Tovább lassulhat a vonat Szeged és Budapest közt

  • narancs.hu
  • 2023. április 30.

Belpol

A MÁV vitatta Vitézy Dávid állításait, Vitézy meg a MÁV adataira hivatkozva cáfolta a MÁV-ot. Romlik a pálya állapota. 

Több vasúti fővonalon is nőhet a jövőben a vonatok menetideje a pálya állapotának romlása miatt – írja a Telex.

A Budapest és Szeged közötti pályán 13 perccel, Miskolc felé 7 perccel, Nyíregyháza felé 5, Szolnok felé pedig 3 perccel tarthat tovább az utazás vasúton, mert a sínek állapota miatt a vonat kénytelen lassabban haladni.

A cikk kiemeli, hogy az ország egyik leglassabb fővonala volt már eddig is a Budapest–Szeged. Bár a két város között légvonalban 160 kilométer a távolság, a vonatút decembertől 2 óra 35 percre nyúlhat.

Azt, hogy ez így is lesz, Vitézy Dávid korábbi közlekedésért felelős államtitkár állította. Szerinte az az infografika, amelyet a vasúttársaság közzé tett a pályaállapot-romlásról, felér egy nyilvános segélykiáltással. Vitézy szerint a teljes kelet-magyarországi vasúti közlekedés összeomolhat.

A Telexnek küldött válaszában a MÁV azt írta erről, hogy nem kell ilyen drasztikus lassulástól tartani, mert „a hivatkozott ábra történetesen a legvalószínűtlenebb és legborúsabb forgatókönyvet mutatta, és nyilván csak a véletlennek köszönhető, hogy épp ez került nyilvánosságra, a kedvezőbb forgatókönyvek nem”. A MÁV az ábrával csak arra hívta fel a figyelmet, „miért olyan fontosak a folyamatos pályakarbantartó beavatkozások, azok hiányában ugyanis akár ilyen menetidő-hosszabbodások is bekövetkezhetnének a magyar vasúti közlekedésben”.

A Telex megkereste Vitézy Dávidot, aki szerint a nyilvánosságra került változat nem a legrosszabb, hanem az egyetlen: „a decembertől érvényes menetrendek már nem léteznek április végén több változatban, mivel az európai uniós szabályok szerint a magán teherfuvarozók és az európai társvasutak miatt eddigre fixálni kell azokat.” A MÁV által leadott, egyváltozatú jövő évi menetrend a dián látható meghosszabbodott menetidőket tartalmazza.

Decemberben kiderül, kinek volt igaza.

A szegedi vonat 1997-ben még viszonylag gyors volt: 2 óra 7 perc alatt tette meg az utat Budapest és Szeged között.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.