Folytatódott a per, amit Kálomista Gábor egy Facebook-poszt miatt indított Janisch Attila ellen

  • narancs.hu
  • 2019. február 22.

Belpol

A tárgyalás második felvonásán már Kálomista is megjelent.

Még tavaly decemberben kezdődött az év egyik legmeglepőbb polgári peres bírósági tárgyalása. Az egész azzal indult, hogy Janisch Attila filmrendező írt egy Facebook-posztot és kommentet, ami nem tetszett Kálomista Gábor producernek, aki beperelte a rendezőt.

Az ügy a Kojot című filmmel, pontosabban a film miatt kitört botránnyal kapcsolatos. Kostyál Márk alkotása (a filmről itt írtunk) ugyan megnyerte a filmkritikusok legjobb első filmnek járó díját, de Kálomista Gábor visszavonta a film nevezését a Magyar Filmhétről, majd amikor kitört a botrány, felrakták a filmet a YouTube-ra. A Kojot több száz millió forintnyi közpénzből készült, Janisch Attila egy februári Facebook-kommentben pedig azt írta, hogy a film forgalmazása tudatosan rossz, semmilyen volt, és Kálomistát hűtlen kezeléssel vádolta meg. Egy Facebook-posztban arról is írt, hogy amit Kálomista tett a Kojot című filmmel, az bűncselekmény.

Kálomista Gábor ezután nyilvános bocsánatkérést követelt, és azt szerette volna, ha Janisch egymillió forint sérelemdíjat fizet neki. Janisch ezt nem tette meg, mire a producer elindította a polgári peres eljárást. Az első tárgyalásról itt írtunk, azon Kálomista nem volt ott.

Kálomista Gábor nem ment el a tárgyalásra, amelyet azért tartottak, mert szerinte megsértették a jó hírnevét

Janisch Attila arról írt, hogy amit Kálomista csinált a Kojot című filmmel, az bűncselekmény, és a közpénz elherdálása. Per lett belőle. Péntek reggel elindult az év egyik legérdekesebbnek ígérkező polgári peres bírósági tárgyalása. Janisch Attila filmrendező írt egy Facebook-posztot és kommentet, ami nem tetszett Kálomista Gábor producernek, aki beperelte a rendezőt.

Péntek délelőtt azonban folytatódott a tárgyalás a Fővárosi Törvényszéken, ahol meghallgatták a feleket, és itt már Kálomista Gábor is megjelent. Kálomista a bíró kérdésére azt mondta, hogy nem járul hozzá, hogy a sajtó képet készítsen róla a tárgyaláson, így ő most ezért nem szerepel az itteni felvételeken.

A producer azt mondta, hogy Janischot már korábban is ismerte, de csak futólag. Mivel a per egyik fontos eleme, hogy milyen reklámkampánya volt a Veszetteknek (Janisch bíráló megjegyzései erre az alkotásra is vonatkoztak), Kálomista arról beszélt, hogy a filmnek szerinte komoly kampánya volt, és nem igaz, hogy a bemutató előtt két héttel kezdődött a reklámkampány. Szerinte mivel ez nem egy „térdcsapkodós vígjáték”, nem volt akkora kampány körülötte.

false

 

Fotók: narancs.hu

Kálomista a Kojotról azt mondta, hogy a film nézettsége „borzasztó volt”, és szerinte Kostyál Márk rendező ragaszkodott ahhoz, hogy Valentin-napon mutassák be, ami szerinte szerencsétlen dátum volt. Kálomista szerint Kostyál száját „egy szónak kellett volna elhagynia, és az a köszönöm”. Ezt azért mondta, mert szerinte a rendezőnek meg kellett volna köszönnie, hogy elkészíthette az első filmjét.

A Kojot miatt azért tört ki igazából a botrány, mert először nevezték, majd visszavonták a Magyar Filmhétről a filmet. Kálomista most azt mondta, hogy azért vonták vissza, mert más is nevezte a filmet, és közben az ő nevezésüket nem fogadták el. Kálomistát több lap is kereste ekkor, de ő azért nem válaszolt, mert „nem akart ezekkel az újságokkal szóba állni”. Szerinte Janisch Facebook-posztja „sertő és megalázó” volt számára, mert több száz kollégája olvashatta azt, és ez őt negatívan érintette.

Janisch a meghallgatása során azt mondta, hogy szerinte a Veszetteknek kifejezetten rossz forgalmazása volt, a plakátjáról sem lehetett megállapítani, hogy az egy filmet reklámoz. Hasonlóan fogalmazott a Kojotról, amit szerinte nehéz volt megnézni.

false

Janisch azt is mondta, hogy a Facebook-posztjában nem Kálomistát nevezte bűnözőnek, hanem arról írt, hogy aki filmet forgalmaz, annak felelősen kell bánnia a közpénzzel. Szerinte vérlázító volt, hogy Kálomista nem élt a Filmhét nyújtotta lehetőséggel, hanem felrakta a filmet a YouTube-ra, ami először kifejezetten rossz minőségben került fel.

A per még nem ért véget, április végén a tanúk meghallgatásával folytatódik.

Janisch Attila a Narancs.hu rendszeres publicistája.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.