Kálomista Gábor nem ment el a tárgyalásra, amelyet azért tartottak, mert szerinte megsértették a jó hírnevét

  • narancs.hu
  • 2018. december 7.

Belpol

Janisch Attila arról írt, hogy amit Kálomista csinált a Kojot című filmmel, az bűncselekmény, és a közpénz elherdálása. Per lett belőle.

Péntek reggel elindult az év egyik legérdekesebbnek ígérkező polgári peres bírósági tárgyalása. Janisch Attila filmrendező írt egy Facebook-posztot és kommentet, ami nem tetszett Kálomista Gábor producernek, aki beperelte a rendezőt.

Az ügy a Kojot című filmmel, pontosabban a film miatt kitört botránnyal kapcsolatos. Kostyál Márk alkotása (a filmről itt írtunk) ugyan megnyerte a filmkritikusok legjobb első filmnek járó díját, de Kálomista Gábor visszavonta a film nevezését a Magyar Filmhétről, majd amikor kitört a botrány, felrakták a filmet a YouTube-ra. A Kojot több száz millió forintnyi közpénzből készült, Janisch Attila egy februári Facebook-kommentben pedig azt írta, hogy a film forgalmazása tudatosan rossz, semmilyen volt, és Kálomistát hűtlen kezeléssel vádolta meg. Egy Facebook-posztban arról is írt, hogy amit Kálomista tett a Kojot című filmmel, az bűncselekmény.

Nem mutathatják be az egyik legjobb tavalyi magyar filmet

A producerek megtiltották a Kojot bemutatását a Magyar Filmhéten. A tavaly februárban bemutatott Kojot című film nem szerepelhet a február 7. és 11. között zajló negyedik Magyar Filmhéten, mert a producerek megtiltották a vetítését - adta hírül a Magyar Nemzet.

Kálomista Gábor ezután nyilvános bocsánatkérést követelt, és azt szerette volna, ha Janisch egymillió forint sérelemdíjat fizet neki. Janisch ezt nem tette meg, mire a producer elindította a polgári peres eljárást.

Kálomista egyébként nem jelent meg a Fővárosi Törvényszéken tartott perfelvételi tárgyaláson, ügyvédje azt mondta, hogy nem tudott eljönni, mert az édesanyja megbetegedett. Kálomista a bíró által felolvasott keresetében arra hivatkozott, hogy ellene semmilyen büntetőeljárás nincs folyamatban, így szerinte nem is lehet bűncselekménnyel vádolni. A poszttal ezért szerinte Janisch megsértette a jó hírnevét, a becsületét.

Kálomista azt elismerte, hogy közszereplő, de szerinte neki sem kell eltűrnie, ha ilyesmivel vádolják. A producer azt is mondta, hogy a poszt tartalma miatt neki és a családtagjainak magyarázkodnia kellett a mindennapok során. Amikor a bíró rákérdezett, hogy ez mit jelent, Kálomista ügyvédje azt mondta, hogy a producer telefonja folyamatosan csörgött Janisch Facebook-posztja után, és a másik munkahelyén, a Thália Színházban is magyarázkodnia kellett.

false

Janisch arra hivatkozott, hogy ő nem állította Kálomistáról, hogy bűnöző, és a posztja mindössze véleménynyilvánítás, ami a magyar filmes élet egyik fontos ügyével volt kapcsolatos. Ráadásul mindezt a Facebookon tette, ami éppen arra való, hogy véleményeket osszunk meg.

A rendező ügyvédje azt is említette, hogy a poszt nem volt indokolatlanul bántó, Kálomista pedig hátráltatta a film forgalmazását.

Janisch Attila a narancs.hu-nak azt mondta, hogy ő a közpénzt és Kostyál Márkot védi, nem Kálomistával áll szemben, nem akarja őt sértegetni. A rendezőt eddig soha nem perelték; Kálomistát ugyan ismeri, és szerinte alig van valami, amiben egyetértenének, de az ő célja soha nem az volt, hogy sértegesse a producert, mindössze a fiatal rendezőket próbálja védeni.

A tárgyalás februárban folytatódik, amikor a bíró egyszerre fogja meghallgatni Kálomista Gábort és Janisch Attilát.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.