Folytatódott a per, amit Kálomista Gábor egy Facebook-poszt miatt indított Janisch Attila ellen

  • narancs.hu
  • 2019. február 22.

Belpol

A tárgyalás második felvonásán már Kálomista is megjelent.

Még tavaly decemberben kezdődött az év egyik legmeglepőbb polgári peres bírósági tárgyalása. Az egész azzal indult, hogy Janisch Attila filmrendező írt egy Facebook-posztot és kommentet, ami nem tetszett Kálomista Gábor producernek, aki beperelte a rendezőt.

Az ügy a Kojot című filmmel, pontosabban a film miatt kitört botránnyal kapcsolatos. Kostyál Márk alkotása (a filmről itt írtunk) ugyan megnyerte a filmkritikusok legjobb első filmnek járó díját, de Kálomista Gábor visszavonta a film nevezését a Magyar Filmhétről, majd amikor kitört a botrány, felrakták a filmet a YouTube-ra. A Kojot több száz millió forintnyi közpénzből készült, Janisch Attila egy februári Facebook-kommentben pedig azt írta, hogy a film forgalmazása tudatosan rossz, semmilyen volt, és Kálomistát hűtlen kezeléssel vádolta meg. Egy Facebook-posztban arról is írt, hogy amit Kálomista tett a Kojot című filmmel, az bűncselekmény.

Kálomista Gábor ezután nyilvános bocsánatkérést követelt, és azt szerette volna, ha Janisch egymillió forint sérelemdíjat fizet neki. Janisch ezt nem tette meg, mire a producer elindította a polgári peres eljárást. Az első tárgyalásról itt írtunk, azon Kálomista nem volt ott.

Kálomista Gábor nem ment el a tárgyalásra, amelyet azért tartottak, mert szerinte megsértették a jó hírnevét

Janisch Attila arról írt, hogy amit Kálomista csinált a Kojot című filmmel, az bűncselekmény, és a közpénz elherdálása. Per lett belőle. Péntek reggel elindult az év egyik legérdekesebbnek ígérkező polgári peres bírósági tárgyalása. Janisch Attila filmrendező írt egy Facebook-posztot és kommentet, ami nem tetszett Kálomista Gábor producernek, aki beperelte a rendezőt.

Péntek délelőtt azonban folytatódott a tárgyalás a Fővárosi Törvényszéken, ahol meghallgatták a feleket, és itt már Kálomista Gábor is megjelent. Kálomista a bíró kérdésére azt mondta, hogy nem járul hozzá, hogy a sajtó képet készítsen róla a tárgyaláson, így ő most ezért nem szerepel az itteni felvételeken.

A producer azt mondta, hogy Janischot már korábban is ismerte, de csak futólag. Mivel a per egyik fontos eleme, hogy milyen reklámkampánya volt a Veszetteknek (Janisch bíráló megjegyzései erre az alkotásra is vonatkoztak), Kálomista arról beszélt, hogy a filmnek szerinte komoly kampánya volt, és nem igaz, hogy a bemutató előtt két héttel kezdődött a reklámkampány. Szerinte mivel ez nem egy „térdcsapkodós vígjáték”, nem volt akkora kampány körülötte.

false

 

Fotók: narancs.hu

Kálomista a Kojotról azt mondta, hogy a film nézettsége „borzasztó volt”, és szerinte Kostyál Márk rendező ragaszkodott ahhoz, hogy Valentin-napon mutassák be, ami szerinte szerencsétlen dátum volt. Kálomista szerint Kostyál száját „egy szónak kellett volna elhagynia, és az a köszönöm”. Ezt azért mondta, mert szerinte a rendezőnek meg kellett volna köszönnie, hogy elkészíthette az első filmjét.

A Kojot miatt azért tört ki igazából a botrány, mert először nevezték, majd visszavonták a Magyar Filmhétről a filmet. Kálomista most azt mondta, hogy azért vonták vissza, mert más is nevezte a filmet, és közben az ő nevezésüket nem fogadták el. Kálomistát több lap is kereste ekkor, de ő azért nem válaszolt, mert „nem akart ezekkel az újságokkal szóba állni”. Szerinte Janisch Facebook-posztja „sertő és megalázó” volt számára, mert több száz kollégája olvashatta azt, és ez őt negatívan érintette.

Janisch a meghallgatása során azt mondta, hogy szerinte a Veszetteknek kifejezetten rossz forgalmazása volt, a plakátjáról sem lehetett megállapítani, hogy az egy filmet reklámoz. Hasonlóan fogalmazott a Kojotról, amit szerinte nehéz volt megnézni.

false

Janisch azt is mondta, hogy a Facebook-posztjában nem Kálomistát nevezte bűnözőnek, hanem arról írt, hogy aki filmet forgalmaz, annak felelősen kell bánnia a közpénzzel. Szerinte vérlázító volt, hogy Kálomista nem élt a Filmhét nyújtotta lehetőséggel, hanem felrakta a filmet a YouTube-ra, ami először kifejezetten rossz minőségben került fel.

A per még nem ért véget, április végén a tanúk meghallgatásával folytatódik.

Janisch Attila a Narancs.hu rendszeres publicistája.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.