Ferenc pápa: Kommunizmus után konzumizmus fenyeget

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. április 30.

Belpol

Az egyházfő a Pázmány Péter Katolikus Egyetemtől programozható fonógépen készített rózsafüzért kapott.

A kommunizmus veszélyeit váltó konzumizmus veszélyeire figyelmeztetett Ferenc pápa a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) információs technológiai és bionikai karán mondott beszédében vasárnap délután.

Azt mondta, a kommunizmus és a konzumizmus közös vonása a szabadság hamis eszméje. A katolikus egyházfő önismeretre, határaink felismerésére és ebből fakadóan önhittségünk megfékezésére szólított fel.

A delphoi jósda híres szavait bízta hallgatóságára: „Ismerd meg önmagad!”. Mint mondta, az önismeret azt jelenti, „fel kell ismernünk a határainkat, és ebből következően meg kell fékeznünk az önelégültségben gyökerező önhittségünket”.

Az ember azáltal, hogy teremtményként ismeri fel magát, alkotóvá válik a világban, ahelyett, hogy azt uralná. „Miközben a technokrata gondolkodás a határokat nem ismerő haladást hajszolja, az ember valójában törékeny, és gyakran épp a határain érti meg, hogy Istentől függ, és össze van kapcsolva másokkal és a teremtéssel.” Az egyházfő Romano Guardinire, a száz évvel ezelőtt élt vallásfilozófusra és teológusra hivatkozott, aki megkülönbözteti az alázatos és kapcsolatot teremtő tudást az ismeret egy másik módjától, amely „nem megfigyel, hanem elemez (...), már nem merül el a tárgyban, hanem azt megragadja”. A vallásfilozófus szerint a megismerésnek ebben a módjában „az energiák és az anyagok egyetlen cél felé haladnak: a gép felé”.

Hozzátette: Guardini felismerte annak a veszélyét, hogy az ember elveszíti mindazt a belső kötődését, amely a természettel összhangban álló mértéket és kifejezési formákat biztosít számára, és feltette a kérdést, „egy ilyen rendszerben megmaradhat-e az élet életnek?”.

 
Ferenc pápa a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Fotó: Kovács Tamás / MTI
 

 A pápa rámutatott: amit Guardini felismert, ma is nyilvánvaló. „Gondoljunk csak az ökológiai válságra, (...) a korlátok hiányára, a meg tudod tenni, tehát szabad logikájára, (...) arra a törekvésre, amely nem az embert és kapcsolatait, hanem az embert mint a saját igényeire összpontosító, nyereséget hajszoló (...) egyént állítja a középpontba”, a közösségi kötelékek elsorvadására, melynek következtében „a magány és a félelem úgy tűnik, hogy egzisztenciális élethelyzetből társadalmi élethelyzetté lesz” – sorolta az egyházfő.

Ferenc pápa az igazságról szólva Jézust idézte: „az igazság szabaddá tesz titeket”.

Azzal folytatta,

Magyarországon egymást követték azok az ideológiák, amelyek igazságként mutatkoztak be, de szabadságot nem adtak. Ez a veszély ma sem szűnt meg.

A kommunizmus és a konzumizmus közös vonása a szabadság hamis eszméje. A kommunizmus szabadsága olyan szabadság volt, amelyet rákényszerítettek az emberekre, amelyet kívülről korlátoztak, amelyben mások döntöttek. A konzumizmus szabadsága pedig egy szabadelvű, hedonista, önelégült szabadság, amely a fogyasztás és a tárgyak rabszolgáivá tesz.

Az egyházfő meglátása szerint könnyű eljutni a gondolkodásra mért korlátoktól, ami a kommunizmus sajátja, az önmagunk „korlátok nélküli elgondolásához, ami a konzumizmusé”. A korlátolt szabadságból egy korlátok nélküli szabadságba.

Ezekből kínál Jézus kiutat, mondván, hogy az az igazság, amely az embert a függőségekből és a bezártságból kiszabadítja. Ennek az igazságnak a kulcsa a szeretettől soha el nem szakadó, kapcsolatban maradó, alázatos és nyitott, konkrét és közösségi, bátor és alkotó megismerés. Ez az, aminek a művelésére az egyetemek hivatottak, és amit a hitnek táplálnia kell – jelentette ki.

„Ezért kívánom – zárta beszédét az egyházfő –, hogy ez és minden más egyetem az egyetemesség és a szabadság központja, a humanizmus termékeny műhelye és a remény laboratóriuma legyen”.

 Kuminetz Géza, a PPKE rektora köszöntőjében kiemelte: a katolikus egyetemeken próbálják Istennek a teremtésbe és a kinyilatkoztatásba rejtett eszmei magvait megtalálni és rendszerezni a katolikus tudományeszmény holisztikus igazságfogalma alapján. Kuminetz Géza egy az egyetem információs technológiai és bionikai karán futó kutatási-fejlesztési projektre utaló ajándékot adott az egyházfőnek: a karon készített, a komplex ín- és szalaghálózatot leképező robotkézhez fejlesztett programozható fonógépen készített rózsafüzért.

Az MTI tudósítása szerint a találkozón részt vett Csák János kulturális és innovációs miniszter, Varga Zs. András, a Kúria elnöke, Freund Tamás, az MTA jelenlegi, Vizi E. Szilveszter és Pálinkás József, a köztestület korábbi elnökei, Vashegyi György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek, Veres András, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke, Kocsis Fülöp görögkatolikus érsek-metropolita, Heisler András, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének elnöke, valamint egyházi és világi felsőoktatási intézmények vezetői.

Ferenc pápa az egyetemről a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérre indult, ahonnan hazautazik a Vatikánba.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.