Lajos vs. Andy

Frizbi helyett bumeráng

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2015.11.29 15:10

Belpol

Lassan tíz éve tart jobbra a Tv2, de október közepén új fejezet kezdődött a csatorna és a Simicska–Orbán-háború történetében is. Ugyan még bármi előkerülhet Simicska tarsolyából, és külföldről is belepiszkálhatnak az adásvételbe, de most úgy tűnik, Orbán Viktor volt barátja csak lassítani tudja, megakadályozni nem, hogy végleg a kormány kezébe kerüljön a Tv2.

A Tv2 jobbra tolódása 2006 végén kezdődött. Ahogy csökkent a Gyurcsány-kormány népszerűsége, és vált egyre nyilvánvalóbbá, hogy a következő választásokat a Fidesz nyeri, úgy kapott egyre nagyobb teret a jobboldal a csatornán. 2007-ben Sváby András egy emlékezetes Orbán-interjú után hagyta ott a Tv2-t, Bárdos András és Máté Krisztina pedig 2009-ben távozott. Orbán Viktor egyre gyakoribb vendég lett a Tényekben, de az Aktívban, a vetélkedőkben, s még a Jóban Rosszban című szappanoperában is feltűntek fideszes politikusok, a választások után pedig a reggeli Mokkából lehetett értesülni egyes kormányzati döntések részleteiről. 2010 elején érkezett a hírműsoraiból a politikát eddigre már teljesen kiiktató csatornához György Bence hírigazgatónak, aki ekkor a Figyelőnek azt nyilatkozta, hogy egy médiának mindig ellenzékinek kell lennie, és „abszolút kívánatos, hogy megszűnjön az a korábbi médiapiaci pletyka, amely szerint a Tv2 baloldali elkötelezettségű lenne” – György ma már a vállaltan kormánypárti faktor.hu főszerkesztője. Simon Zsolt 2010 októberében lett a Tv2 vezérigazgatója, 2011 elején pedig a Hír Tv-től leigazolták Pindroch Ferencet hírpolitikai tanácsadónak (ő ekkoriban a Rogán Antal vezette V. kerületi City Tv főszerkesztője is volt), és ekkor érkezett a csatornához Yvonne Dederick is, gazdasági igazgatónak.

Ahogy erről lapunk többször is beszámolt (lásd: Megkapott szavak, Magyar Narancs, 2011. augusztus 18.), már a 2010-es választások után nyílt titok volt, hogy a médiába pénzügyi befektetőként beszálló tulajdonos szabadulna az alapítása óta csak a veszteséget termelő Tv2-től, bár a ProSiebenSat1 és a me­ne­dzs­ment igyekezett ezt tagadni. A pénzügyi és kormányzati nyomás folyamatos volt a csatornán, Simon Zsoltnak pedig nem kellett különösebben megerőltetnie magát, hogy kiszolgálja a politikai akaratot, hiszen a feleségével közösen tulajdonolt budakeszi könyvesboltja a Fidesz hivatalos kopogtatócédula-gyűjtő helye volt a 2010-es választáskor. A vevő a Simicska érdekkörébe tartozó Infocenter.hu lett volna, a vételárat pedig 20 milliárd forint körülire becsülték. Már a reklám­adó 2013-as tavaszi belengetésének is egyik célja a csatorna árának lenyomása lett volna (lásd: Beül-e a Fidesz a Tv2-be?, Magyar Narancs, 2013. július 4.). Nyáron Simon is elismerte, hogy folynak a tárgyalások, Orbán Viktor pedig arról nyilatkozott, hogy nem elfogadható, hogy nincs magyar kézben kereskedelmi tévécsatorna, ám ez változni fog. Bár 2013 szeptemberében Simon az Mmonline-nak határozottan kijelentette, hogy „a Tv2 eladása lekerült a napirendről”, karácsony előtt robbant a bomba: Yvonne Dederick és Simon Zsolt megvették a csatornát. A tévéhez tulajdonosi hitel keretében jutottak hozzá Simonék (kevesebb mint 5 milliárd forintért), akik azonnal elismerték, hogy egy „magyar befektetői csoporttal együttműködve” volt csak pénzük a vásárlásra, ám több részletet nem árultak el. Az már akkor nyilvánvaló volt, hogy nem maguknak vásároltak be, de a valódi tulajdonosok kilétét csak sejteni lehetett – és a körülmények nem hagytak túl tág teret a találgatásra.

Mivel a tavalyi választások után Orbán meg akart szabadulni Simicskától, és a Tv2-re az ő érdekeltségébe tartozó, Fonyó Károly vezette Megapolisnak volt vásárlási joga, a háttérben már 2014 nyarán beindultak a változások. A csatorna mögötti céghálót Yvonne Dederick férje, a kiváló ügyvédként számon tartott David Dederick vezetésével úgy szervezték át, hogy kiürítsék Simicskáék vételi jogát. De voltak más próbálkozások is: úgy tudjuk, Andy Vajna filmügyi kormánybiztos többször kiutazott Németországba, hogy a németekkel tárgyaljon. Vajna szerette volna megvenni a P7S1 Tv2-re bejegyzett zálogjogát, hogy aztán a kölcsönt visszafizetni nem tudó Simonéktól megkapja a csatornát működtető cégeket, ám úgy tűnik, végül nem ez a forgatókönyv valósult meg.

A pénzügyi nyomás viszont egyre erősebb volt a Tv2-nél. A folyamatosan veszteséges cégtől állítólag azt kérte a vásárlást finanszírozó Fonyó Károly, hogy álljanak le a drága saját gyártású műsorokkal, és próbálják meg legalább nullára kihozni a céget. Ehhez képest tavaly félmilliárdos mínusszal zárt a csatorna, és állítólag Fonyóéknak az sem tetszett, hogy a Tv2 több műsorát (például Frizbi, Aktív, Mega­sztár) a Habony Árpáddal jó barátságot ápoló Hajdú Péter cége, a Frizbi Entertainment gyártotta. Állítólag tavaly nyár végére, a Simicska–Orbán-háború következményeként, Fonyó ki is szállt a Tv2 ügyeiből, és egy időre valóban Simon és Dederick kezébe került az irányítás, ami nem ment zökkenőmentesen. Az alapvetően üzleti gondolkodású Simon hamar rájött, hogy nem tud jövedelmező vállalatot faragni a Tv2-ből, ezért szeretett volna minél hamarabb túladni rajta, míg Dedericknek nagyon megtetszett a tulajdonosi szerep, ezért ragaszkodott a csatornához. Úgy tudjuk, ez az ellentmondás többször is konfliktushoz vezetett a tulajdonosok között. A Tv2-t a saját pénzét menteni próbáló ProSieben tartotta életben, ám idén nyáron ők is kiszálltak a finanszírozásból, miután meghiúsult a P7S1–Axel Springer-fúzió. Így a kormánynak gyorsan lépnie kellett, hogy megmentse a csatornát.

Andy Vajna október közepén jelentette be, hogy megvásárolta a csatornát működtető Tv2 Médiacsoportot, ám Fonyó még aznap kiadott egy közleményt: pár nappal korábban egy „szerződéses megállapodás alapján” övé lett a Tv2 Médiacsoportot birtokló Tv2 Media Group Holding, így szerinte nem adhatták volna el a céget. A cégbíróságnak beadott szerződés valójában egy dátum nélkül aláírt átruházási nyilatkozat, ami a Tv2 Media Groupot birtokló cégekre szól (CCA és D6D Kft.), és akkor lépett érvénybe, amikor azt Fonyóék ügyvédje ellenjegyezte. Ez a letétbe helyezett irat szolgált volna biztosítékul a finanszírozásért cserébe. Simicska Lajos előszeretettel gyűjt hasonló lemondó és tulajdonjogokat átruházó biztosítékokat ügyfeleitől. (Sőt, 2010 óta az államigazgatásban is ez a divat. Állítólag minden magasabb beosztású állami vezető a kinevezésével egy időben aláírja a közös megegyezéssel való távozásáról szóló papírt is, ez utóbbit már dátum nélkül.) A Tv2 ezután elismerte, hogy a Tv2-csoportot a me­nedzs­ment magánszemélytől kapott kölcsönből vásárolta fel, de azt állítják, hogy hiába lett Fonyó a CCA és a D6D tulajdonosa, ezzel nem szerzett irányítást a csatorna felett (erre szolgált a tavaly nyári átszervezés), és a valódi tulajdonos Andy Vajna Magyar Broadcasting Kft.-je. Kérése ellenére Fonyó tulajdonjogát még nem jegyezte be a cégbíróság, Simicska üzlettársát hiánypótlásra szólították fel. Fonyónak csatolnia kell az elővásárlási jogát bizonyító iratokat, illetve a P7S1 beleegyezését a zálogjog átírására. Hétfő délután a német cég be­adott egy iratot a cégbíróságra, melyben kijelentik, hogy nem járulnak hozzá a zálogjog törléséhez – bár a törlést nem is kérte tőlük senki.

A Narancs által megkérdezett cégjogász elmondta, hogy a Fonyóék hivatkozta átruházási nyilatkozat érvényes ugyan, de abból nem derül ki, mik az ügylet feltételei (milyen jogcímen, milyen ellenértéken teljesül), így kell, hogy legyen mögötte egy másik jogirat is. „A cégbíróság általában e nélkül is elfogadja a bejegyzési kérelmet, de ebben az esetben valószínűleg a fokozott érdeklődés miatt különös körültekintéssel jár el a bíró.” Mivel Fonyóéknak vételi joga volt a CCA és D6D Kft.-kre, azok kiürítése csalásnak minősülhet, de a pontos szerződések és dátumok ismerete nélkül lehetetlen megjósolni, mi lesz az esetleges per végkimenetele.

 

Mást is érdekel az üzlet

A Tv2 sorsa azonban nem csak az ügyvédek és a magyar bíróság kezében van. Mivel a 2013-as adásvételkor már sejteni lehetett, hogy Yvonne Dederick és Simon Zsolt nem magának vásárolt be, Braun Róbert és Szigetvári Viktor a magyar hatóságoknál feljelentést tett korrupció és csalás gyanúja miatt, de feljelenté­süket elutasították. Dederick azonban amerikai állampolgár is, így vonatkozik rá az a törvény (Foreign Corrupt Practices Act), mely az amerikai cégek és állampolgárok külföldi korrupciós tevékenységét is bünteti. Braun ezért az Egyesült Államokban is bejelentést tett két évvel ezelőtt. Egy ilyen vizsgálat több évig is eltarthat, ám a Narancsnak több forrás is azt mondta, az amerikai ügyészség már Budapesten vizsgálódik. Hiszen ha Dederick nem magának vette meg a Tv2-t, azzal szándékosan megtévesztette üzleti partnereit, az adásvételi megállapodás pedig színlelt szerződésnek minősülhet. Annak érdekében, hogy jobban rálásson a cég ügyeire, Braun még 2014 elején vásárolt egy P7S1-részvényt is, s akkor ebben a minőségében írt levelet a cég igazgatóságának és kapott válaszokat az adásvétellel kapcsolatban. Most ismét megkérdezte, miképp történt pontosan az ügylet, és – amennyiben nem kap kielégítő választ – a német tőzsdefelügyelethez fordul, hogy vizsgálják ki az adásvételt – mondta el a Narancsnak. „Engem mint részvényest, de a nyilvánosságot is arról tájékoztatta két évvel ezelőtt a ProSieben, hogy tisztában vannak az ügylet és a finanszírozás minden részletével, és abban nincs harmadik szereplő. Mára viszont gyakorlatilag Simonék is elismerték, hogy nem ők finanszírozták a vásárlást, és a Fonyóék tulajdonszerzését lehetővé tévő papírról a németeknek is tudniuk kellett.” Braun szerint egyértelmű, hogy a cég megszegte a tőzsdei cégek átláthatóságára vonatkozó szabályokat, ezért a német hatóságok határozott fellépésé­re számít.

A pereskedés hosszú évekig is eltarthat, ám a bírósági döntésig Vajnáék vannak házon belül. A Tv2 jelenlegi vezetése egyértelműen a kormány pártjára állt Simicskával szemben. A Vajna által a Tv2 élére kinevezett Dirk Gerkens is Budapesten van, és „ezerrel dolgozik”. Gerkens futtatta fel az RTL Klubot, majd a szólásszabadság egyik utolsó, elbukott védelmezőjeként kényszerült távozni a cégtől, miután az RTL tulajdonosai megegyeztek Lázár Jánossal a reklámadóról. Úgy tudjuk, Gerkens nem a kormányt, hanem az RTL vezetését hibáztatja a történtekért, és fűti a becsvágy, hogy a konkurens cég éléről tudjon visszavágni. Az egyik felmerülő kérdés, hogy mire lesz képes Gerkens az országban legjobbnak tartott RTL-es menedzsment nélkül, a másik pedig a finanszírozás. A vásárláshoz szükséges hitelt – állami garanciavállalással – az Eximbank biztosítja Vajnának, de a Tv2 finanszírozása még nem megoldott. A csatorna felvásárlása és anyagi rendbetételének költsége bőven meghaladja a húszmilliárd forintot, és hiába kapott máris egy százmilliós reklámszerződést a legújabb nemzeti konzultációra a Tv2, nincs annyi reklámidő, melyből ennyi pénzt be lehet rakni a csatornába. Az utóbbi években maximum 2-3 milliárd forintnyi állami hirdetés landolt a Tv2-nél, és terjesztési díjból is 3 milliárd forint körüli összegre számíthatnak – ha végre engedélyezi a kormány annak beszedését. Ráadásul a nagy kampányokat megrendelő cégek ezekben a hetekben döntik el, melyik csatornákon költenek 2016-ban (eddig a Simicsika-féle IMG volt a legnagyobb költő a Tv2-nél), és azok a vállalatok, amelyek eddig hirdetéseken keresztül fejezték ki rokonszenvüket a kormány iránt, most nem tudják, merjenek-e a Tv2-nél költeni. Hiába lehet a megfelelő cégektől megrendelt műsorokon keresztül kiszedni némi pénzt akár a Tv2-ből is, az egyértelműnek tűnik, hogy a kormánynak propagandacélokból van szüksége a csatornára. A Simicska-birodalmat február óta már nem ők irányítják, és a Habony-média próbálkozásai eddig nem nevezhetők sikeresnek. 1997 óta viszont a kereskedelmi tévék váltak az egyetlen, nagy tömegeket elérő és gondolkodásukat befolyásolni képes médiumokká: ezek irányítása pedig jóval többet ér a kormánynak néhány milliárdnál.

Neked ajánljuk