"Hányingerem van a képmutatástól"

Zsigó Jenő, a Roma Parlament elnöke

  • Miklósi Gábor
  • 2008. január 10.

Belpol

A Magyar Gárda megjelenése nem ok, hanem tünet, és bár a konfliktus helyi szinten akár polgárháborús erőszakba is torkollhat, az igazi probléma mégsem ez - mondja Zsigó Jenő. A romák szerinte épp ezekben a hónapokban bukhatják el, hogy érdemben profitálhassanak az uniós fejlesztésekből.

Magyar Narancs: Láttam Kerepesen, a Magyar Gárda demonstrációja ellen tiltakozók között. Romaként hogyan éli meg, hogy cigányellenes fajgyűlölők egyenruhában handabandáznak?

Zsigó Jenő: A gárda megjelenése a cigányok számára nem megkülönböztetett fenyegetés. A társadalom számára és a Magyar Köztársaság megítélése szempontjából jelent súlyos veszélyeztetettséget. Mindazok a mulasztások, amik Magyarországon csak az utóbbi húsz évben a politikai szakmai döntéshozatal szintjén történtek, törvényszerűen teremtették meg ezt a helyzetet.

MN: A cigányok, akikkel több településen beszélgettem, többnyire fenyegetve érzik magukat a gárdától.

ZSJ: A cigányok el fogják dönteni, milyen határig tűrik el, hogy valakik odajönnek, lealázzák őket, megkérdőjelezik az alapvető emberi jogaikat, genetikai hulladéknak és egyébnek nevezik. A gárdistákkal helyi szinten meg kell küzdeni. Ez fizikai küzdelem lesz, ezt nevezik polgárháborúnak. Ez egy visszafordíthatatlan folyamat, semmi köze nincs a megoldáshoz a politikai elit nyilatkozatainak, ez csak egy operettkörnyezet. Ugyanezek az emberek mulasztottak el meghozni minden érdemi döntést, ami segített volna ezt elkerülni.

MN: Vagyis a gárda megjelenését nem tartja érdemi fejleménynek?

ZSJ: A gárda arra alkalmas, hogy nyílttá tegye a rejtett fasiszta érzelmeket több tízezer, százezer vagy millió ember számára. Nem alakulhatott volna ki Magyarországon ez a helyzet, ha a többségi társadalom a legfontosabb társadalmi színtereken nem szünteti meg az együttélést a cigányokkal. Ez történt a munkahelyeken: a romák 80 százaléka munkanélküli, nem dolgozik együtt magyarokkal. A romák foglalkoztatottsága egyetlen százalékkal sem nőtt húsz év alatt. Megtörtént a fizikai különválás, a lakóhelyi szegregáció is, a romák többsége kistelepüléseken, elcigányosodó falvakban, halmozottan hátrányos helyzetű régiókban él, és végül ott van a tömeges szegregáció az oktatási rendszerekben. Ezek a legfontosabb színterek, és mindez "kvázi spontán" módon ment végbe húsz év alatt. Az élet minden területén végletesen elromlott valami a rendszerváltás elején, és ez semmiképpen nem orvosolható nyilatkozatokkal meg a gárdajelenség elítélésével, mert a gárda a romáknak "csak" fizikai veszélyeztetettséget jelent, és ez nem új nekik, ezt értik. A politikai-gazdasági-szellemi elnyomással viszont nem tudnak mit kezdeni. A társadalom egészére viszont a fasizálódás árnya vetül, és a cigányok ebben csak eszközök.

MN: Milyen értelemben eszközök a cigányok?

ZSJ: A cigánygyűlölet csak a hívószó, mert alkalmas mindazok politikai tömörítésére, akik egészen mást képzelnek a köztársaság társadalmi berendezkedéséről - jövőjéről, a rendről, arról, hogy ki a magyar, és mi a demokrácia -, mint az eddigi közmegegyezés. Ezt a helyzetet azonban nem a gárda idézte elő, a szervezetet csak létrehozták e helyzet kiélesítésére. Elmentem Tatárszentgyörgyre, Kerepesre, ott bizony több százan álltak magyarok. Hétköznapi emberek, a legtöbben formálisan jó kapcsolatban vannak az ott lakó cigányokkal, nem bántották egymást soha, köszönő viszonyban vannak, együtt is nőttek fel, de most odamennek, és bólogatnak a rasszista, fasiszta beszédre, azonosulnak vele egy tyúk vagy egy gyerekcsíny okán. Ez azt jelenti, hogy a fajgyűlöleten keresztül programot hirdetők a cigányok nyomorát, kitaszítottságát használják fel a politikai rendszer átalakítására. Ki tud most jobb hívószót mondani?

MN: Említette a döntéshozók mulasztásait. A tenni akarás hiányzik vagy a kompetencia?

ZSJ: Az egész cigányügy kirakatpolitika. Hadd hozzam fel a telepfelszámolás példáját. Tudjuk, hogy a magyarországi cigánytelepeket mint a szegénység, a tartós szellemi és fizikai károsodás, a társadalomból kirekesztődés szimbolikus lakóhelyeit fel kell számolni, mert embertelen körülményeket konzerválnak, és nincs kitörés, az ott élők utódainak három generációra megpecsételődik a sorsa. Teleki László az előző ciklusban államtitkárként három éven keresztül 15 milliárd forintról beszélt, mint a telepfelszámolásra fordítandó források első lépcsőjéről. A végén derült ki, hogy csak 640 millió van, ami aztán 570-re csökkent, de abból is csak jóval kevesebb fordítható ténylegesen a programra.

MN: Milyen változásokat hozhat a cigányügyhöz való állami hozzáállásban az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) és a Roma Integráció Évtizede Program (RIÉP)?

ZSJ: Maradjunk a cigánytelepek példájánál, mert semmilyen fejlesztésről, kohézióról nem lehet beszélni, ha ezeket érintetlenül hagyják. A Roma Integrációs Tanács (RIT, a kormány tavaly felállított új romaügyi egyeztető fóruma, melybe a roma civil szféra képviselőit is bevonták - M. G.) civil tagjaiként megfogalmaztuk a célt, hogy 2015-ig számolják fel a cigánytelepek embertelen körülményeit, vagy vigyenek oda civilizációt, kultúrát, intézményeket és így tovább. Bár időnként fordítanak rá pár százmillió forintot, és most talán kilenc településen zajlik ilyen-olyan szintű, modellértékűnek nevezett kísérleti próbálkozás, a területet lényegében érintetlennek tartjuk. A hozzáállást jól jelzi, hogy már 2005-ben készült egy, a cigánytelepek felszámolását célzó rendkívül elmélyült szakmai programterv, amikor viszont el kellene kezdeni a telepek felszámolását, teljes a tehetetlenség, szakmai előkészítetlenség mutatkozik minden téren.

MN: Ön szerint mi áll a háttérben?

ZSJ: Úgy vélem, hogy már a romáknak semmi érdemi előrelépést nem jelentő Nemzeti Fejlesztési Terv I tervezési időszakában, amikor a kormány előjött a RIÉP-pel, feltételezhető volt: a RIÉP kezdeményezőinek (Világbank, Soros György) az a szándékuk, hogy a romaügyet még az EU döntései előtt leválasszák az uniós forrású fejlesztési programról, és olyan mellékvágányra tereljék, ahol nincs forrás. Most - amikor a RIT-ben tárgyalunk a százmilliárdos fejlesztési programokat vezető hivatalnokokkal - derül ki, hogy igazunk volt.

MN: Mi támasztja ezt alá?

ZSJ: A kormány képviselői azt mondják a RIT-ben, hogy az EU tiltja, hogy a fejlesztési forrásokból etnikai alapú programokat finanszírozzanak, ezért ilyesmit ne is kérjünk, mert erről szó sem lehet. Vagyis kizárták a cigányokat az ÚMFT programokból. De ne aggódjunk, mert ott a RIÉP, hazai forrásokból, és ott nincs ilyen megkötés. Csak, mit ad Isten, pont mostanra esnek a megszorítások, így hiába kérünk bármit, mindenre azt mondják, hogy nincs rá pénz. A megszorítások előtt sem volt, nemhogy most. Vagyis az új rendszer nem látja a cigányokat, mert az az ideológia nyert teret, hogy legfeljebb hátrányos helyzetű állampolgárokat ismernek a fejlesztés időszaka alatt, cigányokat nem. Meghasonlott a társadalom: a gárdisták, a faji előítéletesek aktívan, cselekvően látják a cigányokat, akiknek pedig alkotmányos kötelezettségük lenne látni őket a hátrányaikkal együtt, azok új ideológiaként azt mondják, hogy nem látjuk, nem láthatjuk a cigányokat. A romák ezért arra készülnek, hogy kimennek Brüsszelbe, kérdezni és tüntetni fognak, mert ezek szerint az Európai Unió rasszista. Ha Magyarországon nem használható EU-forrás a romák helyzetének javítására, akkor ez igaz lesz Romániára, Bulgáriára, az egész régióra.

MN: Nem tudom, tényleg létezik-e az etnikai programok finanszírozását tiltó uniós szabály, de az ÚMFT szerint a fejlesztés teljes vertikumában érvényesíteni kell a horizontális hozzáférési elvet, vagyis hogy a hátrányos helyzetűek, így a romák mindig arányosan részesüljenek az adott programból.

ZSJ: Elmondom, hogy néz ez ki a gyakorlatban. Nincs egy hónapja, hogy a Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. vezérigazgatójától megkérdeztük, figyelembe vették-e a pályázatok kiírásánál a kormány által a romák felzárkóztatásának csodafegyvereként meghirdetett horizontális hozzáférési elv érvényre juttatását. Azt válaszolta, hogy ők semlegesek, ez EU-pénz, nem hazai. "Nem látjuk a cigányokat." Tehát a romák láthatatlanok. Rákérdeztünk, nem gondolja-e, hogy ezzel elszabotálják a kormány romapolitikai és fejlesztési programját. Nem gondolta. Ugyanez megtörtént a norvég alap monitoring bizottsági ülésén, szintén decemberben. Szalóki Flórián, az NFÜ főosztályvezetője a horizontális hozzáférésre vonatkozó kérdésünkre válaszolva kifejtette, hogy etnikai alapon nem lehet támogatást nyújtani a norvég alap finanszírozási mechanizmusának keretében, mert ez ellentétes lenne az uniós szabályokkal. Keller Péter a Gazdasági Minisztériumtól meg azt közölte a RIT tagjaival, hogy a hátrányos helyzetű településeken, kistérségekben meghirdetendő évi 10-12 milliárd forintos munkahelyteremtő beruházási programnak nem célja az esélyegyenlőség javítása. Itt lenne a romák jövője elvileg, a horizontális hozzáférés éveken át hirdetett ideológiájában. A valóságban azonban nincs jövőjük a cigányoknak, de miután tudjuk, hogy valamilyen jövő mindig van, az biztos, hogy azt nem a romák álmodták. Hát ez ma a cigánypolitika. Ezért ha olvasom egy politikus elhatárolódó nyilatkozatát a gárdától, megmondom őszintén, hányingerem van a képmutatástól, a gyávaságtól, a hazugságtól.

MN: Az Amaro Drom decemberi számában ezt úgy fogalmazta meg, hogy nincs különbség a gárdista szónok és a mindenkori kormányzati politikus/hivatalnok között, mert az előbbi a cigánygyűlölet talaján politikai közösséget szervez, a másik meg mindent megtesz, hogy az intézkedéseivel a jelenlegi, a romákat kitaszító rendszert fenntartva olyan társadalmi környezetet alakítson ki, ami aztán eszköz lehet a gárda pártja és szimpatizánsai kezében. És hogy mindkettő alkotmányos és törvényes.

ZSJ: Igen, törvényesen lehet szegregálni a cigányokat, hiszen törvényt is hoztak arról, hogy a cigányokat nem kell látni. A szabad identitásválasztás és a különösen védett személyi adatok törvényi védelme gondoskodik erről. Azt csinálsz a cigányokkal, amit akarsz, portásként, rendőrként, polgármesterként, szociális előadóként, pedagógusként, a Jobbik vezetőjeként, miniszteri főosztályvezetőként. Mindenhez jogod van. Mondok még egy, engem eléggé felháborító példát a fejlesztési gyakorlatról. Volt ugye a Cserehát program, Havas Gábor, Ladányi János és más neves szociológusok többéves kutatás után a kormány elé tártak egy koncepciót arról, hogy az ilyen véglegesen elszegényedett régiókat a kormány kezelje külön programként, és dolgoztassa ki a programokat az üzemek létesítésére, a közlekedésre, az intézményrendszer kiépítésére, a kultúrára, óvodák, iskolák építésére. Most ezt a programot lecserélték. Dr. Márczis Márta, az ENSZ fejlesztési programjának vezetője a következőket mondta egy tanácskozáson: több mint két évet dolgoztak a csereháti közösségek egybeszervezésén, de sajnos annyira felkészületlenek a helyiek, hogy kétmillió forintnál nagyobb összegű pályázatban nem is tudnak gondolkodni. Ám ők emberfeletti teljesítményt nyújtva elérték, hogy 43 pályázat született, amiből 10 vagy 12 nyerésre áll, és a pályázatokban megjelölt teljes összeg kb. 6-6,5 milliárd forint. Ha a Havasék koncepciója valósul meg, talán 600 milliárdos programot bonyolítanak le, egy egész országrészt kapcsolnak be a fejlesztésbe az ott lakókkal együtt. Márczisék meg lementek az "önérdekeket érvényesítő" helyi civil szintre, és olyan programokkal bíbelődnek, hogy "tartsd tisztán a környezetedet", vagy korszerűsítik az önkormányzat fűtési rendszerét... Megkérdeztem, hogy az ott lakó romák kezdeményezték-e a cigánytelepek vagy a közvetlen környezetükben lévő szeméttelepek felszámolását. "Nem kezdeményezték - válaszolta erre -, de különben is, mi az, hogy cigánytelep, cigánytelepet a diktatúrában szoktak felszámolni meg dózerolni."

MN: Ha a romák körében nő a frusztráció a kitaszítottság miatt, és szélesebb körben ismerik fel, hogy a meglévő intézményrendszeren keresztül nem biztosítható a hatékony érdekképviselet, továbbá a Gárda képében mindez fizikai fenyegetettséggel párosul, az esetleg új irányba terelheti a roma politikai önszerveződést. Lehet, hogy lesznek, akik egy alulról szerveződő, etnikai alapú és programú pártban gondolkoznak majd, hiszen a cigány szavazók számát tekintve ennek lenne politikai racionalitása.

ZSJ: Ezt kicsit messzebbről kell kezdeni. A legnagyobb hibákat az új rendszer követte el, például a kisebbségi törvénnyel, amikor 1992-ben elvetették a kisebbségi kerekasztallal konszenzusban született tervezetet, és a Belügyminisztériumban titokban előkészített törvényjavaslatot nyújtották be a parlamenthez. A kisebbségi törvény szétverte a cigány önszerveződést, mert az Országos Cigány Önkormányzat (OCÖ) lett az egyetlen legitim szervezet, ugyanakkor a vezetőit a pártok választották meg. A cigányok a törvény miatt soha nem választhatták meg az alkalmas, elhivatott vezetőiket, és úgy tekintik, mintha már soha nem is lehetne. Ez egy mérhetetlen mély csalódás a romák tömegeiben. Össze kéne fogni, de az összefogás kultúrájához, társadalmi szöveteinek kiépítéséhez hosszú évek gondos munkája szükséges. A romák szolidaritásvállalásának törvényalapú szétveréséhez persze rövid idő is elég volt.

MN: Lát jövőt a cigány önszerveződésben? Most mintha a RIT körül lenne némi mozgolódás.

ZSJ: Igen, különös módon most a RIT-ben van egységes akarat a Roma Parlament, a Civil Ernyő (a RIT-be jelentkező, de onnan végül kimaradt szervezetek informális szerveződése - M. G.), az OCÖ és más civil képviselők között. Pedig volt egy olyan érzésünk, hogy a résztvevők úgy lettek kijelölve, hogy garantált legyen az együttműködés hiánya. Valóban így is működött egy ideig, aztán kezdeményeztük, hogy minden ülés előtt külön találkozzunk, és ebben a Civil Ernyőnek és koordinátorának, Ruva Pálnak volt még nagy szerepe. Mindenki bekapcsolódott, a tagok közül egyedül Farkas Flórián nem vett részt. Született egy megállapodás, és ez ismét az elkötelezett cigány közélet kiindulópontját jelentheti, mert a lényege az, hogy a legszegényebb cigányokat kell képviselnünk, hisz az a cigányügy legsúlyosabb válsága. Emellett a fiatalok érdekeit, a közös sorstudat kialakítását, a szervezhetőség feltételeinek javítását emelném még ki, mindezt természetesen az ÚMFT forrásain keresztül.

MN: Kolompár Orbánt, az OCÖ elnökét hogyan sikerült rávenni a kooperációra a civilekkel?

ZSJ: Igyekeztünk megértetni vele, hogy a RIT-ben vállalt felelősségünk óriási, ez egy visszahozhatatlan időszak a romák számára, és RIT-tagként kötelességünk a tőlünk elvárható maximumban és teljeskörűségben gondolkodni. Felkértük, hogy ebben a közös gondolkodásban vegyen részt, mert ha nem, a civil képviselők és az OCÖ között állandósul a konfliktus, és a nyilvánosság számára egyértelműen ki fog derülni, hogy a civilek magasra teszik a mércét, az OCÖ pedig szinte sehová. Ennek és más érvek végiggondolásának köszönhetően az OCÖ bekapcsolódott a munkába, az együttműködés rendkívül sikeres, és azóta a RIT-tagok és az OCÖ egységes, egyeztetett álláspontot képviselnek.

MN: Melyek a közös álláspont kulcselemei?

ZSJ: 2015-ig a cigányok munkanélküliségi mutatóinak az országos átlaghoz kell igazodniuk. Akár gazdaságilag irracionális befektetéssel, a profitszempontok kizárásával, bármilyen eszközt fel kell használni, mert ez az egyetlen módja a társadalmi kettészakítottság megszüntetésének. Az a lényeg, hogy a felnőtt, munkaképes cigány lakosság döntő része dolgozzon, a munkájával jusson jövedelemhez, és el tudja tartani a családját. Kerüljenek vissza a magyarok közé, nőjön a társadalmi presztízsük, vegyenek részt a cigányellenes mítoszok lebontásában. Célul tűztük az iskolai szegregáció megszüntetését is, és a felül nyitott ösztöndíjrendszer kialakítását 2015-ig. Ha hatvanezren tanulnak középfokon, egy se maradjon támogatás nélkül, aki szociálisan rászorul, és mind juthasson el a szakma, a diploma megszerzéséig. Talán egyedül most van rá lehetőség, hogy óriási változást generáljunk, mert akkora a hátrány a továbbtanulás terén, ami állami segítségnyújtás nélkül nem kezelhető. De azt is javasoljuk/követeljük, hogy a kisebbségi önkormányzatok finanszírozása központi forrásból, normatív alapon történjen. Ezzel fel lehetne számolni a csendes rabszolgatartó rendszert, ahol a helyi ckö a települési önkormányzat kiszolgáltatott kéregetője. Az OCÖ-t ma bárki manipulálhatja, fenyegetheti, gúzsba kötheti. Ha a roma civilek jelenlegi, kolduláson alapuló finanszírozását sikerülne kiiktatni, felépülhetne egy szuverén, egészséges cigány képviselet, amelynek központi támogatásból, normatív alapon, szigorú teljesítményorientált feltételek mellett kéne működnie.

MN: Nem illúzió egyrészt az államtól várni a szuverén cigány képviselet megerősítését, valamint hosszú távon az állami támogatásra berendezkedni?

ZSJ: Minden illúzió, kivétel nélkül, ha úgy döntenek. Ami a másik kérdést illeti, a roma szervezetek normatív állami támogatására csak pár évre vagy néhány ciklus átmeneti időszakban lenne szükség, amíg a roma civil szféra annyira meg nem erősödik, hogy más forrásokra is alapozhatja a működését. Én a legtermészetesebb dolgokról beszélek. Hogy helyi szinten legyen normális társadalmi kapcsolat, hogy meg tudják hívni egymást rendezvényekre, hogy társalgási, barátkozási, szórakozási, együttműködési színterek alakuljanak ki. Ebbe be kell fektetni, képmutatás a legszegényebb társadalmi rétegtől elvárni az önellátást meg az önépítést. Ha az állam mindezt támogatja, egészségesebb lesz a társadalom, ha magára hagyja, nő a bizalmatlanság, az elszigeteltség, a szegregáció. Ha munkanélküliségben tart egy rasszjegyekkel megkülönböztetett kisebbséget, az a végeredményét tekintve a fajgyűlölet módszeres felépítése, a szegregált oktatás meg a fasizmus bölcsője.

MN: Mit tehet egy-egy cigány saját magáért?

ZSJ: Tíz éve a Roma Parlament azt javasolta, hogy a roma szülők menjenek be az iskolaigazgatóhoz vagy a jegyzőhöz, jelentsék be, hogy romák, a gyermekük roma, és kérjék, hogy ezt tartsák nyilván. Éppen ehhez kötődik az az abszurd szabályozás, hogy a romák úgysem akarnak romák lenni, menekülnek a cigányságuktól, és inkább beledöglenek, de nem cigányok. Mi meg azt mondtuk, hogy felül lehet írni ezt a nemtelen állami, kormányzati politizálást, csak néhány alapvető emberi követelménynek kell eleget tenni. Aki nem akarja vagy nem tudja letagadni a cigányságát, az vállalja, tekintse a változás egyik kulcsának, és követelje meg az iskolától, hogy az ő gyereke érettségizzen, angolt, számítástechnikát tanuljon, hogy garantált legyen a továbbtanulása, és mindezt cigányként tegye. Ha így történt volna, most egy olyan országban élnénk, ahol az oktatási rendszer tudná, hogy x számú cigány hány százaléka tanul tovább, hány százaléka szerez diplomát. Mindezt a szülők akaratából, arra építve, hogy ők cigányok, és hogy a cigányságukra hivatkozva nem tűrik el a megkülönböztetést, a szegregációt, és elvárják a gyerekeik esélyegyenlőségét.

MN: De az ilyen fellépéshez szükséges emancipációs folyamatok még nem, vagy csak részben játszódtak le.

ZSJ: Igen, azt kell mondjam, hogy bármilyen erőfeszítéseket tett a cigány értelmiség, ezek a folyamatok nem játszódtak le, amiben óriási része van a politikának. Egyébként ugyanezt javasoltuk a foglalkoztatás területén. Elképzelhetetlen, hogy van háromszázezer nem látható cigány munkanélküli. És mivel nem látszanak, őrajtuk nem is kell, ugye, segíteni. Ezért azt tanácsoltuk, hogy a munkanélküli menjen be a munkaügyi központba, utána a jegyzőhöz, és jelentse be, hogy ő cigányként munkanélküli. Írják rá a lapjára, hogy cigány, és cigányként követelje a munkahelyi elhelyezését. Vajon mit válaszolna az EU, ha hirtelen megjelenne 300 ezer cigány munkanélküli? A többségi társadalom etnikai jelleget tulajdonít annak, hogy "a cigány nem dolgozik", és nem a maguk felelősségét látják, hogy "mi, magyarok" nem adunk nekik munkát. Tudom, rengeteg személyes történet van arról, hogy a romák nem is akarnak dolgozni, de mindegyiknek ott vannak az apró, finom részletei. Hogy valójában mindenki dolgozna, ha az biztosítaná a megélhetést.

MN: Mi a terv a politikai képviselet átalakítására?

ZSJ: A roma képviselőjelöltek megválasztásakor az ország egyetlen választási körzet lenne. A jelöltek listája az intézményesült cigány képviseletek előszavazatai alapján állna fel aszerint, hogy melyik szereplő kap több szavazatot a cigány kisebbségi önkormányzatoktól, egyesületektől, alapítványoktól. És mindenki szavazhatna a listára: alapvetően a romák, ha megértik és felismerik ennek a jelentőségét, de szavazhatnának a szimpatizánsok is.

MN: Szóval nem egy etnikai alapú cigány pártban látja a megoldást?

ZSJ: Szerencsésebbnek tartanám a demokratikus rendszer jövője szempontjából, ha a politikai jogokat így osztanák el. Persze ez is lehetetlen, mert jönnek majd az alkotmányjogászok, a kodifikátorok, és megmondják, hogy nem, mert akkor az egyház és a szakszervezetek is így meg úgy. De ha szabadulni akarunk a fajgyűlölettől, el kell térni a dogmatikus gondolkodástól. Ha viszont a cigány önszerveződés a frusztráció, a kitaszítottság miatt jut el a sikeres pártalapításig, a szerveződés elkerülhetetlenül a szélsőségességre, a gyűlölködésre, a szembeállításra, bizalmatlanságra, a radikalizmusra és talán a bosszúra is alapozódik majd. Személy szerint nem ezt tartanám helyesnek, hanem ha maga a politikai, értelmiségi elit, a társadalom többsége ismerné be, hogy óriási hibákat, bűnöket követett el a források, a javak, a politikai jogok elosztása terén, amivel társadalmi tragédiát okozott.

MN: Milyen tragédiára gondol?

ZSJ: A romák eddig is a tragédiát élték, csak a társadalom ezt természetes állapotnak tekinti már: szegények, élősködők, nyomorultak, selejtesek, iskolázatlanok, nevelhetetlenek, munkanélküliek, munkakerülők. Most az lepi meg a társadalmat, hogy ez együtt jár a fasizálódással. De miért ne járna? Magyarország nem talált ki semmi újat, csak van egy leverhető, lealázható népcsoport, hát akkor azon kezdődik. Amúgy a jobb- és baloldal öldöklő harca is mutat ilyen jegyeket. A gyűlölködés, egymás politikai vagy fizikai likvidálásának az indulatai bekerültek a magyar-magyar viszonyba is. Ez a kettő együtt az elképesztő társadalmi tragédia.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.