Haderőreform félidőben: A helyzet változatlan

  • Vultur Csaba
  • 1996. december 12.

Belpol

A haderőreformról szóló határozatot 1995-ben fogadta el a parlament, előzményei azonban az előző ciklus Országgyűléséhez kapcsolódnak. A honvédelemmel - és ehhez kapcsolódóan a honvédség működésével - kapcsolatos igényeket a (civil) képviselők a biztonságpolitikai, valamint a honvédelmi alapelvekről szóló, konszenzussal elfogadott dokumentumokkal alapozták meg: ezekben rögzítették, hogy milyen legyen a magyar hadsereg védelmi képessége. Most nem olyan.
A haderőreformról szóló határozatot 1995-ben fogadta el a parlament, előzményei azonban az előző ciklus Országgyűléséhez kapcsolódnak. A honvédelemmel - és ehhez kapcsolódóan a honvédség működésével - kapcsolatos igényeket a (civil) képviselők a biztonságpolitikai, valamint a honvédelmi alapelvekről szóló, konszenzussal elfogadott dokumentumokkal alapozták meg: ezekben rögzítették, hogy milyen legyen a magyar hadsereg védelmi képessége. Most nem olyan.

A 88/1995-ös határozat, azaz a haderőreform alapkoncepciója az volt, hogy kisebb, de ütőképesebb legyen a Magyar Honvédség, tehát - a törvény megfogalmazása szerint - "hiteles visszatartó erővel" rendelkezzen. Ahogy a Narancs még Végh Ferenc vezérőrnagy vezérkari főnökké való kinevezése előtt megírta (Rés a pajzson, 1996. május 30.), az utóbbi két évben felgyorsultak a honvédség alapjait érintő átszervezések, amelyek már a Varsói Szerződésből való kilépés óta napirenden vannak. A haderőreformról szóló határozat megszületése előtti és utáni koncepciók helyenként nagyban különböznek, de valamilyen mértékben egyszerre több reformelképzelést is elkezdtek végrehajtani. Ebből adódóan nagy a (lét)bizonytalanság a tisztek között, és az utánpótlás is kevés: a fiatalok szemében immár sem igazi karriert, sem biztos egzisztenciát nem jelent a katonaság. A haderőreform végére 60 ezer lesz a hivatásos, sorozott és közalkalmazotti állomány együttes létszáma, de ez nem jelent 60 ezer hadra fogható embert. A felső vezetés egyébként mintha túlteljesítette volna feladatát: bár a törvény 1998 végére írja elő a hadsereg 60 ezres létszámát, ezt már jövő év végére elérik, részben épp az elvándorlás miatt (májusban még 77 ezer volt a honvédség létszáma). Nyilván nem véletlen, hogy a törvény szerint félévente elkészítendő (hangulat)jelentések közül a legutóbbit, amely a haderőreform aktuális állapotáról ad számot, azonnal szigorúan titkosnak minősítették, holott ezt a törvény nem írja elő.

A belső struktúra

átalakulása a törvény szerint megy végbe: a jövőben 15 százaléknyi tisztnek, 18 százaléknyi tiszthelyettesnek és 13 százaléknyi közalkalmazottnak kellene lennie a honvédség kötelékében. Ezek az arányok nagyjából megfelelnek egy nyugati hadsereg arányainak, de a Magyar Honvédség nem mindenben követi a Nyugaton bevált munkamegosztást: míg például Nyugaton a kiképzéssel általában tiszthelyettesek foglalkoznak, nálunk a tisztek egy része is.

A technikai háttér még mindig hagy kívánnivalót maga után: a parlament által jóváhagyott, a beszerzésekre vonatkozó prioritások között a légvédelem és a felderítéshez szükséges eszközök szerepeltek az első helyeken, a légvédelmi radarok esetében azonban a pályáztatás folyamata azóta sem zárult le. A törvény által megállapított szinthez képest tehát alacsonyabb a hadsereg jelenlegi felszereltsége.

A Magyar Honvédség a haderőreform kellős közepén eljutott teljesítőképessége határához, állítják ellenzéki képviselők, de a hadsereg belső köreiben is mind többen vélekednek így. Szerintük két megoldás kínálkozik: vagy a politika lép, és az Országgyűlés az etalont, azaz a biztonságpolitikai és a honvédelmi alapelvekről szóló határozatokat módosítja úgy, hogy azok megfeleljenek a jelenlegi helyzetnek, vagy további pénzeket osztanak le a hadseregnek. Azzal azonban, ha a jövő évi költségvetésben előirányzottnál egyszerűen több pénzt kap a honvédség, a katonák szerint még mindig nem beszélhetünk "többlet"-forrásokról, hiszen a pénz reálértékben csökken. Az 1997-es költségvetés tervezetében a kormány megszegte a haderőreformról szóló parlamenti határozatot, mivel ez utóbbi kimondja, hogy jövőre fejlesztésre kell fordítani a honvédelmi költségvetés 15-20 százalékát, míg 80-85 százalék költhető a bérek, a fenntartás fedezésére. A jelenlegi költségvetési előterjesztés alapján viszont 10 százalék alatti a fejlesztésre fordítható összeg, holott szakértők szerint az eredeti határozatban szereplő 15-20 százalék is legfeljebb szintfenntartásra elég.

A NATO tudja

is mindezt: részletesen átvilágították a honvédséget, és képben vannak a hadsereg szervezeti-technikai állapotát illetően. (Tán még azt is tudják, hogy a jelenlegi honvédelmi miniszter 1988-ban középiskolai tankönyv-fejezetet írt arról, hogy a NATO a világbéke legfőbb ellensége.) Szakértők egyetértenek abban, hogy a NATO-bővítés összeurópai biztonságpolitikai kérdés, szóval akkor is NATO-taggá válnánk, ha csak egy díszzászlóaljra futná önerőnkből.

A jelenlegi helyzettel tisztában volt Végh Ferenc vezérőrnagy, aki májustól a Magyar Honvédség parancsnoka. A "Végh-koncepciót" egyaránt várta a hadvezetés és a hivatásos állomány: a tábornok szélesebb körben is hajlandó volt nyíltan beszélni a problémákról. Végh elismerte: a személyi állomány életszínvonalának csökkenése kikezdte a korábbi értékeket, így értelmüket veszthetik olyan kategóriák, mint hivatásszeretet, áldozatvállalás.

Végh Ferenc koncepciója

szerint a honvédségnek két haderőnemből, szárazföldi és légierőből kell állnia, amelyek reagáló erőkből, fővédő erőkből, valamint területvédelmi és tartalék erőkből állnának. A reagáló erők állományába "azonnal alkalmazható" és "gyors reagálású" erők tartoznának, ezek lennének alkalmasak a NATO-kötelékben való helytállásra. A fővédő erők foglalnák magukban a kiképzőközpontokat és a mozgósításkor felállított reguláris erőket. A területvédelmi erők biztosítanák a hadsereget, és ezek látnák el a klasszikus területvédelmet. A fenti egységeket a honvédség vezetési rendszere fogná át, illetve ez biztosítaná a szervezetek folyamatos vezetését és az átalakítás végrehajtását. Ennek a haderőnek a létrehozásához békében 45 ezer főre lenne szükség, plusz a minisztériumban és a háttérintézményekben dolgozók. Végh tábornok, hatáskör híján, az átalakításhoz nem ígérhetett magasabb illetményeket. Azt azonban világossá tette: ha a honvédség nem kapná meg a működéséhez szükséges költségvetést, a jelenlegi védelmi képességek radikálisan csökkennének, s idővel a honvédség működésképtelenné válna.

A Honvédszakszervezet

áprilisban aláírásgyűjtésbe kezdett: ők sem akarnak működésképtelen hadsereget. Épp ezért követelték: állítsák le a 88/1995-ös parlamenti határozat alapján végbemenő haderőreformot, mert az csak tovább zilálja a hadsereg egészét; a parlament fogadja már el végre a szolgálati törvényt; 1997-től vezessék be az új illetménytáblát. A megvalósult követelések leltára a Honvédszakszervezet (HOSZ) szerint siralmas: az eredeti "haderőreform" folyik tovább, az elmúlt hetek parlamenti felszólalásai is csupán az irányán módosítanának, de átgondoltabb koncepció változatlanul nincs. A szolgálati törvényt elfogadták ugyan, de a szakszervezet rengeteg módosító indítványa közül keveset vettek csak figyelembe, és ami még súlyosabb: többször durván megsértették a törvényt. Előfordult, hogy előírt pihenőnapokat, illetményeket nem kaptak meg a hivatásosok. A harmadik követelésként megfogalmazott új illetménytábla csak 1999. január elsejétől lép életbe. A szakszervezet nem tudta érvényesíteni szándékát - "rólunk nélkülünk ne döntsenek" -, ezért a közelmúltban kivonult a honvéd-érdekegyeztetésből is. Ennek közvetlen oka a honvédség közel egymilliárd forintos bérkeretmaradványa körüli vita volt: ebből a tárca nemhogy emeléseket nem hajtott végre, de tartozásait sem volt hajlandó kiegyenlíteni az állománynak. "Valószínűleg már el is költötték", vélik a HOSZ-ban. Az indoklás - a közüzemi számlák kiegyenlítésének halaszthatatlansága - azért furcsa, mert Keleti György miniszter korábban úgy nyilatkozott: a honvédségnek nincs közüzemi tartozása. (Mégis van: mintegy 2,5 milliárd - derült ki azóta.) A botrány akkor robbant ki, amikor a pénzügyi szolgálat vezetője azt találta mondani a maradványkeret hollétét firtató szakszervezeti kérdésre, hogy "átcsoportosították". Ezt Keleti is megerősítette egy másik egyeztetésen, Fodor István államtitkár pedig nem győzte cáfolni, mire Keleti is visszakozott. A pénz átcsoportosításához ugyanis - közigazgatási egyeztetést követően - kormányengedélyre van szükség, amelyet a tárca vélhetően megelőlegezett magának. Keleti és kabinete elfelejtett egyeztetni a szakszervezetekkel is, holott a honvédségen belül működő szakszervezetek és a honvédvezetés között létrejött megállapodás alapján ez is kötelessége lett volna. Keleti Györgyről különben azt tartják civil politikai berkekben: nem civil, hiszen katona volt, a katonák viszont azért nem tartják már közéjük tartozónak, mert a miniszter a hadsereget használta fel politikai karrierjének építgetésére.

Vultur Csaba

Csapody Tamás, az Alba Kör ügyvivőjének megítélése szerint nem azért jut kevés a hivatásosoknak és sorállományúaknak, mert csökkennek a források, hanem mert a hadvezetés a csúcstechnikára költ szívesebben, s nem a humán erőre. Saját számításai szerint a hadsereg védelmi költségvetése jóval magasabb, mint a hivatalos adatokban szereplő, GDP-hez viszonyított 1,4-1,5 százalék. A büdzsét böngészve több költségvetési szervnél is talált ugyanis tételeket védelmi feladatok finanszírozására: idesorolja a köztársasági elnök Katonai Irodájának költségét (6,3 millió Ft), az Országgyűlés által az Észak-atlanti Központ kiadásaira szánt 6 milliót, a Belügyminisztériumnál található 16 milliós keretet vagy például az ipari tárcánál elkülönített 150 milliót "hadiipari kiadások fenntartására"; a földművelésügyi minisztérium tételei között szerepel egy 500 milliós összeg az euro-atlanti integráció előkészítésére, a népjóléti tárcánál pedig 230 millió "katonai családi segély" címen. Az adatok az 1997-es költségvetés tervezetéből valók, a végeredmény (a HM közel 97 milliárdjával egyetemben) nagyjából 116 milliárd. (A Csapody által közölt adatok közül nem mindent soroltunk fel - a szerk.)

Csapody a katonai lobbiknak tulajdonítja, hogy a politikai döntések ellenére hét éve húzódik a haderőreform. A Narancsnak nyilatkozva elmondta: a Magyar Honvédség jelenleg is tudja teljesíteni feladatait, a strukturális átalakítás után pedig nem kellenek majd többletforrások, csak a meglévőket kell jobban elosztani.

Az Alba Kör ügyvivője szerint a többletforrások szükségességének állandó hangoztatása abból a beidegződésből fakad, hogy még a Varsói Szerződés idején minden katona megszokhatta: nyugdíjas állása van, és mert a kétpólusú világ egyik pólusán teljesít szolgálatot, állandó veszélyeztetettségben él. Így jártak neki bizonyos kiváltságok - ezek azonban mára megszűntek. "Egy piacgazdaságot építő országban nem maradhat zárványban a hadsereg sem: ha piaci áron kapják a hadfelszerelést, piaci magatartást kell folytatniuk `befelé` is. Nemcsak a katonák élnek nehéz anyagi körülmények között ebben az országban, hanem nagyon sokan; milyen alapon lenne kivétel a katona?" - kérdezi Csapody Tamás, aki meggyőződéses pacifistaként úgy gondolja: kisebb, 30-35 ezer fős hadsereg bőven elég lenne, ekkora létszám mellett pedig meg lehetne fizetni a katonákat. Az Alba Kör ügyvivője az igazi megoldást a hadkötelezettség eltörlésében és a hivatásos hadsereg felállításában látja.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.