Folytatódott a per, amit Kálomista Gábor egy Facebook-poszt miatt indított Janisch Attila ellen

  • narancs.hu
  • 2019. február 22.

Belpol

A tárgyalás második felvonásán már Kálomista is megjelent.

Még tavaly decemberben kezdődött az év egyik legmeglepőbb polgári peres bírósági tárgyalása. Az egész azzal indult, hogy Janisch Attila filmrendező írt egy Facebook-posztot és kommentet, ami nem tetszett Kálomista Gábor producernek, aki beperelte a rendezőt.

Az ügy a Kojot című filmmel, pontosabban a film miatt kitört botránnyal kapcsolatos. Kostyál Márk alkotása (a filmről itt írtunk) ugyan megnyerte a filmkritikusok legjobb első filmnek járó díját, de Kálomista Gábor visszavonta a film nevezését a Magyar Filmhétről, majd amikor kitört a botrány, felrakták a filmet a YouTube-ra. A Kojot több száz millió forintnyi közpénzből készült, Janisch Attila egy februári Facebook-kommentben pedig azt írta, hogy a film forgalmazása tudatosan rossz, semmilyen volt, és Kálomistát hűtlen kezeléssel vádolta meg. Egy Facebook-posztban arról is írt, hogy amit Kálomista tett a Kojot című filmmel, az bűncselekmény.

Kálomista Gábor ezután nyilvános bocsánatkérést követelt, és azt szerette volna, ha Janisch egymillió forint sérelemdíjat fizet neki. Janisch ezt nem tette meg, mire a producer elindította a polgári peres eljárást. Az első tárgyalásról itt írtunk, azon Kálomista nem volt ott.

Kálomista Gábor nem ment el a tárgyalásra, amelyet azért tartottak, mert szerinte megsértették a jó hírnevét

Janisch Attila arról írt, hogy amit Kálomista csinált a Kojot című filmmel, az bűncselekmény, és a közpénz elherdálása. Per lett belőle. Péntek reggel elindult az év egyik legérdekesebbnek ígérkező polgári peres bírósági tárgyalása. Janisch Attila filmrendező írt egy Facebook-posztot és kommentet, ami nem tetszett Kálomista Gábor producernek, aki beperelte a rendezőt.

Péntek délelőtt azonban folytatódott a tárgyalás a Fővárosi Törvényszéken, ahol meghallgatták a feleket, és itt már Kálomista Gábor is megjelent. Kálomista a bíró kérdésére azt mondta, hogy nem járul hozzá, hogy a sajtó képet készítsen róla a tárgyaláson, így ő most ezért nem szerepel az itteni felvételeken.

A producer azt mondta, hogy Janischot már korábban is ismerte, de csak futólag. Mivel a per egyik fontos eleme, hogy milyen reklámkampánya volt a Veszetteknek (Janisch bíráló megjegyzései erre az alkotásra is vonatkoztak), Kálomista arról beszélt, hogy a filmnek szerinte komoly kampánya volt, és nem igaz, hogy a bemutató előtt két héttel kezdődött a reklámkampány. Szerinte mivel ez nem egy „térdcsapkodós vígjáték”, nem volt akkora kampány körülötte.

false

 

Fotók: narancs.hu

Kálomista a Kojotról azt mondta, hogy a film nézettsége „borzasztó volt”, és szerinte Kostyál Márk rendező ragaszkodott ahhoz, hogy Valentin-napon mutassák be, ami szerinte szerencsétlen dátum volt. Kálomista szerint Kostyál száját „egy szónak kellett volna elhagynia, és az a köszönöm”. Ezt azért mondta, mert szerinte a rendezőnek meg kellett volna köszönnie, hogy elkészíthette az első filmjét.

A Kojot miatt azért tört ki igazából a botrány, mert először nevezték, majd visszavonták a Magyar Filmhétről a filmet. Kálomista most azt mondta, hogy azért vonták vissza, mert más is nevezte a filmet, és közben az ő nevezésüket nem fogadták el. Kálomistát több lap is kereste ekkor, de ő azért nem válaszolt, mert „nem akart ezekkel az újságokkal szóba állni”. Szerinte Janisch Facebook-posztja „sertő és megalázó” volt számára, mert több száz kollégája olvashatta azt, és ez őt negatívan érintette.

Janisch a meghallgatása során azt mondta, hogy szerinte a Veszetteknek kifejezetten rossz forgalmazása volt, a plakátjáról sem lehetett megállapítani, hogy az egy filmet reklámoz. Hasonlóan fogalmazott a Kojotról, amit szerinte nehéz volt megnézni.

false

Janisch azt is mondta, hogy a Facebook-posztjában nem Kálomistát nevezte bűnözőnek, hanem arról írt, hogy aki filmet forgalmaz, annak felelősen kell bánnia a közpénzzel. Szerinte vérlázító volt, hogy Kálomista nem élt a Filmhét nyújtotta lehetőséggel, hanem felrakta a filmet a YouTube-ra, ami először kifejezetten rossz minőségben került fel.

A per még nem ért véget, április végén a tanúk meghallgatásával folytatódik.

Janisch Attila a Narancs.hu rendszeres publicistája.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.