Vitézy Dávid menesztése

Felemás gyakorlat

  • Lombos Ede
  • 2015. január 4.

Belpol

Születésnapjára állását veszítheti Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. vezérigazgatója. A főpolgármester évek óta érlelődő döntésének megfelelően a fővárosi közgyűlés a héten dönthet a legyengített BKK új vezetőjéről, aki információink szerint Almássy Kornél lesz.

Az, hogy Vitézy Dávidnak mennie kell, 2012 óta a levegőben van: akkor ősszel ugyanis a végsőkig éleződött konfliktusa Tarlós Istvánnal. A főpolgármester már két éve is leváltotta volna, csak éppen nem volt meg ehhez a jogköre. Kettejük mélyülő ellentétét a BKK-nál ­lefolytatott belső ellenőri jelentés (lásd: Elbokáztuk, Magyar Narancs, 2012. szeptember 20.), majd a 150 Mercedes busz alvállalkozói üzemeltetésére kiírt, máig vitatott tender tette mindenki számára nyilvánvalóvá. A járatkiszervezés nyertese egyetlen ajánlattevőként a VT Transman Kft. lett. Egy 8 évre kötött, hozzávetőleg évi 8 milliárd forintos üzletről van szó. A VT Transman – 2013-tól VT Arriva – kisebbségi üzletrésze a Széles Gáborhoz tartozó Videoton Holding Zrt. birtokában van, a többségi a 2010 óta a Deutsche Bahn tulajdonolta angol utaztató és logisztikai multié, az Arriva-csoporté. A megbízás jótékonyan hatott a VT Arriva eredményére: 2012-ről 2013-ra 5,4-ről 10,8 milliárdra ugrott a bevétele, igaz, adózott eredménye több mint 100 milliót zuhant, 364-ről 237 millióra. A VT Arriva mérlege alapján a cégnek 2013-ban 10-13 milliárd forintjába került a buszok lízingelése.

 

Két ügy

A buszos tenderen a BKV el se tudott indulni, hitelképessége már akkor egyenlő volt a nullával, a főváros pedig nem adott tulajdonosi fedezetigazolást. (A BKK létrejöttével – némileg leegyszerűsítve – kettévált a megrendelői és a szolgáltatói oldal, Vitézyék cége koordinálja a fővárosi tömegközlekedést, és határozza meg, milyen minőségű és mekkora kapacitású szolgáltatásra tart igényt, a BKV – és a VT Arriva – pedig igyekszik eleget tenni a megrendelésnek.) A BKV a végsőkig ellenállt az alvállalkozói megbízásnak, számítása szerint saját üzemeltetésben 1,5 milliárd forinttal olcsóbban tudta volna megoldani a feladatot. A BKV vezérigazgatója, Bolla Tibor és az igazgatóság elnöke, Várszegi Gyula azt tudakolta a BKV egyik igazgatósági ülésén, hogyan teremti elő a BKK azt a kétmilliárd forintot, amennyivel többe kerül a Mercedes buszok üzemeltetése az új konstrukcióban. A BKV büdzséjében ugyanis ennyivel kevesebb volt beállítva erre a célra, lévén, hogy az Ikarusok ennyivel olcsóbban járnak.
­A VT Arrivának ráadásul azt is engedték, hogy a teljesítésbe a járművek amortizációját is beszámítsa, amire a BKV-nak nem volt lehetősége. Várszegi, Tarlós bizalmi embere nem szavazta meg a tender eredményessé nyilvánítását, hanem a főpolgármesterhez fordult a pluszforrás meglétét tudakolva. Tarlós azonosult a BKV kétségeivel, és a Fővárosi Közgyűlésben kivonta magát a busztenderes szavazás alól, miután ő maga sem látta biztosítottnak a többlet fedezetét a BKK költségvetésében. A főváros további eladósítására pedig, mondta akkor, nem hajlandó. (Azóta már igen: a főváros a BKV jövőre lejáró 50 milliárdos hiteleinek megújítását újabb hitelekkel, míg a 3-as metró szerelvénycseréjét 60 milliárdos kölcsönből ter­vezi kifizetni.) Tarlós szembekerült a teljes Fidesz-frakcióval, amely egy emberként megszavazta a VT Transman megbízását. A határozat Kaltenbach Jenő (LMP) téves gombnyomásával 2012. október 15-én ment át – Vitézy fellélegzett. A vihar persze nem ült el, egy város­házi szocialista forrás akkoriban azt mondta a Narancsnak, hogy egy felpaprikázott fideszes képviselő informálisan alkut ajánlott nekik, hogy közösen vonják el Tarlós jogköreit.

A főpolgármester a busztenderből azt a tanulságot vonta le, hogy Vitézyt még szorosabban kell fogni. György István (Fidesz) főpolgármester-helyettesnek, Vitézy aktív városházi támogatójának innentől osztoznia kellett a BKK felügyeletén a Tarlóshoz lojális Bagdy Gábor (KDNP) pénzügyi és Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettessel. Utóbbiak az őszi választás után ismét főpolgármester-helyettesek lettek, György István pedig júliusban a fővárosi kormányhivatal élére katapultált.

Az említett, több hónapon át folytatott belső ellenőrzést Tarlós rendelte meg, vélhetően azért, hogy megingassa Vitézyt és a körülötte épülő csapatot. Erre utal, hogy a városházán nem volt szokás egy alig egy éve működő céget átvilágítani, Tarlós valamiért mégis jónak látta, hogy körülnézzen Vitézy háza táján.
A revizorok szolgáltattak is muníciót. Összesen 37 millió forintért megrendelt megbízásokat kifogásoltak, mivel azokat a feladatokat a BKK önállóan is el tudta volna végezni. Sőt a jelentés szerint a „számlázott tételeket és az alkalmankénti egy-két órás teljesítések hatékonyságát a kifizetett összegek nagyságrendje miatt is célszerű felülvizsgálni”. Nem veregették meg Vitézy vállát a revizorok a Kempinski Hotelben, Andy Vajna éttermében keletkezett 34 ezer forintos számla, valamint a külföldi üzletemberek körében népszerű Krisztina körúti Déryné bisztróban 101 ezer forintért tartott igazgatósági megbeszélés ­miatt sem, mert mindkettő elszámolását szabálytalannak tartották. Mint megállapították, a BKK-s szolgálati autókkal okozott károknak nem lett felelőse. Vitézy a revizori vizsgálatból viszont azt emelte ki az atlatszo.hu-nak, hogy a jelentés szerint a vezetői kontrollok jól működtek, márpedig „elsődlegesen ez egy vezérigazgató feladata. A jelentés jogi következményt, visszaélést nem állapított meg, semmilyen jogi jellegű intézkedést nem javasolt.”

 

Össztűz

A Rumbach Sebestyén utcai vadonatúj irodaház méregdrága bérleti díjában szintén a fény­űzés jeleit fedezték fel Tarlós környezetében. A BKK-nak azonban valóban költöznie kellett, a városháza felső szintjét gyorsan kinőtte a BKV-tól egyre több feladatot magához vonó társaság. Tarlósnak a BKK burjánzása, Vitézy pozíciójának felérteklődése, a növekedéssel járó többletforrásigények egyre erősebb fejfájást okoztak. „Szinte minden közgyűlésre behozott valamit Vitézy, amivel a BKK befolyását növelte” – emlékezett a Narancsnak egy városházi képviselő. Tény, a BKK fokozatosan elszívta a BKV feladatköreit. Teljesen vagy felerészben átvette az uniós támogatottságú projekteket, amelyeket addig a BKV vitt – ilyen volt a hatmilliárd forintba kerülő utastájékoztató rendszer, a Futár kiépítése, az elektronikus jegyrendszer, a közterületi jegykiadó automaták telepítése, a budai fonódó villamoshálózat megvalósítása, az 1-es, 3-as villamos felújítása –, míg az új projekteket már nem is a BKV indította. A jegyértékesítésen túl a jegyellenőrzés, a felszíni forgalomirányítás is a BKK-hoz került, csak a kötött pályás üzem nem (a vasúti törvény miatt). A BKV-től elvont területeken túl a BKK-hoz került a taxi üzletág, a parkolás felügyelete és a közútkezelés is. A BKK növekedését nettó árbevétele jól tükrözi: első évében, 2011-ben 669 millió, 2012-ben 47 milliárd, 2013-ban 78 milliárd forint volt.

A jókorára duzzadt BKK egy reinkarnálódó BKV-ra kezdett hasonlítani. Tarlós a 2010-es választási programjában a londoni mintára szervezett klasszikus szolgáltatásmegrendelő önkormányzati cég létrehozását hirdette meg, a BKK azonban túllépett e kereten, átvette az irányítást a szolgáltató BKV felett is. Utóbbi igazgatóságában Vitézy emberei 4-3 arányban kezdték diktálni a tempót: vagyis miközben a BKK közszolgáltatási szerződésben rendelt szolgáltatást a BKV-tól, egyúttal ellenőrizte is a céget. Ha hibát talált, késést, járatkimaradást, nem megfelelő kiállást, büntette a ­BKV-t. A BKV igazgatóságában rendre alulmaradtak az „ős-BKV-sok”. „Odáig fajult a helyzet, hogy a BKK-sok emberek elbocsátását, felvételét is megrendelték” – mondta a Narancsnak egy BKV-s forrás.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), amelynek Vitézy 2010 előtt a szóvivője volt, és ahol a BKK koncepcióját kidolgozták, szintén hibásnak ítéli a BKK működését. „A BKK a közlekedésszervező funkció helyett sok tekintetben inkább hatalmi és propagandaközpontra emlékeztet, amely eredetileg nem tervezett feladatokat is magába olvasztott. A legfontosabb ilyen torzulás a BKV feletti tulajdonosi jogkörgyakorlás, mely alapvetően borítja az egész BKK-koncepciót: a közlekedésszervezőnek ugyanis minden téren függetlennek kell lennie a vele szerződésben álló szolgáltatóktól.
E nélkül nem lehet objektíven megítélni az egyes szolgáltatók teljesítményét, rá­adásul a BKK olyan szinten napi intézkedési jogkörbe vonta a BKV-t – beruházásokat hajt végre, járműveket szerez be helyette, dolgozóit átirányítja más szolgáltatókhoz stb. –, hogy pont az alapelv, a megrendelői és a szolgáltatói funkció szétválasztása sérül és fordult a visszájára” – írta a VEKE november 24-i közleményében.

Tarlós a ciklus kezdetén nem gondolta, hogy Vitézy ekkora pénzügyi potenciállal és befolyással rendelkező központot hoz létre – és ez egyre jobban zavarta. Vitézy iránti ellenszenvével bő terjedelemben foglalkozott a sajtó, de erre volt is gondja a főpolgármesternek. Tavaly decem­berben péládul az a levele került nyilvánosságra, amelyben Tarlós imigyen bírálta Vitézyt: „Nem helyeslem, hogy ütemtelenül halmoz el levelekkel, melyek tartalma, legalábbis részben, elkésett intézkedések vagy utolsó pillanatban előadott, határidős elképzelések adminisztrációs önigazolását szolgálja. Az a határozott kérésem, hogy ezen a szokásán változtasson!” Ellentétükről a BKK-vezető azt nyilatkozta az atlatszo.hu-nak, hogy jó munkakapcsolatot ápol a főpolgármesterrel, akit sokra tart, és tisztel az erőfeszítéseiért. A főpolgármester ugyanakkor nem kardoskodott azért, hogy Vitézy felvehesse a 2011-re járó 7,5 milliós prémiumát; nem is kapta meg, miután nem született meg az ehhez szükséges döntés. Tarlós nem mutatkozott együtt Vitézyvel hivatalos rendezvényen, és ahol tudta, korlátozta. Felejthetetlen epizódként Vitézyt eltiltotta a nyilat­kozatadástól, mondván, hogy a BKK vezetője „nem primadonna”, inkább tegye a dolgát csendben, „mint a többi fővárosi cégvezető”.

Vitézy megdolgozása a színfalak mögött is zajlott. Tarlós egy éve újabb manőverbe kezdett, két lépésben a BKV igazgatóságát akarta megtisztítani a BKK-s tagoktól, köztük Vitézytől. Az első csatát megnyerte, a BKK igazgatóságát hívével, Szegvári Péterrel bővítette, egy tagot lecseréltetett, akinek a helyére Nemesdy Ervin került – a sajtó egy része utóbbiban látja az új BKK-vezért. Vitézy ekkor még visszaverte a támadást, a BKV-ban megőrizte pozícióit.

 

Hagyaték

A főpolgármester idén augusztusban az InfoRádióban ismét nyíltan beszélt Vitézy alkalmatlanságáról, akivel nem személyes, hanem koncepcionális problémái vannak. „Ezt a céget (a BKK-t – L. E.) kell egy kicsit szűkebbre alakítani, úgy, hogy akár Vitézy is megtalálja az érdeklődésének megfelelő munkát benne” – fogalmazott. A készülő lefokozást tehát Tarlós úgy vezette föl a sajtóban, hogy Vitézynek a belső cégvezetés dolgában van még tanulnivalója.

Azt a Vitézyvel nem szimpatizálók is elismerik, hogy vezérigazgatása alatt komfortosabb lett a fővárosi közösségi közlekedés. Ebben nyilvánvaló szerepük van az alvállalkozásba adott új buszoknak, az utcai jegykiadóknak, a négyes metrónak, a kerékpáros- és tömegközlekedés-barát forgalomszervezésnek. Azt is hozzá kell tenni azonban, hogy az új buszok beállítása nem értékelhető beruházásként, mert a szerződés lejártával nem kerülnek a főváros tulajdonába. Ahogyan egy forrásunk fogalmazott: a helyzet nagyjából olyan, mintha nyolc évig taxiznánk. Tovább árnyalja a képet, hogy a Vitézy érdemei között számon tartott és majd egy évet csúszott Futárt a 2010 előt­ti városvezetés készítette elő, ahogyan az
e-ticket rendszert és a Bubi közbringarendszert is (amiről 2008-ban döntött a fővárosi közgyűlés). Ugyanígy nehéz Vitézynek betudni a négyes metrót, és nem lehet figyelmen kívül hagyni a villamos- és trolibeszerzések kíméletlen elhúzódását. Sokan azt is a szemére vetik, hogy az M1–M7 bevezető szakaszán az autósok kárára buszsávot alakított ki – Tarlós ezt az intézkedést vissza is vonatta.

Ugyanakkor Vitézynek egyértelműen sikerült az, ami elődeinek soha: a 10 százalékos bérletárcsökkentés dacára 20 százalékkal növelni a jegyértékesítés bevételét. A BKK szerint ez az új buszok okozta minőségemelkedésnek, az új jegy- és bérletautomatáknak, az új ügyfélközpontoknak és a szigorúbb ellenőrzésnek köszönhető. A 2010-ben elért 49,5 milliárd forinthoz képest a BKK 59,5 milliárd forintos rekordbevételre számít. Ám ez a csúcs is kevés ahhoz, hogy Vitézy a helyén maradjon. November 26-án döntött a Fővárosi Közgyűlés: létrehozza gigaholdingját, a Buda­pesti Városigazgatási Holding Zrt.-t, amely a BKK-t is elnyeli a többi fővárosi céggel együtt. Ezzel párhuzamosan megszüntetik a BKK tulajdonosi, utasítási jogköreit a BKV felett, és a tervek szerint csak a forgalomszervezés marad a BKK-nál.

Tarlós aligha engedi ki még egyszer a kezéből az irányítást. Kezdeményezésére az Országgyűlés két hete módosította a főpolgármester jogállását, akinek a vétójoga mellett a Fővárosi Közgyűlés az ő javaslatára dönthet a fővárosi cégvezetőkről. A BKK vezetője volt az egyetlen, akiről eddig a közgyűlés maga határozhatott – Tarlós keze így egy ciklusra meg volt kötve Vitézyt illetően. De ennek az idő­szaknak vége. A Magyar Nemzet értesülése szerint megjelenésünk előtt, december 3-án, szerdán dönt(ött) a közgyűlés a visszanyesett feladatkörű BKK vezetőjéről. (A BKV-tól fokozatosan elvont kompetenciák jelentős része visszakerül a társasághoz.) A Narancs úgy tudja, a BKK vezetője Almássy Kornél, a BKK Közút Zrt. vezérigazgatója lehet.

Vitézy Dávid december 1-jén, hétfőn ünnepelte 29. születésnapját.

Az új ember

Almássy Kornél, aki értesüléseink szerint a BKK új vezetője lehet, hat év múltán kerülhet ismét – ha csak néhány órára is – reflektorfénybe. Az MDF volt alelnöke, akit az UD Zrt.-botrány sodort el a közéletből, 2010 után fővárosi cégek vezető testületeiben múlatta idejét. Az eredetileg építészmérnöki végzettségű Almássy országgyűlési mandátuma lejárta után előbb az FKF Zrt. közútfenntartási ágazati igazgatója, 2011 októbere óta pedig a BKK Közút Zrt. vezérigazgatója. Mondhatni, hazatalált, hiszen PhD-dolgozatát is az Aszfalt pályaszerkezeti rácsok viselkedése címmel írta.

 

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

„Még a nevén sem lehetett nevezni”

Az 50-es évek Amerikája elevenedik meg a Vágtázó lovakról című új amerikai film kockáin: Muriel és a koreai háborúból hazatérő férje, Lee Kaliforniába költözve szeretnének új életet kezdeni, ám betoppan hozzájuk Lee testvére, Julius, és felkavarja a viszonyokat. Kaszinó, lóverseny és tiltott szerelmek – Daniel Minahan mozija meglepő helyekre viszi hőseit. A rendezővel a korszakról, Douglas Sirkről és arról is beszélgettünk, milyen érzés játékfilmen dolgozni olyan sorozatok után, mint a Trónok harca vagy a Homeland.