Folytatódott a per, amit Kálomista Gábor egy Facebook-poszt miatt indított Janisch Attila ellen

  • narancs.hu
  • 2019. február 22.

Belpol

A tárgyalás második felvonásán már Kálomista is megjelent.

Még tavaly decemberben kezdődött az év egyik legmeglepőbb polgári peres bírósági tárgyalása. Az egész azzal indult, hogy Janisch Attila filmrendező írt egy Facebook-posztot és kommentet, ami nem tetszett Kálomista Gábor producernek, aki beperelte a rendezőt.

Az ügy a Kojot című filmmel, pontosabban a film miatt kitört botránnyal kapcsolatos. Kostyál Márk alkotása (a filmről itt írtunk) ugyan megnyerte a filmkritikusok legjobb első filmnek járó díját, de Kálomista Gábor visszavonta a film nevezését a Magyar Filmhétről, majd amikor kitört a botrány, felrakták a filmet a YouTube-ra. A Kojot több száz millió forintnyi közpénzből készült, Janisch Attila egy februári Facebook-kommentben pedig azt írta, hogy a film forgalmazása tudatosan rossz, semmilyen volt, és Kálomistát hűtlen kezeléssel vádolta meg. Egy Facebook-posztban arról is írt, hogy amit Kálomista tett a Kojot című filmmel, az bűncselekmény.

Kálomista Gábor ezután nyilvános bocsánatkérést követelt, és azt szerette volna, ha Janisch egymillió forint sérelemdíjat fizet neki. Janisch ezt nem tette meg, mire a producer elindította a polgári peres eljárást. Az első tárgyalásról itt írtunk, azon Kálomista nem volt ott.

Kálomista Gábor nem ment el a tárgyalásra, amelyet azért tartottak, mert szerinte megsértették a jó hírnevét

Janisch Attila arról írt, hogy amit Kálomista csinált a Kojot című filmmel, az bűncselekmény, és a közpénz elherdálása. Per lett belőle. Péntek reggel elindult az év egyik legérdekesebbnek ígérkező polgári peres bírósági tárgyalása. Janisch Attila filmrendező írt egy Facebook-posztot és kommentet, ami nem tetszett Kálomista Gábor producernek, aki beperelte a rendezőt.

Péntek délelőtt azonban folytatódott a tárgyalás a Fővárosi Törvényszéken, ahol meghallgatták a feleket, és itt már Kálomista Gábor is megjelent. Kálomista a bíró kérdésére azt mondta, hogy nem járul hozzá, hogy a sajtó képet készítsen róla a tárgyaláson, így ő most ezért nem szerepel az itteni felvételeken.

A producer azt mondta, hogy Janischot már korábban is ismerte, de csak futólag. Mivel a per egyik fontos eleme, hogy milyen reklámkampánya volt a Veszetteknek (Janisch bíráló megjegyzései erre az alkotásra is vonatkoztak), Kálomista arról beszélt, hogy a filmnek szerinte komoly kampánya volt, és nem igaz, hogy a bemutató előtt két héttel kezdődött a reklámkampány. Szerinte mivel ez nem egy „térdcsapkodós vígjáték”, nem volt akkora kampány körülötte.

false

 

Fotók: narancs.hu

Kálomista a Kojotról azt mondta, hogy a film nézettsége „borzasztó volt”, és szerinte Kostyál Márk rendező ragaszkodott ahhoz, hogy Valentin-napon mutassák be, ami szerinte szerencsétlen dátum volt. Kálomista szerint Kostyál száját „egy szónak kellett volna elhagynia, és az a köszönöm”. Ezt azért mondta, mert szerinte a rendezőnek meg kellett volna köszönnie, hogy elkészíthette az első filmjét.

A Kojot miatt azért tört ki igazából a botrány, mert először nevezték, majd visszavonták a Magyar Filmhétről a filmet. Kálomista most azt mondta, hogy azért vonták vissza, mert más is nevezte a filmet, és közben az ő nevezésüket nem fogadták el. Kálomistát több lap is kereste ekkor, de ő azért nem válaszolt, mert „nem akart ezekkel az újságokkal szóba állni”. Szerinte Janisch Facebook-posztja „sertő és megalázó” volt számára, mert több száz kollégája olvashatta azt, és ez őt negatívan érintette.

Janisch a meghallgatása során azt mondta, hogy szerinte a Veszetteknek kifejezetten rossz forgalmazása volt, a plakátjáról sem lehetett megállapítani, hogy az egy filmet reklámoz. Hasonlóan fogalmazott a Kojotról, amit szerinte nehéz volt megnézni.

false

Janisch azt is mondta, hogy a Facebook-posztjában nem Kálomistát nevezte bűnözőnek, hanem arról írt, hogy aki filmet forgalmaz, annak felelősen kell bánnia a közpénzzel. Szerinte vérlázító volt, hogy Kálomista nem élt a Filmhét nyújtotta lehetőséggel, hanem felrakta a filmet a YouTube-ra, ami először kifejezetten rossz minőségben került fel.

A per még nem ért véget, április végén a tanúk meghallgatásával folytatódik.

Janisch Attila a Narancs.hu rendszeres publicistája.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.