Kálomista Gábor nem ment el a tárgyalásra, amelyet azért tartottak, mert szerinte megsértették a jó hírnevét

  • narancs.hu
  • 2018. december 7.

Belpol

Janisch Attila arról írt, hogy amit Kálomista csinált a Kojot című filmmel, az bűncselekmény, és a közpénz elherdálása. Per lett belőle.

Péntek reggel elindult az év egyik legérdekesebbnek ígérkező polgári peres bírósági tárgyalása. Janisch Attila filmrendező írt egy Facebook-posztot és kommentet, ami nem tetszett Kálomista Gábor producernek, aki beperelte a rendezőt.

Az ügy a Kojot című filmmel, pontosabban a film miatt kitört botránnyal kapcsolatos. Kostyál Márk alkotása (a filmről itt írtunk) ugyan megnyerte a filmkritikusok legjobb első filmnek járó díját, de Kálomista Gábor visszavonta a film nevezését a Magyar Filmhétről, majd amikor kitört a botrány, felrakták a filmet a YouTube-ra. A Kojot több száz millió forintnyi közpénzből készült, Janisch Attila egy februári Facebook-kommentben pedig azt írta, hogy a film forgalmazása tudatosan rossz, semmilyen volt, és Kálomistát hűtlen kezeléssel vádolta meg. Egy Facebook-posztban arról is írt, hogy amit Kálomista tett a Kojot című filmmel, az bűncselekmény.

Nem mutathatják be az egyik legjobb tavalyi magyar filmet

A producerek megtiltották a Kojot bemutatását a Magyar Filmhéten. A tavaly februárban bemutatott Kojot című film nem szerepelhet a február 7. és 11. között zajló negyedik Magyar Filmhéten, mert a producerek megtiltották a vetítését - adta hírül a Magyar Nemzet.

Kálomista Gábor ezután nyilvános bocsánatkérést követelt, és azt szerette volna, ha Janisch egymillió forint sérelemdíjat fizet neki. Janisch ezt nem tette meg, mire a producer elindította a polgári peres eljárást.

Kálomista egyébként nem jelent meg a Fővárosi Törvényszéken tartott perfelvételi tárgyaláson, ügyvédje azt mondta, hogy nem tudott eljönni, mert az édesanyja megbetegedett. Kálomista a bíró által felolvasott keresetében arra hivatkozott, hogy ellene semmilyen büntetőeljárás nincs folyamatban, így szerinte nem is lehet bűncselekménnyel vádolni. A poszttal ezért szerinte Janisch megsértette a jó hírnevét, a becsületét.

Kálomista azt elismerte, hogy közszereplő, de szerinte neki sem kell eltűrnie, ha ilyesmivel vádolják. A producer azt is mondta, hogy a poszt tartalma miatt neki és a családtagjainak magyarázkodnia kellett a mindennapok során. Amikor a bíró rákérdezett, hogy ez mit jelent, Kálomista ügyvédje azt mondta, hogy a producer telefonja folyamatosan csörgött Janisch Facebook-posztja után, és a másik munkahelyén, a Thália Színházban is magyarázkodnia kellett.

false

Janisch arra hivatkozott, hogy ő nem állította Kálomistáról, hogy bűnöző, és a posztja mindössze véleménynyilvánítás, ami a magyar filmes élet egyik fontos ügyével volt kapcsolatos. Ráadásul mindezt a Facebookon tette, ami éppen arra való, hogy véleményeket osszunk meg.

A rendező ügyvédje azt is említette, hogy a poszt nem volt indokolatlanul bántó, Kálomista pedig hátráltatta a film forgalmazását.

Janisch Attila a narancs.hu-nak azt mondta, hogy ő a közpénzt és Kostyál Márkot védi, nem Kálomistával áll szemben, nem akarja őt sértegetni. A rendezőt eddig soha nem perelték; Kálomistát ugyan ismeri, és szerinte alig van valami, amiben egyetértenének, de az ő célja soha nem az volt, hogy sértegesse a producert, mindössze a fiatal rendezőket próbálja védeni.

A tárgyalás februárban folytatódik, amikor a bíró egyszerre fogja meghallgatni Kálomista Gábort és Janisch Attilát.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.