Felmondott a tanár, aki december eleje óta nem tartotta meg az óráit

  • narancs.hu
  • 2022. december 20.

Belpol

Iskolájában egyedüliként vállalt határozatlan idejű polgári engedetlenséget.

„Én kifulladtam ebben, úgy érzem” – mondta a Telexnek Gábor Judit, a Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnázium egyik tanára, aki hétfőn felmondott az iskolában. Gábor Judit december 1-je óta, iskolájából egyedüliként vett részt határozatlan idejű polgári engedetlenségben, ez idő alatt pedig egyetlen óráját sem tartotta meg.

A közoktatás és a pedagógusok lehetetlen helyzete miatt sok kollégájához hasonlóan szeptember óta ő is többször vállalt polgári engedetlenséget, november 30-án, a nyolc fővárosi tanár kirúgásakor azonban úgy érezte, tennie kell valamit. Szerinte egy normális országban két lehetőség van: ha nem tartja meg az óráit, elbocsátják, vagy a döntéshozók elkezdenek azon gondolkodni, hogy lehetne ezt másképp csinálni. 

Mostanra viszont elérkezett arra a pontra, ahol nem látja eredményét az akciójának. A lap megkeresésére Gábor Judit 17 év tanítás után úgy fogalmazott:

„Én a tehetetlenséget érzem, ezért döntöttem úgy, hogy én lépek ki a rendszerből.”

Úgy véli, szándék sincs már arra, hogy változások induljanak el, ezt pedig Pintér Sándor múlt pénteki „konzultációja” csak még egyértelműbbé tette. Mint elmondta, távozásával a bizonytalanságot szeretné feloldani, mivel zavarja, hogy nem tart órákat, de közben nem mozdítja elő az oktatás ügyét sem.

Gábor Judit jelenleg felmondási idejét tölti, ez idő alatt, ha folytatódik az oktatás január 9-től, ismét meg fogja tartani az óráit. Távozását jelzésértékűnek tartja, mint megjegyezte: „Most már kevésbé látom azt, hogy olyan szintű változások el tudnának indulni, amiért én visszamennék pedagógusnak.”

December elején egyébként egy soproni pedagógus is hasonlóan döntött. Hegyi Norbert 24 év tanítás után előbb csak az óráit nem tartotta meg, végül ős is felmondott.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.