenek meg-oldandó problémák, s ha a gyerekeknek nincs módjuk azokon önállóan gondolkodni. Nem lehet kreativitásra nevelni úgy, hogy az ismeretek átadását, közvetítését tartjuk a feladatunknak, s nem azt, hogy a gyerekek önálló tudáskonstruálását segítsük. Nem lehet az egész életen át tartó tanulás feltételrendszerét formálni úgy, hogy a gyerekek csak azt tapasztalhatják meg, hogyan kell magukba engedniük és ott leülepedni hagyni az ismereteket.

A 2003-as PISA-vizsgálat adatai nem jobbak a számunkra, mint a három évvel azelőtti eredmények. Azt hiszem, a 2006-os felmérésben sem lesznek biztatóbbak a helyezéseink. Hogy a fennálló gyakorlatot megváltoztassuk, ahhoz nem elsősorban a technikákat kell elsajátítani, hanem azt a másfajta gondolkodásmódot, amely aztán majd követeli az új technikákat is.

 

A szerző az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai karának oktatója

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.