Hótlanság és álkirúgások a vasútnál - Nincs kiszállás

  • M. B.
  • 2008. január 10.

Belpol

Az év első munkanapjára sejtett nagy havazás elmaradása ismét az államvasút működésére irányította a köz figyelmét. Átláthatatlan kompetenciák, zavaros felelősségi viszonyok, szinte törvényen kívüli állapotok az ország legnagyobb vállalatcsoportjánál.
Az év első munkanapjára sejtett nagy havazás elmaradása ismét az államvasút működésére irányította a köz figyelmét. Átláthatatlan kompetenciák, zavaros felelősségi viszonyok, szinte törvényen kívüli állapotok az ország legnagyobb vállalatcsoportjánál.

A várható időjárásról néhány éve kizárólag a médiából tájékozódó államvasúti forgalomirányítás január 2-án cudar égszakadásra számított. Ennek megfelelően csökkentett menetrendet léptetett életbe, azaz a belső zónahatár és Budapest között közlekedő járatokat törölték, helyettük a 60-70 kilométeres elővárosi végállomásról induló szerelvények a zónahatártól befelé is mindenhol megálltak. Így nem kellett a közbülső fordítóállomásokon használni a váltókat, melyek fűthetővé tételére úgymond nincsen pénz, takarításukra pedig ember. Eközben az ország más részein, ahol valóban sok hó esett, a normál rendben jártak a vonatok. A peronokon didergő több mint százezer utasnak az állomásokon szolgálatot teljesítő vasutasok sem tudtak felvilágosítással szolgálni. De volt, ahol az összevont járatokhoz pluszkocsikat sem csatoltak, ezért óriási zsúfoltság alakult ki.

A nemrég kinevezett gazdasági miniszter ezúttal nem kívánta megvárni, hogy a káosz eléri-e a MÁV Zrt. ingerküszöbét, és kezdeményezte a személyszállításért felelős MÁV Start Zrt. igazgatósági tagjainak a menesztését, a felügyelőbizottság közelebbről nem ismertetett megújítását és az utastájékoztatásért felelős vezetők személyes felelősségre vonását. Az igazgatóság cseréje azonban

nem megy ilyen egyszerűen,

hiszen az a cég működési engedélyének módosítását feltételezi, ahhoz pedig a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) jóváhagyása szükséges. A hatóság a rendelkezésére álló 60 nap alatt a jelöltek szakmai alkalmasságát és személyes megbízhatóságát is vizsgálja. A hivatal elnöke, Antal Dániel mindenesetre egyeztetéseket kezdeményezett a MÁV vezetésével a jelöltek kiválasztására, így talán elkerülhető az a korábbi gyakorlat, hogy a társaság előáll az ötletével, a hatóság pedig nem engedélyezi.

Az már most is látszik, hogy a nagy tisztítótűz komoly változásokat aligha fog eredményezni. A MÁV Startnál ugyanis az igazgatóság és a menedzsment között majdnem teljes a személyi átfedés, az érintetteknek pedig csak az igazgatósági tagságuk szűnik meg, a vezérigazgató és a helyettesei megmaradnak a másik tisztségükben (operatív irányítói minőségükben tehát nem hibáztak). A valódi felelősök kérdőre vonását természetesen a MÁV-csoporton belüli viszonyok követhetetlensége is okozza. Ugyanígy működött a hárítás a tavaly februári tragédiánál is, amikor az ugyanakkor, ugyanott közlekedtetett vonatok összeütközésekor kizárólag a balesetben elhunyt mozdonyvezető találtatott felelősnek (lásd: Reflexek, Magyar Narancs, 2007. május 31.). A mostani esetben Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója nyilatkozataiban helyes döntésnek tartotta a MÁV Start igazgatóságának visszahívását - miközben a kotottpalya.blog.hu szinte pillanatok alatt kiderítette, hogy a haváriaterv életbe léptetését a MÁV pályavasút forgalmi főosztálya szorgalmazta, és a megrendelő Start vezérigazgató-helyettese kapásból beleegyezett a ritkításba.

A tiszta viszonyok alapfeltétele természetesen a MÁV-on belüli kompetenciahatárok rendbetétele lenne. A kormány 2005. szeptemberi határozata 2007. január 1-jéig adott időt arra, hogy létrehozzák az önálló infrastruktúra-kezelő, illetve a személyszállítást végző társaságot. A pályavasút azonban máig nem tudott megfelelni a követelményeknek, így nincsen érvényes működési engedélye (például nincsen egyszemélyi felelőse a forgalomirányításnak). A teljes vonatközlekedést persze nem lehet beszüntetni, ezért a működéstől nem lehet eltiltani; mindenesetre december óta átfogó piacfelügyeleti eljárás zajlik a társaságnál. A MÁV Start pedig úgy önálló cég, hogy például nincsen saját számviteli szervezete, azaz ugyanott, a MÁV központjában állítják ki a számlákat, ahol a bennük foglalt teljesítéseket ellenőrzik. A személyszállító cég tavaly nyáron ugyan megkapta a működési engedélyét, de a hatóság több feltételt is szabott: például 90 napja lett volna arra, hogy a számviteli politika kialakítására, a számviteli elkülönítési szabályzat megalkotására létrehozza a saját szervezeti egységét, vagy erre harmadik (MÁV-on kívüli) szereplővel szerződjön. A MÁV közben a kormányhatározat végrehajtása helyett az abban nem szereplő tervei megvalósításán fáradozik. A normálisan működő európai vasúttársaságok gyakorlatától eltérően MÁV Trakció Zrt. néven önálló vállalatot kíván létrehozni a személyszállító vonatok vontatására, így konzerválva a MÁV Startot a szimpla utazásszervező cég státuszában. Ezzel megint csak azt lehetne elérni, hogy minden személyvonatnak

legalább két gazdája

legyen (a külföldi piacszerzés lehetőségét talán ne firtassuk), de az MVH - mivel a számlázást ismét csak a MÁV Zrt. végezné, illetve sem a pénzügyi stabilitást, sem az okozott károk megtérítésére való alkalmasságot nem találta megalapozottnak - a működési engedélyre vonatkozó kérelmet decemberben elutasította.

Miközben már tizenhárom hazai magántársaság használja a vasúti pályát, és egyre több európai cég is érdeklődik, valamint Közép-Európában - ideértve Ausztriát is - a magyar állam fizeti a legtöbbet a személyszállítás biztosításáért, egy vélelmezett hóesés miatt nem indul a megrendelt vonatok jó része, továbbá azt sem tudja senki megmondani, melyik közlekedik mégis. Az érintettek pedig egymásra mutogatnak. Amit viszont sem a kormány, sem a vasútfelügyelet nem tud a MÁV-ból kikényszeríteni, azt megoldja majd a piac: másfél-két év múlva megjelennek az európai személyszállító társaságok, lesz nagy csodálkozás. Igaz, a pályavasút mindig állami monopólium marad, úgyhogy ez sem biztos.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.